روان‌شناسی تربیتی
رابطه عوامل روان‌شناختی با زورگویی سایبری در دانش‌آموزان: نقش واسطه‌ای استفاده مشکل‌آفرین از اینترنت

سارا ابراهیمی؛ زینب لکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 آبان 1402

https://doi.org/10.22055/psy.2022.40330.2816

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه‌ای استفاده مشکل‌آفرین از اینترنت در رابطه بین ارتکاب زورگویی سایبری و عوامل روان‌شناختی انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی1401-1400بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 325 نفر از آن‌ها به عنوان نمونه پژوهش ...  بیشتر

اثربخشی مداخله تلفیقی درمان مشترک جنسی و الگوی ارتباطی ستیر بر عزت‌نفس و صمیمیت زناشویی زوجین دارای نارضایتی جنسی

فاطمه ترکاشوند؛ حسین داودی؛ داود تقوایی

دوره 30، شماره 2 ، مهر 1402، ، صفحه 331-350

https://doi.org/10.22055/psy.2023.43040.2961

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله تلفیقی درمان مشترک جنسی والگوی ستیر بر عزت‌نفس و صمیمت زناشویی زوجین دارای نارضایتی جنسی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر ملایر بود. پژوهش مذکور از لحاظ هدف، کاربردی، و از نظر روش، نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری سه ماهه با گروه گواه صورت گرفت. جامعه آماری کلیه زوجین مراجعه کننده ...  بیشتر

Testing the Model of Direct and Indirect Effects of Self-Esteem and Communication Skills on the Sexual Satisfaction of Female Nurses in Shiraz: The Mediating Role of Hidden Communication Aggression

Fakhr al-Sadat Siadat؛ Amin Koraei؛ Masoud Shahbazi؛ Zahra Dashbozorgi

دوره 29، وِیژه نامه انگلیسی ، آبان 1401، ، صفحه 79-94

https://doi.org/10.22055/psy.2023.43165.2976

چکیده
  Aim:  Considering the effects of hidden communication aggression and its consequences on the couple's relations, reducing it can diminish its consequences. The present study aimed to examine the model of direct and indirect effects of self-esteem and communication skills on sexual satisfaction with mediating role of hidden aggression dimensions of spouses in female nurses of public and private hospitals in Shiraz city. Methods: The study sample consisted of 310 female nurses selected through the two-stage random cluster sampling method. The research method was correlational, and the research ...  بیشتر

اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری بر بهبود عزت نفس و خوداثرمندی دانشجویان

تکتم کاظمینی

دوره 18، شماره 1 ، تیر 1390، ، صفحه 191-206

چکیده
  در پژوهش حاضر اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری بر بهبود عزت نفس و خوداثرمندی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. برای انجام این پژوهش از بین دانشجویان مراجعه کننده به کلینیک روان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد و متقاضی شرکت در جلسات گروه درمانی شناختی- رفتاری 24 نفر از افرادی که نمره‌های عزت نفس آنان در مرحله‌ی غربالگری پایین بود، به عنوان ...  بیشتر

بررسی نقش برخی از متغیرهای شخصیتی به عنوان پیش‌بین‌های موفقیت و شکست مدیران در کارآفرینی

عباس ابوالقاسمی؛ مسلم عباسی؛ محمد نریمانی؛ حسین قمری

دوره 16، شماره 2 ، دی 1388، ، صفحه 129-152

چکیده
  هـدف پژوهش حاضر بررسی نقش منبع کنترل درونی، تحمل ابهام، عزت نفس، خودکارآمدی، خودشکوفایی، خطرپذیری و نوآوری به عنوان پیش‌بین‌های موفقیت و شکست مدیران واحدهای تولیدی در کارآفرینی بود. نمونه‌ی این پژوهش شامل190 مدیر (105 مدیر موفق و 85 مدیر ناموفق از نظر کارآفرینی) بود، که به صورت تصادفی از واحدهای تولیدی استان‌های مرکزی و اردبیل انتخاب ...  بیشتر

مقایسه‌ی هیجان‌خواهی، عزّت‌نفس، جوّ عاطفی خانواده و وضعیت اجتماعی-اقتصادی در نوجوانان پسر بزهکار و عادی

حسین شکرکن؛ عبدالکاظم نیسی؛ اسفندیار سپه‌وند

دوره 16، شماره 1 ، تیر 1388، ، صفحه 107-124

https://doi.org/10.22055/psy.2009.18560

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف مقایسه هیجان‌خواهی، عزّت‌نفس، جوّ عاطفی خانواده و وضعیت اجتماعی-اقتصادی در نوجوانان پسر بزهکار و عادی شهر اهواز انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه نوجوانان پسر بزهکار مستقر در کانون اصلاح و تربیت بود که از این جامعه نمونه‌ای به تعداد 92 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب گردید. به علاوه، تعداد 94 نفر نوجوان غیر ...  بیشتر

بررسی‌ روابط‌ ساده‌ و چندگانه‌ ترس‌ از موفقیت‌، عزت‌ نفس‌، کمال‌گرایی‌ و ترس‌ از ارزیابی‌ منفی‌ با نشانگان‌ وانمودگرایی‌ در دانشجویان‌ تحصیلات‌ تکمیلی‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز

مهناز مهرابی‌زاده‌ هنرمند؛ سودابه‌ بساک‌نژاد؛ منیجه شهنی‌ ییلاق‌؛ حسین‌ شکرکن‌؛ جمال‌ حقیقی‌

دوره 12، شماره 3 ، آذر 1384، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22055/psy.2005.16353

چکیده
  < p class="a" dir="RTL">این‌ پژوهش‌ به‌ منظور بررسی‌ روابط‌ ساده‌ و چندگانه‌ ترس‌ از موفقیت‌، عزت‌ نفس‌، کمال‌گرایی‌ و ترس‌ از ارزیابی‌ منفی‌ با نشانگان‌ وانمودگرایی‌ در دانشجویان‌ تحصیلات‌ تکمیلی‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز انجام‌ شده‌ است‌. نمونه‌ اصلی‌ این‌ تحقیق‌ شامل‌ 300 دانشجوی‌ دختر و پسر تحصیلات‌ تکمیلی‌ دانشگاه‌ ...  بیشتر

بررسی‌ رابطه‌ ساده‌ و چندگانه‌ متغیرهای‌ عزت‌ نفس‌، اضطراب‌ عمومی‌، حمایت‌ اجتماعی‌ ادراک‌ شده‌ و سرسختی‌ روانشناختی‌ با اضطراب‌ اجتماعی‌ دختران‌ دانش‌آموز پایه‌ اول‌ دبیرستانهای‌ شهرستان‌ آبادان‌

عبدالکاظم‌ نیسی‌؛ منیجه‌ شهنی‌ییلاق؛ افسانه فراشبندی

دوره 12، شماره 3 ، آذر 1384، ، صفحه 137-152

https://doi.org/10.22055/psy.2005.16358

چکیده
  هدف‌ از انجام‌ این‌ پژوهش‌ بررسی‌ رابطه‌ ساده‌ و چندگانه‌ متغیرهای‌ عزت‌ نفس‌، اضطراب‌ عمومی‌، حمایت‌ اجتماعی‌ ادراک‌ شده‌ و سرسختی‌ روانشناختی‌ با اضطراب‌ اجتماعی‌ دختران‌ دانش‌آموز پایه‌ اول‌ دبیرستانهای‌ شهرستان‌ آبادان‌ می‌باشد. نمونه‌ تحقیق‌ شامل‌ 200 دختر دانش‌آموز می‌باشد که‌ به‌ طور تصادفی‌ از بین‌ ...  بیشتر

بررسی‌ رابطه‌ ساده‌ و چندگانه‌ خلاقیت‌، انگیزه‌ پیشرفت‌ و عزت‌ نفس‌ با کارآفرینی‌ در دانشجویان‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز

حسین‌ شکرکن؛ مسعود برومندنسب‌؛ بهمن‌ نجاریان؛ منیجه‌ شهنی‌ییلاق

دوره 9، شماره 2 ، دی 1381، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22055/psy.2002.16478

چکیده
  این‌ پژوهش‌ به‌ منظور بررسی‌ رابطه‌ ساده‌ و چندگانه‌ خلاقیت‌، انگیزه‌ پیشرفت‌ و عزت‌ نفس‌ با کارآفرینی‌ در دانشجویان‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز طراحی‌ شده‌ است‌. نمونه‌ اصلی‌ این‌ تحقیق‌ شامل‌ 400 دانشجوی‌ دختر و پسر دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز بود. یک‌ نمونه‌ 200 نفری‌ نیز به‌ منظور اعتباریابی‌ و پایایی‌ سنجی‌ آزمونهای‌ ...  بیشتر

تأثیر آموزش‌ ابراز وجود بر ابراز وجود، عزت‌نفس‌، اضطراب‌ اجتماعی‌ و بهداشت‌ روانی‌ دانش‌آموزان‌ پسر مضطرب‌ اجتماعی‌ دبیرستانی‌ شهرستان‌ اهواز

عبدالکاظم‌ نیسی؛ منیجه‌ شهنی‌ییلاق‌

دوره 8، شماره 1 ، تیر 1380، ، صفحه 11-30

https://doi.org/10.22055/psy.2001.16464

چکیده
     در این‌ پژوهش‌ به‌ بررسی‌ تأثیر آموزش‌ ابراز وجود بر ابراز وجود، عزت‌ نفس‌، بهداشت‌ روانی‌ و اضطراب‌ اجتماعی‌ در دانش‌آموزان‌ پسر مضطرب‌ اجتماعی‌ سال‌ اول‌ دبیرستان‌ پرداخته‌ شده‌ است‌. جامعه‌ آماری‌ دانش‌آموزان‌ پسر مضطرب‌ اجتماعی‌ سال‌ اول‌ دبیرستانهای‌ اهواز می‌باشند. از بین‌ 400 نفر نمونه‌ اولیه‌ 90 ...  بیشتر

رابطه‌ ساده‌ و چندگانه متغیرهای‌ عزت‌ نفس‌، اضطراب‌ اجتماعی‌ و کمال‌گرایی‌ با ابراز وجود دانشجویان‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز

معصومه‌ پ هرمزی‌نژاد؛ منیجه‌ شهنی‌ییلاق‌؛ بهمن‌ نجاریان

دوره 7، شماره 2 ، دی 1379، ، صفحه 29-50

https://doi.org/10.22055/psy.2000.16455

چکیده
     هدف‌ از انجام‌ این‌ پژوهش‌، بررسی‌ رابطه ساده‌ و چندگانه متغیرهای‌ عزت‌ نفس‌، اضطراب‌ اجتماعی‌ و کمال‌گرایی‌ با ابراز وجود دانشجویان‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز می‌باشد. نمونه تحقیق‌ 160 پسر و 160 دختر دانشجو بودند که‌ با روش‌ نمونه‌گیری‌ تصادفی‌ چندمرحله‌ای‌ انتخاب‌ شدند. آزمودنیها پرسشنامه خودگزارشی‌ ابراز ...  بیشتر