راضیه خواصی؛ محسن سعیدمنش؛ مهدیه عزیزی
چکیده
در این پژوهش به بررسی اثر بخشی برنامه درمانی تابآوری پنسیلوانیا بر اهمالکاری و مؤلفههای اضطراب در نوجوانان تیزهوش کمالگرا شهرستان دزفول پرداخته شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی و در قالب طرح پپیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دختران نوجوان تیزهوش 12 تا 16 سال در سال تحصیلی 1399-1398 بود که به فراخوان ...
بیشتر
در این پژوهش به بررسی اثر بخشی برنامه درمانی تابآوری پنسیلوانیا بر اهمالکاری و مؤلفههای اضطراب در نوجوانان تیزهوش کمالگرا شهرستان دزفول پرداخته شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی و در قالب طرح پپیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دختران نوجوان تیزهوش 12 تا 16 سال در سال تحصیلی 1399-1398 بود که به فراخوان پژوهشگران پاسخ مثبت داده و پرسشنامه کمالگرایی را پر کردند. روش نمونه گیری به شیوه در دسترس بود. از بین کسانی که نمره کمالگرایی بالا داشتند 30 نفر انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. پیشآزمون بر روی هر دو گروه اجرا گردید و مداخلات در 12 جلسه دو ساعته انجام شد و بعد از اتمام جلسات درمانی، پسآزمون از هر دو گروه گرفته شد. ابزار گرد آوری دادهها پرسشنامههای مقیاس اهمالکاری تحصیلی سولومون و راتبلوم و مقیاس اضطراب بک بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس تک متغیری و بررسی پیشفرضهای تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که برنامه تابآوری پنسلوانیا به کاهش اهمالکاری تحصیلی و اضطراب نوجوانان تیزهوش کمالگرا کمک می کند. پیشنهاد می شود این برنامه درمانی برای نوجوانان تیزهوش در جهت افزایش انگیزه های فردی و پیشرفت تحصیلی مورد استفاده قرار گیرد
رقیه محمودزاده؛ شهرام محمدخانی
چکیده
کمالگرایی به عنوان یک ویژگی شخصیتیپایدار جنبههایمختلف زندگی انسان را بهطور پیچیدهای تحت تأثیر قرار میدهد. مطالعات مختلف نشان میدهد افراد کمالگرا برای کاهش اضطراب خود دچاراهمالکاریمیشوند.هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش واسطهای اجتناب شناختی و اضطراب به عنوان مؤلفههای شناختی در رابطه بین کمالگرایی و اهمالکاری ...
بیشتر
کمالگرایی به عنوان یک ویژگی شخصیتیپایدار جنبههایمختلف زندگی انسان را بهطور پیچیدهای تحت تأثیر قرار میدهد. مطالعات مختلف نشان میدهد افراد کمالگرا برای کاهش اضطراب خود دچاراهمالکاریمیشوند.هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش واسطهای اجتناب شناختی و اضطراب به عنوان مؤلفههای شناختی در رابطه بین کمالگرایی و اهمالکاری است. بدین منظور نمونهای شامل 278 دانشجو (160 نفر زنو 118 نفرمرد ) با میانگین سنی 4/25 و انحراف معیار 50/5 در مقطع کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری از پنج دانشگاه دولتی به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد.برای جمعآوریدادههادانشجویان به مقیاس کمالگرایی فراست، مقیاس اهمالکاری سولومون و راثبلوم، مقیاسافسردگی، اضطراب، استرس و مقیاس اجتناب شناختی پاسخ دادند. به منظور تحلیلدادهها ازمدلیابیمعادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد روابط علّی معنیدار و مثبت بین کمالگرایی، اضطراب و اهمالکاری وجود دارد و نقش میانجیاجتناب شناختی بهطور غیرمستقیم از طریق اضطراب در رابطه بین کمالگرایی و اهمالکاری تأیید شد. بنابراین اجتنابشناختی زمانی که باعث افزایش اضطراب در افراد کمالگرا میشود، اهمالکاری و تعللورزی بیشتری را به دنبال دارد.