رواندرمانگری
ابوالفضل سرلکی؛ مونا فرخ زاد؛ فاطمه خان زاده؛ مهسا یونسی سینکی؛ سیده زهرا رضوی مهدییان؛ مجتبی طیارپروین
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی روان درمانی پویشی فشرده کوتاه مدت بر روابط موضوعی، خشم و احساس گناه در زنان با اختلال افسردگی اساسی بود.پژوهش حاضر از نظر هدف در گروه پژوهش های کاربردی و از لحاظ روش شناسی، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون–پس آزمون–پیگیری 3 ماهه و همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی زنان با اختلال افسردگی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی روان درمانی پویشی فشرده کوتاه مدت بر روابط موضوعی، خشم و احساس گناه در زنان با اختلال افسردگی اساسی بود.پژوهش حاضر از نظر هدف در گروه پژوهش های کاربردی و از لحاظ روش شناسی، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون–پس آزمون–پیگیری 3 ماهه و همراه با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی زنان با اختلال افسردگی اساسی مراجعه کننده به مراکز خدمات روانشناختی شهر اصفهان در بهار سال 1402 بود. 32 زن مبتلا به اختلال افسردگی اساسی با نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (16 نفر) و گروه گواه (16 نفر) گمارده شدند. پروتکل روان درمانی پویشی کوتاه مدت فشرده دوانلو، تنها برای گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقه ای انجام شد و گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفتند. آزمودنی ها در 3 مرحله با پرسشنامه های روابط موضوعی بل، حالت-صفت بیان خشم، احساس گناه کوگلر و جونز و افسردگی بک-II ارزیابی شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون تحلیل واریانس اندازه گیری های مکرر از طریق نرم افزار SPSS-28 انجام شد.نتایج این پژوهش نشان داد که مداخله روان پویشی فشرده کوتاه مدت بر بیگانگی، دلبستگی نا ایمن، نمره کل روابط موضوعی، بروز درونی خشم، کنترل درونی خشم، خصیصه گناه، نمره کل احساس گناه و نشانه های افسردگی اثربخش بود و تا 3 ماه بعد از مداخله، پایدار بود. بنابراین، می توان از روان درمانی پویشی فشرده کوتاه مدت برای بهبود روابط موضوعی، خشم و احساس گناه در زنان با اختلال افسردگی اساسی استفاده نمود.
فاطمه شاهی؛ زهره خسروی؛ پروین رحمتی نژاد؛ مجید یزدی
چکیده
آشفتگی هیجانی به عنوان یک ویژگی مرکزی آسیبشناسی در اختلالهای گوناگون به ویژه اختلال وسواسی اجباری است. خشم یکی از این هیجانهای اصلی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و همین یافتههای اندک نیز تناقضهای متعدد و آشفتگی زیادی دارند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف ایجاد یک مدل یکپارچه برای تجربه خشم در این افراد صورت گرفت. این پژوهش کیفی ...
بیشتر
آشفتگی هیجانی به عنوان یک ویژگی مرکزی آسیبشناسی در اختلالهای گوناگون به ویژه اختلال وسواسی اجباری است. خشم یکی از این هیجانهای اصلی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و همین یافتههای اندک نیز تناقضهای متعدد و آشفتگی زیادی دارند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف ایجاد یک مدل یکپارچه برای تجربه خشم در این افراد صورت گرفت. این پژوهش کیفی و از نوع نظریه برخاسته از زمینه بود. شرکتکنندگان 29 نفر از افراد مبتلا به اختلال وسواسی اجباری بودند که به روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته، مصاحبه روایتی و تصویرسازی ذهنی صورت گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از طرح نظاممند اشتروس و کوربین (1990) استفاده شد. سپس مقولهها در یک مدل پارادایمی برخاسته از زمینه سازماندهی شد. نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر شرایط علّی، زمینه، شرایط میانجی، چگونگی تجربه خشم، راهبردهای مدیریت و پیامدهای آن در این افراد است. این یافتهها بر لزوم برنامههای پیشگیرانه با تکیه بر متغیرهای علّی و طراحی برنامههای درمانی بر این اساس تاکید دارند.
محمد غسگری؛ مریم کاظمی؛ حمید علیزاده
چکیده
اینپژوهش با هدف تاًثیر آموزش بخششدرمانی بر کنترل خشم دانشآموزان دختر پایه اولمتوسطه انجام گرفت. بدین منظور از بین دانشآموزان دختر پایهی اول متوسطه شهرتهران در سال تحصیلی 91-90 نمونهای با حجم 50 نفر به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی دردو گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. در این پژوهش از طرح گروههای ...
بیشتر
اینپژوهش با هدف تاًثیر آموزش بخششدرمانی بر کنترل خشم دانشآموزان دختر پایه اولمتوسطه انجام گرفت. بدین منظور از بین دانشآموزان دختر پایهی اول متوسطه شهرتهران در سال تحصیلی 91-90 نمونهای با حجم 50 نفر به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی دردو گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. در این پژوهش از طرح گروههای نامعادل استفاده شد. میزانخشم آزمودنیها با پرسشنامهی خشم صفت - حالت اسپیلبرگر STAXI-2 اندازهگیری شد. ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون بعمل آمد، پساز آن، گروه آزمایش به مدت10 جلسهی 90 دقیقهای برنامهی آموزش بخششدرمانیدریافت کرد، و در پایان از هر دو گروه پسآزمون بعمل آمد. تحلیل دادهها بااستفاده از آزمونMANOVA نشان داد که آموزش بخشش درمانی بر کنترل خشمدانشآموزان دختر پایه اول متوسطه تأثیر داشت. همچنین آموزش بخششدرمانی بر خردهمقیاسهای حالت خشم، صفت خشم، درون ریزی خشم دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه تأثیر داشت. اماآموزش بخششدرمانی بر خرده مقیاسهای بیرونریزی خشم، کنترل بیرونی و کنترل درونی خشمتأثیر معنیدار نداشت. پس میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش بخششدرمانی بر کنترلخشم دختران نوجوان تاثیر دارد و از آن میتوان برای کنترل خشم و پرخاشگری استفادهکرد. آلفایتعدیل شده: (0083/0p≤ ).