حسین شفیعی؛ محسن شاکری؛ مهدی رحیمی؛ مهدیه استبرقی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ابعاد حمایت اجتماعی در بهزیستی دانشآموزان دبیرستانی شهرستان اشکذر با واسطهگری قدردانی انجام شد. روش پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر متوسطه اول اشکذر در سال تحصیلی 1400-1399 بود. از جامعه مورد بررسی با استفاده از جدول مورگان کرجسی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ابعاد حمایت اجتماعی در بهزیستی دانشآموزان دبیرستانی شهرستان اشکذر با واسطهگری قدردانی انجام شد. روش پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر متوسطه اول اشکذر در سال تحصیلی 1400-1399 بود. از جامعه مورد بررسی با استفاده از جدول مورگان کرجسی نمونهای به حجم 274 دانشآموز به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادههای پژهش از طریق پرسشنامه حمایت اجتماعی زیمت و همکاران، پرسشنامه قدردانی مورگان و همکاران و مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف جمعآوری شدند و با روش الگویابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Amos-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که حمایت اجتماعی به صورت مثبت و معنادار قدردانی (73/0 = β) و بهزیستی روانی (63/0 = β) را پیشبینی میکند. نتایج همچنین نشان داد که قدردانی به صورت مثبت و معنادار بهزیستی روانی (42/0 = β) را پیشبینی میکند. نتایج آزمون بوت استراپ نیز نشان داد که در رابطه بین حمایت اجتماعی و بهزیستی روانی، متغیر قدردانی میتواند نقش واسطهای داشته باشد. در نهایت نتایج نشان داد که الگوی پیشنهادی از برازش مناسبی برخوردار میباشد. بنابراین با افزایش حمایت اجتماعی میتوان بهزیستی روانی نوجوانان را ارتقاء بخشید.
مرتضی امیدیان؛ شادی احمدی؛ سمانه اسعدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی ذهن آگاهی، خلاقیت و عملکرد تحصیلی بر بهزیستی روانی با میانجی مشکلات روانشناختی در دانشجویان اجرا گردید. روش به کار گرفتهشده در این پژوهش همبستگی و از نوع تحلیل مسیر بود. شرکتکنندگان در این پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه یزد بودند که بهصورت تصادفی طبقهای 370 دانشجو انتخاب شدند. در این ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی ذهن آگاهی، خلاقیت و عملکرد تحصیلی بر بهزیستی روانی با میانجی مشکلات روانشناختی در دانشجویان اجرا گردید. روش به کار گرفتهشده در این پژوهش همبستگی و از نوع تحلیل مسیر بود. شرکتکنندگان در این پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه یزد بودند که بهصورت تصادفی طبقهای 370 دانشجو انتخاب شدند. در این پژوهش از آزمون بهداشت روانی، پرسشنامه ذهن آگاهی و خلاقیت استفاده شد و بهعلاوه معدل کل تا ترم آخر دانشجویان بهعنوان عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. پس از توزیع پرسشنامهها و گردآوری اطلاعات موردنیاز به کمک نرمافزار SPSS و AMOS به تحلیل اطلاعات اقدام شد. نتایج نشان داد که مدل طراحی شده از برازش خوبی برخوردار بود و رابطه ذهن آگاهی، خلاقیت با بهزیستی روانشناختی معنیدار بود ولی رابطه مستقیم عملکرد تحصیلی با مشکلات روانشناختی معنیدار نبود. همچنین رابطه غیرمستقیم خلاقیت و ذهن آگاهی به بهزیستی با میانجی مشکلات روانشناختی معنیدار بود؛ اما رابطه غیرمستقیم عملکرد به بهزیستی با میانجی مشکلات روانشناختی معنیدار نبود. نتایج با توجه به پژوهشها و دیدگاههای نظری مورد بحث قرارگرفت.