روانشناسی سلامت
سید حمید رضا شاوران؛ احمد عابدی؛ بهار رشیدی؛ سید هدایت اله داورپناه
چکیده
کیفیتزندگیکاری، فلسفهای از علممدیریت، با تاکید برافزایش شأن و منزلت نیرویانسانی و با هدف بهزیستی روانشناختی و سلامت جسمی افراد به چگونگی ایجاد فرصتهای رشد و پیشرفت برای زندگی با کیفیت را موردبررسی قرار میدهد. از همین رو پژوهش حاضر با هدف واکاوی کیفیتزندگیکاری کارکنان صنایع فولادی در ایران ، بر اساس روشکیفی انجام ...
بیشتر
کیفیتزندگیکاری، فلسفهای از علممدیریت، با تاکید برافزایش شأن و منزلت نیرویانسانی و با هدف بهزیستی روانشناختی و سلامت جسمی افراد به چگونگی ایجاد فرصتهای رشد و پیشرفت برای زندگی با کیفیت را موردبررسی قرار میدهد. از همین رو پژوهش حاضر با هدف واکاوی کیفیتزندگیکاری کارکنان صنایع فولادی در ایران ، بر اساس روشکیفی انجام شد. به منظور شناسایی عوامل موثر بر کیفیتزندگیکاری کارکنان صنایعفولادی و ارائه راهبردها و پیامدهای بهبود شرایط، با روش نمونهگیری هدفمند(گلولهبرفی) و معیار اشباع نظری، 18 نفر از کارکنان، کارشناسان و مدیران شرکت فولاد مبارکه و 7 نفر از متخصصان دانشگاهی مورد مصاحبه قرار گرفتتند. تحلیل دادهها بر اساس رویکرد دادهبنیاد وکدگذاری سهمرحلهای کوربین و استراوس(1990) بود. یافتهها نشانداد عوامل علی موثر بر کیفیتزندگیکاری کارکنان شرکت فولاد مبارکه شامل 5 مقوله مسائل فردی، تعادل توازن مسئولیتهای کاری و زندگی، مسائل مدیریتی، عدالتسازمانی و محیط کاری میباشد که برای کلیه مقولات، راهبردهای موثر ارائه شد. بدون شک توجه به عوامل موثر بر کیفیتزندگی کارکنان صنایع موجب ارتقاءبهرهوری و جذب منابعانسانی مستعد میشود که کاهش هزینهها و افزایش سودآوری در سازمان، پیامد آن خواهد بود. همچنین شناسایی عوامل مخرب، مدیران را به سوی جستجوی راهکارهای موثر سوق میدهد.
علی رحیمی قلعه عبدشاهی؛ مرتضی امیدیان؛ حمید فرهادی راد
چکیده
دوران بلوغ یکی از مهمترین ابعاد رشد نوجوانان است و دورهای است که با تغییرات زیاد روانی و جنسی همراه است. بررسیهای انجام شده دربارة بلوغ نشان میدهد تجارب نوجوانان از این تغییرات یکسان نیست. به همین جهت هدف پژوهش حاضر بررسی تجربهی زیستهی روانی و اجتماعی نوجوانان پسر از بلوغ جنسی است. به دلیل اینکه هدف پژوهش حاضر کشف عوامل ...
بیشتر
دوران بلوغ یکی از مهمترین ابعاد رشد نوجوانان است و دورهای است که با تغییرات زیاد روانی و جنسی همراه است. بررسیهای انجام شده دربارة بلوغ نشان میدهد تجارب نوجوانان از این تغییرات یکسان نیست. به همین جهت هدف پژوهش حاضر بررسی تجربهی زیستهی روانی و اجتماعی نوجوانان پسر از بلوغ جنسی است. به دلیل اینکه هدف پژوهش حاضر کشف عوامل زمینهساز، عوامل فرایندی و پیامدهای بلوغ جنسی افراد و تأثیر این عوامل بر روی تجارب زیستة افراد از بلوغ جنسی بود، روش «نظریة داده بنیاد» برای تحقق این هدف انتخاب شد. جامعة پژوهش حاضر شامل پسران متولد سالهای 1999تا 2003 شهرستان دزفول بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و نمونهگیری نظری، 18 نفر بهعنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. از روش مصاحبه نیمهساختاریافته برای جمعآوری دادهها بهره برده شد. پس از انجام مصاحبهها فرآیند کدگذاری و تحلیل در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. نتایج پژوهش 20 مقولة اصلی و 50 مقولة فرعی را مشخص ساخت که در شش بلوک به هم مرتبط در کنار هم قرار گرفته و الگوی پارادایمی را تشکیل دادند. مقولاتی از قبیل: فقدان و یا نقص در آموزش، ضعف دانش جنسی، عوامل اجتماعی، خانواده، عوامل اقتصادی، عوامل تکنولوژیکی و تجارب جنسی خاص از مهمترین تعیین کنندههای تجربة زیستة نوجوانان از بلوغ جنسی میباشد.