روانشناسی تربیتی
سارا دیبازر؛ زینب صبوری؛ لیلا میرزایی؛ راضیه صفاری فرد؛ زهرا نقش
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی نقش میانجی تابآوری تحصیلی در رابطه بین خودباوری تحصیلی و نگرش به آینده شغلی با مشغولیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اهواز بود. این پژوهش از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. به این منظور تعداد 202 دانشجو به روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامههای مشغولیت تحصیلی (Reeve,2013)؛ ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی نقش میانجی تابآوری تحصیلی در رابطه بین خودباوری تحصیلی و نگرش به آینده شغلی با مشغولیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اهواز بود. این پژوهش از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. به این منظور تعداد 202 دانشجو به روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامههای مشغولیت تحصیلی (Reeve,2013)؛ خودباوری تحصیلی (Nori, Jafari & Saadatmand, 2014)؛ نگرش به آینده شغلی Hasanlu, Hassannejad & Khazaeipol,2016 و تابآوری تحصیلی (Samuels, 2004) در بین آنها توزیع شد. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار Amos نسخه 24 انجام گرفت. برای سنجش روابط غیرمستقیم از آزمون بوت استراپ استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین تمامی متغیرهای پژوهش در سطح 01/0>p رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. در مسیرخودباوری تحصیلی به مشغولیت تحصیلی (066/0=β) که در سطح p>0.05 از لحاظ آماری معنیدار نبود بنابراین این فرضیه تأیید نشد. مسیر نگرش به آینده شغلی به مشغولیت تحصیلی (185/0=β)، مسیر خودباوری تحصیلی به تابآوری تحصیلی (301/0=β)، مسیر نگرش به آینده شغلی به تابآوری تحصیلی (492/0=β)، مسیر تابآوری تحصیلی به مشغولیت تحصیلی (350/0=β) که همگی در سطح p<0.01 از لحاظ آماری معنیدار بوذند وتمام این فرضیه ها شدند. بر اساس نتایج این پژوهش، مدل پیشنهادی دارای برازش مطلوبی است و گام مهمی در راستای شناخت عوامل مؤثر در مشغولیت و انگیزش تحصیلی دانشجویان بهحساب میآید و میتواند بهعنوان الگویی مناسب برای تدوین و طراحی برنامههای پیشگیری از افت تحصیلی و بیانگیزگی تحصیلی دانشجویان، مفید واقع شود.
فاطمه باقری حسین آبادی؛ ناصر یوسفی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله تلفیقی مبتنی بر مصاحبه انگیزشی و مهارتهای فراشناختی بر اهمالکاری تحصیلی، تابآوری تحصیلی و انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان با سابقه مدرسه گریزی بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری سهماهه با دو گروه آزمایشی و گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشآموزان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله تلفیقی مبتنی بر مصاحبه انگیزشی و مهارتهای فراشناختی بر اهمالکاری تحصیلی، تابآوری تحصیلی و انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان با سابقه مدرسه گریزی بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری سهماهه با دو گروه آزمایشی و گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشآموزان پسر مقطع دبیرستان با سابقه مدرسهگریزی شهرستان اصفهان بود. تعداد 30 دانشآموز با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند. شرکتکنندگان پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم، پرسشنامه تابآوری تحصیلی ساموئز و پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که مداخله تلفیقی مبتنی بر مصاحبه انگیزشی و مهارتهای فراشناختی موجب کاهش اهمالکاری تحصیلی و افزایش تابآوری و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با سابقه مدرسهگریزی شده است (05/0>p). در مجموع، پژوهش حاضر نشان داد که تلفیق دو مداخله مصاحبه انگیزشی و مهارتهای فراشناختی از اثربخشی مطلوبی برخوردار است.
عزت اله قدم پور؛ محمد عباسی؛ مهدی یوسف وند؛ بنفشه حسنوند؛ حسین حسینی
چکیده
نظام تعلیم و تربیت نیز همانند سایر نظامها دارای اصول و ویژگیهای خاص خود است. یکی از ویژگیهای اساسی و لاینفک آن ارزشیابی و ارائه بازخوردهای سودمند است، که به واسطه آن میتوان به تعیین اهداف مهم آموزش و از آن جمله، بررسی نیازهای مهم در رابطه با زبان آموزی پرداخت. هدف اصلی این پژوهش تعیین اثربخشی بازخوردهای اصلاحی (کتبی و کلامی) معلمان ...
بیشتر
نظام تعلیم و تربیت نیز همانند سایر نظامها دارای اصول و ویژگیهای خاص خود است. یکی از ویژگیهای اساسی و لاینفک آن ارزشیابی و ارائه بازخوردهای سودمند است، که به واسطه آن میتوان به تعیین اهداف مهم آموزش و از آن جمله، بررسی نیازهای مهم در رابطه با زبان آموزی پرداخت. هدف اصلی این پژوهش تعیین اثربخشی بازخوردهای اصلاحی (کتبی و کلامی) معلمان در ارزشیابیهای تکوینی بر میزان تابآوری تحصیلی و معنای تحصیل دانشآموزان پسر پایه نهم متوسطه اول در درس زبان انگلیسی در شهر خرمآباد بود. این پژوهش به صـورت نیمهتجربی بود که در آن از طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه پژوهش 40 دانش آموز بود که به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایشی و گروه کنترل گمارده شدند. گروه آزمایشی طی 12 جلسه تحت مداخله بازخوردهای اصلاحی (کتبی و کلامی) معلمان در ارزشیابیهای تکوینی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه معنای تحصیل هندرسون – کینگ و اسمیت و تابآوری تحصیلی ساموئلز استفاده شد. دادهها با روش تحلیل کواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنیداری بین دو گروه نشان داد. بنابراین میتوان گفت که ارائه بازخوردهای کتبی و کلامی مبتنی بر مدل باتلر و وین میتواند مؤثر باشد و در صورتی که معلمان بعد از ارزشیابیهای تکوینی از این مدل برای ارائه بازخورد استفاده کنند، میتوانند سطح تابآوری تحصیلی و معنای تحصیلی دانشآموزان را به طرز معنیداری افزایش دهند.