روانشناسی شناختی
مجتبی احمدی فارسانی؛ ایران داودی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی با و بدون تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای بر بهبود کنترل مهاری، انعطافپذیری شناختی و علائم وسواسی-جبری در نوجوانان مبتلابه اختلال وسواسی-جبری بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری و تخصیص تصادفی آزمودنیها بود. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از نوجوانان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی با و بدون تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای بر بهبود کنترل مهاری، انعطافپذیری شناختی و علائم وسواسی-جبری در نوجوانان مبتلابه اختلال وسواسی-جبری بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری و تخصیص تصادفی آزمودنیها بود. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از نوجوانان دختر و پسر مبتلابه اختلال وسواسی- جبری شهر اهواز در سال 1401-1400 که از این میان 30 نفر که ملاکهای ورود به مطالعه را داشتند به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در 2 گروه آزمایش 1و 2 (هر گروه 15 نفر) بهصورت تصادفی تخصیص داده شدند. افراد گروه آزمایش 1، درمان توانبخشی شناختی و افراد گروه آزمایش 2، حین انجام تکالیف توانبخشی شناختی تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای را نیز دریافت کردند. برای جمعآوری اطلاعات از آزمون برو/نرو، آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین و مقیاس وسواس- بیاختیاری ییلبراون استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری و تکمتغیری نشان داد که درمان توانبخشی شناختی همراه با تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای اثربخشی بیشتر و معنیداری در بهبود کنترل مهاری، انعطافپذیری شناختی و کاهش شدت علائم وسواسی-جبری دارد (05/0>P). نتایج پژوهش حاضر نشان داد تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای منجر به افزایش اثربخشی تکالیف توانبخشی شناختی می شود.
مرتضی ضیابخش؛ مسعود شریفی؛ جلیل فتح آبادی؛ وحید نجاتی
چکیده
چکیدههدف: اختلال بیش فعالی/کاستی توجه، فراون ترین اختلال دوران کودکی است این پژوهش با هدف مقایسه اثر بخشی دونوع درمان در انواع توجه دیداری است. روش پژوهش: یک مطالعه شبه آزمایشی دارای پیش آزمون –پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه مورد مطالعه از روش نمونه گیری در دسترس شامل مراجعه کننده به کلینیک های روانپزشکی شهرکرج و 50 دانش آموز دبستانی ...
بیشتر
چکیدههدف: اختلال بیش فعالی/کاستی توجه، فراون ترین اختلال دوران کودکی است این پژوهش با هدف مقایسه اثر بخشی دونوع درمان در انواع توجه دیداری است. روش پژوهش: یک مطالعه شبه آزمایشی دارای پیش آزمون –پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه مورد مطالعه از روش نمونه گیری در دسترس شامل مراجعه کننده به کلینیک های روانپزشکی شهرکرج و 50 دانش آموز دبستانی پسر دارای اختلال کاستی توجه انتخاب شدند این افراد به صورت تصادفی در سه گروه تقریبا مساوی شامل دوگروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. از هرسه گروه پیش آزمون با استفاده از تست IVA صورت گرفت. یکی از گروه های آزمایشی به مدت 14 جلسه مورد توانبخشی با ابزار محقق ساخته قرار گرفت. گروه آزمایش دیگر به مدت 18 جلسه تحت درمان با روش نوروفیدبک با پروتکل بتا قرار گرفتند. گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. سپس هرسه گروه با استفاده از تست IVA مورد پس آزمون قرار گرفتند. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS19 و روش تحلیل کوواریانس (MANCOVA) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که روش توانبخشی شناختی بر بهبود انواع توجه دیداری نسبت به روش نوروفیدبک در دانش آموزان دبستانی دارای اختلال کاستی توجه اثربخشی بهتری دارد.نتیجه گیری: روش توانبخشی بکار گرفته شده بر انواع توجه دیداری در مقایسه با روش نوروفیدبک در دانش آموزان دبستانی دارای اختلال کاستی توجه اثربخشی بهتری دارد.