مهناز مهرابیزاده هنرمند؛ سودابه بساکنژاد؛ منیجه شهنی ییلاق؛ حسین شکرکن؛ جمال حقیقی
چکیده
< p class="a" dir="RTL">این پژوهش به منظور بررسی روابط ساده و چندگانه ترس از موفقیت، عزت نفس، کمالگرایی و ترس از ارزیابی منفی با نشانگان وانمودگرایی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شده است. نمونه اصلی این تحقیق شامل 300 دانشجوی دختر و پسر تحصیلات تکمیلی دانشگاه ...
بیشتر
< p class="a" dir="RTL">این پژوهش به منظور بررسی روابط ساده و چندگانه ترس از موفقیت، عزت نفس، کمالگرایی و ترس از ارزیابی منفی با نشانگان وانمودگرایی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شده است. نمونه اصلی این تحقیق شامل 300 دانشجوی دختر و پسر تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. یک نمونه 200 نفری نیز به منظور اعتباریابی و پایایی سنجی آزمونهای مورد استفاده به کار گرفته شد. هر دو نمونه با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، ضریب همبستگی و رگرسیون چندمتغیری استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش شامل آزمون وانمودگرایی کلانس (CIPS)، آزمون ترس از موفقیت (FOSS)، آزمون عزت نفس آیزنک، آزمون کمالگرایی اهواز (APS) و آزمون ترس از ارزیابی منفی (FNE) بودند. آزمونهای وانمودگرایی کلانس و ترس از موفقیت توسط پژوهشگران این تحقیق به فارسی برگردانده و ضرایب اعتبار و پایایی آنها محاسبه گردید. فرضیههای این پژوهش شامل 5 فرضیه اصلی است، که روابط ساده و چندگانه بین متغیرهای پیشبین (ترس از موفقیت، عزت نفس، کمالگرایی و ترس از موفقیت) را با متغیر ملاک (وانمودگرایی) در نمونهای از دانشجویان دختر و پسر تحصیلات تکمیلی بررسی میکند. نتایج این پژوهش نشان میدهند که متغیرهای ترس از موفقیت، کمالگرایی و ترس از ارزیابی منفی با نشانگان وانمودگرایی همبستگی مثبت و متغیر عزت نفس با نشانگان وانمودگرایی همبستگی منفی دارند. همچنین، ترس از موفقیت، عزت نفس، کمالگرایی و ترس از ارزیابی منفی با نشانگان وانمودگرایی همبستگی چندگانه دارند و در هر دو نمونه دانشجویان دختر و پسر تحصیلات تکمیلی، ترس از موفقیت و کمالگرایی بهترین متغیرهای پیشبین محسوب میشوند. نتایج پژوهش با یافتههای تحقیقات انجام شده در خارج از کشور هماهنگند.
مهرناز شهرآرای؛ بهشته عبدی
چکیده
450 دانشجوی سال چهارم رشتههای فنی و مهندسی دانشگاههای دولتی شهر تهران که با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی برای نمونه تحقیق انتخاب شده بودند، به پرسشنامه وضعیتهای هویت شغلی دیلاس (1981) و پرسشنامه عینی ترس از موفقیت زوکرمن و آلیسون (1976) پاسخ دادند. نتایج به دست آمده از پژوهش ...
بیشتر
450 دانشجوی سال چهارم رشتههای فنی و مهندسی دانشگاههای دولتی شهر تهران که با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی برای نمونه تحقیق انتخاب شده بودند، به پرسشنامه وضعیتهای هویت شغلی دیلاس (1981) و پرسشنامه عینی ترس از موفقیت زوکرمن و آلیسون (1976) پاسخ دادند. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد که بین جنس و وضعیتهای هویت شغلی رابطه معنیداری وجود ندارد. همچنین نتایج تحلیل واریانس نشان دهنده معنیدار نبودن تعامل بین وضعیتهای هویت شغلی و جنس در ترس از موفقیت بود. از سوی دیگر، بررسی تفاوتهای جنسی در ترس از موفقیت نیز تفاوت معنیداری را نشان نداد. اما اثر اصلی وضعیتهای هویت شغلی بر ترس از موفقیت معنیدار بود، به این معنی که دانشجویان دارای وضعیتهای هویت شغلی موفق، ترس از موفقیت پایینتر و دانشجویان دارای وضعیتهای هویت شغلی مغشوش و نامتمایز ترس از موفقیت بالاتری را نشان دادند. در پایان کاربردهایی برای دانشجویان، والدین، برنامهریزان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دست اندرکاران امور زنان ارائه گردیده است.