افسانه مرادی؛ سمیره کریمی؛ الهام حسامی؛ سارا یداللهی
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی اثر اجتناب تجربی بر علائم اختلال استرس پس از سانحه با میانجیگری نشخوار ذهنی و آسیبپذیری ادراکشده نسبت به بیماری مسری در کادر درمان بیماران مبتلا به کووید-19 بود. روش پژوهش توصیفی و طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعة پژوهش را کادر درمان بیماران مبتلا به کووید-19 شاغل در بیمارستانهای شهر تهران در ماههای ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف بررسی اثر اجتناب تجربی بر علائم اختلال استرس پس از سانحه با میانجیگری نشخوار ذهنی و آسیبپذیری ادراکشده نسبت به بیماری مسری در کادر درمان بیماران مبتلا به کووید-19 بود. روش پژوهش توصیفی و طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعة پژوهش را کادر درمان بیماران مبتلا به کووید-19 شاغل در بیمارستانهای شهر تهران در ماههای خرداد و تیر سال 1400 تشکیل میدادند که از بین آنها بهصورت در دسترس 458 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس شهروندی اختلال استرس پس از سانحه میسیسیپی Keane et al.، پرسشنامه آسیبپذیری ادراک شده نسبت به بیماری مسری Duncan et al.، مقیاس نشخوار فکری Nolen-Hoeksema و پرسشنامه پذیرش و عمل Bond et al.، بهصورت آنلاین توسط کادر درمان تکمیل شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری به وسیله نرمافزارهای Amos و SPSS انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که اجتناب تجربی هم بهطور مستقیم (65/0=β و 01/0>p) و هم بهطور غیرمستقیم از طریق نشخوار ذهنی (21/0=β و 01/0>p) بر تجربه علائم اختلال استرس پس از سانحه تأثیر دارد. بنابراین، یافتههای پژوهش علاوه بر تلویحات کاربردی و نظری میتواند بهعنوان الگویی مفید برای ارائه خدمات روانشناختی به پرستاران جهت پیشگیری از ابتلا به اختلال پس از سانحه به کار گرفته شود.
سعید آریاپوران؛ الهام راستگو؛ مهدی عبداله زاده رافی
چکیده
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر علائم افسردگی در مادران مراقب کودکان مبتلا به کمتوانی عقلانی در دوره شیوع کووید-19 بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را کل مادران مراقب کودکان کمتوان عقلانی شدید و عمیق شهرستان رزن در سال 1399 تشکیل دادند. در این پژوهش 22 نفر از ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر علائم افسردگی در مادران مراقب کودکان مبتلا به کمتوانی عقلانی در دوره شیوع کووید-19 بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را کل مادران مراقب کودکان کمتوان عقلانی شدید و عمیق شهرستان رزن در سال 1399 تشکیل دادند. در این پژوهش 22 نفر از مادران دارای شدت علائم افسردگی در دو گروه آزمایش و گواه به صورت تصادفی جایگزین شدند. جهت جمعآوری دادههای پژوهش از فرم کوتاه پرسشنامۀ افسردگی Beck et al. استفاده شد. برای گروه آزمایش آموزش تنظیم هیجان در 8 جلسه هفتگی (هر جلسه 90 دقیقه) آموزش داده شد و گروه گواه در حین جلسات، آموزشی را دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش تنظیم هیجان بر کاهش علائم افسردگی در مادران کودکان کمتوان عقلانی شدید و عمیق اثربخش بوده است (05/0>p). با توجه به نتایج، آموزش تنظیم هیجان برای کاهش علائم افسردگی مادران مراقب کودکان مبتلا به کمتوانی عقلانی در دورۀ شیوع کووید-19 پیشنهاد میشود.
محبوبه موسیوند؛ سجاد عزیزی؛ شاپور فولادوند
چکیده
بازیهای آنلاین یکی از انواع بازیهای رایانهای و هوشمند است که با توجه به افزایش آشنایی قشر جوان با اینترنت، همچنین دسترسی به گوشی و تبلتهای هوشمند فراگیر شده است. اعتیاد به بازیهای آنلاین به عنوان رفتاری وسواسی، از لحاظ جسمانی و روانی مخرب در نظر گرفته شده است. مطالعه حاضر با هدف مدلیابی اعتیاد به بازیهای آنلاین بر اساس ...
بیشتر
بازیهای آنلاین یکی از انواع بازیهای رایانهای و هوشمند است که با توجه به افزایش آشنایی قشر جوان با اینترنت، همچنین دسترسی به گوشی و تبلتهای هوشمند فراگیر شده است. اعتیاد به بازیهای آنلاین به عنوان رفتاری وسواسی، از لحاظ جسمانی و روانی مخرب در نظر گرفته شده است. مطالعه حاضر با هدف مدلیابی اعتیاد به بازیهای آنلاین بر اساس مهارتهای ارتباطی و احساس تنهایی با نقش میانجی سازگاری در میان نوجوانان در دوران همهگیری کووید-19 انجام شده است. طرح پژوهش حاضر از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان 12 تا 18 ساله شهر تهران بودند. با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب و به پرسشنامههای مهارتهای ارتباطی کروکوت، احساس تنهایی راسل و همکاران، پرسشنامه اعتیاد به بازیهای آنلاین وانگ و چانگ و سازگاری سینها و سینگ پاسخ دادند. دادههای جمعآوریشده با استفاده از ضریب همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین مهارتهای ارتباطی و سازگاری با اعتیاد به بازیهای آنلاین رابطه منفی و معنیداری وجود دارد (001/0≥P). همچنین بین احساس تنهایی با اعتیاد به بازیهای آنلاین رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (001/0≥P). نتایج حاصل از مدلیابی معادله ساختاری نشان داد که 25 درصد از واریانس سازگاری توسط مهارتهای ارتباطی و احساس تنهایی و 32 درصد از واریانس اعتیاد به بازیهای آنلاین توسط مهارتهای ارتباطی، احساس تنهایی و سازگاری تبیین میشود. در مجموع، شناسایی متغیرهای ایستا و پویای مؤثر در بروز اعتیاد به بازیهای آنلاین به متخصصان کمک میکند تا بر عوامل مذکور تمرکز کنند و فعالیتهایشان را سازماندهی کنند که این امر منجر به ارائه خدمات مؤثرتر به مراجعان میشود.
مسلم اصلی آزاد؛ سعیده خاکی؛ طاهره فرهادی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی واقعیتدرمانی آنلاین بر اضطراب و پریشانی روانشناختی بهبودیافتگان کووید-19 انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل بهبودیافتگان بیماری کووید-19 شهر اصفهان در سه ماهه تابستان سال 1399 بود. در این پژوهش تعداد 26 بیمار بهبود یافته با روش نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی واقعیتدرمانی آنلاین بر اضطراب و پریشانی روانشناختی بهبودیافتگان کووید-19 انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل بهبودیافتگان بیماری کووید-19 شهر اصفهان در سه ماهه تابستان سال 1399 بود. در این پژوهش تعداد 26 بیمار بهبود یافته با روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 13 بیمار). گروه آزمایش واقعیتدرمانی (گلاسر، 2013) را طی یک ماه در 10 جلسه 75 دقیقهای به صورت آنلاین دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب (بک و همکاران، 1988) و پرسشنامه پریشانی روانشناختی (کسلر و همکاران، 2002) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که واقعیتدرمانی آنلاین بر اضطراب و پریشانی روانشناختی بهبودیافتگان کووید-19 تأثیر معنادار داشته (p<0/001) و توانسته منجر به کاهش اضطراب و پریشانی روانشناختی این بیماران شود. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که واقعیتدرمانی با بهرهگیری از فنونی همانند تمرکز بر زمان حال، اجتناب از انتقاد افراطی و آموزش مسئولیتپذیری میتواند به عنوان یک درمان کارآمد در جهت کاهش اضطراب و پریشانی روانشناختی بهبودیافتگان کووید-19 مورد استفاده گیرد.