اعتیاد
ناصر بای؛ زهرا غلامی فر
چکیده
هدف اصلی این پژوهش مطالعه نقش میانجی تابآوری در رابطه بین فعالیتبدنی و اعتیاد به گوشی دانشآموزان میباشد. این پژوهش کاربردی بوده و برای اجرا نمودن آن از روش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد. تمامی دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهرستان رامیان در سال تحصیلی 1402 تشکیل دهنده جامعه آماری پژوهش بودند (291 دانشآموز). برای انتخاب نمونه ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش مطالعه نقش میانجی تابآوری در رابطه بین فعالیتبدنی و اعتیاد به گوشی دانشآموزان میباشد. این پژوهش کاربردی بوده و برای اجرا نمودن آن از روش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد. تمامی دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهرستان رامیان در سال تحصیلی 1402 تشکیل دهنده جامعه آماری پژوهش بودند (291 دانشآموز). برای انتخاب نمونه پژوهش از روش سرشماری استفاده گردید و در نهایت 259 پرسشنامه جمعآوری شد. ابزار گردآوری دادهها شامل 3 پرسشنامه فعالیتبدنی (Hagger et al)، تابآوری روانشناختی (Van Der Meer et al) و اعتیاد به استفاده از تلفن همراه (Kown et al) بود. به منظور تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد و نرمافزارهای به کار رفته برای تحلیل دادهها SPSS نسخه 25 و Smart PLS نسخه 3 بود. نتایج پژوهش نشان داد بین فعالیتبدنی و تابآوری روانشناختی دانشآموزان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج مشخص نمود رابطه بین فعالیتبدنی و اعتیاد به استفاده از گوشی همراه دانشآموزان منفی و معنیداری است. در نهایت یافتههای پژوهش نشان داد ارتباط بین فعالیتبدنی و اعتیاد به استفاده از گوشی همراه در بین دانشآموزان با نقش میانجی تابآوری روانشناختی معنیدار میباشد. با توجه به نتایج؛ ترغیب دانشآموزان دختر به انجام فعالیتبدنی منظم و در نظر گرفتن برنامههای ورزشی جذاب برای این دانشآموزان در فعالیتهای فوق برنامه پیشنهاد میشود.