مرجان تورجی زاده؛ مجتبی محمدی جلالی فراهانی؛ داود تقوایی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، همسنجی روان درمانی تحلیل عملکرد (FAP) و طرحواره درمانی بر تجربه هیجانی نسبت به همسر، بخشش و قدردانی زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان بود. روش پژوهش نیمه تجربی و از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با دو گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه زوجین گروه سنی 25 تا 45 سال شهر اصفهان که به روش نمونه گیری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، همسنجی روان درمانی تحلیل عملکرد (FAP) و طرحواره درمانی بر تجربه هیجانی نسبت به همسر، بخشش و قدردانی زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان بود. روش پژوهش نیمه تجربی و از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با دو گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه زوجین گروه سنی 25 تا 45 سال شهر اصفهان که به روش نمونه گیری دردسترس تعداد 30 زوج (10 زوج در گروه آزمایش اول، 10 زوج در گروه آزمایش دوم، و 10 زوج در گروه گواه) انتخاب شدند و برای گروه اول آزمایش درمان تحلیل عملکرد طی 8 جلسه و برای گروه دوم آزمایش طرحواره درمانی نیز طی 8 جلسه ارائه شد. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه 6 سوالی تجربه هیجانی نسبت به همسر براشاو (2009)، پرسشنامه 15 سوالی بخشش ری و همکاران (2001) و پرسشنامه 6 سوالی قدردانی مک کولوف و همکاران (2001) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیریهای مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد، بین میزان تأثیرگذاری دو روش روان درمان تحلیل عملکرد و طرح واره درمانی بر تجربه هیجانی نسبت به همسر و قدردانی زوجین تفاوت معناداری وجود نداشت اما، بین میزان تأثیرگذاری دو روش روان درمان تحلیل عملکرد و طرح واره درمانی بر بخشش تفاوت معناداری وجود داشت. بنابراین، روش طرح واره درمانی در استفاده زوجین از مهارتهای بخشش در کاهش تعارضات زناشویی، روش موثرتری نسبت به روان درمانی تحلیل عملکرد بوده است..
آسیبشناسی اجتماعی
فاطمه اخلاقی؛ حسین طاهریان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش صراحت در هدیهدادن بر میزان قدردانی افراد، با درنظر گرفتن عمق رابطه فرد با دیگران انجام شد. میزان قدردانی 629 نفر در چهار سناریو طراحی شده و در دو حالت صراحت و عدمصراحت و هر کدام ابتدا در نقش هدیهدهنده و سپس در نقش هدیهگیرنده تعیین شد. و از مقیاس کیفیت روابط بین فردی (QRI) استفاده شد. دادهها با استفاده از ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش صراحت در هدیهدادن بر میزان قدردانی افراد، با درنظر گرفتن عمق رابطه فرد با دیگران انجام شد. میزان قدردانی 629 نفر در چهار سناریو طراحی شده و در دو حالت صراحت و عدمصراحت و هر کدام ابتدا در نقش هدیهدهنده و سپس در نقش هدیهگیرنده تعیین شد. و از مقیاس کیفیت روابط بین فردی (QRI) استفاده شد. دادهها با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری و در نرمافزارهای SPSS و AMOS ویراست 24 تحلیل شد. یافتهها نشان داد که مسیر مستقیم صراحت در هدیه و عدم صراحت در هدیه با قدردانی معنیدار است. همچنین نتایج تحلیل نشان داد صرف نظر از موقعیت هدیهدهنده و هدیهگیرنده، عمق رابطه در ارتباط بین صراحت با قدردانی، نقش میانجی ندارد. نتایج مقایسه میانگینها نشان میدهد که میزان قدردانی در نقش دوست صمیمی، بیشتر از شریک عاطفی است و در مقایسه بر اساس عمق رابطه نیز نشان میدهد که در گروه دوست صمیمی و شریک عاطفی، میزان قدردانی در عمق رابطه، بیشتر از عمق رابطه پایین می باشد.
حسین شفیعی؛ محسن شاکری؛ مهدی رحیمی؛ مهدیه استبرقی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ابعاد حمایت اجتماعی در بهزیستی دانشآموزان دبیرستانی شهرستان اشکذر با واسطهگری قدردانی انجام شد. روش پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر متوسطه اول اشکذر در سال تحصیلی 1400-1399 بود. از جامعه مورد بررسی با استفاده از جدول مورگان کرجسی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ابعاد حمایت اجتماعی در بهزیستی دانشآموزان دبیرستانی شهرستان اشکذر با واسطهگری قدردانی انجام شد. روش پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر متوسطه اول اشکذر در سال تحصیلی 1400-1399 بود. از جامعه مورد بررسی با استفاده از جدول مورگان کرجسی نمونهای به حجم 274 دانشآموز به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادههای پژهش از طریق پرسشنامه حمایت اجتماعی زیمت و همکاران، پرسشنامه قدردانی مورگان و همکاران و مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف جمعآوری شدند و با روش الگویابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Amos-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که حمایت اجتماعی به صورت مثبت و معنادار قدردانی (73/0 = β) و بهزیستی روانی (63/0 = β) را پیشبینی میکند. نتایج همچنین نشان داد که قدردانی به صورت مثبت و معنادار بهزیستی روانی (42/0 = β) را پیشبینی میکند. نتایج آزمون بوت استراپ نیز نشان داد که در رابطه بین حمایت اجتماعی و بهزیستی روانی، متغیر قدردانی میتواند نقش واسطهای داشته باشد. در نهایت نتایج نشان داد که الگوی پیشنهادی از برازش مناسبی برخوردار میباشد. بنابراین با افزایش حمایت اجتماعی میتوان بهزیستی روانی نوجوانان را ارتقاء بخشید.