آسیبشناسی اجتماعی
کیهان فتحی؛ فاطمه فرزادی
چکیده
افزایش استفاده از اینترنت الگوهای رفتاری متعددی مانند شایعات اینترنتی، بیاعتنایی به دیگران هنگام استفاده از گوشی و چندوظیفگی رسانهای در حین تکالیف را وارد زندگی روزانه نوجوانان کرده است. این عادات معمولی در صورت استمرار میتوانند خطرات سایبرنتیک ایجاد کند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه علی شایستگیهای اجتماعی-هیجانی الکترونیکی ...
بیشتر
افزایش استفاده از اینترنت الگوهای رفتاری متعددی مانند شایعات اینترنتی، بیاعتنایی به دیگران هنگام استفاده از گوشی و چندوظیفگی رسانهای در حین تکالیف را وارد زندگی روزانه نوجوانان کرده است. این عادات معمولی در صورت استمرار میتوانند خطرات سایبرنتیک ایجاد کند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه علی شایستگیهای اجتماعی-هیجانی الکترونیکی با رفتار عادتی دیجیتال با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان و تعدیلگری جنسیت بود. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دختر و پسر سال اول تا سوم دبیرستانهای شهر اهواز در سال تحصیلی 1401-1402 بودند. که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای نمونهای به تعداد 610 نفر (238 پسر و 372 دختر) انتخاب شد. آزمودنیها به ابزارهای شایستگی هیجانی- اجتماعی الکترونیک، رفتار عادی دیجیتال و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان پاسخ دادند. ارزیابی مدل پیشنهادی با روش معادلات ساختاری و آزمونهای مقایسه چند گروهی بین مدلها برای بررسی تعدلیگری جنسیت انجام شد نتایج نشان داد که ابعاد شایستگی هیجانی- اجتماعی با 3 خرده مقیاس رفتار عادتی دیجیتال رابطه همبستگی منفی داشتند به جز شایستگی الکترونیکی اجتماعی. و آگاهی الکترونیکی هیجانی در پسران نسبت به دختران (23/0-β=) مقدار بیشتری را به خود اختصاص داد. همچنین تحلیل مدل رابطه مثبت شایستگی هیجانی- اجتماعی الکترونیکی با تنظیم شناختی هیجان و رابطه منفی با رفتار عادی دیجیتال را نشان داد. همچنین تنظیم شناختی هیجان به عنوان میانجی شناخته شد. نقش تعدیلگری جنسیت در بین دو گروه دختران و پسران نیز حاکی از تفاوت دو مدل بود. که مدل دختران از نظر رابطهها، نمره بالاتر کسب کرده بودند.