روانشناسی رشد
آرزو حسین رضایی؛ فریبرز درتاج؛ سید علی حسینی المدنی
چکیده
این تحقیق با هدف ارائه مدل تبیین اضطراب امتحان بر اساس برانگیختگی هیجانی، مدیریت احساسات و خودکارآمدی تحصیلی با توجه به میانجیگری عادتهای مطالعه در بین دانشآموزان دوره دوم متوسطه انجام شده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر کرمان به تعداد حدود ...
بیشتر
این تحقیق با هدف ارائه مدل تبیین اضطراب امتحان بر اساس برانگیختگی هیجانی، مدیریت احساسات و خودکارآمدی تحصیلی با توجه به میانجیگری عادتهای مطالعه در بین دانشآموزان دوره دوم متوسطه انجام شده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر کرمان به تعداد حدود 4700 نفر که در سال تحصیلی ۱۴۰۱ مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدهند، که 354 نفر با روش تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای اضطراب امتحان (ساراسون، ۱۹۵۷)، پرسشنامه مهارتهای مطالعه (هاستون، ۲۰۱۳)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (جینکز و مرگان، 1999)، پرسشنامه مدیریت احساسات (ویلیامز و همکاران، 1997)، پرسشنامه هیجان خواهی (زاکرمن، 1978)، استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزارهای spss24 و Amos24 انجام گرفته و از رگرسیون چندگانه، آزمون سوبل و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتههای پژوهش ضمن تأیید الگوی پیشنهادی پژوهش، نشان داد که بین برانگیختگی هیجانی با اضطراب امتحان و عادتهای مطالعه در بین دانش آموزان دختر رابطه معنیداری وجود دارد (۰۵/۰ p<). نتایج آزمون سوبل نشان میدهد عادتهای مطالعه در رابطه بین برانگیختگی هیجانی با اضطراب امتحان دانشآموزان نقش میانجی دارد. بین مدیریت احساسات با اضطراب امتحان و عادتهای مطالعه در بین دانشآموزان دختر رابطه معنیداری وجود دارد.بنابراین نتیجه میگیریم، که وقتی که دانشآموزان در برابر اتفاقات پیش بینی نشده زود آشفته شوند، و در موقعیتهای مختلف، فشار روانی زیادی را تحمل کنند، انعطافپذیری کمی پیدا میکنند و در زمان امتحان دچار اضطراب و آشفتگی روانی میشوند.