روانشناسی تربیتی
رحیم بدری گرگری؛ شهروز نعمتی؛ رقیه سروآزاد صوفیانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه تنظیم هیجانی والد محور کودکان بر مهارتهای تنظیم هیجان و کنترل تلاشگرانه کودکان پیشدبستانی بود. روش پژوهش حاضر، از نوع نیمهآزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش کودکان پیشدبستان شهرستان مرند بود. نمونه موردنظر 40 نفر از کودکان پیشدبستانی شهرستان مرند بود که بر اساس نقطه برش آزمون تنظیم هیجان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه تنظیم هیجانی والد محور کودکان بر مهارتهای تنظیم هیجان و کنترل تلاشگرانه کودکان پیشدبستانی بود. روش پژوهش حاضر، از نوع نیمهآزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش کودکان پیشدبستان شهرستان مرند بود. نمونه موردنظر 40 نفر از کودکان پیشدبستانی شهرستان مرند بود که بر اساس نقطه برش آزمون تنظیم هیجان شیلدز و کیکتی و رفتار کودک روتبارت و همکاران نمرات پایینی داشتند با روش نمونه گیری هدفمند در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش، تحت آموزش برنامه تنظیم هیجانی والد محور کودکان قرار گرفت و مداخله به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای و 1 بار در هفته بر روی گروه آزمایش اجرا شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیره مختلط بررسی شد. یافتهها حاکی از اثربخشی و ماندگاری برنامه آموزش تنظیم هیجانی والد محور کودکان بر مهارتهای تنظیم هیجان (05/0p=) و کنترل تلاشگرانه (05/0p= ) کودکان پیشدبستانی بود. بنا بر نتایج بهدستآمده مشخص میشود که برنامه تنظیم هیجانی والد محور کودکان میتواند بهعنوان روشی مؤثر در بهبود مهارتهای تنظیم هیجان و کنترل تلاشگرانه کودکان پیشدبستانی در نظر گرفته شود؛ بنابراین مربیان و والدین میتوانند برای افزایش مهارتهای تنظیم هیجان و کنترل تلاشگرانه در کودکان پیشدبستانی از این بسته آموزشی استفاده نمایند.