مقیاسهای روانسنجی
محسن آربزی؛ زهرا نوروزی قادرلو
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه غنای زندگی روانشناختی در دو گروه جمعیت عمومی و دانشجویی بود. بدین منظور دو مطالعه انجام شد. جهت بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه غنای زندگی روانشناختی در مطالعه اوّل 450 نفر از جمعیت عمومی شهر شیراز با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند؛ و به پرسشنامههای غنای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه غنای زندگی روانشناختی در دو گروه جمعیت عمومی و دانشجویی بود. بدین منظور دو مطالعه انجام شد. جهت بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه غنای زندگی روانشناختی در مطالعه اوّل 450 نفر از جمعیت عمومی شهر شیراز با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند؛ و به پرسشنامههای غنای زندگی روانشناختی (اویشی و همکاران، 2019)، افسردگی – فرم کوتاه (بک و همکاران، 1996) و معنای زندگی (استگر، 2010) پاسخ دادند. در مطالعه دوّم، 220 نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند؛ با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند؛ و به پرسشنامههای غنای زندگی روانشناختی (اویشی و همکاران، 2019)، مقیاس شکوفایی (داینر و همکاران، 2010)، مقیاس احساس مثبت و منفی (داینر و همکاران، 2010) و پرسشنامه رضایت از زندگی (داینر و همکاران، 1985) پاسخ دادند. متخصصان معرف بودن مادههای پرسشنامه را برای سنجش غنای روانشناختی تأیید کردند. در مطالعه اوّل به منظور روایی سازه از هر دو نوع تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیلی عاملی تأییدی استفاده شد. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که نسخه فارسی پرسشنامه غنای روانشناختی متشکل از سه عامل تحت عناوین تجربیات جدید و متنوع، تجربیات غیرمعمول و عدم یکنواختی است. تحلیل عاملی تأییدی نیز انطباق مدل سه عاملی با دادهها را تأیید کرد. در مطالعه دوّم نیز تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل سه عاملی غنای روانشناختی با دادهها منطبق است. در مجموع یافتههای پژوهش از شاخصهای روانسنجی مناسب پرسشنامه مذکور برای اندازه گیری غنای روانشناختی حکایت دارد.
مقیاسهای روانسنجی
فرزین باقری شیخانگفشه؛ زهرا خانی؛ حجت الله فراهانی؛ پرویز آزادفلاح
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رواسازی و اعتباریابی مقیاس اعتیاد به خرید آنلاین در نمونه ایرانی انجام شد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع ارزشیابی بود. نمونه شامل 500 نفر، از زنان (404) و مردان (96) شهر تهران در سال 1400 بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و مقیاس اعتیاد به خرید آنلاین (ژائو و همکاران، 2017)، پرسشنامه رفتار ذخیرهسازی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رواسازی و اعتباریابی مقیاس اعتیاد به خرید آنلاین در نمونه ایرانی انجام شد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع ارزشیابی بود. نمونه شامل 500 نفر، از زنان (404) و مردان (96) شهر تهران در سال 1400 بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و مقیاس اعتیاد به خرید آنلاین (ژائو و همکاران، 2017)، پرسشنامه رفتار ذخیرهسازی (فراست و همکاران، 2004) و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی (ریف، 1989) را تکمیل کردند. ویژگیهای روانسنجی مقیاس اعتیاد به خرید آنلاین از طریق آزمون تحلیل عامل تأییدی، روایی واگرا، روایی همزمان، همبستگی پیرسون و ضریب آلفای کرونباخ در نرمافزار R نسخه 1/4 در سطح معناداری 05/0 تحلیل شد. ساختار شش عاملی (برجستگی، رواداری، تعدیل خلق، رویگردانی، برگشت و تعارض) مقیاس اعتیاد به خرید آنلاین با استفاده از تحلیل عامل تأییدی بررسی و تأیید شد (93/0=CFI، 07/0=RMSEA). در بررسی روایی ملاکی همزمان و واگرا، همبستگی مقیاس اعتیاد به خرید آنلاین با مقیاس رفتار ذخیرهای مثبت و معنادار بود. همچنین رابطه اعتیاد به خرید آنلاین با بهزیستی روانشناختی نیز منفی و معنادار بود. ضریب آلفای کرونباخ برای نمره کل مقیاس اعتیاد به خرید آنلاین 93/0 و برای ابعاد آن 72/0 تا 91/0 به دست آمد. یافتهها بیانگر روایی سازهای و پایایی قابل قبول مقیاس اعتیاد به خرید آنلاین است و ساختار چندبعدی این مقیاس میتواند به منظور تشخیص اعتیاد به خرید آنلاین کمک کند.
مقیاسهای روانسنجی
ایمان شاکری؛ علی. مهداد؛ هادی فرهادی
چکیده
هدف از این پژوهش طراحی و اعتباریابی آزمون قضاوت موقعیتی تفکر اجتماعی انتقادی مدیران در شرکت فولاد آلیاژی ایران می باشد. این پژوهش توصیفی_پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. نمونه پژوهش شامل 196نفر (برای تحلیل عامل اکتشافی و پایایی) و 210نفر مجزا (برای تحلیل عامل تاییدی و روایی همگرایی) از کارکنان رده های مدیریتی شرکت فولاد آلیاژی ایران می ...
بیشتر
هدف از این پژوهش طراحی و اعتباریابی آزمون قضاوت موقعیتی تفکر اجتماعی انتقادی مدیران در شرکت فولاد آلیاژی ایران می باشد. این پژوهش توصیفی_پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. نمونه پژوهش شامل 196نفر (برای تحلیل عامل اکتشافی و پایایی) و 210نفر مجزا (برای تحلیل عامل تاییدی و روایی همگرایی) از کارکنان رده های مدیریتی شرکت فولاد آلیاژی ایران می باشد که با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. به منظور تدوین موقعیت ها و گزینه های پاسخ آزمون از نظر خبرگان موضوع استفاده شد و اعتبار آزمون با استفاده از روش های همبستگی، مطالعه نیکویی برازش، تحلیل عاملی و تحلیل پایایی، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد سه عامل با مقادیر ویژه بیشتر از یک، 57درصد از واریانس کل نمره ها را تبیین می کند و ضرایب آلفای کرنباخ برای هر یک از مولفه ها و مقیاس کل بالای 7/0بوده است. همچنین نتایج تحلیل عامل تاییدی در تمامی موارد بالاتر از 5/0به دست آمد و روایی همگرایی آزمون با نمرات تفکر اجتماعی انتقادی در کانون ارزیابی همبستگی متوسطی نشان داد. شواهد این پژوهش نشان داد استفاده از مدل مفهومی گروسمن و همکاران و همچنین بکارگیری روش قضاوت موقعیتی به عنوان ابزاری معتبر برای سنجش شایستگی های ارتباطی کارکنان، می تواند به خوبی فکر اجتماعی انتقادی کارکنان در موقعیت های اجتماعی پیچیده سازمانی را مورد سنجش قرار داده و به طور بالقوه، نقطه شروع مناسبی برای طراحی مداخلات آموزشی و توسعه ای سرمایه های انسانی در این زمینه باشد.
مقیاسهای روانسنجی
فاطمه فرید؛ غلامعلی افروز؛ محسن شکوهی یکتا؛ عباس بازرگان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم والد پرسشنامه سنجش رفتاری کودکان (3BASC-) در میان دانشآموزان دوره اول ابتدایی شهر تهران شکل گرفت. جامعه پژوهش از دو زیر مجموعه تشکیل میشد که شامل، دانشآموزان دوره اول ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 02-1401 بود که از طریق آنها امکان دسترسی به جامعه دوم یعنی والدین دانش آموزان دوره اول ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم والد پرسشنامه سنجش رفتاری کودکان (3BASC-) در میان دانشآموزان دوره اول ابتدایی شهر تهران شکل گرفت. جامعه پژوهش از دو زیر مجموعه تشکیل میشد که شامل، دانشآموزان دوره اول ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 02-1401 بود که از طریق آنها امکان دسترسی به جامعه دوم یعنی والدین دانش آموزان دوره اول ابتدایی میسر شد. نمونه تحقیق 800 نفر از والدین (400 نفر مادران و 400 نفر پدران) کودکان بودند که به شکل دردسترس مورد آزمون قرار گرفتند. طرح پژوهش از نظر روش توصیفی از نوع تحلیلی و از نظر هدف کاربردی بود. ابزار پژوهش فرم والدین (BASC-3) برای کودکان و سیاهه سنجش رفتاری کودکان (CBCL) بود. جهت تجزیه تحلیل دادهها، روشهای آلفای کرونباخ، ضریب توافق رتبه گذاران، آزمون بازآزمون، بررسی ساختار درونی و اعتبار همزمان استفاده شد. بنا بر یافتههای استخراج شده، از آنجاییکه ضرایب کرونباخ عاملها بالای 70/0 بود ضریب تجانس درونی عالی گزارش شد. همچنین، ضرایب حاصل از ضریب توافق رتبهگذاران در دامنه متوسط تا عالی قرار داشت. ضریب اعتماد آزمون – باز آزمون در پرسشنامه مادران در دامنه 76/0 تا 90/0 و در پرسشنامه پدران 73/0 تا 86/0 بودند که در دامنه متوسط تا عالی طبقهبندی می-شدند. همچنین، یافتههای پژوهش بیانگر برخورداری از ساختار درونی مطلوب و همبستگی قوی میان عاملها بود. با توجه به یافتههای پژوهش که بیانگر قابلیت اعتماد و اعتبار این ابزار است، و در صورت نیاز برنامههای آموزشی و مداخلاتی مناسب برای کودکان طراحی و اجرا شود.