روانشناسی شناختی
مجتبی احمدی فارسانی؛ ایران داودی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی با و بدون تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای بر بهبود کنترل مهاری، انعطافپذیری شناختی و علائم وسواسی-جبری در نوجوانان مبتلابه اختلال وسواسی-جبری بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری و تخصیص تصادفی آزمودنیها بود. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از نوجوانان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی با و بدون تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای بر بهبود کنترل مهاری، انعطافپذیری شناختی و علائم وسواسی-جبری در نوجوانان مبتلابه اختلال وسواسی-جبری بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری و تخصیص تصادفی آزمودنیها بود. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از نوجوانان دختر و پسر مبتلابه اختلال وسواسی- جبری شهر اهواز در سال 1401-1400 که از این میان 30 نفر که ملاکهای ورود به مطالعه را داشتند به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در 2 گروه آزمایش 1و 2 (هر گروه 15 نفر) بهصورت تصادفی تخصیص داده شدند. افراد گروه آزمایش 1، درمان توانبخشی شناختی و افراد گروه آزمایش 2، حین انجام تکالیف توانبخشی شناختی تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای را نیز دریافت کردند. برای جمعآوری اطلاعات از آزمون برو/نرو، آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین و مقیاس وسواس- بیاختیاری ییلبراون استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری و تکمتغیری نشان داد که درمان توانبخشی شناختی همراه با تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای اثربخشی بیشتر و معنیداری در بهبود کنترل مهاری، انعطافپذیری شناختی و کاهش شدت علائم وسواسی-جبری دارد (05/0>P). نتایج پژوهش حاضر نشان داد تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمهای منجر به افزایش اثربخشی تکالیف توانبخشی شناختی می شود.
روانشناسی شناختی
فریده رادپور؛ فریده السادات حسینی؛ سید موسی گلستانه؛ طیبه احمدشاهی
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسهی لگو درمانی و نقاشی درمانی بر کارکردهای اجرایی و حافظه ی دیداری کودکان پیش دبستانی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان پیش دبستانی شهر اهرم و نمونه آماری نیز 27 نفر کودک پیش دبستانی در بازه ی سنی 5/6-5/4 سال بودند که به روش در دسترس انتخاب ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسهی لگو درمانی و نقاشی درمانی بر کارکردهای اجرایی و حافظه ی دیداری کودکان پیش دبستانی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان پیش دبستانی شهر اهرم و نمونه آماری نیز 27 نفر کودک پیش دبستانی در بازه ی سنی 5/6-5/4 سال بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند. جلسات نقاشی درمانی براساس پروتکل محمدی(1387) 10 جلسه بود و همچنین جلسات لگو درمانی براساس پروتکل اصل و اسدیان (1394) نیز ده جلسه بود و هر جلسه به مدت 40 دقیقه به صورت هفتهای دو جلسه برگزار شدند. جمع آوری داده ها با آزمون حافظهی دیداری آندره ری (1942) و آزمون استروپ ریدلی(1935) انجام گرفت. نتایج نشان داد که نقاشی درمانی و لگو درمانی بر حافظه دیداری و کارکردهای اجرایی کودکان تأثیر گذار می باشد (P<0/05) و میان این دو روش نیز از نظر میزان اثرگذاری بر حافظه دیداری و کارکردهای اجرایی تفاوت معنی داری مشاهده نشد .(P>0/05) مداخلات نقاشی درمانی و لگودرمانی می تواند در سنین پیش دبستانی سبب رشد فرایندهای شناختی در کودکان شوند و می توان به عنوان دو ابزار سودمند از آنها بهره مند شد.
روانشناسی شناختی
سپیده شاهمرادی؛ محمدرضا ذوقی پایدار؛ مهران فرهادی؛ شهریار یارمحمدی واصل
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تقویت حافظه کاری بر امواج آلفا و تتا در ناحیه پیشپیشانی و گیجگاهی در تفکر واگرا در افراد راست برتر بود. این پژوهش از نظر هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ روش، نیمه آزمایشی است. به منظور اجرای این پژوهش 32 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور تهران- جنوب و پژهشکده علوم شناختی پردیس (16 مرد ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تقویت حافظه کاری بر امواج آلفا و تتا در ناحیه پیشپیشانی و گیجگاهی در تفکر واگرا در افراد راست برتر بود. این پژوهش از نظر هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ روش، نیمه آزمایشی است. به منظور اجرای این پژوهش 32 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور تهران- جنوب و پژهشکده علوم شناختی پردیس (16 مرد و 16 زن) با توجه به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردیدند. به منظور سنجش تفکر واگرا از تکلیف استفادههای متناوب و شمارش مارها استفاده گردید.برای تقویت حاظه کاری از نرم افزار ان بک استفاده شد. امواج مغزی آزمودنیها با استفاده از دستگاه الکتروآنسفالوگرام ۶۴ کاناله ثبت شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل واریانس مختلط دراین پژوهش نشان داد در تفکر واگرا، افزایش توان نسبی امواج آلفا و تتا در نواحی گیجگاهی و پیشپیشانی (0/01> P) معنیدار بود. مقایسه جفتی میانگینها نیز نشان داد امواج آلفا و تتا در مراحل پیشآزمون با پسآزمون و پیگیری تفاوت معنادار داشتند (0/01 >P)، اما تفاوت امواج در مرحله پسآزمون با پیگیری معنادار نبود (0/05< P). بر اساس نتایج میتوان گفت با تقویت حافظه کاری میتوان توان نسبی امواج آلفا و تتا را افزایش و تفکر واگرا را بهبود بخشید.
روانشناسی شناختی
سمیه لرستانی؛ لیلا علیزاده؛ حمداله جایروند
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثر محرومیت از خواب بر عملکردهای حافظه در مقیاس وکسلردر تیپهای خواب شبانگاهی دانشجویان دختر خوابگاهی شهر کرمانشاه انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون و گروه گواه بود. جامعهی پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان دختر خوابگاهی بود. نمونهی اولیه پژوهش شامل 200 نفر از دانشجویان دختر ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی اثر محرومیت از خواب بر عملکردهای حافظه در مقیاس وکسلردر تیپهای خواب شبانگاهی دانشجویان دختر خوابگاهی شهر کرمانشاه انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون و گروه گواه بود. جامعهی پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان دختر خوابگاهی بود. نمونهی اولیه پژوهش شامل 200 نفر از دانشجویان دختر خوابگاهی بود که به شیوهی نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و 35 نفر به عنوان تیپ خواب کاملاً شامگاهی (مطابق با دستورالعمل پرسشنامه که نشان دهندهی تیپ خواب افراد بود به عنوان نمونه نهایی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون حافظه وکسلر W.M.S (1939) و پرسشنامه صبحگاهی ـ شامگاهی MEQ هورن و استبرگ (1976) بود. یافته های تحلیل کوواریانس نشان داد که محرومیت از خواب بر عملکردهای حافظه در تیپ خواب شبانگاهی اثر دارد و موجب اختلال در عملکردهای حافظه( حافظه کل، آگاهی در مورد مسائل روزمره و شخصی، جهت یابی، کنترل ذهنی، حافظه منطقی، تکرار ارقام رو به جلو و معکوس، حافظه بینایی و یادگیری تداعی ها) میشود (001/ 0>P). در نهایت نتایج نشان داد محرومیت از خواب موجب اختلال در عملکردهای مختلف حافظه از جمله حافظه کل، آگاهی در مورد مسائل روزمره و شخصی، جهت یابی، کنترل ذهنی، حافظه منطقی، تکرار ارقام رو به جلو و معکوس، حافظه بینایی و یادگیری تداعی ها میشو د.