روانشناسی کودکان استثنایی
مریم ابراهیمی؛ محبوبه طاهر؛ عباسعلی حسین خانزاده
چکیده
این پژوهش با هدف تدوین بسته واقعیتدرمانی مبتنی بر پذیرشمثبت بیقید و شرط خود و تعیین اثربخشی آن بر کیفیت ارتباطوالدین و ترس از ارزیابیمنفی مادران فرزند با اختلالات طیفاوتیسم بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون_پسآزمون و دوره پیگیری 2 ماهه، با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش مادران دارای فرزند مبتلا به اوتیسم ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تدوین بسته واقعیتدرمانی مبتنی بر پذیرشمثبت بیقید و شرط خود و تعیین اثربخشی آن بر کیفیت ارتباطوالدین و ترس از ارزیابیمنفی مادران فرزند با اختلالات طیفاوتیسم بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون_پسآزمون و دوره پیگیری 2 ماهه، با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش مادران دارای فرزند مبتلا به اوتیسم شهر ساری در سال 1401-1400 بودند. تعداد 30 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس به دو گروه آزمایش و گواه به صورت تصادفی جایدهی شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 60 دقیقهای مداخله واقعیتدرمانی مبتنی بر پذیرشمثبت بیقید و شرط خود را دریافت کرد و گروه گواه هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. ابزار پژوهش پرسشنامه کیفیت روابط زناشویی کوندی و همکاران (2016) و مقیاس ترس از ارزیابی منفی توسط لیری (1983) بود. دادههای گردآوری شده با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بسته واقعیتدرمانی مبتنی بر پذیرشمثبت بیقید و شرط خود از نظر متخصصان دارای روایی محتوایی کافی است. همچنین این بسته بر کیفیت ارتباطوالدین، ترس از ارزیابیمنفی مادران فرزند با اختلالات طیفاوتیسم تأثیر معنادار دارد (05/0>P). بر اساس یافتههای پژوهش، بسته واقعیتدرمانی مبتنی بر پذیرشمثبت بیقید و شرط خود میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود کیفیت ارتباطوالدین و کاهش ترس از ارزیابیمنفی مادران فرزند با اختلالات طیفاوتیسم مورد استفاده گیرد.
روانشناسی کودکان استثنایی
شهروز نعمتی؛ رحیم بدری گرگری؛ شهرام واحدی؛ محمد باردل
چکیده
اختلال نارساییتوجه- فزونکنشی یکی از شایعترین اختلالات عصبی- تحولی دوران کودکی است. مطالعه حاضر تعیین اثربخشی برنامه تجربه زیسته محور پذیرش و تعهد هیجان های تحصیلی مثبت و منفی دانش آموزان دارای اختلال لکنت زبان بود. طرح پژوهش از نوع تک آزمودنی با خط پایه ناهمزمان بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان مقطع دوم متوسطه دارای اختلال ...
بیشتر
اختلال نارساییتوجه- فزونکنشی یکی از شایعترین اختلالات عصبی- تحولی دوران کودکی است. مطالعه حاضر تعیین اثربخشی برنامه تجربه زیسته محور پذیرش و تعهد هیجان های تحصیلی مثبت و منفی دانش آموزان دارای اختلال لکنت زبان بود. طرح پژوهش از نوع تک آزمودنی با خط پایه ناهمزمان بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان مقطع دوم متوسطه دارای اختلال لکنت زبان شهرستان خوی بودند. در این راستا نفر 3 نفر از آنان به شیوهی نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. از پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران، فرنزل و پری (2020) در پیش و پسآزمون و پیگیری برای جمعآوری دادهها استفاده شد. برنامه تجربه زیسته محور پذیرش و تعهد (بدری و همکاران، 2022) در 8 جلسه مداخلهای اجرا گردید. نتایج تحلیل نشان داد که برنامه تجربه زیسته محور پذیرش و تعهد هیجان های تحصیلی مثبت و منفی دانش آموزان دارای اختلال لکنت زبان را بهصورت معنیداری بهبود داده است. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با آموزش و بهبود راهبردها و تکنیک های مؤثر باعث می شود دانش آموزان نگرش واقع بینانه نسبت به مشکل خود پیدا کنند و بر پیامدهای سخت اختلالشان فائق آیند؛ بنابراین اجرای این برنامه برای افراد دارای اختلال لکنت زبان و سایر نارساییهای تحولی پیشنهاد میشود.
روانشناسی کودکان استثنایی
محمد حسین دهقانی؛ سالار فرامرزی؛ خسرو رمضانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه بسته آموزشی والدگری کودکان با اختلالهای یادگیری خاص مبتنی بر تجربه زیسته والدین و آموزش والدگری بارکلی بر تابآوری روانی، سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان بود. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با دو گروه آزمایش و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دو گروه که در ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسه بسته آموزشی والدگری کودکان با اختلالهای یادگیری خاص مبتنی بر تجربه زیسته والدین و آموزش والدگری بارکلی بر تابآوری روانی، سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان بود. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با دو گروه آزمایش و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دو گروه که در بخش کیفی شامل کلیه والدین دارای کودک با اختلالهای یادگیری خاص و بخش کمی شامل کلیه مادران دارای دانشآموز اختلال یادگیری خاص شهر آباده بود. با 10 نفر از والدین، مصاحبهها در حد اشباع قرار گرفت. جهت انتخاب افراد برای مصاحبه از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. بر این اساس 45 نفر از مادران دارای دانشآموز اختلال یادگیری خاص انتخاب، و به صورت تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش (بسته آموزشی والدگری)، 15 نفر در گروه آزمایش (آموزش والدگری بارکلی)، و 15 نفر در گروه گواه قرار گرفتند. بسته آموزش والدگری محقق ساخته برای والدین گروه آزمایش اول(در 8 جلسه 90 دقیقهای) و آموزش والدگری بارکلی(در 8 جلسه 90 دقیقهای) اجراء شد. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه تابآوری روانی کانر–دیویدسون(2003)، پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل(1961)، پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور(1999) بود. به منظور تحلیل استنباطی دادهها از روشهای آماری تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد، تفاوت معناداری بین میزان تاثیرگذاری دو روش بسته آموزشی والدگری محقق ساخته و آموزش والدگری بارکلی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی در بین مادران دارای کودک با اختلالهای یادگیری خاص نشان داد،