اعتیاد
ولی رشیدزادگان دوست؛ فاطمه شهابی زاده؛ قاسم آهی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان اجتماع مدار (TC) و انجمن معتادان گمنام (NA) در مکانیزمهای دفاعی افراد معتاد به متاآمفتامین انجام شد. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و بهشیوه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل به همراه دوره پیگیری بود. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه افراد معتاد به متاآمفتامین ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان اجتماع مدار (TC) و انجمن معتادان گمنام (NA) در مکانیزمهای دفاعی افراد معتاد به متاآمفتامین انجام شد. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و بهشیوه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل به همراه دوره پیگیری بود. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه افراد معتاد به متاآمفتامین با مصرف حدأقل دو بار در ماه و حدأکثر سه بار در هفته به مدت 2 سال بود که در دو مرکز نگهداری مرکز اجتماع درمانمدار راز آرامش و جلسات NA بهزیستی شهید استادیان در شهر شیراز در 6 ماهه نخست در سال 1400 تحت درمان بودند. طبق جدول کوهن جهت بررسی و مقایسه سه گروه که برای هر گروه 15 نفر و در مجموع 45 نفر در نظر گرفته شد. ابزار استفاده شده در این پژوهش، پرسشنامه مکانیزمهای دفاعی آندروز و همکاران (1993)، پروتکل درمان TC و پروتکل درمان NA بهصورت انجام گرفت، در نهایت به فاصله دو ماه از هرسه گروه، پس آزمون گرفته شد. تجزیه و تحلیل دادهها توسط spss-22 شد و تستهای آماری کواریانس مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار گرفت. نتایج آزمون بونفرونی نشان میدهد که در میانگین خرده مقیاسهای حافظه، برنامهریزی و شناخت اجتماعی، مکانیزمهای همه کار توانی خیال پردازی اوتیستیک و فرونشانی، روان آزرده خویی، برون گرایی و گشودگی بین TC و NA تفاوت معناداری وجود دارد و TC اثربخشی بالاتری داشته است. بنابراین با توجه به نتایج میتوان از درمان TC و NA در استفاده از مکانیسمهای دفاعی ناسازگار بهره برد.
اعتیاد
ناصر بای؛ زهرا غلامی فر
چکیده
هدف اصلی این پژوهش مطالعه نقش میانجی تابآوری در رابطه بین فعالیتبدنی و اعتیاد به گوشی دانشآموزان میباشد. این پژوهش کاربردی بوده و برای اجرا نمودن آن از روش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد. تمامی دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهرستان رامیان در سال تحصیلی 1402 تشکیل دهنده جامعه آماری پژوهش بودند (291 دانشآموز). برای انتخاب نمونه ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش مطالعه نقش میانجی تابآوری در رابطه بین فعالیتبدنی و اعتیاد به گوشی دانشآموزان میباشد. این پژوهش کاربردی بوده و برای اجرا نمودن آن از روش توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد. تمامی دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهرستان رامیان در سال تحصیلی 1402 تشکیل دهنده جامعه آماری پژوهش بودند (291 دانشآموز). برای انتخاب نمونه پژوهش از روش سرشماری استفاده گردید و در نهایت 259 پرسشنامه جمعآوری شد. ابزار گردآوری دادهها شامل 3 پرسشنامه فعالیتبدنی (Hagger et al)، تابآوری روانشناختی (Van Der Meer et al) و اعتیاد به استفاده از تلفن همراه (Kown et al) بود. به منظور تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد و نرمافزارهای به کار رفته برای تحلیل دادهها SPSS نسخه 25 و Smart PLS نسخه 3 بود. نتایج پژوهش نشان داد بین فعالیتبدنی و تابآوری روانشناختی دانشآموزان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج مشخص نمود رابطه بین فعالیتبدنی و اعتیاد به استفاده از گوشی همراه دانشآموزان منفی و معنیداری است. در نهایت یافتههای پژوهش نشان داد ارتباط بین فعالیتبدنی و اعتیاد به استفاده از گوشی همراه در بین دانشآموزان با نقش میانجی تابآوری روانشناختی معنیدار میباشد. با توجه به نتایج؛ ترغیب دانشآموزان دختر به انجام فعالیتبدنی منظم و در نظر گرفتن برنامههای ورزشی جذاب برای این دانشآموزان در فعالیتهای فوق برنامه پیشنهاد میشود.