@article { author = {Dalir, M. and Alipour, A. and Zare, H. and Farzad, V.}, title = {The Comparative Efficacy of Cognitive Bias Modification-Interpretation and its Combintion with Group Cognitive Behavior Therapy in Reducing the Severity of Symptoms, Beliefs, and Obsessional Behaviors}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {22}, number = {1}, pages = {1-24}, year = {2015}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {10.22055/psy.2015.11178}, abstract = {To date, there is substantial co-relational evidence supporting the link between negative interpretations of intrusive thoughts and obsessive compulsive symptoms. The main objective of this study was to investigate the efficacy of cognitive bias modification-interpretation in reducing the severity of symptoms, beliefs, and obsessional behaviors. For this purpose a sample of 60 students was selected with the symptoms of this disorder. The research design was an experimental pretest-posttest design with a control group. All the participants completed three questionnaires: the Moudsely Obsessive-Compulsive Inventory, the Yale-Brown Obsessive-Compulsive Scale and the Obsessional Beliefs Questionnaire. Results of a multivariate analysis of variance on the difference between pre-test and post-test scores showed that the cognitive bias modification-interpretation decreases the intensity symptoms, beliefs and obsessional behaviors, and the efficacy of the combination of cognitive bias modification-interpretation with group cognitive behavior therapy in reducing the severity of symptoms, beliefs and obsessional behaviors is more than cognitive bias modification-interpretation. With regard to this finding we can propose therapists to use cognitive bias modification-interpretation and its combination with group cognitive behavior therapy as a new, easy to use and effective approach in obsessive compulsive disorder therapy.}, keywords = {cognitive bias modification-interpretation,group cognitive behavioral therapy,obsessive compulsive disorder}, title_fa = {مقایسه اثربخشی درمان تعدیل سوگیری شناختی تفسیر و ترکیب آن با درمان شناختی رفتاری گروهی در کاهش شدت نشانه‌ها، باورها و رفتارهای وسواسی}, abstract_fa = {امروزه شواهد بسیاری از ارتباط میان تفسیرهای منفی درباره افکار مزاحم و نشانه‌های وسواس- بی‌اختیاری حمایت می‌کند. هدف عمده پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان تعدیل سوگیری شناختی تفسیر در کاهش شدت نشانه‌ها، باورها و رفتارهای وسواسی بود. بدین منظور نمونه‌ای در دسترس از 60 دانشجوی دارای نشانه‌های این اختلال انتخاب شد. طرح پژوهش از نوع آزمایشی و یک طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. شرکت‌کنندگان در پژوهش حاضر به سؤالات سه پرسشنامه وسواس- بی‌اختیاری مادزلی، مقیاس وسواس- بی‌اختیاری ییل براون و پرسشنامه باورهای وسواسی پاسخ دادند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) بر روی تفاضل نمره‌های پیش‌ آزمون و پس‌ آزمون نشان داد که 1- درمان تعدیل سوگیری شناختی تفسیر شدت نشانه‌ها، باورها و رفتارهای وسواسی را کاهش می‌دهد. 2- اثربخشی ترکیب درمان تعدیل سوگیری شناختی تفسیر با درمان شناختی رفتاری گروهی در کاهش شدت نشانه‌ها، باورها و رفتارهای وسواسی نسبت به درمان تعدیل سوگیری شناختی تفسیر بیشتر است. با توجه به نتایج بدست آمده می‌توان استفاده از درمان تعدیل سوگیری شناختی تفسیر و ترکیب آن با درمان شناختی رفتاری گروهی را به عنوان روشی نو، آسان و موثر در درمان اختلال وسواس- بی‌اختیاری به درمانگران توصیه کرد.}, keywords_fa = {تعدیل سوگیری شناختی تفسیر,درمان شناختی رفتاری گروهی,اختلال وسواس- بی‌اختیاریA}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11178.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11178_2cd501dcaebeebca27240d9432a91279.pdf} } @article { author = {Aali, Sh. and AminYazdi, S.A. and Abdekhodaei, M.S. and Ghanaei Chamanabad, A. and Moharreri, F.}, title = {Designing Family-Centered Combined Treatment Based on the Human Integrated Development Model and Comparing its Effectiveness with Floor time Play Therapy on Behavioral Symptoms of Children with Autism Spectrum Disorder and the Parenting Stress of Their Mothers}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {22}, number = {1}, pages = {25-46}, year = {2015}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {10.22055/psy.2015.11179}, abstract = {The purpose of the current research is to design a combined family-centered treatment based on a human integrated development model and to compare its effectiveness with floor time play therapy in improvingthebehavioral symptoms of children with autism spectrum disorder and the parenting stress of their mothers. The study was performed within a single-subject framework during 6 months on 12 three- to eight-year-old children with ASD and their families. The results were investigated in three stages (pretest, posttest and follow up) using parenting stress scales and the children’s autism scale. Based on the results obtained from the study, the improvement percentage of the behavioral symptoms of the children participating in the family-centered combined treatment group, especially in communicating with others, emotional responses, fear or unrest and verbal communication subscales as well as the parenting stress of their mothers―especially in inattention/ hyperactivity, health, attachment and relationships with spouse subscales―was more than 50 percent and the improvement rate was clinically significant. The effect size of treatment was estimated to be up to 0.80. In conclusion, the family-centered combined treatment designed in this study can increase the effectiveness of floor time and be used as an effective treatment approach in ASD treatment.}, keywords = {family-centered combined treatment,floor time play therapy,family developmental function,functional-emotional development,autism spectrum disorder}, title_fa = {طراحی درمان ترکیبی خانواده- محور مبتنی بر مدل تحول یکپارچه‌ی انسان و مقایسه‌ی اثربخشی آن با بازی درمانی فلورتایم بر نشانه‌های رفتاری کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و استرس والدگری مادران آن‌ها}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضرطراحی درمان ترکیبی خانواده- محور مبتنی بر مدل تحول یکپارچه‌ی انسان و مقایسه‌ی اثربخشی آن با بازی درمانی فلورتایم بر بهبود نشانه‌های رفتاری اختلال طیف اوتیسم و استرس والدگری مادران آن‌ها می‌باشد. این مطا‌لعه در چهارچوب یک طرح تک آزمودنی در طول 6 ماه روی 12 کودک 8-3 ساله‌ی مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و خانواده‌های آن‌ها اجرا شد و نتایج در سه ‌مرحله‌ی پیش ‌آزمون، پس ‌آزمون و پیگیری با مقیاس‌های استرس والدگری ومقیاس درجه‌بندی اوتیسم کودکی بررسی شد. بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش، درصد بهبودی نشانه‌های رفتاری کودکان شرکت‌کننده در گروه درمان ترکیبی خانواده- محور به ویژه در خرده مقیاس‌های ارتباط با مردم، پاسخ هیجانی، ترس یا ناآرامی و ارتباط کلامی وهمچنین بهبودی استرس والدگری مادران آن‌ها به ویژه در خرده مقیاس‌های نارسایی توجه/ فزون کنشی، سلامت، دلبستگی و روابط با همسر از 50 درصد بیشتر و از نظر بالینی معنادار بود. اندازه اثر درمان نیز بالاتر از 80/0 برآورد شد. در مجموع می‌توان گفت؛ درمان ترکیبی خانواده- محور که در این مطالعه طراحی شده است، می‌تواند اثربخشی بازی درمانی فلورتایم را افزایش دهد و به عنوان یک رویکرد درمانی اثربخش در درمان این اختلال استفاده شود.}, keywords_fa = {درمان ترکیبی خانواده- محور,بازی درمانی فلورتایم,کارکرد تحولی خانواده‌,تحول هیجانی- کارکردی,اختلال طیف اوتیسم}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11179.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11179_0f75060cdbf85c283b514df0266a8a57.pdf} } @article { author = {Ahmadbeigi, N. and Hashemi, T. and Parvaz, S. and Karimishahabi, R.}, title = {The Role of Attachment Style in Social Phobia Regarding the Mediating Effects of Self Esteem}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {22}, number = {1}, pages = {47-66}, year = {2015}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {10.22055/psy.2015.11181}, abstract = {The aim of this research was determining the role of attachment style in social phobia regarding the meditating effects of self-esteem. The participants were 201 female students in the University of Tabriz who were selected through multistage cluster sampling and completed the Social Phobia Inventory (SPIN), the Attachment Style Questionnaire (AAQ) and the Rosenberg Self-esteem Scale (RESS). The data was analyzed using Structural Equation Modeling (SEM). Data analysis showed that the measured model fit the data properly. Secure attachment style and self-esteem had a positive role in the variation of social phobia. Insecure and avoidant attachment styles had a negative and notable effect on the variations of social phobia. Also, secure attachment style had a positive and insecure and avoidant attachment styles had a negative role in determining self-esteem, and self-esteem had a negative and meaningful effect in social phobia. Based on the obtained results, we can say that social phobia is influenced by interfamily factors, especially affective relationships with relatives, and these relationships are able to affect one’s images of oneself.}, keywords = {attachment style,social phobia,self esteem}, title_fa = {نقش سبک دلبستگی در اضطراب اجتماعی با توجه به اثرات میانجی عزت نفس}, abstract_fa = {هدفپژوهش حاضر تعیین نقش سبک‌های دلبستگی در نشانه‌های اضطراب اجتماعی با میانجی‌گری عزت نفس اجتماعی بود. درراستای این هدف، 201 نفر از دانشجویان دختر با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. با استفاده از پرسش نامه‌های اضطراب اجتماعی (SPIN)، عزتنفس (روزنبرگ) و سبک دلبستگی (AAQ) نسبت به جمع‌آوری داده‌ها اقدام شد. برای تحلیل روابط ساختاری ازروش مدل‌یابی معادلات ساختاری (SEM) استفادهشد.تحلیل داده‌ها نشان داد که مدل اندازه‌گیری شده ازبرازش قابل قبولی برخوردار است. سبک دلبستگی ایمن و عزت نفس نقش مثبت و معنادار درتغییرات اضطراب اجتماعی دارند. دلبستگی ناایمن و اجتنابی نقش منفی و قابل توجه درتغییرات اضطراب اجتماعی دارند. همچنین سبک دلبستکی ایمن نقش مثبت ومعنادار و سبکدلبستگی ناایمن و اجتنابی نقش منفی و معناداری در تبیین تغییرات عزت نفس دارند وعزت نفس نیز نقش منفی و معنادار در تبیین تغییرات اضطراب اجتماعی دارد. مبتنی برنتایج به دست آمده‌ می‌توان بیان داشت که اضطراب اجتماعی از عوامل درون خانوادگیبه ویژه روابط عاطفی افراد با نزدیکان تأثیر پذیرفته و در این میان، این روابطقادرند تصورات افراد از خویشتن را تحت تأثیر قرار داده و زمینه را برای کاهش یاافزایش نشانه‌های اضطراب اجتماعی مهیا کنند.}, keywords_fa = {سبک دلبستگی,اضطراب اجتماعی,عزت نفس}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11181.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11181_58312bd0fee929c50d11eb8abe90f325.pdf} } @article { author = {Ganjeh, P. and Mehrabizadeh Honarmand, M. and Davoudi, I. and Zargar, Y.}, title = {The Effectiveness of Cognitive-behavioral Intervention on the Quality of Life and Self-efficacy in 10-15 Year Boys with Asthma Symptoms in Ahvaz}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {22}, number = {1}, pages = {67-88}, year = {2015}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {10.22055/psy.2015.11182}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral intervention on the quality of life and self-efficacy in 10-15 year old boys with Asthma symptoms in the city of Ahvaz. The sample was selected using convenience sampling. In order to confirm Asthma symptoms, the participants completed the International Study of Asthma and Allergies in Childhood questionnaire (ISAAC). 12 children with asthma symptoms were randomly divided into two groups (experimental and control group). All the participants completed the Pediatric Quality of Life Questionnaire Asthma module and the Children and Adolescence Self-efficacy Scale in the posttest and follow up stages. The experimental group received 10 sessions of intervention. The data were analyzed by the Mann-Whitney U test using SPSS. The results showed significant improvement in the quality of life and self-efficacy of the experimental group compared with the control group. But there weren't any significant difference between the two groups for the asthma symptoms component. The findings suggest that cognitive-behavioral intervention can be used as a well-established psychotherapy procedure and supplement to medical treatment for children and adolescents with asthma symptoms to reduce asthma complications.}, keywords = {Cognitive-Behavior intervention,quality of life,Self-Efficacy,Asthma}, title_fa = {اثر‌بخشی مداخله شناختی- رفتاری بر کیفیت زندگی و خودکارآمدی پسران 15-10 سال دارای علائم آسم شهر اهواز}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی اثر‌بخشی مداخله شناختی- رفتاری بر کیفیت زندگی و خود کارآمدی پسران 15-10 سال دارای علائم آسم، مراجعه‌کننده به کلینیک‌های آسم و آلرژی شهر اهواز بود. برای انتخاب آزمودنی‌ها از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده گردید و بر اساس تکمیل پرسشنامه بین‌المللی شیوع‌شناسی آسم و آلرژی (ایساک)، وجود علائم آسم در آن‌ها تأیید گردید. 12 کودک شرکت‌کننده در پژوهش به طور تصادفی در دو گروه (آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. همه‌ی کودکان شرکت‌کننده در پژوهش به پرسشنامه کیفیت زندگی و مقیاس خود کارآمدی مرتبط با آسم کودکان و نوجوانان، پاسخ دادند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت مداخله شناختی- رفتاری قرار گرفت و سپس در مرحله پس آزمون و پیگیری، هر دو گروه به پرسشنامه‌های پژوهش پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از آزمون آماری یومان ویتنی در نرم‌افزار SPSS نسخه نوزدهم مورد تحلیل قرار گرفتند.  نتایج نشان داد که مداخله شناختی- رفتاری به طور معنی‌داری کیفیت زندگی و خود کارآمدی افراد گروه آزمایش را در مقایسه با گروه کنترل بهبود بخشیده است. اما در مؤلفه علائم آسم کیفیت زندگی، تفاوت معنی‌داری بین گروه آزمایش و گروه کنترل یافت نشد. یافته‌ها نشان می‌دهد که مداخله شناختی- رفتاری می‌تواند به عنوان یک شیوه روان درمانی انتخابی و مکمل درمان پزشکی برای کودکان دارای علائم آسم در کاهش پیامدهای بیماری سودمند باشد.}, keywords_fa = {مداخله شناختی- رفتاری,کیفیت زندگی,خودکارآمدی,علائم آسم}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11182.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11182_7b28e8c71fc27b946a07f2283ef0cb22.pdf} } @article { author = {Valinejadghanati, Y. and Birami, M. and Fathi Azar, E. and Vahedi, Sh. and Mirnasab, M.}, title = {The Effectiveness of Strategy Training Based on Witt's Model in Improving the Working Memory and Math Performance of Students with Poor Working Memory}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {22}, number = {1}, pages = {89-110}, year = {2015}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {10.22055/psy.2015.11183}, abstract = {The purpose of this research was to study the effectiveness of strategy training using Witt's model on the improvement of working memory and math performance among third grade primary school students with low working memory levels. In this quasi-experimental design, 36 students were selected with low working memory and low academic math performance. These students were randomly assigned in three groups (one experimental, one placebo and one true control groups). The experimental group was trained based on Witt's model for 6 weeks. The placebo group were taught science using the reciprocal method, while the true control group didn't receive any treatment. To analyze the data, MANOVA, ANCOVA and the Bonferroni test were used through SPSS 20. Results showed that the intervention improved the students' performance in backward digits, counting and block recall tests, but the enhancement in forward digit recall test was not significant. Also, results indicated that the students' math performance had improved. According to the findings, the students' working memory and math performance can be improved with appropriate interventions in the working memory.}, keywords = {strategy training,working memory,central executive,math performance}, title_fa = {اثر بخشی راهبرد آموزی مبتنی بر الگوی ویت بر بهبود عملکرد حافظه‌ی فعال و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان دارای حافظه‌ی فعال ضعیف}, abstract_fa = {هدف این مطالعه بررسی اثر بخشی راهبرد آموزی مبتنی بر الگوی ویت بر بهبود عملکرد حافظه‌ی فعال و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان پایه‌ی سوم دبستان دارای حافظه‌ی فعال ضعیف بود. در این پژوهش شبه آزمایشی 36 دانش‌آموز دارای حافظه‌ی فعال ضعیف و عملکرد تحصیلی ریاضی پایین به شیوه‌ی خوشه‌ای انتخاب شده و در یک گروه آزمایشی و دو گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایشی به مدت 6 هفته بر اساس الگوی ویت تحت آموزش حافظه‌ی فعال قرار گرفتند. به گروه پلاسیبو 6 هفته درس علوم از طریق شیوه‌ی آموزش دو جانبه، آموزش داده شد و گروه کنترل واقعی هیچ نوع مداخله‌ای را دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش آمار توصیفی، تحلیل واریانس چند متغیره، تحلیل کواریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی بن فرونی و نرم‌افزار SPSS-20 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مداخله سبب بهبود عملکرد دانش‌آموزان در آزمون‌های یادآوری وارونه، شمارش و مکعب شده است، ولی افزایش در آزمون یادآوری مستقیم معنادار نبود. همچنین نتایج نشان دادند که عملکرد ریاضی دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به دو گروه دیگر افزایش یافت. یافته‌ها حاکی است که عملکرد حافظه‌ی فعال و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان با مداخلات مناسب در حافظه‌ی فعال قابل بهبود است.}, keywords_fa = {راهبرد آموزی,حافظه‌ی فعال,اجرا کننده‌ی مرکزی,عملکرد ریاضی}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11183.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11183_f4f16b1fddbe9a1a0a67414eb7c0a3b3.pdf} } @article { author = {Shenavar, F. and Beshlideh, K. and Hashemi, S.E. and Naami, A.}, title = {Considering the Mediating Role of Work-family Conflict in Relationship between Stress and Social Support, and Job Satisfaction and Family Satisfaction}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {22}, number = {1}, pages = {111-132}, year = {2015}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {10.22055/psy.2015.11190}, abstract = {The present study was conducted intending to take into account the mediating work-family conflict role in relation with stress and social support with job and family satisfaction. Study samples included 203 industrial factory personnel selected through convenience sampling in Ahvaz over 2014. In this study, which is a descriptive endeavor of a correlational nature , participants filled in the job stress scale (Parkers & Decotis, 1983), the perceived organizational support survey (Eisenberger, et al., 1997), the job in general scale (Ironson, et al., 1989), the family stress questionnaire (Hennessy, 2005), the perceived social support-family scale (Procidano & Heller, 1983), the family satisfaction scale (Aryee, et al., 1999), and the work-family conflict scale (Carlson, et al., 2000). Structural equation modeling was used to assess the suggested pattern and the bootstrapping method was used to test the mediating effect and it was performed via AMOS. Structural equation modeling indices confirmed general study patterns. Among the relations, only the direct relation of job stress and perceived organizational support were deleted from pattern 1 (work-family conflict mediation). The fitting indices obtained showed that the corrected pattern was of good fitness. Results from the bootstrapping method and the confidence distance from it showed that the work-family conflict completely mediates between job stress and perceived organizational support with family satisfaction and family-work conflict is a partial mediator between family stress and perceived family support with job satisfaction. Thus, job stress and perceived organizational support affect family satisfaction only through work-family conflict, while in the family, family stress and perceived family support directly affect job satisfaction through family-work conflict. Therefore, organizations are not only able to manage conflicts generated between work and the family, but can satisfy personnel with the job itself and the family can apply suitable approaches to reduce their own personnel stress and increase their support.}, keywords = {job stress,family stress,perceived organizational support,perceived family support,Job Satisfaction,family satisfaction,work-family conflict,family-work conflict}, title_fa = {بررسی نقش میانجی‌گری تعارض کار- خانواده در رابطه بین استرس و حمایت اجتماعی با خشنودی شغلی و خشنودی خانوادگی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی‌گری تعارض کار- خانواده در رابطه بین استرس و حمایت اجتماعی با خشنودی شغلی و خانوادگی انجام گرفت. نمونه‌ی پژوهش شامل 203 نفر بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس از میان کارکنان یک کارخانه صنعتی در اهواز در سال 1393 انتخاب شدند. در این پژوهش که یک طرح توصیفی از نوع همبستگی است، شرکت‌کنندگان مقیاس استرس شغلی، پرسشنامه حمایت سازمانی ادراک شده، مقیاس شغل به طور کلی ، پرسشنامه استرس خانوادگی، مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده- مقیاس خانواده، مقیاس خشنودی خانوادگی و مقیاس تعارض کار- خانواده را تکمیل نمودند. به منظور ارزیابی الگوهای پیشنهادی از الگویابی معادلات ساختاری و جهت آزمودن اثرهای واسطه‌ای از روش خود راه‌انداز و با استفاده از نرم‌افزار AMOS انجام گرفت. شاخص‌های برازش مدل‌یابی معادلات ساختاری الگوهای کلی پژوهش را تأیید کردند. از بین روابط، تنها رابطه مستقیم استرس شغلی و حمایت سازمانی ادراک شده با خشنودی خانوادگی غیرمعنادار بود که از الگوی 1 (میانجی‌گری تعارض کار- خانواده) حذف شدند. شاخص‌های برازندگی به دست آمده نشان دادند که الگوی اصلاح شده نیز از برازش خوبی برخوردار است. نتایج حاصل از روش خود راه‌انداز و فاصله اطمینان حاصل از آن نشان داد که تعارض کار- خانواده میانجی‌گر کامل در رابطه‌ی بین استرس شغلی و حمایت سازمانی ادراک شده با خشنودی خانوادگی، و تعارض خانواده- کار میانجی‌گر جزئی در رابطه‌ی بین استرس خانوادگی و حمایت خانوادگی ادراک شده با خشنودی شغلی است. در محیط سازمان، استرس شغلی و حمایت سازمانی ادراک شده تنها از طریق تعارض کار- خانواده بر خشنودی خانوادگی اثرگذار هستند؛ در حالی که در حیطه خانواده، استرس خانوادگی و حمایت خانوادگی ادراک شده هم به طور مستقیم و هم از طریق تعارض خانواده- کار بر خشنودی شغلی اثر می‌گذارند. از این رو سازمان‌ها با به کارگیری راهکارهای مناسب به منظور کاهش استرس کارکنان خود و افزایش حمایت از آن‌ها، نه تنها قادر به مدیریت تعارض ایجاد شده بین کار و خانواده می‌باشند بلکه از این طریق می‌توانند موجب رضایت فرد از شغل و خانواده خود شوند.}, keywords_fa = {استرس شغلی,استرس خانوادگی,حمایت سازمانی ادراک شده,حمایت خانوادگی ادراک شده,خشنودی شغلی,خشنودی خانوادگی,تعارض کار- خانواده,تعارض خانواده- کار}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11190.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11190_6675363d751c4624bfb05c9e229b73e3.pdf} } @article { author = {Rajabzadeh, F. and Makvand Hosseini, SH. and Talebian Sharif, J. and Ghanbari Hashemabadi, B.A.}, title = {The Effect of Group New Reality Therapy Based on Choice Theory on Social Anxiety Disorder in Student of University}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {22}, number = {1}, pages = {133-152}, year = {2015}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {10.22055/psy.2015.11191}, abstract = {The aim of this study was to investigate the effectiveness of group new reality therapy based on choice theory on social anxiety disorder in university students. In order to used a design pretest- posttest with follow up and control group. 40 students of Ferdowsi university of Mashhad were selected according to the high levels of anxiety and the inclusion- exclusion criteria and divided randomly into control and experimental groups. The experimental group, received 11 group reality therapy sessions (90 minutes - one session per week). Focus was mainly on reducing aspects of social anxiety and empowerment of individuals in recovery of their situation (interpreting anxious behaviors an internal choice, interpreting responsibility and realism as a particular effective behavior, increasing responsibility about the choice of behaviors). No intervention received by control group. Both groups completed Social Anxiety Inventory (SPIN) before and after treatment and also 3 month after finish the course of treatment. The data were analyzed with multivariate analysis of variance on differences of pre-test and post-test scores. Findings showed that group new reality therapy based on choice theory results to reduce anxiety in student of university in the experimental group compared with the control group. These findings can be usedgroup reality therapy based on choice theory to reduce anxiety in people suffering to this disorder.}, keywords = {Reality therapy,social anxiety,student of university}, title_fa = {تأثیر واقعیت درمانی نوین گروهی مبتنی بر تئوری انتخاب بر اختلال اضطراب اجتماعی دانشجویان}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر واقعیت درمانی نوین گروهی مبتنی بر تئوری انتخاب بر اضطراب اجتماعی دانشجویان بود. بدین منظور از طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. تعداد 40 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد با توجه به سطوح بالای اضطراب و ملاک‌های ورود و خروج، انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. گروه آزمایش، 11 جلسه واقعیت درمانی گروهی (90 دقیقه‌ای- هفته‌ای ‌یک جلسه) دریافت کرد. تمرکز بر جنبه‌های مختلف اضطراب اجتماعی و توانبخشی این افرادبرای بهبود موقعیت‌شان بود (توضیح رفتارهایاضطرابی به عنوان یک انتخاب درونی، توضیح مسئولانه بودن و واقع‌گرا بودن درخصوص رفتار کارآمد وافزایش مسئوولیت‌پذیری در قبال انتخاب رفتارها). اما گروه کنترل هیچ نوع درمانی دریافت نکرد. هر دو گروه پیش و پس از درمان و همچنین 3 ماه بعد از اتمام دوره‌ی درمان، مقیاس اضطراب اجتماعی (SPIN) را تکمیل کردند. داده‌ها با آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که واقعیت درمانی گروهی مبتنی بر تئوری انتخاب موجب کاهش اضطراب در دانشجویان گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل شده است. بر اساس ‌یافته های‌این پژوهش می‌توان از واقعیت درمانی گروهی مبتنی بر تئوری انتخاب، برای کاهش اضطراب اجتماعی در مبتلایان به ‌این اختلال استفاده نمود.}, keywords_fa = {واقعیت درمانی گروهی,اضطراب اجتماعی,دانشجویان}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11191.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11191_72a1511fb7f34dbc2011f07b853a35ae.pdf} } @article { author = {Karsazi, H. and Fardayenisofla, H. and Jafarpourrezai, M. and Mashinchiabasi, N. and Hasheminosratabad, T.}, title = {The Structural Relations of Brain-Behavioral Systems and Emotion Regulation Difficulties with Generalized Anxiety Disorder Symptoms}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {22}, number = {1}, pages = {153-172}, year = {2015}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {10.22055/psy.2015.11193}, abstract = {The present study aims to evaluate the Structural relations of brain-behavioral systems and Emotion regulation difficulties with Generalized Anxiety Disorder symptoms. For sample selection, 240 students (120 male and 120 female) in Tabriz University were selected through multistage sampling and answered the following questionnaires: Carver and White's Behavioral Inhibition and Activation Scale, the Difficulties in Emotion Regulation Scale and the Generalized Anxiety Disorder Questionnaire-IV. For data analysis, Confirmatory Factor Analysis and the Structural Equation Modeling technique was used. The structural model with evaluated using the chi-square test, the Root Mean Square Error of Approximation, the Standard Root Mean Square Residual, the Goodness of Fit Index, the comparative fit index, the Normed fit index, the Incremental Fit Index and the Tucker-Lewis index demonstrated that brain-behavioral systems and Emotion regulation difficulties have a significant relationship with generalized anxiety disorder and that the hypothetical structure has a suitable fitness. Relying on these findings, it can be concluded that Emotion regulation difficulties can significantly mediate between brain-behavioral systems and generalized anxiety disorder.}, keywords = {Generalized Anxiety/ Emotion Regulation Difficulties / Brain-Behavioral Systems/ Structural equation modeling}, title_fa = {روابط ساختاری سیستم‌های مغزی- رفتاری و دشواری در تنظیم هیجان با نشانه‌های اختلال اضطراب فراگیر}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، ارزیابی روابط ساختاری سیستم‌های مغزی- رفتاری و دشواری در تنظیم هیجان با نشانه‌های اختلال اضطراب فراگیر است. برای انتخاب نمونه، 240نفر (120 نفر پسر و 120 نفر دختر) از دانشجویان دانشگاه تبریز به روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای انتخاب شده و به این پرسشنامه‌ها پاسخ دادند: مقیاس سیستم‌های بازداری/ فعال‌سازی رفتاری کارور و وایت، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (DERS) و نسخه چهارم پرسشنامه اختلال اضطراب فراگیر ((GAD-Q-ΙV برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل عاملی تأییدی و روش مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شد. ارزیابی مدل ساختاری با استفاده از شاخص‌های مجذور کای، نسبت مجذور کای به درجه آزادی، ریشه میانگین مربعات خطای برآورد، ریشه میانگین مربعات باقیمانده استاندارد شده، شاخص نیکویی برازش، شاخص برازش مقایسه‌ای، شاخص برازش هنجار شده، شاخص برازندگی فزآینده و شاخص توکر- لوئیس نشان داد که سیستم‌های مغزی- رفتاری و دشواری در تنظیم هیجان روابط معنی‌داری با نشانه‌های اختلال اضطراب فراگیر دارد و مدل فرضی از برازندگی مناسبی برخوردار است. با تکیه بر این یافته‌ها می‌توان دریافت، دشواری در تنظیم هیجان می‌تواند نقش واسطه‌ای قابل توجهی بین سیستم‌های مغزی رفتاری و اختلال اضطراب فراگیر ایفا کند.}, keywords_fa = {سیستم‌های مغزی- رفتاری,دشواری در تنظیم هیجان,اختلال اضطراب فراگیر,مدل‌یابی معادلات ساختاری}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11193.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11193_b34e6e70f2c1ce22e4be6b3f84edae81.pdf} } @article { author = {Kiany, G. and Maktabi, G. H. and Behroozi, N. and Morovati, Z.}, title = {The Effectiveness of Emotional Intelligence Training on Social Competence, Performance on Theory of Mind Tasks and Help Seeking of Primary School Students with Learning Disabilities}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {22}, number = {1}, pages = {173-186}, year = {2015}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {10.22055/psy.2015.11197}, abstract = {The purpose of this Study was to investigate the effectiveness of emotional intelligence training on social competence, performance on theory of mind tasks and help seeking improvement in students with learning disabilities. The participants, who participated in this experimental study, included 40 male fifth and sixth graders in Ahvaz, selected through multi stage random sampling. The instruments of the study were the Felner Social Competence Scale, the Stemman Theory of Mind Test and Pintrich and Ryan’s help seeking scale. The subjects in this study were divided in two groups (1 experimental and 1 control group). The experimental group was subject to Emotional intelligence training while the control group didn't receive any treatment. Both the experimental and control groups participated in a pre-test and post-test. The results were analyzed using descriptive statistics and the Multivariate test. The results showed that there was a meaningful difference between the performances of two groups. The performance of the experimental group regarding social competence, the theory of mind test and help seeking had been improved in the post-test. Results suggest the importance of the application of emotional intelligence training in improving social performances in children with learning disorders.}, keywords = {emotional intelligence training,Social Competence,performance on Theory of mind tasks,help seeking,learning disabilities}, title_fa = {اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر شایستگی اجتماعی، عملکرد در تکالیف نظریه‌ی ذهن و کمک‏طلبی دانش‏آموزان پسر دوره‌ی دوم ابتدایی دارای ناتوانایی‏های یادگیری}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر افزایش شایستگی اجتماعی، عملکرد در تکالیف نظریه‏ی ذهن و کمک‏طلبی دانش‏آموزان دارای ناتوانایی‏های یادگیری بود. در این پژوهش افرادی که در یک مطالعه‏ی آزمایشی شرکت کردند، شامل 40 نفر از دانش‏آموزان پسر کلاس‏های پنجم و ششم ابتدایی شهر اهواز بودند که به روش تصادفی چند مرحله‏ای انتخاب شدند. ابزارهای مطالعه، مقیاس شایستگی اجتماعی فلنر، آزمون نظریه‏ی ذهن استیمن و مقیاس کمک‏طلبی پنتریچ و ریان بودند. آزمودنی‏ها به دو گروه (1 گروه آزمایش و 1 گروه کنترل) تقسیم شدند. آموزش هوش هیجانی در گروه آزمایش به کارگرفته شد، ولی گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. پیش- آزمون و پس- آزمون در مورد گروه آزمایش و گروه کنترل انجام شد. نتایج به وسیله‏ی آمار توصیفی و آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری (MONCOVA) تحلیل شد. یافته‏ها نشان داد که بین دو گروه تفاوت معنی‏داری وجود دارد، عملکرد گروه آزمایش در شایستگی اجتماعی، عملکرد در تکالیف نظریه‏ی ذهن و کمک‏طلبی در پس- آزمون افزایش یافته بود. این یافته ها اهمیت به کارگیری آموزش هوش هیجانی را بر بهبود عملکردهای اجتماعی دانش‏آموزان دارای ناتوانایی‏های یادگیری مطرح نمود.}, keywords_fa = {آموزش هوش هیجانی,شایستگی اجتماعی,عملکرد درتکالیف نظریه‏ی ذهن,کمک‏طلبی,ناتوانایی‏های یادگیری}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11197.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11197_09a8c1c0718759ffb6719305fe1d7423.pdf} } @article { author = {Babamiri, M. and Neisi, A. and Arshadi, N. and Mehrabizadeh Honarmand, M. and Beshlideh, K.}, title = {Job Stressors and Personality Characteristics as Predictors of Psychosomatic Symptoms of the Staff of a Company in Ahwaz}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {22}, number = {1}, pages = {187-208}, year = {2015}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {10.22055/psy.2015.11198}, abstract = {The purpose of this study was to investigate job stressors and personality characteristics as the predictors of the psychosomatic symptoms of the staff of Bidboland refinery in Ahwaz. The subjects were 83 employees who were selected based on their medical files. The healthy sample consisted of 119 employees who were selected through simple random sampling. Altogether, 202 employees answered the negative act, effort-reward imbalance, job content, work-family conflict, organizational justice, and NEO personality (except openness and agreeableness) questionnaires. In order to analyze the main hypothesis, discriminant analysis using enter and stepwise methods were applied and to validate the analysis, Pearson’s correlation and confirmatory factor analysis were used. Results indicated that the discriminant equation confirmed the main hypothesis. In other words, job stressors and personality characteristics, were able to predict the probability of psychosomatic symptom increase.}, keywords = {job stress,Personality Characteristic,Psychosomatic Symptoms}, title_fa = {بررسی استرس‌زاهای شغلی و ویژگی‌های شخصیتی به عنوان پیش‌بین‌های بروز علایم روان‌تنی در کارکنان یک شرکت در اهواز}, abstract_fa = {پژوهش حاضر استرس‌زاهای شغلی و ویژگی‌های شخصیتی را به عنوان پیش‌بین بروز علایم روان‌تنی در کارکنان پالایشگاه گاز بید بلند در اهواز بررسی کرده است. بر اساس بررسی پرونده پزشکی کارکنان 83 نفر که مبتلا به علایم روان‌تنی بودند به عنوان نمونه بیمار مشخص شدند. از میان کارکنان باقی‌مانده نیز 119 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند و در مجموع 202 نفر به پرسشنامه اعمال منفی، مقیاس عـدم تـوازن تـلاش- پـاداش، پرسشنامه محتوای شغل، پرسشنامه تعارضات کار- خانواده، پرسشنامه عدالت سازمانی و پرسشنامه‌ی شخصیتی نئو (به جز گشاده ذهنی و توافق‌پذیری) پاسخ دادند. در این پژوهش برای تحلیل فرضیه اصلی از روش تحلیل تمیز به روش همزمان و گام به گام و در بخش اعتباریابی نیز از همبستگی پیرسون و تحلیل عوامل تأییدی استفاده شد. نتایج بدست آمده از کاربرد معادله تابع ممیز، فرضیه پژوهش را تأیید کرد. به بیان دیگر از روی استرس‌زاهای شغلی و ویژگی‌های شخصیتی می‌توان احتمال بروز علایم روان‌تنی را در کارکنان پیش‌بینی کرد.}, keywords_fa = {استرس شغلی,ویژگی‌های شخصیتی,علایم روان‌تنی}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11198.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11198_dc946d6daf78236e71c895039ea44567.pdf} } @article { author = {Moradi, N. and Hajiyakhchali, A.R. and Morovati, Z.}, title = {Investigating the Causal Relationship of Time Management and Perceived Social Support with Psychological Well-Being and Academic Performance}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {22}, number = {1}, pages = {209-226}, year = {2015}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {10.22055/psy.2015.11199}, abstract = {The aim of the present study was to investigate the causal relationships between time management and perceived social support, and psychological well-being and academic performance, mediated by academic stress and academic self-efficacy in female university students. The sample consisted of 300 students who were selected by a multistage random sampling method. The implemented research instruments were the time management inventory and the Ryff Scales of Psychological Well-Being, the inventory of academic self-efficacy and academic stress and perceived social support. The analysis technic used was structural equation modeling. The bootstrap method was used for the examination of indirect relations. The results showed the significance of the indirect path of perceived social support and time management with academic performance through academic self- efficacy, while perceived social support and time management were significant with academic performance through academic stress. A better fit was obtained by omitting nonsignificant paths, academic stress with psychological well-being and time with psychological well- being.}, keywords = {time management,perceived social support,psychological well- being academic performance,academic stress and academic self- efficacy}, title_fa = {رابطه علی مدیریت زمان و حمایت اجتماعی ادراک شده با بهزیستی روان‌شناختی و عملکرد تحصیلی با میانجی‌گری تنیدگی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه‌ی علّی مدیریت زمان و حمایت اجتماعی ادراک شده با بهزیستی روان‌شناختی و عملکرد تحصیلی با میانجی‌گری تنیدگی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود. شرکت‌کنندگان در این پژوهش300 نفر از دانشجویان دانشگاه چمران اهواز بودند، که از طریق روش تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار استفاده شده در این پژوهش پرسشنامه‌های مدیریت زمان ترومن و ‌هارتلی (1996)، پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی ریف (RSPW)، 1989 مقیاس تنیدگی دوران دانشجویی (SLSI)، 1991 مقیاس خودکارآمدی تحصیلی (1997) و مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (MSPSS)، 1988بودند. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام گرفت. جهت آزمون روابط غیرمستقیم از روش بوت استراپ (نرم افزار AMOS-20)، استفاده شد. نتایج نشان دادند، که مسیرها به استثناء مسیر تنیدگی تحصیلی به بهزیستی روان‌شناختی و مدیریت زمان به بهزیستی روان‌شناختی معنی‌دار بود. برازش بهتر از طریق حذف مسیرهای غیرمعنی‌دار حاصل شد.}, keywords_fa = {مدیریت زمان,حمایت اجتماعی ادراک شده,تنیدگی تحصیلی,خودکارآمدی تحصیلی,عملکرد تحصیلی و بهزیستی روان‌شناختی}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11199.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11199_50a9644c39ce164bad2ff7c2fffd6d34.pdf} } @article { author = {Sadeghi, A.}, title = {The Investigation of Relationship of Family Support, Career Self-efficacy and Self-esteem with Decision making Self-efficacy on Junior High School Students}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {22}, number = {1}, pages = {227-244}, year = {2015}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {10.22055/psy.2015.11200}, abstract = {The purpose of this study was to determine the causal relationship between family support, career self-efficacy, self-esteem and career Decision making self-efficacy on junior high school students in Isfahan.Therefore, 287 male and female secondary school students were selected through cluster random sampling.The instruments were the career decision making self- efficacy questionnaire, the self-esteem scale, the self-efficacy inventory and the family support questionnaire. This research was correlational (a structural analysis).TheData was analyzed with structural equation modeling (SEM), using AMOS-18 and Spss-20. The results of the direct and indirect path analysis showed that third family support, self-efficacy and self- esteem were positively associated with career decision making self-efficacy. The results indicated that self-esteem mediated the relationship between family support, self-efficacy and career decision making self-efficacy. Moreover, there was a positive indirect effect of family support and self-efficacy on career decision self-efficacy through self-esteem. These findings support personal and social variables as being predictive of career decision making self-efficacy and provide career counselors with insight into how to design career interventions for improving high school students’ career decision making self-efficacy. Implications for career counseling and suggestions for future research are discussed.}, keywords = {decision-making self-efficacy,family support,Career self-efficacy,self- esteem,students}, title_fa = {بررسی رابطه حمایت خانواده، خودکارآمدی مسیر شغلی و عزت نفس با خودکارآمدی تصمیم‌گیری مسیر شغلی دانش‌آموزان}, abstract_fa = {هدف از انجام پژوهشحاضر تعیین رابطه علی بین متغیرهای خودکارآمدی مسیر شغلی، عزت نفس و حمایت خانوادهبا خودکارآمدی تصمیم‌گیری مسیر شغلی دانش‌آموزان اول متوسطه شهر اصفهان بود. از ‌اینرو287 دانش‌آموز دختر و پسر اول متوسطه ناحیه دو و شش به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ایانتخابشدند. ابزار پژوهش شاملپرسشنامه حمایت والدین، پرسشنامه خودکارآمدی تصمیم‌گیری،پرسشنامه باور به مهارت‌ها و عزت نفس بودند. طرح پژوهشی همبستگی (از نوع تحلیلساختاری) بود. داده‌ها از روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و استفاده از نرم‌افزارهای SPSS ویراست 18 و AMOS ویراست 20 تحلیل شدند. نتایج تحلیل، برازندگی مدل فرضی را پس از برخی شاخص‌های اصلاحی برای کوواریانس بین خطاهای مربوط به خود ارزیابیو هدف‌گذاری تأیید کردند و نشان داد مسیر‌های مستقیم حمایت خانواده وخودکارآمدی بر خودکارآمدی تصمیم‌گیری مسیر شغلی دانش‌آموزان مثبت و معنی‌دار است.اثر غیرمستقیم حمایت خانواده و خودکارآمدی ازطریق عزت نفس مثبت و معنی‌دار به دست آمد. با توجه به اهمیت خودکارآمدی تصمیم‌گیری مسیر شغلی دانش‌آموزان اولدبیرستان در تعیین مسیر تحصیلی در پایه‌های بعدی، بایستی به عوامل تأثیرگذار بر آناز جمله متغیرهای مورد بررسی در ‌این پژوهش توجه نمود.}, keywords_fa = {خودکارآمدی تصمیم‌گیری مسیر شغلی,حمایت خانواده,خودکارآمدی مسیر شغلی,عزت نفس,دانش‌آموزان}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11200.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11200_6a54e0338580bf2353ce291cb2c2c11c.pdf} } @article { author = {Joodzadeh, M. and Nadaf, M. and Darziyan Azizi, A. and Hashemi, S. E.}, title = {Survey the Relationship between Personality Traits and Consumer Behavior:Brand Objective Persue on NOKIA Mobile Phone}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {22}, number = {1}, pages = {245-268}, year = {2015}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {10.22055/psy.2015.11201}, abstract = {Brand is among invaluable intellectual asset for ventures impressing their function in the market. Orientation with the brand personality impetus over consumers behavior may assist managers in business and traders set up better plas establish influensive marks and signs outshowing consistent effects on orderers concepts leading them maximising optimum interests, lucrative that is due to researches manifested procurers prefer brands congruent with their characters. The actual quest probes into this topic by collecting data through implementing three questionnaires hierarchically: Big five model (NEO), Brand personality questionnaire and loyalty questionnaire. A number of 391 students from Ahvaz Shahid Chamran university were ad hoc participants in this investigation deploying pearson regression solidarity tests analysed revealing significant correlation between conscientious prestige and fanaticism open toward merit brand experience. That is likewise for disclosed experience and queer verity brand. Further between disclosed personality loyal to brand and queer verity merit prestige that concludes with the outcome of significant inter relation amongst all affective and active loyalty with brand characteristics.}, keywords = {personality,consumer,brand,loyalty,affective,active}, title_fa = {بررسی رابطه ویژگی‌های شخصیتی با رفتار مصرف‌کننده: مطالعه موردی برند تلفن همراه نوکیا}, abstract_fa = {برند از جمله دارایی‌های فکری با ارزش شرکت‌ها است که می‌تواند عملکرد بازاری شرکت را تحت تأثیر قرار دهد. شناخت برند و اثرات شخصیتی آن بر رفتار مصرف‌کننده می‌تواند به مدیران کسب و کار و بازاریابان کمک کند تا با برنامه‌ریزی بهتر و ایجاد برندهایی که می‌توانند بر اذهان مصرف‌کنندگان تأثیرات مطلوب و مناسب‌تری از خود به جای بگذارند، رفتار مصرف‌کنندگان و مشتریان خود را به گونه‌ای هدایت کنند که سودآوری بیشتری به دنبال داشته باشد؛ زیرا تحقیقات نشان داده است که مصرف‌کنندگان برندهایی را ترجیح می‌دهند که با شخصیتشان همگونی و همنوایی بیشتری داشته باشد. پژوهش حاضر به بررسی این مهم می‌پردازد. داده‌ها از طریق اجرای سه پرسشنامه به ترتیب: مدل پنج بزرگ شخصیت (‌نئو)، پرسشنامه شخصیت برند و پرسشنامه وفاداری به برند جمع‌آوری شدند. 391 دانشجو از دانشگاه شهید چمران اهواز به طور تصادفی در این مطالعه شرکت کردند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان دادند بین شخصیت وجدان‌گرا، عصبیت و گشوده در برابر تجربه و برند شایسته رابطه معنادار وجود دارد. هم‌چنین بین شخصیت گشوده در برابر تجربه و برند با صداقت و نوگرا رابطه معنادار وجود دارد. بین شخصیت شایسته، با صداقت و نوگرا و وفاداری به برند رابطه معنادار وجود دارد و در نهایت بین تمام ویژگی‌های شخصیتی برند با وفاداری عاطفی و فعال به برند رابطه معنادار وجود دارد.}, keywords_fa = {شخصیت,مصرف‌کننده,برند,وفاداری,عاطفی,فعال}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11201.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11201_d0d89c415bed5b2919dd46fdf160166f.pdf} } @article { author = {Jadidi, H. and Behrouzi, N. and Shehniyeylagh, M. and Hashemi, S.E.}, title = {The causal relationship between Optimism, Test Anxiety and Mathematical Performance, with the Mediating Role of Dispositional and Situational Coping Strategies in Sophomore Students at Kurdistan University}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {22}, number = {1}, pages = {269-290}, year = {2015}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {10.22055/psy.2015.11202}, abstract = {The present study attempts to investigate the causal relationship between optimism, test anxiety and mathematical performance with the mediating role of dispositional and situational coping strategies in sophomore students of Basic Science at Kurdistan University in the academic year 2011-12. The statistical population of the study includes a total sum of 279 male and female students selected through multi-stage random sampling. Research instruments include the TAI Questionnaire, the LOT-R Test, and the pf-SOC Questionnaire, all of which had acceptable validity and reliability. A correlational method of path analysis type has been applied to the present study. The results show that in addition to having a direct effect on mathematical performance, optimism exerts an indirect effect on it through reflective as well as dispositional coping styles. Besides, the direct and indirect effects of test anxiety on mathematical performance through reactive situational coping style and suppressive coping style prove to be significant. Finally, in the reformed model, all path coefficients and model indices were significant and acceptable respectively and the reformed model proved to be appropriate.}, keywords = {optimism,test anxiety,mathematical performance,dispositional coping,situational coping}, title_fa = {بـررسی رابطه علّی بین خوش‌بینی، اضطراب امتحان و عملــکرد ریاضی با میانجی‌گری راهبردهای مقابله صفتی و حالتی امتحان در دانشجویان علوم پایه دانشگاه کردستان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بـررسی رابطه علّی بین خوش‌بینی، اضطراب امتحان و عملــکرد ریاضی با میانجی‌گری راهبردهای مقابله صفتی و حالتی امتحان در دانشجویان علوم پایه دانشگاه کردستان در سال تحصیلی90-89 بود. نمونه شامل 279 نفر از دانشجویان دختر و پسر بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی نسبی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنــامه اضطراب آزمون (TAI)، آزمون بازنگری شده جهت‌گیری زندگی (LOT-R) و پرسشنــامه سبک‌های ‌مقابله مسئله‌ـ محور (PF-SOC) که همگی از اعتبار و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند. پژوهش حاضر جزء طرح‌های ‌همبستگی و از نوع تحلیل مسیر است. از روش تحلیل ساختارهای گشتاوری (AMOS) جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد. نتایج نشان داد که خوش‌بینی علاوه بر اثر مستقیم بر عملکرد ریاضی، دارای اثر غیر‌مستقیم از راه سبک مقابله تأملی صفتی بر عملکرد ریاضی است. هم‌چنین اثر مستقیم اضطراب امتحان بر عملکرد ریاضی و اثر غیرمستقیم اضطراب امتحان بر عملکرد ریاضی از طریق سبک مقابله واکنشی حالتی و سبک مقابله باز دارنده حالتی وجود داشته است. در مجموع در مدل اصلاحی تمام ضرایب مسیر معنی‌دار و شاخص‌های ‌مدل قابل قبول و مدل از برازش مناسب برخوردار می‌باشد.}, keywords_fa = {خوش‌بینی,اضطراب امتحان,عملــکرد ریاضی,راهبردهای مقابله صفتی امتحان و راهبردهای مقابله حالتی امتحان}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11202.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11202_b2c02f2275e5ce8a316b18f124eb2a2e.pdf} }