@article { author = {Ahadi, H. and Khoeini, F. and Delaver, A.}, title = {Comparison of Thinking Styles and Sensation Seeking in Art and Mathematics Undergraduate Female Students}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {20}, number = {1}, pages = {1-18}, year = {2013}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {}, abstract = {The present research aimed at comparing the thinking styles and sensation seeking in undergraduate art and mathematics students. The type of research was causal-comparative, and the target population of this study was comprised of all the undergraduate female students studying art and mathematics at the art and architecture faculty and Payambar Azam Educational Complex of Islamic Azad University, Central Tehran Branch. Via relative stratified sampling, 662 female students were chosen from the target population. These students were studying in the second semester of the Iranian school year 87-88. To assess the thinking styles and sensation seeking of the participants, Sternberg’s Thinking Styles Inventory (TSI; Sternberg, 1997a) and Arnett’s Inventory of Sensation Seeking (AISS; Arnett, 1994) were respectively administered. After collecting the data, the hypotheses of the study were tested by independent samples t-test, which resulted in the following findings: (a) judicial, monarchic, hierarchic, global, and local thinking styles in art students are not significantly different from those in mathematics students (p < 0.05), (b) internal thinking style in art students is significantly higher than that in mathematics students (p < 0.01), (c) external thinking style in mathematics students is significantly higher than that in art students (p < 0.05), (d) executive and conservative thinking styles in mathematics students are significantly higher than those in art students(p < 0.01), (e) anarchic (p < 0.05) and legislative, oligarchic, and liberal (p < 0.01) thinking styles in art students are significantly higher than those in mathematics students, and (f) sensation seeking in art students is significantly higher than that in mathematics students (p < 0.01).}, keywords = {thinking styles,sensation seeking,females}, title_fa = {مقایسه سبک‌های تفکر و هیجان‌طلبی در دانشجویان دختر رشته‌های هنر و ریاضی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک‌های تفکر و هیجان‌طلبی در دانشجویان کارشناسی رشته‌های هنر و ریاضی انجام شده است. پژوهش از نوع علی مقایسه‌ای است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر رشته هنر و ریاضی، دانشکده هنر و معماری واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی و مجتمع آموزشی پیامبر اعظم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز است که در نیمسال دوم تحصیلی 88-87 به تحصیل اشتغال داشتند. نمونه‌ی پژوهش شامل 662 نفر از دانشجویان دختر ریاضی و هنر بودند که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. برای سنجش سبک‌های تفکر از پرسشنامه سبک‌های تفکر (TSI؛ استرنبرگ، a1997) و نیز برای اندازه‌گیری هیجان‌طلبی از آزمون هیجان‌طلبی (AISS؛ آرنت، 1994) استفاده شد که هر دو آزمون فوق برای دانشجویان در دانشگاههایشان اجرا گردید. پس از جمع‌آوری داده‌ها، فرضیه‌های تحقیق از طریق آزمون t گروههای مستقل تحلیل شدند و نتایج زیر حاصل گردید: بین سبک‌های تفکر قضاوتگر، فرد سالار، پایور سالار، کلی نگر و جزئی‌نگر، در دانشجویان ریاضی و هنر تفاوتی وجود ندارد و سبک تفکر درون‌نگر در دانشجویان هنر بیشتر از دانشجویان ریاضی است (01/0p<)، سبک تفکر بیرون‌نگر دانشجویان ریاضی بیشتر از دانشجویان هنر است (05/0p<). همچنین سبک‌های تفکر اجرایی و محافظه کار در دانشجویان ریاضی بیشتر از هنر است (01/0p<) و نیز سبک‌های تفکر ناسالار (05/0p<) و قانون‌گذار، جرگه سالار و آزاداندیش در دانشجویان هنر بیشتر از دانشجویان ریاضی است (01/0p<) و همچنین هیجان طلبی دانشجویان هنر بیشتر از دانشجویان ریاضی است (01/0p<).}, keywords_fa = {سبک‌های تفکر,هیجان‌طلبی,دختران}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11754.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11754_2ced04fcf5a1357800739595263889a6.pdf} } @article { author = {Zafari, S. and Hajiyakhchali, A. and Shehniyailagh, M.}, title = {The Relationship of Some of the Social Antecedents with Social Goal Orientation Components in Female High School Students in Ahwaz}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {20}, number = {1}, pages = {19-38}, year = {2013}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {}, abstract = {The present study investigated the relationship of some of the important antecedents (social status, social responsibility goal, feeling of school belonging, social efficacy with peer and social efficacy with teacher) with social goal orientation components of female 4th grade high school students in Ahwaz. The population of this study consisted of female high school students (1390-91) in Ahwaz. The sample of this study comprised of 300 female four-grade students who were selected randomly by multi-stage random sampling method. The instruments for collecting data consisted of Social Achievement Goals, Social Responsibility Goal, Social Status Goal, School Belonging, Social Efficacy with Peers, and Social Efficacy with Teacher Scales. Results of Canonical Analysis showed that linear combination of predictive variables (social status, social responsibility goal, sense of school belonging, social efficacy with teacher and social efficacy with peer) with a linear combination of social goal orientation components (mastery, performance-approach and performance-avoidance) is associated. The regression analysis also revealed that social status, social efficacy with peer and social responsibility goal have important roles in predicting social mastery goal. The Results also revealed that social status, social efficacy with teacher and social responsibility goal have important roles in predicting social performance-approach goal. Also, social status and social efficacy with peer have important roles in predicting social performance-avoidance goal.}, keywords = {social achievement goals,social goals}, title_fa = {رابطه برخی پیشایندهای اجتماعی با مؤلفه‌های هدفگرایی اجتماعی در دانش‌آموزان سال چهارم دبیرستان‌های دخترانه شهر اهواز}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه برخی پیشایندهای اجتماعی با مؤلفه‌های هدفگرایی اجتماعی در دانش‌آموزان دختر سال چهارم دبیرستان‌های شهر اهواز صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه‌ی دانش‌آموزان دختر سال چهارم دبیرستان‌های شهر اهواز که در سال تحصیلی 91-90 به تحصیل اشتغال داشتند را شامل می‌شود. نمونه این پژوهش شامل 300 دانش‌آموز دختر بود که به صورت تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند. در این پژوهش از مقیاس‌های هدفگرایی پیشرفت اجتماعی، هدف پایگاه اجتماعی، هدف مسئولیت‌پذیری اجتماعی، احساس تعلق به مدرسه، کارآمدی اجتماعی با همسالو کارآمدی اجتماعی با معلم استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کاننی نشان داد که ترکیب خطی متغیرهای پیش‌بین (پایگاه اجتماعی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، تعلق به مدرسه، کارآمدی اجتماعی با معلم و همسال) با ترکیب خطی مؤلفه‌های هدفگرایی اجتماعی (تبحری، عملکردی و عملکردگریز) معنی‌دار است. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که در پیش‌بینی مؤلفه هدفگرایی تبحری اجتماعی، متغیرهای پایگاه اجتماعی، کارآمدی اجتماعی با همسال و مسئولیت‌پذیری اجتماعی نقش معنی‌دار دارند، همچنین در پیش‌بینی مؤلفه هدفگرایی عملکردگرایی اجتماعی، متغیرهای پایگاه اجتماعی، کارآمدی اجتماعی با معلم و مسئولیت‌پذیری اجتماعی نقش معنی‌دار دارند و در پیش‌بینی مؤلفه هدفگرایی عملکردگریز اجتماعی، متغیرهای پایگاه اجتماعی، کارآمدی اجتماعی با همسال نقش معنی‌دار دارند.}, keywords_fa = {هدف‌های پیشرفت اجتماعی,هدف‌های اجتماعی}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11755.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11755_9a2603736d149863b11c6675e637f957.pdf} } @article { author = {Khorsandi, R. and Hadianfard, H. and Goodarzi, M. A. and Mohammadi, N.}, title = {The Role of Self-Rumination, Self-Reflection and Their Private and Public Dimensions in Depression}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {20}, number = {1}, pages = {39-60}, year = {2013}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to investigate the role of rumination and reflection and their dimensions (private and public) as predictor variables in depression. Participants included 129 individuals (67 women, 62 men) with different severities of depression and normal people. Depressed subjects were selected through judgmental sampling from clients of psychiatric hospitals or counseling clinics of Shiraz. Normal subjects were selected from people who had no mental disorder, based on a clinical interview and Beck Depression Inventory II. The participants completed the revised version of Rumination - Reflection Inventory (Fleckhammer, 2004), which is consisted of private and public subscales. Correlation and multiple regressions were conducted in two steps. First, total rumination and reflection were entered in the equation. The results showed that, there are positive and significant correlation between depression and total rumination, and negative and significant correlation between depression and reflection, between total rumination and total reflection (p < 0.01). The result of multiple regression showed that total rumination predicted, positively and significantly, total depression (p < 0.0005). Also, reflection predicted, negatively and significantly, total depression (p < 0.0005). At the second stage, public and private rumination and reflection were entered in the equation. The results showed that, there are significant and positive correlation between depression and private and public rumination, and significant and negative correlation between depression and public and private reflection (p < 0.01). The result of multiple regression showed that public rumination (p < 0.001) and private rumination (p < 0.0005), positively and significantly, predicted total depression. Private reflection, negatively and significantly, predicted total depression (p < 0.0005), but public reflection did not predict depression}, keywords = {Rumination,reflection,private and public rumination,private and public reflection}, title_fa = {نقش نشخوار‌فکری و درون‌اندیشی و ابعاد خصوصی و عمومی آنها در افسردگی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش نشخوارفکری و درون‌اندیشی و ابعاد خصوصی و عمومی آنها، به‌عنوان متغیرهای پیش‌بین، در افسردگی اجرا گردید. این پژوهش به صورت یک طرح اکتشافی در نظر گرفته شده است. شرکت کنندگان در این مطالعه، 129 نفر (67 نفر زن و 62 نفر مرد)، در سطوح مختلف افسردگی و بهنجار بودند. افراد بیمار به‌ صورت نمونه‌گیری در ‌دسترس، از بین مراجعه‌کنندگان به یکی از مراکز مشاوره‌ای و یا از بیماران بیمارستان‌های دارای بخش روانپزشکی شیراز انتخاب شدند و افراد بهنجار از بین افراد فاقد اختلال، بر اساس مصاحبه بالینی و پرسشنامه افسردگی بک 2 انتخاب گردیدند. سپس افراد پرسشنامه‌ی تجدیدنظر شده‌ی نشخوارفکری-درون‌اندیشی فلخمر را که هر کدام دارای دو خرده ‌مقیاس خصوصی و عمومی است را تکمیل کردند. تحلیل آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه به ‌روش همزمان در دو مرحله انجام شد. نتایج تحقیق نشان دادند که بین نشخوار فکری و افسردگی رابطه مثبت معنی دار و بین درون اندیشی و افسردگی از یک طرف و نشخوار فکری و درون اندیشی از طرف دیگر رابطه منفی معنی دار وجود دارد. (01/0p<). هم چنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که نشخوار فکری و درون اندیشی نمره کلی افسردگی را بطور معنی داری پیش بینی می کند. هم چنین نتایج نشان داد که همبستگی بین نشخوار فکری ‌خصوصی،‌ عمومی و افسردگی مثبت و معنی‌دار، همبستگی بین درون‌اندیشی خصوصی و عمومی و افسردگی، منفی و معنی‌دار می‌باشد. نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نشان داد که نشخوار فکری ‌خصوصی و عمومی، نمره‌ی کلی افسردگی را به طور مثبت و معنی‌دار پیش‌بینی می‌کند. درون‌اندیشی خصوصی، نمره‌ی کلی افسردگی را به طور منفی و معنی‌دار پیش‌بینی می‌کند ، اما بعد درون‌اندیشی عمومی، قادر به پیش‌بینی افسردگی نیست.}, keywords_fa = {نشخوار فکری,درون‌اندیشی,نشخوار فکری خصوصی و عمومی,درون‌اندیشی خصوصی و عمومی}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11756.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11756_86bbd029b39cf500100ea95d21e852fa.pdf} } @article { author = {Talebpour, A. and Nassi, A. and Mehrabizadeh Honarmand, M. and Shehni Yailagh, M. and Bassaknejad, S.}, title = {Effectiveness of Group Parent- Child- Interaction Therapy on Reducing Symptoms of Separation Anxiety Disorder in Students}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {20}, number = {1}, pages = {61-78}, year = {2013}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {}, abstract = {This study evaluated the efficacy of group parent-child- interaction therapy with mother – alone and mother-child particpants, in reducing symptoms of separation anxiety disorder. The statistical population was male students from 7 to 9 year-old with separation anxiety disorder studing in primary schools of Isfahan. They were diagnosed as having separation anxiety disorder at the epidemiological study stage. Therefore, among all of them 45 cases were randomly selected and divided into 3 groups (two experimental and one control group). The experimental method with pretest-posttest and followed up with a control group design was used. Espada et al Separation Anxiety Inventory and clinical interview for assessment of children were used. Experimental groups (including mothers with their children's and mothers alone) were treated in 10 sessions based on parent-child interaction therapy. After the intervention, separation anxiety was measured in three groups (experimental and control group). After 8 weeks, the follow-up tests were administered. The Results of covariance analysis and follow up Bonferni test indicates a significant difference was between separation anxiety in experimental groups and control group. The effect of treatment was maintaines 8 weeks later.}, keywords = {parent-child interaction therapy,separation anxiety disorder,primary school students}, title_fa = {اثربخشی درمان گروهی تعامل والد- کودک برکاهش نشانه‌های اختلال اضطراب جدایی دانش‌آموزان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی درمان گروهی تعامل والد- کودک به دو شیوه مادر و فرزند و فقط مادران بر کاهش نشانه‌های اختلال اضطراب جدایی پرداخته است. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان پسر 7 تا 9 ساله شاغل به تحصیل در دوره ابتدایی شهر اصفهان بود که در مطالعه همه‌گیرشناسی که توسط محققین پژوهش حاضر انجام گرفت به عنوان کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی شناسایی شده بودند. بنابراین از میان آنها 45 نفر به طور تصادفی انتخاب و در سه گروه 15 نفری (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه) گمارده شدند. طرح پژوهش طرح آزمایشی میدانی با پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. برای ارزیابی اضطراب جدایی از پرسشنامه اضطراب جدایی کودکان اسپادا و همکاران و مصاحبه بالینی استفاده شد. گروههای آزمایشی (شامل گروه مادر و کودک و گروه فقط مادر) در 10 جلسه تحت درمان گروهی مبتنی بر تعامل والد- کودک قرار گرفتند. پس از اعمال مداخله‌روی دو گروه آزمایشی مجدداً میزان اضطراب جدایی سه گروه (گروههای آزمایشی و گواه) سنجیده شد. همچنین پس از 8 هفته از آزمودنی‌ها پیگیری به عمل آمد. نتایج تحلیل کواریانس و آزمون پیگیری بونفرنی بیانگر کاهش معنی‌دار اضطراب جدایی گروههای ‌آزمایشی (گروه مادر و کودک و گروه فقط مادر) در مقایسه با گروه گواه می باشد و این بهبودی در پیگیری 8 هفته بعد همچنان باقی بود.}, keywords_fa = {درمان تعامل والد- کودک,اختلال اضطراب جدایی,دانش‌آموزان مقطع ابتدایی}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11757.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11757_6ecbd44a6c69fd4d5a03b015624815bd.pdf} } @article { author = {Aliakbari, M. and Sharifi, A. and Sahragard, M.}, title = {Psychometric Properties of the Big Five Questionnaire for Children (BFQ-C) in an Iranian Sample}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {20}, number = {1}, pages = {79-90}, year = {2013}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {}, abstract = {The aim of the present research was to examine psychometric properties of BFQ-C in Iranians sample. 445 students from 8 to 14 years of old in primary and secondary schools in of Chaharmahal va Bakhtiari province, were selected by multistage cluster sampling and with the Big Five Personality Questionnaire for Children were tested. To determine the reliability and validity of questionnaire, Cronbach's alpha test and factor analysis were used. Results showed that the reliability coefficient of the questionnaire using alpha for total scale is 0. 825 and for the subscales is ranging from 0.92 to 0.96. Factor analysis with Maximum Likelihood technique showed that eigen value of only five factors are considerable and explained 60.47% of the total variance. BFQ-C has a clear-cut factor structure, good internal consistency, and sufficient validity in the sample of Iranian students.}, keywords = {psychometric properties,Big Five Questionnaire,children}, title_fa = {ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت کودکان (BFQ-C) در یک نمونه ایرانی}, abstract_fa = {هدف از انجام این پژوهش بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت کودکان در یک نمونه ایرانی بوده است. از میان دانش‌آموزان 8 تا 14 سال مدارس ابتدایی و راهنمایی استان چهارمحال و بختیاری، 445 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شد و با پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت کودکان مورد سنجش قرار گرفتند. جهت تعیین اعتبار و روایی پرسشنامه، آزمون آلفای کرونباخ و تحلیل عوامل به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 825/0 و برای خرده مقیاس‌ها در دامنه از 92/0 تا 96/0 می باشد. همچنین تحلیل عوامل به روش حداکثر درست نمایینشان داد که مقدار ویژه تنها پنج عامل قابل توجه می‌باشند که به طور کلی 47/60 درصد از واریانس کل را تبیین می‌کنند. به طور کلی نتایج نشان داد که پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت کودکان، دارای ساختار عاملی روشن، همسانی درونی خوب و از روایی مناسبی در جمعیت ایرانی برخوردار می‌باشد.}, keywords_fa = {ویژگی‌های روان‌سنجی,پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت,کودکان}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11758.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11758_67dc15f912c9279126e9a87d57e3c8a7.pdf} } @article { author = {Morovati, Z. and Shehni Yailagh, M. and Mehrabizadeh Honarmand, M. and Kianpoor Ghahfarokhi, F.}, title = {The Casual Relationship Between Perceived Constructive Learning Environment and Mathematics Performance with Mediating Role of Intrinsic Goal Orientation, Task Value, Attitude Toward Mathematics and Mathematics Self Efficacy of Male Junior High School Students in Ahvaz}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {20}, number = {1}, pages = {91-122}, year = {2013}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {}, abstract = {The purpose of the present study was to examine the casual relationship between perceived constructive learning environment and mathematics performance with mediating role of intrinsic goal orientation, task value, attitude toward mathematics and mathematics self-efficacy of male junior high school students in Ahvaz. The population in this study was all of the students who are studying in 1388-89 academic year. From this population 300 students were selected using multi-stage random sampling method. The research instruments were Constructivist Learning Environment Survey (CLES), Mathematics Self-Efficacy Survey, Attitude toward Mathematics Inventory (ATMI), and Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). The proposed model of the relationships between variables was tested using structural equation modeling. According to the results, the proposed model had an acceptable fitness regarding the fitness indices. Other results revealed that perceived constructive learning environment had direct relationship with mathematics performance, and was indirectly related, through intrinsic goal orientation, task value, attitude toward mathematics and mathematics self efficacy, to mathematics performance. There was no direct relationship between attitude toward mathematics and mathematics self-efficacy.}, keywords = {perceived constructive learning environment,intrinsic goal orientation,task value,attitude toward mathematics,mathematics self efficacy,mediating}, title_fa = {رابطه علّی محیط یادگیری سازنده‌گرای ادراک شده و عملکرد ریاضی با میانجی‌گری جهت‌گیری درونی هدف، ارزش تکلیف، نگرش نسبت به ریاضی و خودکارآمدی ریاضی در دانش‌آموزان پسر دبیرستانی شهر اهواز}, abstract_fa = {هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه علّی محیط یادگیری سازنده‌گرای ادراک شده و عملکرد ریاضی با میانجی‌گری جهت‌گیری درونی هدف، ارزش تکلیف، نگرش نسبت به ریاضی و خودکارآمدی ریاضی در دانش‌آموزان بود. در این مطالعه علّی-همبستگی، جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان پسر پایه سوم رشته ریاضی-فیزیک دبیرستان‌های دولتی شهر اهواز بود که به روش تصادفی چند مرحله‌ای 300 دانش‌آموز از بین آنها در نواحی چهارگانه آموزش و پرورش انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش پرسشنامه ادراک از محیط یادگیری سازنده‌گرا (CLES)، پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی، سیاهه نگرش نسبت به ریاضی (ATMI) و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) بودند. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری انجام گرفت. براساس نتایج این پژوهش، الگوی پیشنهادی معادلات ساختاری روابط علّی بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبولی برخوردار بود. به طور کلی، در الگوی پیشنهادی پژوهش، نتایج نشان دادند که محیط یادگیری سازنده‌گرای ادراک شده هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم از طریق جهت‌گیری درونی هدف، ارزش تکلیف، نگرش نسبت به ریاضی و خودکارآمدی ریاضی با عملکرد ریاضی رابطه دارد. تمامی فرضیه‌های پژوهش به استثنای مسیر مستقیم نگرش نسبت به ریاضی با خودکارآمدی ریاضی مورد تایید قرار گرفتند.}, keywords_fa = {محیط یادگیری سازنده‌گرای ادراک شده,جهت‌گیری درونی هدف,ارزش تکلیف,نگرش نسبت به ریاضی,خودکارآمدی ریاضی}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11759.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11759_ecadc4acab9b1124dbc0793ee6667028.pdf} } @article { author = {Ahamadi Forushani, S. H. and Yazdkhasti, F.}, title = {The Relation between Religious Attitude, Mental Health, Happiness and Pleasure in Students}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {20}, number = {1}, pages = {123-138}, year = {2013}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the relationsihp between religious attitude, mental health, happiness and pleasure in students. The sample of this study were 128 university students in Isfahan that selected by cluster sampling. Religious Attitude Questionnaire, General Health Questionnaire (GHQ-28), Oxford Happiness Questionnaire (OHQ) and snaith-Hamilton Pleasure Scale (SHAPS) were used as instruments of the study. The data was analyzed by path analysis. The results showed that religious attitude was not directly related to mental health and happiness. Mental health was directly related to happiness. Happiness was directly related to pleasure. Based on the results of this study, there are significant relationships between mental health, happiness and pleasure in students, but religious attitude was not related to these variables.}, keywords = {religion,Mental Health,Happiness,pleasure}, title_fa = {رابطه‌ی بین نگرش مذهبی، سلامت روان، شادی و لذت در دانشجویان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه‌ی بین نگرش مذهبی، سلامت روان، شادی و لذت در دانشجویان انجام شده است. نمونه‌ی پژوهش، شامل 128 نفر از دانشجویان شهر اصفهان بود که به روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. پرسشنامه‌ی نگرش‌سنج مذهب، پرسشنامه‌ی سلامت عمومی 28 سؤالی، پرسشنامه‌ی شادکامی آکسفورد، و مقیاس خوشکامی اسنیت- هملیتون به عنوان ابزار پژوهش، مورد استفاده قرار گرفت. جهت تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و روش تحلیل مسیر، استفاده شد. نتایج نشان داد بین نگرش مذهبی با سلامت روان و شادی، ارتباط مستقیمی وجود ندارد. اما بین سلامت روان با شادی و شادی با لذت، رابطه‌ی مستقیم وجود دارد. بر اساس یافته‌های به دست آمده از این پژوهش، بین سلامت روان،‌ شادی و لذت در دانشجویان، روابط معناداری وجود دارد اما ارتباط نگرش مذهبی با این متغیرها تأیید نشد.}, keywords_fa = {نگرش مذهبی,سلامت روان,شادی,لذت}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11760.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11760_f7963766a1c6164e27851f1d764d698b.pdf} } @article { author = {Hoseini Kokamari, P. and Beshlideh, K. and Arshadi, N.}, title = {Investigate Personality Characteristics, Job and Organizational Variable as Predictors of Psychological Empowerment in Personnel of Maroon Oil and Gas Production Company}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {20}, number = {1}, pages = {139-164}, year = {2013}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {}, abstract = {This study was conducted to investigate the relationship of empowerment climate, empowerment leadership behavior, person-job fit, person-organization fit, job characteristic, conscientiousness with psychological empowerment and its dimensions (meaningfulness, competence, self-determination and impact). The participants include 200 employees of Maroon who were selected by random method. For data collection Scoot and Jaff (1992) Empowerment Climate, Empowerment Leadership Behavior (Ahearne, 2005), Person-Job Fit (Cable & Derue, 2002), Person-Organization Fit (Piasentin and Chapman 2006), Job Characteristic (Hackman, Oldham 1980), Psychological Empowerment (Spritzer Scales, 1995) were used. Results indicated that all of predictive variables were positively correlated too psychological empowerment and its dimensions. Results of Canonical analysis showed that linear combination of predictive variables were positively correlated with linear combination of meaningfulness, competence, self-determination and impact. Moreover, Hierarchical Regression analysis revealed that predictive variables account for 60 percent of variance of psychological empowerment.}, keywords = {empowerment climate,empowerment leadership behavior,person-job fit person-organization fit,job characteristic,conscientiousness,Psychological empowerment}, title_fa = {بررسی متغیرهای شخصیّتی، شغلی، سازمانی به‌عنوان پیش‌بین‌های توانمندسازی روان‌شناختی کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه‌ی جوّ توانمندسازی، رفتارهای توانمندساز رهبری، تناسب شخص- شغل، تناسب شخص – سازمان، استقلال، تنوّع مهارت و وجدانی‌بودن با توانمندسازی روان‌شناختی و ابعاد آن (معناداری، شایستگی، خودمختاری و اثرگذاری) انجام گرفت. شرکت‌کنندگان پژوهش شامل 200 نفر از کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون بودند که به روش تصادفی ساده انتخاب گردیدند. برای جمع‌آوری داده‌های پژوهش از پرسشنامه‌های ژاف و اسکات (1992)؛ رفتارهای توانمندساز رهبری آهن (2005)؛ تناسب شخص- شغل کیبل و درو (2002)؛ تناسب شخص -سازمان پیاسنتین و چیمن(2006)؛ ویژگی‌های شغلی هاکمن و اولدهام (1980)؛ پرسشنامه تجدیدنظر شده‌ی پنج عاملی شخصیّت نئو (1985) و توانمندسازی روان‌شناختی اسپریتزر (1995) استفاده شد. نتایج نشان دادند که تمامی متغیّرهای پیش‌بین با توانمندسازی روان‌شناختی و ابعاد آن رابطه مثبت معناداری دارند. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی بنیادی نشان داد که ترکیب خطی متغیّرهای پیش‌بین با ترکیب خطی معناداری، شایستگی، خودمختاری و اثرگذاری رابطه‌ی معناداری دارند. علاوه بر این، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان دادند که متغیّرهای پیش‌بین 60 درصد از واریانس توانمندسازی روان‌شناختی به عنوان متغیر وابسته را تبیین می‌کنند.}, keywords_fa = {جوّ توانمندسازی,رفتارهای توانمندساز رهبری,تناسب شخص- شغل,تناسب شخص- سازمان,ویژگی‌های شغلی,وجدانی بودن,توانمندسازی روان‌شناختی}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11761.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11761_00599f15305f3b969f548dc7618b2bcc.pdf} } @article { author = {Ahadi, S. and Rostame, R. and Frahane, H.}, title = {The Prevalence of Probable Developmental Delays and Its Related Risk Factors in 2-5 Year Old Children of Private Kindergartens of Tehran}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {20}, number = {1}, pages = {165-182}, year = {2013}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research was the investigation the prevalence of probable developmental delays and its related risk factors in 2-5 years children of private kindergartens in Tehran. For this reason, 228 parents of 2-5 year-old children of private kindergartens, under the supervision of the Tehran Welfare Organization, have participated in this research through multistage cluster sampling method. They completed the Ages and Stages Questionnaire (ASQ). Research data was analyzed by indicators such as absolute, relative, attributable risk, Fisher’s exact test. The results showed that 61 children (%0/24) have been suspected of developmental delays. The results showed that there were relationship between upper age of child and lower education of father and probable developmental difficulty.}, keywords = {developmental delays,risk factors of delay,screening}, title_fa = {بررسی شیوع مشکلات تحولی احتمالی و عوامل خطرساز مرتبط با آن در کودکان 5-2 ساله مهدهای شهرستان تهران}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی شیوع مشکلات تحولی احتمالی و عوامل خطرساز مرتبط با آن در کودکان 5-2 ساله مهدهای خصوصی شهرستان تهران بود. بدین منظور والدین 228 نفر از کودکان 5-2 ساله مهدهای خصوصی که تحت نظارت سازمان بهزیستی شهرستان تهران بودند از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای در این پژوهش شرکت کردند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا پرسشنامه سنین و مراحل (ASQ) را تکمیل کنند. داده‌های پژوهش با استفاده از شاخص‌های آماری خطر مطلق، نسبی، قابل انتساب و آزمون دقیق فیشر مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد در نمونه مورد مطالعه 61 کودک (24/0%) مشکوک به داشتن تأخیر در روند تحول‌شان بودند. همچنین یافته‌های پژوهش نشان داد در کودکانی که مشکوک به داشتن تأخیر در روند تحول‌شان بودند بین سن بالاتر کودک و تحصیلات پایین پدر با مشکلات تحولی احتمالی رابطه معنادار وجود داشت.}, keywords_fa = {تأخیر تحولی,عوامل خطرساز تأخیر,غربالگری}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11762.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11762_5d21d0b050753d589b93bf8a61b6d627.pdf} } @article { author = {Zemestani, M. and Davoudi, I. and Mehrabizadeh Honarmand, M. and Zargar, Y.}, title = {Effectiveness of Behavioral Activation and Metacognitive Therapy on Depression, Anxiety and Cognitive Emotion Regulation Strategies}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {20}, number = {1}, pages = {183-212}, year = {2013}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to examine the effects of brief group behavioral activation (BA) and metacognitive therapy (MCT) on depression, anxiety, and cognitive emotional regulation strategies (including self-blame, acceptance, rumination, positive reappraisal and catastrophizing) in University students. In a pretest-posttest quasi-experimental design, with a control group, 41 bachelor students of Shahid Chamran University of Ahvaz, after primary clinical assessment and acquisition of study criteria, were randomly assigned to either BA (n = 13), MCT (n = 14), or a waiting-list control group (n= 14). The treatment groups received treatments in 8 sessions. The Beck Depression Inventory, Beck Anxiety Inventory, and Cognitive Emotion Regulation Questionnaire were used for measuring variables, before and after the intervention, and 2-month follow up. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. Post hoc pair-wise comparisons showed that both treatments were equally effective for depressive and anxiety symptoms. However, therapeutic techniques differed with regard to their effects on specific facets of emotion regulation, such as Positive Reappraisal and Catastrophizing, with MCT being more effective in modifying this strategies, compared to BA. Therapeutic gains were maintained to some extent over 2-month follow up, except for Acceptance variable, indicating that MCT᾽S therapeutic effects, on this strategy were maintained, comparing to BA. Given the efficacy of both treatments on depression and anxiety symptoms and cognitive emotion regulation strategies, brief BA and MCT could be an alternative for the clients that seek an effective and economic treatments in university counseling centers.}, keywords = {behavioral activation,metacognitive therapy,Depression,Anxiety,cognitive emotion regulation strategies}, title_fa = {اثربخشی درمان فعال‌سازی رفتاری و فراشناختی بر علایم افسردگی، اضطراب و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان گروهی کوتاه مدت فعال‌سازی رفتاری و فراشناختی بر علایم افسردگی، اضطراب و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان (شامل خودسرزنشی، پذیرش، نشخوار فکری، بازارزیابی مثبت و فاجعه سازی) در دانشجویان بود. در یک طرح نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون توأم با گروه کنترل، تعداد 41 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز پس از ارزیابی بالینی اولیه و احراز شرایط پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه درمان فعال‌سازی رفتاری (13 نفر)، درمان فراشناختی (14 نفر) و گروه کنترل (14 نفر) تخصیص یافتند. گروههای آزمایشی 8 جلسه درمان هفتگی فعال‌سازی رفتاری و یا فراشناختی را دریافت داشتند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه اضطراب بک و پرسشنامه راهبردهای شناختی تنظیم هیجانی بودند که در سه مرحله‌ی قبل از مداخله، پایان مداخله و پیگیری 2 ماهه تکمیل شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج آزمون بونفرونی نشان داد که هر دو درمان فعال‌سازی رفتاری و فراشناختی به طور مساوی بر علایم افسردگی و اضطراب اثربخش بودند. با این حال، تکنیک‌های درمانی با توجه به اثربخشی‌شان بر جنبه‌های مختلف تنظیم هیجان مانند بازارزیابی مثبت و فاجعه سازی به لحاظ آماری با هم متفاوت بودند؛ بدین صورت که درمان فراشناختی در مقایسه با درمان فعال‌سازی رفتاری در تعدیل این راهبردها اثربخش‌تر بود. در پیگیری 2 ماهه نیز نتایج درمانی کمابیش باقی مانده بودند؛ به جز متغیر پذیرش، که اثربخشی درمان فراشناختی در مقایسه با درمان فعال‌سازی رفتاری بر روی این راهبرد همچنان حفظ شده بود ولی نمرات گروه درمان فعال‌سازی رفتاری تا حدودی بازگشت نشان داده بود. با توجه به اثربخشی هر دو درمان بر علایم افسردگی، اضطراب و نیز راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، درمان گروهی کوتاه مدت فعال‌سازی رفتاری و یا فراشناختی می‌توانند برای مراجعینی که جهت دریافت درمانی اثربخش و مقرون به صرفه به مراکز مشاوره دانشجویی مراجعه می‌کنند گزینه‌ی درمانی مناسبی باشند.}, keywords_fa = {درمان فعال‌سازی رفتاری,درمان فراشناختی,افسردگی,اضطراب,راهبردهای شناختی تنظیم هیجان}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11763.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11763_de6dc75763b8e6073c53f3411ac207f5.pdf} } @article { author = {Marashi, S. A.}, title = {Impact of Contributing in Religious Mourning Ceremonies of Muharram on Mood State (Degree of Depression) Among the Students of Shahid Chamran University of Ahvaz}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {20}, number = {1}, pages = {213-226}, year = {2013}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {}, abstract = {This study investigates the impact of religious mourning ceremonies of the first ten days of “Muharram”, on the degree of depression of the ceremonies participants. The under study population consisted of students of Shahid Chamran University of Ahvaz who were studying in the academic year 91-92 (2013). 27 students were selected by an accidental-available sampling method. Before the beginning and after the end of the first ten days of “Muharram” pre-test and post-test were carried out respectively. The instrument used in this study was the second version of Beck’s Depression Inventory (BDI-II). The research was a field pre-experimental with pre-test and post-test without a control group. Paired t-test revealed no significant difference between the pre-test and the post-test. In addition, depressed participants had higher scores than the cut-off point in the pre-test) showed a significant reduction in depression scores in the post-test. On the other hand, non-depressed subjects (below the cut-off point in the pre-test) showed no significant difference between the pre-test and the post-test.}, keywords = {religious mourning,muharram mourning,mood,Depression}, title_fa = {تأثیر شرکت در عزاداری‌های محرم بر وضعیت خُلقی (درجه‌ی افسردگی) دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز}, abstract_fa = {این پژوهش به بررسی تأثیر شرکت در مراسم سوگواری مذهبی دهه اول ماه محرم بر سطح افسردگی شرکت کنندگان پرداخته است. جامعه‌ی آماری شامل دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بود که در سال تحصیلی92-91  مشغول به تحصیل بودند. از میان این دانشجویان 27 نفر از افرادی که شرکت آنها در مراسم محرز بود به صورت نمونه اتفاقی در دسترس انتخاب و سپس قبل از آغاز دهه اول محرم و پس از اتمام آن به ترتیب مورد پیش آزمون و پس آزمون قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش نسخه دوم پرسشنامه افسردگی بک[1] (بک، استیر‏‏‏، و براون[2]، 2000‏‏‏‏‏‏) بود. طرح پژوهش از نوع پیش آزمایشی میدانی، با پیش آزمون و پس آزمون بدون گروه گواه است. نتایج آزمون t گروههای وابسته بیانگر تفاوت معنی‌دار بین نمره افسردگی در پیش آزمون و پس آزمون نبود. در ضمن، شرکت در مراسم عزاداری محرم با کاهش معنی دار نمره افسردگی (بر اساس آزمون افسردگی بک) در پس آزمون آزمودنی‌های افسرده (بالاتر از نقطه برش در پیش آزمون) همراه بوده در حالی که در آزمودنی‌های غیر افسرده (پائین‌تر از نقطه برش در پیش آزمون) تفاوت معنی‌داری میان پیش آزمون و پس آزمون مشاهده نشد. نتیجه‌گیری محقق آنست که آزمودنی‌های سالم شرکت کننده در این پژوهش و همچنین عموم آزمودنی‌ها پس از شرکت در مراسم عزاداری به سمت افسردگی پیش نرفته‌اند، اما آزمودنی‌های افسرده پس از شرکت در مراسم عزاداری به سمت بهبود پیش رفته‌اند.}, keywords_fa = {عزاداری مذهبی,عزاداری محرم,خُلق,افسردگی}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11764.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11764_61e9a735e7e0ec6e6793b1943cddfc33.pdf} } @article { author = {Hejazi, M. and Sobhi, A. and Shahnavaz, A.}, title = {Investigation of Mental Health of Motheres with More Than One Exceptional Child}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {20}, number = {1}, pages = {227-244}, year = {2013}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {}, abstract = {The aim of current investigation was studying mental health of mothers with more than one exceptional child. For this aim 100 mothers from mothers with more than one exceptional child, 150 subjects from mothers with one exceptional child and 200 subjects from mothers with more than one normal child were randomly selected. Goldberg General Health Questionnaire (GHQ) was used. Analysis of data, using one-way analysis of variance, multiple analysis of variance test, and Tukey test showed that there are significant differences among the three groups, in mental health and it’s subscales’. Mothers with more than one exceptional child have the least mental health status. The results of this study have been discussed and suggestions for future studies have been given.}, keywords = {mothers with more than one exceptional child,Mental Health}, title_fa = {بررسی سلامت روانی مادران دارای بیش از یک فرزند استثنایی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به منظور بررسی سلامت روانی مادران دارای بیش از یک فرزند استثنایی انجام شده است. برای این منظور 100 مادر از مادران دارای بیش از یک فرزند استثنایی، 150 مادر از مادران دارای یک فرزند استثنایی و 200 مادر از مادران دارای فرزند عادی به صورت نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شده و با استفاده از پرسشنامه سلامت عمومی    (GHQ) مورد بررسی قرار گرفتند. جهت تحلیل داده‌ها از روش‌های تحلیل واریانس چند متغیره، تحلیل واریانس یک طرفه، و آزمون‌ تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد بین سه گروه از مادران تفاوت‌هایی در میزان سلامت روانی و مؤلفه‌های آن وجود دارد و در این بین مادران دارای بیش از یک فرزند استثنایی از سلامت روانی پایین‌تری برخوردار هستند. نتایج و پیشنهادهای پژوهش در این مقاله تشریح و تبیین خواهند شد.}, keywords_fa = {مادران دارای بیش از یک فرزند استثنایی,سلامت روانی}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11765.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11765_c708c742f772c59dd0ed8d6deaf04e90.pdf} }