@article { author = {Sevari, K. and Beshlideh, K.}, title = {The relationship between personality characteristics and academic burnout of secondary school students in Ahvaz}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {17}, number = {1}, pages = {89-102}, year = {2010}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {}, abstract = {The purpose of the present study was to investigate the relationship of personality characteristics with academic burnout of secondary school students in Ahvaz. The sample consisted of 200 male and female students who were selected by multi-stage random sampling method. All these students responded to Burnout Scale and Personality Questionnaire. The data was analyzed using Pearson correlation and multi-regression methods. The results indicated that there were significant and positive relationships between neurosis and agreeableness, and academic burnout. Also, there were negative correlations between extraversion and openness, and academic burnout. The findings of this research confirmed the importance of positive and negative effects of personality on academic burnout.}, keywords = {Academic Burnout,Neuroticism,Agreeableness,Openness,conscientiousness,extraversion}, title_fa = {بررسی ارتباط میان ویژگی‌های شخصیتی با فرسودگی تحصیلی در دانش‌آموزان مقطع دبیرستان شهر اهواز}, abstract_fa = {هدف از انجام این تحقیق، تعیین رابطه ویژگی‌های شخصیتی با فرسودگی تحصیلی در دانش‌آموزان بوده است. به همین منطور از بین دانش‌آموزان دختر و پسر پایه‌ی سوم دبیرستان‌های شهر اهواز 200 نفر (100 پسر و 100 دختر) به شیوه خوشه‌یی چند مرحله‌یی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ی کوتاه 60 سؤالی مک‌کری و کاستا(1985) و پرسشنامه فرسودگی مدرسه‌یی ساملا- آرو و همکاران (2009) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته‌ها نشان داده‌اند که ویژگی‌های شخصیتی روان رنجور‌خویی و توافق‌پذیری با فرسودگی تحصیلی همبستگی مثبت و ویژگی‌های شخصیتی برونگرایی و بازبودن با فرسودگی تحصیلی همبستگی منفی دارند. بین ویژگی شخصیتی وجدانی بودن و فرسودگی تحصیلی همبستگی معنی‌داری به دست نیامد. همچنین، نتیجه‌ی رگرسیون چندگانه با روش گام به گام نشان داده است که ویژگی‌های شخصیتی توافق‌پذیری و برون‌گرایی، بهترین پیش‌بینی کننده‌یفرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان به شمار می‌روند.}, keywords_fa = {فرسودگی تحصیلی,روان رنجور‌خویی,توافق‌پذیری,بازبودن,وجدانی بودن,برون‌گرایی}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11673.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11673_5c9a0888be37d37b04d589b1916a89ba.pdf} }