@article { author = {Raghib, M. and Siadat, A. and Hakiminya, B. and Ahmadi, J.}, title = {The validation of King’s Spiritual Intelligence Scale (SISRI-24) among students at University of Isfahan}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {17}, number = {1}, pages = {141-164}, year = {2010}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research was the validation of King’s Spiritual Intelligence Scale (SISRI-24) among students at university of Isfahan. Statistical population of the study was all students in academic year of 2008-2009, out of which 250 students were selected randomly. The research method was descriptive. The Data was analyzed by SPSS-15 & AMOS softwares, and its reliability of Chronbach's alpha was 0.88. Content and face validity of the scale were confirmed by the experts in psychology. For estimating concurrent validity, Gobari's Spiritual Experience Questionnaire was used and the alpha was 0.66. Exploratory factor analysis and first-order confirmatory factor analysis were used to assess construct validity. This study confirmed the three-factor of 24-item structure of SISRI. Findings showed that SISRI-24 is a valid scale for measuring spiritual intelligence. Regarding to its proper validity and reliability, this scale can be used in academic settings.}, keywords = {validation,intelligence,spiritual intelligence,exploratory factor analysis,confirmatory factors analysis,university students}, title_fa = {اعتباریابی مقیاس هوش معنوی کینگ (SISRI-24) در دانشجویان دانشگاه اصفهان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی مقیاس سنجش هوش معنوی کینگ (SISRI-24) بر روی دانشجویان دانشگاه اصفهان انجام شده است. جامعه‌ی آماری مورد مطالعه شامل کلیه‌ی دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال 87- 88 می‌باشد که از این تعداد 250 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از روش توصیفی استفاده شده ‌است. گردآوری داده‌ها با استفاده از مقیاس سنجش هوش معنوی کینگ (SISRI-24) انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزارهای آماری SPSS-15 و  Amos Graphicsاستفاده شده ‌است. پایایی این مقیاس با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 88/0 برآورد شد. روایی صوری و محتوایی مقیاس توسط متخصصان روان‌شناسی مورد تایید قرار گرفت. برای برآورد روایی همگرایی از پرسشنامه‌ی تجربه‌ی معنوی غباری بناب به طور همزمان استفاده شده که ضرایب همبستگی این دو پرسشنامه 66/0 به دست آمده است. برای محاسبه‌ی روایی سازه مقیاس از تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی مرتبه‌ی اول استفاده شد. یافته‌ها ساختار سه عاملی 24 گویه‌یی مقیاس سنجش هوش معنوی را تایید نمودند. نتیجه‌های به دست آمده نشان داد که این مقیاس ابزاری پایا برای سنجش هوش معنوی است و با توجه به روایی و پایایی مناسب، آن را می‌توان در محیط‌های آموزشی و پژوهشی مانند دانشگاه استفاده نمود.}, keywords_fa = {اعتباریابی,هوش,هوش معنوی,تحلیل عامل اکتشافی,تحلیل عامل تاییدی,دانشجویان}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11676.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11676_17583948b811d7606a48aeb928d2afa8.pdf} }