@article { author = {Omidian, M. and Sharifi, A. A. and Aliakbari, M. A.}, title = {The Effect of Group Cognitive Therapy with Michael Free's Protocol to Reduce Aggression in Male High School Students}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {21}, number = {1}, pages = {187-202}, year = {2014}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {}, abstract = {The aim of this study is to determine the effectiveness of group cognitive therapy in the reduction of aggression in male high school students based on Michael Free's protocol. This study is experimental in design, utilizing an Aggression questionnaire (AGQ) to identify aggressive students, 20 students of whom were randomly chosen and divided equally into an experimental and control group.12 sessions of group cognitive therapy using Michael Free's protocol were conducted on the experimental group. A month later, following the therapeutic intervention, both groups answered another AGQ.  The results of a Multivariate analysis of variance (MANOVA) indicated that anger management training significantly reduced the students’ aggressive behaviors. Also, the effect of Training was present until the follow up. Conclusions: group cognitive therapy using Michael Free's method is efficacious in reducing aggression in male high school students.}, keywords = {Aggression,anger control training,michael free's protocol,students}, title_fa = {تأثیر گروه درمانی شناختی به روش مایکل فری در کاهش پرخاشگری دانش‌آموزان پسر دبیرستانی}, abstract_fa = {هدف از این مطالعه تعیین اثربخشی گروه درمانی شناختی با پروتکل مایکل فری بر کاهش پرخاشگری در دانش‌آموزان پسر دبیرستانی است. روش این پژوهش یک مطالعه آزمایشی با گروه کنترل است با استفاده از پرسشنامه پرخاشگری، دانش‌آموزان پرخاشگر مشخص گردیدند؛ تعداد 20 نفر از این دانش‌آموزان به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه 10 نفره آزمایشی و گروه کنترل، گمارده شدند. سپس برنامه‌ی شناخت درمانی گروهی به روش مایکل فری به مدت 12 جلسه بر روی اعضای گروه آزمایشی اجرا شد. پس از پایان مداخله‌ی درمانی و یک ماه بعد، دوباره تست پرخاشگری از هر دو گروه اخذ شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که گروه درمانی شناختی، به طور قابل توجهی رفتارهای پرخاشگرانه دانش‌آموزان را کاهش می‌دهد. همچنین اثر آموزش تا زمان پیگیری باقی ماند. گروه درمانی شناختی به روش مایکل فری منجر به کاهش پرخاشگری دانش‌آموزان می‌گردد.}, keywords_fa = {پرخاشگری,آموزش کنترل خشم,روش مایکل فری,دانش‌آموزان}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11838.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_11838_9dd035a3e483ec9f85cba5a831986ef7.pdf} }