@article { author = {Elhampour, F. and Mehrabizadeh, M. and Shokrkon, H.}, title = {The Relationship of Vocational Interests,Values and Attitude of High School and Preuniversity Teachers and their Educational Performance}, journal = {Psychological Achievements}, volume = {6}, number = {2}, pages = {59-88}, year = {1999}, publisher = {Shahid Chamran University of Ahvaz}, issn = {2228-6144}, eissn = {2588-6649}, doi = {10.22055/psy.1999.16497}, abstract = {This research project examined the relationship between vocational interests, values and attitude regarding educational performance in teachers of high schools and preuniversity schools of theoretical branches in city of Dezful. In the this study vocational interests, values and attitude were considered as predictive variables. While educational performance served as criterion variable. In this study, 220 teachers of high schools and preuniversity level (100 females and 120 males) were randomly selected. The instruments used in this research consisted of Halland Interest Inventory, Study of Values from Ailport et. al., and Minnesota Teacher Attitude Inventory. The methods of analysis of the data included simple correlation and multiple correlation. The statistical analysis of data resulted in statistically significant correlation between artistic interest and educational performance was positive in female teachers. The correlation between economic value and educational performance in female subjects was negative and statistically significant. The correlation between social value and educational performance was positive in female teachers but negative in male teachers. No statistically significant correlations were found between other vocational interets, values and attitude with educational performance. The result of multiple regression showed that the multiple correlation coefficient between predictive variables and criterion variable were greater than simple correlition between each of predictive variables and criterion variable. In this study the significance level of the statistic tests was P=0.05.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی‌ رابطه‌ رغبتهای‌ شغلی‌، ارزشها و نگرش‌ دبیران‌ متوسطه‌ و پیش‌دانشگاهی‌ با عملکرد آموزشی‌ آنان‌}, abstract_fa = {      در این‌ پژوهش‌، رابطه‌ رغبتهای‌ شغلی‌، ارزشها و نگرش‌ دبیران‌ متوسطه‌ و پیش‌دانشگاهی‌ رشته‌های‌ نظری‌ دزفول‌ با عملکرد آموزشی‌ آنان‌ در نیمسال‌ اول‌ سال‌ تحصیلی‌ 79-1378 بررسی‌ گردید. نمونه‌های‌ تحقیق‌ 100 دبیر زن‌ و 120 دبیر مرد بودند که‌ با روش‌ نمونه‌گیری‌ تصادفی‌ طبقه‌ای‌ از بین‌ 800 دبیر انتخاب‌ شدند. در پژوهش‌ حاضر، روشهای‌ آماری‌ تحلیل‌ داده‌ها، شامل‌ همبستگی‌ ساده‌ و همبستگی‌ چندگانه‌ با روش‌ ورود و گام‌ به‌ گام‌ (مرحله‌ای‌) می‌باشند. در این‌ تحقیق‌ از پرسشنامه‌ رغبت‌سنج‌ هالند، پرسشنامه‌ نظام‌ ارزشی‌ آلپورت‌، ورنون‌ و لیندزی‌، و نگرش‌سنج‌ معلم‌ مینه‌سوتا استفاده‌ گردید. نتایج‌ تحقیق‌ نشان‌ می‌دهند که‌ بین‌ رغبت‌ هنری‌ با عملکرد آموزشی‌ در نمونه‌ دبیران‌ مرد و کل‌ آزمودنیها رابطه‌ مثبت‌ و از نظر آماری‌ معنی‌دار وجود دارد. بین‌ ارزش‌ اقتصادی‌ با عملکرد آموزشی‌ در دبیران‌ زن‌ رابطه‌ منفی‌ و معنی‌دار آماری‌ و بین‌ ارزش‌ اجتماعی‌ با عملکرد آموزشی‌ آنها رابطه‌ مثبت‌ و معنی‌دار وجود دارد. اما بین‌ ارزش‌ اجتماعی‌ دبیران‌ مرد با عملکرد آموزشی‌ آنان‌ رابطه‌ منفی‌ معنی‌دار آماری‌ مشاهده‌ شد. بین‌ سایر رغبتهای‌ شغلی‌، ارزشها و نگرش‌ با عملکرد آموزشی‌ رابطه‌ای‌ مشاهده‌ نگردید. همچنین‌ بین‌ متغیرهای‌ پیش‌ بین‌ و متغیر ملاک‌ همبستگی‌ چندگانه‌ وجود دارد.  }, keywords_fa = {}, url = {https://psychac.scu.ac.ir/article_16497.html}, eprint = {https://psychac.scu.ac.ir/article_16497_759df17b4ed14b9148792c33a11e34dc.pdf} }