%0 Journal Article %T نیمرخ‌های انگیزشی و فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان: تحلیل مبتنی بر شخص %J دست‌آوردهای روان‌شناختی %I دانشگاه شهید چمران اهواز %Z 2228-6144 %A بدری گرگری, رحیم %A مهدوی, علی %A ضرابی, محمد تقی %D 2012 %\ 12/21/2012 %V 19 %N 2 %P 45-62 %! نیمرخ‌های انگیزشی و فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان: تحلیل مبتنی بر شخص %K تحلیل مبتنی بر شخص %K جهت‌گیری‌های انگیزشی %K فرسودگی %K خستگی هیجانی %K بدبینی و کارآیی %R %X پژوهش حاضر نیمرخ‌های انگیزشی دانش‌آموزان و تفاوت نیمرخ گروه‌های مختلف را از نظر فرسودگی مربوط به مدرسه مورد بررسی قرار داد. جامعه آماری پژوهش دانش‌آموزان شهر مراغه در استان آذربایجان شرقی بودند. 370 دانش‌آموز از دبیرستان‌های مختلف با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. پرسشنامه انگیزش تحصیلی و پرسشنامه فرسودگی مربوط به مدرسه به منظور جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها نیز از روش تجزیه خوشه‌ای، تحلیل واریانس چند متغیره (MNOVA) و آزمون تعقیبی کمک گرفته شد. نتایج پژوهش چهار گروه از دانش‌آموزان دارای: ( الف) اهداف پیشرفت پایین (ب) جهت‌گیری‌های تبحرگریز- عملکردگرا (ج) جهت‌گیری انگیزشی چندگانه (د) جهت‌گیری تبحرگرا- عملکردگرا را شناسایی کرد. نتایج پژوهش نشان داد فرسودگی مربوط به مدرسه (خستگی هیجانی، بدبینی و کارآیی پایین) دانش‌آموزان خوشه «انگیزش چندگانه» و خوشه «تبحرگرا- عملکردگرا» کمتر از سایر خوشه‌ها است. دانش‌آموزانی که دارای انگیزش چندگانه هستند اهداف، انتظارات و ارزش‌های متعددی دارند که موجب انگیزش آنها برای احساس کارآیی و علاقه بیشتر به فعالیت‌های تحصیلی می‌شود. %U https://psychac.scu.ac.ir/article_11744_8cb327d0f11c4e1541326f01753e2b1f.pdf