ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر انتظار معلمان بر ارزشیابی آنان از عمل کرد درس علوم و پیش بینی آنان از موفقیت آینده آنش آموزان پایه دوم راهنمایی
در پژوهش حاضر اثر انتظارات معلمان بر ارزشیابی آنان از عملکرد درس علوم و پیشبینی آنان از موفقیت آینده دانش آموزان پایه دوم راهنمایی، در سال تحصیلی ۷۳-۷۲ در شهر اهواز مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه از یک امتحان تشریحی و یک امتحان چند گزینهای به عنوان عملکرد استفاده شد. پیشبینی معلمان از موفقیت آینده دانشآموزان نیز به دست آمد. بود که به گونهای تصادفی انتخاب شده بودند. هر معلم اوراق امتحانی ۴۰ دانش آموز را که به صورت تصادفی به دو دسته تقسیم شده بود تصحیح کرد. اوراق امتحانی دانش آموزان معمولی معرفی شدند. نوع پژوهش آزمایشی میدانی بود و از طرح گروه گواه با پس آزمون تنها استفاده به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس عاملی ۲×۲×۲ متشکل از عامل جنسیت معلمان، عامل جنسیت دانش آموزان و عامل دانش آموزان باهوش و معمولی معرفی شده استفاده شد. جهت مقایسه میانگین های گروه های مختلف روش پیگیری توکی به کار رفت. یافته های به دست آمده فرضیههای این پژوهش را مورد تایید قرار داد. نتایج به طور کلی نشان داد که معلمان در ارزیابی اوراق امتحان تشریحی دانش آموزانی که با هوش تصور شدند، در مقایسه با دانشآموزانی که معمولی قلمداد گردیدند، سوگیری به عمل آوردند و به آنان نمره بالاتر دادند. لیکن این سو گیری در ارتباط با امتحان چندگزینهای دیده نشد. موفقیت آینده دانش آموزانی که باهوش معرفی شده بودند نیز توسط معلمان و بالاتر پیشبینی گردید. چکیده این نوشتار پژوهشی را گزارش می دهد که به ساخت و اعتباریابی مقدماتی مقیاسی برای سنجش الگوی شخصیتی- رفتاری تیپ A به وسیله روش آماری تحلیل عوامل پرداخته است. ۱۴۹ دانشجوی دختر و ۱۷۹ دانشجوی پسر دانشگاه های شهید چمران و آزاد اسلامی اهواز در این تحقیق شرکت نمودند. در اولین گام تحقیق، بر اساس متون معتبر روانشناسی تعداد ۸۴ ماده برای سنجش ویژگی های شخصیتی-رفتاری تیپ A نوشته شد، که ۶۰ ماده آن در مراحل مختلف تحلیل های آماری داده ها حذف شد. تحلیل عوامل داده ها نشان داد که ۱۶ ماده روی عامل ۱ (TA1) و ۸ ماده روی عامل ۲ (TA2) قرار گرفته اند، و بدین ترتیب مقیاس ۲۴ ماده ای تیپ A موسوم به TAQ، ساخته شد. ضرایب پایایی همسانی درونی و بازآزمایی هر دو عامل TA1 و TA2 رضایت بخش و در سطح ۰/۰۰۱=p معنی دار بودند. برای ارزیابی اعتبار مقیاس TAQ از اجرای همزمان آن با پرسشنامه های MMPI، EPQ, TABQ و TAVS استفاده شد. نتایج تحلیل های آماری نشان داد که عامل TA1 بیشتر با جنبههای مرضی و مضر (مثل پرخاشگری، بی حوصلگی، اضطراب، افسردگی و عزت نفس پایین) در ارتباط است، در حالی که عامل TA2 عمدتا با جنبه های غیرمرضی (مثل گرایش به موفقیت و سختکوشی) الگوی رفتاری تیپ A مرتبط می باشد.
https://psychac.scu.ac.ir/article_16526_41f851eee2f3752f87e964187870a09e.pdf
1995-12-22
3
23
10.22055/psy.1995.16526
حسین
شکرکن
shokrkon_h@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
محمد علی
پیرنیا
2
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
AUTHOR
شکر کن، حسین (۱۳۶۱). طرحهای پژوهشی آزمایشی و شبه آزمایشی در علوم اجتماعی دفتر همکاری حوزه و دانشگاه.
1
کدیور، پروین (۱۳۷۲). تأثیر انتظار معلم بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان. فصلنامة تعلیم و تربیت، سال نهم، شماره 1، بهار ۱۳۷۲، شماره مسلسل ۳۳.
2
Asch. S. E (1946). Forming impressions of personality. Journal of Abnormal and Social Psychology, 91: 258-90.
3
Babad, E., Inbar, J., & Rosenthal, R. (1982). Pygmalion, Galatea, and the Golem: Investigations of biased and unbiased teachers. Journal of Educational Psychology, 74: 459-474.
4
Bayton, J. A., McAlister, C. B. and Hamer, J (1956), Race-class stereotypes. Journal of Negro Education, (Winter 1950): 75-8.
5
Cooper. J. Findley, M, & Good, T. (1992). Relations between student chievement and various indexes of teacher expectations. Journal of Educational Psychology, 74(4): 577-579.
6
Dusek, J. (1975). Do teachers bias children's learning? Review of Educational Research, 45: 662-684.
7
Dvir, T., Eden. D., and Banjo, M. L. (1995). Self- fulfilling prophecy and gender: can women be Pygmalion and Galatea? Journal of Applied Psychology, 80: 253-270.
8
Eden, D. (1993 a). Interpersonal expectations in organizations. In P. D. Blanck (Ed.), Interpersonal expectations (Pp. 154-178) Cambridge, England: Cambridge University Press.
9
Eden, D. (1993 b). Leadership and expectations: Pygmalion effects and other self-fulfilling prophecies in management. Leadership Quarterly, 3: 271-305.
10
Festinger, L. (1957). A theory of cognitive dissonance. Stanford, CA: Stanford University Press.
11
Jackson, P. W. (1968). Life in classrooms. New york: Holt, Rinehart & Winston.
12
Jussim, L. (1986). Self-fulfilling prophecies: A theoretical and integrative review. Psychological Review, 93(4): 429-445.
13
Rosenthal, R. (1984). Meta-analytic procedures for social research. Beverly Hills, CA: Sage.
14
Rosenthal, R., & Jacobson. L, (1968). pygmalion in the classroom: teacher expectation and student intellectual development. New York: Holt, Rinehart & Winston.
15
Ross, S. I., & Jackson, J. M. (1991) teacher's expectations for black males' and black females' academic achievement. Personality & Social Psychology Bulletin, 17(1): 78-82.
16
Sutherland, A. & Goldschmid, M. (1974). Negative teacher expectation and IQ change in children with superior intellectual potential. Chilu Development. 45: 852-856
17
ORIGINAL_ARTICLE
ساخت و اعتبار یابی مقدماتی مقیاسی برای سنجش تیپ شخصیتیA
این نوشتار پژوهشی را گزارش می دهد که به ساخت و اعتباریابی مقدماتی مقیاسی برای سنجش الگوی شخصیتی- رفتاری تیپ A به وسیله روش آماری تحلیل عوامل پرداخته است. ۱۴۹ دانشجوی دختر و ۱۷۹ دانشجوی پسر دانشگاه های شهید چمران و آزاد اسلامی اهواز در این تحقیق شرکت نمودند. در اولین گام تحقیق، بر اساس متون معتبر روانشناسی تعداد ۸۴ ماده برای سنجش ویژگی های شخصیتی-رفتاری تیپ A نوشته شد، که ۶۰ ماده آن در مراحل مختلف تحلیل های آماری داده ها حذف شد. تحلیل عوامل داده ها نشان داد که ۱۶ ماده روی عامل ۱ (TA1) و ۸ ماده روی عامل ۲ (TA2) قرار گرفته اند، و بدین ترتیب مقیاس ۲۴ ماده ای تیپ A موسوم به TAQ، ساخته شد. ضرایب پایایی همسانی درونی و بازآزمایی هر دو عامل TA1 و TA2 رضایت بخش و در سطح ۰/۰۰۱=p معنی دار بودند. برای ارزیابی اعتبار مقیاس TAQ از اجرای همزمان آن با پرسشنامه های MMPI، EPQ, TABQ و TAVS استفاده شد. نتایج تحلیل های آماری نشان داد که عامل TA1 بیشتر با جنبههای مرضی و مضر (مثل پرخاشگری، بی حوصلگی، اضطراب، افسردگی و عزت نفس پایین) در ارتباط است، در حالی که عامل TA2 عمدتا با جنبه های غیرمرضی (مثل گرایش به موفقیت و سختکوشی) الگوی رفتاری تیپ A مرتبط می باشد.
https://psychac.scu.ac.ir/article_16527_327d9090a6a5cc1b4b04c88c02a899e9.pdf
1995-12-22
24
50
10.22055/psy.1995.16527
بهمن
نجاریان
najarianb@hotmail.com
1
عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاهشهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
بهنام
مکوندی
makvani@yahoo.com
2
مربی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
بهرام
دباغ
3
کارشناس روانشناسی بالینی
AUTHOR
سارا
نیکفر
4
کارشناس روان شناس بالینی
AUTHOR
اخوت، ولیا... و دانشمند، لقمان (۱۳۵۵). ارزشیابی شخصیت. تهران: دانشگاه تهران.
1
براهنی، محمدنقی، اصغرزاده امین، شمالی و همکاران (۱۳۷۰). هنجاریابی پرسشنامه شخصیتیآیزنک (EPQ). مقاله ارائه شده در سمینار استرس، مرکز توانبخشی تهران.
2
ساراسون، ایروین و ساراسون، باربارا (۱۹۸۷). روانشناسی مرضی. (چاپ پنجم). جلد اول ترجمه: بهمن نجاریان، محمدعلی اصغری مقدم و محسن دهقانی تهران: انتشارات رشد، ۱۳۷0.
3
Baum, A. and Singer, J. E. (1987). Handbook of psychology and health. London: Lawrence Erlbaum Associates.
4
Bluen, S.D., Barling, J. and Burns, W. (1990). Predicting sale performance, job satisfaction, and depression by using the achievement strivings and impatient-irritability dimensions of Type A behavior. Journal of Applied Psychology, 75: 212 - 216.
5
Burns, W. and Bluen, S. (1992). Assessing a multidimensional Type A behaviour scale. Personality and Individual Differences, 13(9): 977-986.
6
Carson, R. C. and Butcher, J. N. (1992). Abnormal Psychology and Modern Life, 9th Ed. New York: Harper Collins Publishers.
7
Dembroski, T. M. and Costa, P. T. (1987). Coronary prone behavior: Components of Type A pattern and hostility. Journal of Personality, 55(2): 213-214.
8
Dembroski, T. D., MacDougall, J. M., Williams, R. B, et al. (1985). Components of Type A, hostility and aggression: Relationship to angiographic findings. Psychosomatic Medicine, 47(3): 219-233.
9
Eysenck, H. S. and Eysenck, S. B. G. (1975). Manual for the Eysenck Personality Questionnaire. London: Hodler and Stoughton.
10
Eysenck, H. J. and Eysenck, S. B. G. (1964). Manual for the Eysenck Personality Inventory. London: Hodler and Stoughton.
11
Eysenck, H. J. and Fulker, D. (1983). The components of Type A behavior and its genetic determinants. Personality and Individual Differences, 4: 499-505.
12
Friedman, H. S. and Booth - Kewley, S. (1987). Personality, Type A behavior and coronary heart disease: The role of emotional expression. Journal of Personality and Social Psychology, 53(4): 783-792.
13
Friedman, M. and Rosenman, R. H. (1974). Type A Behavior and Your Heart. New York: Knopf.
14
Friedman, M. and Rosenman, R. H. (1959). Association of specific at behaviour pattern with blood and cardiovascular ngs. Journal of the American Medical Association, 169: 1286-1296.
15
Friedman, H. S., Hall, J. A. and Harris, M. J. (1985). Type A behavior, verbal expressive style, and health. Journal of Personality and Social Psychology, 48(5): 1299-1315.
16
Furnham, A. (1989). The Type A behavior pattern and the perception of self. Personality and Individual Differences, 11(8): 841-851.
17
Kobasa, S. C. (1979). Stressful life events, personality, and health: An inquiry into hardiness. Journal of Personality and Social Psychology, 37: 1-11.
18
Kuiper, N. A. and Martin, R. A. (1989). Type A behavior: A social cognition motivational perspective. In Bower, G. H. (Ed.), The Psychology of Learning and Motivation: Advances in Research and Theory, 23: 311-341. New York: Academic Press.
19
Lee, D. J. (1987). Measurement of the Type A behavior pattern by self-report questionnaire: Several perspectives on validity. Educational and Psychological Measurement, 47: 400-417.
20
Martin, R. A., Kuiper, N. A. and Westra, H. A. (1989). Cognitive and affective components of the Type A behavior pattern. Personality and Individual Differences, 10: 771-784.
21
Powell, T. J. and Enright, S. J. (1991). Anxiety and Stress Management. London: Routledge.
22
Price, V. A. (1982). Type A behavior pattern: A model for research and practice. New York: Academic Press.
23
Rosenman, R. H. (1989). Type A behavior: A personal overview. Journal of Social and Behavior and Personality, 5: 1- 24.
24
Spence, J. T., Helmreich, R. L. and Pred, R. S. (1987). Impatient versus achievement strivings in the Type A pattern: differential effects on students' health and academic achievement. Journal of Applied Psychology, 72: 522-528.
25
Spence, J. T., Pred, R. S., and Helmreich, R. L. (1989). Achievement striving, scholastic aptitude, and academic performance: A follow-up to "impatient versus achievement strivings in the Type A pattern". Journal of Applied Psychology, 74: 176-178.
26
Strube, M. J., Berry, J. M., Goza, B., Fennimore, D. (1985). Type A behavior, age, and psychological well-being. Journal of personality and Social Psychology, 49: 203-218.
27
Yuen, S. A. and Kuiper, N. A. (1991). Cognitive and affective components of the Type A hostility dimension. Personality and Individual Differences, 12: 173-182.
28
Yuen, S. A. and Kuiper, N. A. (1992). Type A and self-evaluation: A social comparison perspective. Personality and Individual Differences, 13(5): 549-562.
29
ORIGINAL_ARTICLE
استانداردهای کمی برای کتابخانه های عمومی با نگاهی به کتاب خانه های عمومی خوزستان
ابتدا موجه بودن درجه بندی کتابخانههای عمومی کشور توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس ۹ معیار: ساعات کار، مساحت کل بنا، مساحت زیربنا، تعداد کتب، تعداد افزایش سالانه کتب، تعداد اعضا، تعداد کارکنان، تعداد قفسه ها و تعداد صندلی ها مورد بررسی قرار گرفته و جایگاه کتابخانه های عمومی خوزستان بر اساس همین درجه بندی مشخص شده است. وجود یا عدم وجود همبستگی بین این ۹ معیار در کتابخانههای با درجات متفاوت نیز مشخص شده است. بر اساس وضعیت فعلی این ۹ معیار، استانداردی برای کتابخانههای عمومی کشور پیشنهاد شده است. با استفاده از این استاندارد هر کتابخانه عمومی میتواند وضعیت خود را با وضعیت کتابخانه های استان خود، با وضعیت کتابخانههای هم درجه خود در سطح کشور و با وضعیت کتابخانههای با درجات دیگر مقایسه کند و بر اساس اولویت، جهت و شتاب حرکت کتابخانه خود را برای توسعه مشخص سازد.
https://psychac.scu.ac.ir/article_16528_77311695847f06dad4ce90247657a110.pdf
1995-12-22
51
77
10.22055/psy.1995.16528
محمد حسین
دیانی
1
عضو هیات علمی گروه کتابداری دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
کبری
سقاء پیرمرد
2
کتابدار کتابخانه بیمارستان امام رضا (ع)
AUTHOR
آشور، محمد صالح (۱۹۷۱). ارزشیابی مجموعههای کتابخانههای دانشگاهی سعودی براساس استانداردهای ACRL . فصلنامهپیامکتابخانه، ۲(۴): ۱۱۸-۱۲۴.
1
ایران. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. شناسنامهکتابخانههایعمومیایران. تهران: 1370.
2
پورجوادی، نصرالله (۱۳۶۱). وضع نامطلوب تولید کتاب در ایران. نشردانش، ۲ (۶): ۲-۷.
3
حقیقی، محمود (۱۳۷۲). ارزیابی مجموعه کتابخانههای دانشگاهی تهران. فصلنامه پیامکتابخانه،۳ (۱): ۱۸-۳۶.
4
دیانی، محمد حسین (۱۳۶۹).روشهایتحقیقدرکتابداری.تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
5
شکرکن، حسین (۱۳۶۸). اعتبار درونی و اعتبار نتیجهگیری آماری پژوهشهای آزمایشی و شبه آزمایشی،مجله علومتربیتیوروانشناسی، سال اول (۳): ۱-۲۷.
6
فدراسیون بینالمللی انجمنهای کتابداری (۱۳۶۸).رهنمودهاییبرایکتابخانههایعمومی.ترجمه رحمتالله فتاحی. مشهد: آستان قدس رضوی.
7
کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۷۴).پیشنویساستانداردهایکتابخانههایدانشگاهیایران. تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
8
کومار، کریشن (۱۳۷۳). سازمانکتابخانه.ترجمه مریم امینسعادت. تهران: سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی.
9
Clap, V. and Robert J. (1965). Quantitative criteria for adequacy of academic library collection. College and Research Libraries. 26 (Sept. 1965).
10
Voigt, E (1975). Acquisition rates in university libraries. College and Research Libraries, (July, 1975).
11
ORIGINAL_ARTICLE
بحثی پیرامون گذشته وآینده برنامه های راهنمایی و مشاوره درآموزش و پرورش ایران
یکی از برنامههایی که میتواند نقش مهم و سازندهای در پیشگیری و حتی حل مشکلات انسان در مراحل رشد در ابعاد گوناگون ایفا کند، راهنمایی و مشاوره در نظام آموزش و پرورش و بالطبع آن در جامعه است. راهنمایی عبارت از جریان یاری کردن به فرد است تا خود و جهان خارج از خود را بشناسد. در این فرایند مهمترین هدف راهنمایی، ارائه اطلاعات مفید و سازنده از طرف مشاور به مراجع است تا وی، زمان شناخت بهتر و بیشتری از خود و امکانات اطراف، بتوانند تصمیمات مناسب و معقولی اتخاذ و اجرا کند. برنامه های راهنمایی و مشاوره، با همه ضرورت و اهمیتی که در این مقاله تا حدودی به آن اشاره شده است، بعد از ۹ سال از آغاز تاسیس، یعنی ۱۳۵۰ هجری شمسی، در سال ۱۳۵۹ از نظام آموزش و پرورش ایران حذف گردید. این برنامه و به تعبیری دقیق تر، این وسیله مهم تربیتی-آموزشی بعد از بازبینی و تجدید نظر، مجدداً از مهر ماه ۱۳۷۱، پرورش ایران فعالیت خود را آغاز کرده است، و امید میرود تا در آینده نزدیک در همه مقاطع تحصیلی گسترش و تعمیم پیدا کند. این مقاله هم اشاره به عواملی دارد که باعث عدم موفقیت برنامه های راهنمایی و مشاوره در مرحله اول فعالیت آن گردیده، و همین که به منظور پیشگیری از تکرار تجارب تلخ گذشته، رهنمودهایی برای برنامهریزان و دست اندرکاران این برنامه در برنامه ریزی های آینده دارد.
https://psychac.scu.ac.ir/article_16529_fbf1e2e70f7413e23505164088123719.pdf
1995-12-22
78
92
10.22055/psy.1995.16529
یوسف علی
عطاری
1
عضو هیات علمی گروه راهنمایی و مشاوره ی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
احمدی، سیداحمد (۱۳۷۲). مقدمهای بر مشاوره و رواندرمانی. اصفهان: نشر جمعه، 1372.
1
اردبیلی، یوسف (۱۳۷۴). اصول و فنون راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش. تهران: انتشارات بعثت.
2
اردبیلی، یوسف (۱۳۷۱). ضرورت مشاوره و وظایف مشاور و مدیر در آموزش و پرورش. مدیریت در آموزش و پرورش. تهران: سال اول، شماره ۲.
3
حسینی، سیدمهدی (۱۳۶۴). مشاوره و راهنمایی در تعلیم و تربیت اسلامی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
4
دفتر آموزش راهنمایی تحصیلی (۱۳۵۷). خطمشی امور راهنمایی و مشاوره در مدارس (نشریه). تهران: انتشارات دفتر برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش.
5
شاملو، سعید و سیروس ایزدی (۱۳۷۰). راهنمای تهیه شرح حال و مصاحبه. تهران: انتشارات رشد.
6
شفیع آبادی، عبدالله (۱۳۷۲). راهنمایی شغلی و حرفهای و نظریههای انتخاب شغل. تهران: انتشارات رشد.
7
شفیع آبادی، عبدالله و غلامرضا ناصری (۱۳۷۲). نظریههای مشاوره و رواندرمانی. چاپ دوم. تهران: انتشارات مرکز نشر دانشگاهی.
8
شریعتمداری، علی (۱۳۶۶). لزوم تجدیدنظر در سازمان و برنامههای تربیت معلم. اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان.
9
شیلینگ، لوئیس (۱۳۷۲). نظریههای مشاوره (دیدگاههای مشاوره). ترجمهسیده خدیجهآرین. تهران: انتشارات اطلاعات.
10
عطاری، یوسفعلی (۱۳۶۳). بررسی علل عدم موفقیت برنامههای راهنمایی و مشاوره در ایران بین سالهای ۱۳۵۷ – ۱۳۵۰. انتشارات دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، جزوه شماره 17.
11
گدارد، دیوید (۱۳۷۴).مفاهیم بنیادی و مباحث تخصصی در مشاوره. ترجمه سیمین حسینیان. تهران: انتشارات آگاه.
12
معدندار، عباس (۱۳۷۴). مشکل فرهنگی مشاوره در نظام تحصیلی ایران. تهران: ماهنامه تربیت، 1374: (9).
13
نیکزاد، محمود و علیاکبر مهرآرا (۱۳۷۰). زمینه راهنمایی و مشاوره در تعلیم و تربیت. تهران: انتشارات کیهان.
14
وزارت آموزش و پرورش (۱۳۶۶). کلیات نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. تهران: وزرات آموزش و پرورش.
15
وزارت فرهنگ و آموزش عالی، شورای عالی برنامهریزی گروه علوم انسانی، رشته راهنمایی و مشاوره. شماره مصوب ۱۵۹۵/13 مورخ 31/5/74. تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالی، شهریور ماه ۱۳۷۴.
16
یمینیدوزی سرخابی، محمد (۱۳۷۲). تحلیل نظام آموزشی ایران از دیدگاه توسعه. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی. بهار ۱۳۷۳ (۱).
17
یمینی شریف، عباس (۱۳۵۶). ۱۸۰۰ مشاور در ۴۷۰۰ مدرسه راهنمایی تسلیم مشکلات دانشآموزان شدهاند. روزنامه کیهان، فروردین ۱۳۵۶: (135).
18
Cormier, W. H. & L. S. Cormier (1991). Interviewing strategies for helpers, Third Edition. U.S.A: Brooks/Cole Publishing Company.
19
Cory, G.(1991). Theories and practice of counseling and psychotherapy. Fourth Edition. USA: Brooks/Cole Publishing Company.
20
Gibson, R. E. & M. H. Mitchell. 1992 Introduction to counseling and guidance. Fifth Edition. New York: McMillan Publishing Company.
21
Gusbers, N. C., & P. Henderson. 1988 Developing and managing your school guidance program. New York: American Association for Counseling and Development.
22
Zunker, V. G.,1990 Career Counseling: Applied concepts of life planning. Third Edition. USA: Brook/Cole Publishing Company.
23
ORIGINAL_ARTICLE
برسی رابطه جایگاه مهاب و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه سوم راهنمایی دزفول
جایگاه مهار به عنوان یک خصوصیت شخصیتی به این معنا اشاره دارد که هر انسان دارای مجموعهای از باورهاست مبنی بر اینکه افراد یا اشیایی پاداش ها و تنبیه ها را در زندگی وی کنترل میکنند. برخی از افراد جهت گیری درونی دارند با این اعتقاد که تبحر، سخت کوشی و رفتار مسئولیت پذیر به پیامدهای مثبت منجر می شود و نتایج تحت کنترل خودشان است. گروهی دیگر جهتگیری بیرونی دارند با این اعتقاد که رویدادها از طریق شانس، قدرت دیگران و عوامل ناشناخته و غیر قابل کنترل تعیین می شوند و در نتیجه پیامدها، خارج از کنترل آنهاست. هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین جایگاه مهار و عملکرد تحصیلی است. نمونه این بررسی شامل ۲۱۷ دانش آموز دختر و پسر پایه سوم دوره راهنمایی شهرستان دزفول بود که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. فرضیه اصلی این پژوهش که به سه فرضیه فرعی تجزیه شده است، بدین صورت است: «به این جایگاه مهار و عملکرد تحصیلی رابطه مثبتی وجود دارد». نتایج تحلیل آماری داده ها نشان می دهد که ضرایب همبستگی بین دو متغیر یاد شده در سطح آماری (05/0 > P) معنی دارند.
https://psychac.scu.ac.ir/article_16530_33e6024d6a83e07f3bec3f30bd145ed5.pdf
1995-12-22
93
113
10.22055/psy.1995.16530
مصعود
برومندنصب
1
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی
AUTHOR
حسین
شکرکن
shokrkon_h@yahoo.com
2
عضو هیات علمی گروه روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
بهمن
نجاریان
najarianb@hotmail.com
3
عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
ارونسون، الیوت (۱۳۶۶). روانشناسی اجتماعی. ترجمه: حسین شکرکن. تهران: انتشارات رشد.
1
سیف، علی اکبر (۱۳۶۸). روانشناسی پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزشی). تهران: انتشارات آگاه.
2
ماس، پاول، هنری و همکاران (۱۳۶۸). رشد شخصیت کودک. ترجمه: مهشید یاسایی. تهران: انتشارات نشر مرکز.
3
Bandura, A. (1981). Self-referent thought: A developmental analysis of self-efficacy. In J. H. Flavell & L. Ross (Eds.), Social cognitive development frontier and possible futures. New York: Cambridge University Press.
4
Bar-Tal, D. & Bar-zohar, Y. (1977). The relationship between perception of locus of control and academic achievement. Contemporary Educational Psychology, 2: 181-199.
5
Blount. R. L., Finch, A. J., Salor, C. F., Wolfe, V. V., et al. (1987). Locus of control and achievement in child psychiatric patients. Journal of Abnormal Child Psychology, 15 (2): 175-179.
6
kover, W., Beady, C., Flood, P., Schweiter, J. & Wisenbaker, J. (1979). School Systems and Student Achievement. New York. Preager.
7
Crandall, v J. (1965). sin intellectual academic
8
Crandall, V. C., Katkovsky, W., & Crandall, V. J. (1965). Children’s beliefs in their control of reinforcements in intellectual achievement behaviors. Child Development, 36: 91-109.
9
Crandall, Y. J., Katkovsky, W. & Preston, A. (1962).Motivational and ability determinants of young children's intellectual academic achievement situations. Child Development, 33: 643-661.
10
Daniel, J. P. & Stevens, J. P. (1976). The interaction between the internal-external locus of control and two methods of college instruction. American Educational Research Journal, 13 (2).
11
Diener, C. L. & Dweck, C. S. (1978). An analysis of learned helplessness: continuous changes in performance, strategy, and achievement cognitions following failure. Journal of Personality and Social Psychology, 30: 451-462.
12
Findley, M. J. & Cooper, H. M. (1983). Locus of control and academic achievement: A literature review. Journal of Personality and Social Psychology, 44: 419-427.
13
Gardner, G. E. (1978). Aggression and violence, the enemies of precision learning in children. American Journal of Psychology, 128: 77-82.
14
Gilmor, T. M. (1968). Locus of control as a mediator of adaptive behavior in children and adolescents. Canadian Psychological Review, 19: 1-26.
15
Harrison, F. I. (1968). Relationship between home background, school success, and adolescent attitudes. Merrill-Palmer Quarterly of behavior and Development, 14: 331-334
16
Laffon, K. S., Friedman, R. J. & Tallefson, N. (1989). Causal attribution of underachieved gifted, achieving fitted and non-gifted students. Journal for the Education of the Gifted, 13 (2): 4-21.
17
Lefcourt, H. M. (1982). Locus of control: current trends in theory and research (3rd ed). Hillsdale, NJ: Erlbum.
18
Lessing, E. E. (1969). Racial differences in indices of ego functioning relevant to academic achievement. Journal of Genetic Psychology, 115: 153-167.
19
McGee, P. E. & Crandall. V. C. (1968). Beliefs in internal-external control of reinforcement and academic performance. Child Development, 39: 91-102.
20
Messer, S. B. (1972). The relation of internal-external control to academic performance. Child Development, 43: 1456-1462.
21
Mischel, W., Zeiss, R. & Zeiss, A. (1974). Internal-external control and persistence: Validation and implications of the Stanford preschool internal-external scale. Journal of Personality and Social Psychology, 29: 262-278.
22
Nowicki & Strickland, B. R. (1973). A locus of control scale for children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 40: 148-154.
23
Nowicki. S. & Duke M. P. (1983). The Nowiciki Strickland life-span locus of control scale: Construct validation, In H. M. Lefcourt (Ed), Research with the locus of control construct, Vol. 2, Development and Social Problems (Pp 9-51), New York: Academic Press.
24
Parsons, J. E. (1982). Expectancies, values, and academic behaviors. In J. T. Spence (Ed), Perspective on achievement and achieve motivation. San Francisco: Freeman.
25
Phares, E. J. (1968). Differential utilization of information as a function of internal-external control. Journal of Personality, 36: 649-662
26
Rotter. J. B. (1954). Social learning and clinical psychology. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
27
Rotter, J. H. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs, 80 (whole No. 609).
28
Seligman, M. E. P. (1975). Helplessness on depression development, and death. San Francisco: Freeman.
29
Shute, G. E., Howard, M. M. & Steyartt, J. P. (1989). The relationships among cognitive development, locus of control, and gender. Journal of Research in Personality, 18: 335-341.
30
Tyler, F. B., Labarta, M. M. & Otero, R. F. (1986). Attributions of Locus of control in a Purto Rican sample, Interamerican Journal of Psychology, 20-40.
31
ORIGINAL_ARTICLE
میزان سازی مقیاس رفتار سازگشی برای دانش آموزان مدارس ابتدایی
هدف از انجام این پژوهش میزان سازی مقیاس رفتار سازشی، ساخته لمبرت و دیگران، در اهواز است. مقیاس اصلی شامل دو بخش است، لیکن از آنجا که سوالات بخش دوم آن به فرهنگ ایرانی نزدیک بود فقط این بخش میزان سازی شد. پس از ترجمه و ویرایش مادههای مقیاس، مرحله تهیه و تنظیم پرسشنامه جهت اصلاح آزمون، یعنی تغییر یا حذف ماده های مبهم و دو پهلو، متناسب ساختن مقیاس با فرهنگ ایرانی و قابل اجرا بودن آن در مدارس انجام گرفت. پس از ایجاد تغییرات لازم پایایی مقیاس از طریق روش تنصیف و روایی آن با استفاده از روش روایی همزمان تعیین شد. به منظور هنجاریابی، با روش تصادفی چند مرحله ای، ۱۴۷۴ دانشآموز کلاس اول تا پنجم دبستان انتخاب شد و هنجارها به صورت جدول هایی بر اساس نمره صدکی، در متغیرهای چون جنسیت، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و پایه تحصیلی تهیه شد. نتایج حاصل نشان داد که این مقیاس از روایی و پایایی نسبتاً خوبی برخوردار است و برای ارزیابی رفتار سازشی کودکان مدارس ابتدایی می تواند بسیار مناسب باشد.
https://psychac.scu.ac.ir/article_16531_e02a8dd6c0fde0425349d02b8d418588.pdf
1995-12-22
114
131
10.22055/psy.1995.16531
منیجه
شهینی ییلاق
1
عضو هیات علمی گروه روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
Bandura, A. (1981). Self-referent thought: A developmental analysis of self-efficacy. In J. H. Flavell & L. Ross (Eds.), Social cognitive development frontier and possible futures. New York: Cambridge University Press.
1
Bar-Tal, D. & Bar-zohar, Y. (1977). The relationship between perception of locus of control and academic achievement. Contemporary Educational Psychology, 2: 181-199.
2
Blount. R. L., Finch, A. J., Salor, C. F., Wolfe, V. V., et al. (1987). Locus of control and achievement in child psychiatric patients. Journal of Abnormal Child Psychology, 15 (2): 175-179.
3
kover, W., Beady, C., Flood, P., Schweiter, J. & Wisenbaker, J. (1979). School Systems and Student Achievement. New York. Preager.
4
Crandall, v J. (1965). sin intellectual academic
5
Crandall, V. C., Katkovsky, W., & Crandall, V. J. (1965). Children’s beliefs in their control of reinforcements in intellectual achievement behaviors. Child Development, 36: 91-109.
6
Crandall, Y. J., Katkovsky, W. & Preston, A. (1962).Motivational and ability determinants of young children's intellectual academic achievement situations. Child Development, 33: 643-661.
7
Daniel, J. P. & Stevens, J. P. (1976). The interaction between the internal-external locus of control and two methods of college instruction. American Educational Research Journal, 13 (2).
8
Diener, C. L. & Dweck, C. S. (1978). An analysis of learned helplessness: continuous changes in performance, strategy, and achievement cognitions following failure. Journal of Personality and Social Psychology, 30: 451-462.
9
Findley, M. J. & Cooper, H. M. (1983). Locus of control and academic achievement: A literature review. Journal of Personality and Social Psychology, 44: 419-427.
10
Gardner, G. E. (1978). Aggression and violence, the enemies of precision learning in children. American Journal of Psychology, 128: 77-82.
11
Gilmor, T. M. (1968). Locus of control as a mediator of adaptive behavior in children and adolescents. Canadian Psychological Review, 19: 1-26.
12
Harrison, F. I. (1968). Relationship between home background, school success, and adolescent attitudes. Merrill-Palmer Quarterly of behavior and Development, 14: 331-334
13
Laffon, K. S., Friedman, R. J. & Tallefson, N. (1989). Causal attribution of underachieved gifted, achieving fitted and non-gifted students. Journal for the Education of the Gifted, 13 (2): 4-21.
14
Lefcourt, H. M. (1982). Locus of control: current trends in theory and research (3rd ed). Hillsdale, NJ: Erlbum.
15
Lessing, E. E. (1969). Racial differences in indices of ego functioning relevant to academic achievement. Journal of Genetic Psychology, 115: 153-167.
16
McGee, P. E. & Crandall. V. C. (1968). Beliefs in internal-external control of reinforcement and academic performance. Child Development, 39: 91-102.
17
Messer, S. B. (1972). The relation of internal-external control to academic performance. Child Development, 43: 1456-1462.
18
Mischel, W., Zeiss, R. & Zeiss, A. (1974). Internal-external control and persistence: Validation and implications of the Stanford preschool internal-external scale. Journal of Personality and Social Psychology, 29: 262-278.
19
Nowicki & Strickland, B. R. (1973). A locus of control scale for children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 40: 148-154.
20
Nowicki. S. & Duke M. P. (1983). The Nowiciki Strickland life-span locus of control scale: Construct validation, In H. M. Lefcourt (Ed), Research with the locus of control construct, Vol. 2, Development and Social Problems (Pp 9-51), New York: Academic Press.
21
Parsons, J. E. (1982). Expectancies, values, and academic behaviors. In J. T. Spence (Ed), Perspective on achievement and achieve motivation. San Francisco: Freeman.
22
Phares, E. J. (1968). Differential utilization of information as a function of internal-external control. Journal of Personality, 36: 649-662
23
Rotter. J. B. (1954). Social learning and clinical psychology. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
24
Rotter, J. H. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs, 80 (whole No. 609).
25
Seligman, M. E. P. (1975). Helplessness on depression development, and death. San Francisco: Freeman.
26
Shute, G. E., Howard, M. M. & Steyartt, J. P. (1989). The relationships among cognitive development, locus of control, and gender. Journal of Research in Personality, 18: 335-341.
27
Tyler, F. B., Labarta, M. M. & Otero, R. F. (1986). Attributions of Locus of control in a Purto Rican sample, Interamerican Journal of Psychology, 20-40.
28
ORIGINAL_ARTICLE
نظریه کلاسیک آزمون و محدودیت های آن
نظریه کلاسیک آزمون سال هاست که به عنوان یک نظریه منسجم مورد استفاده متخصصان آزمون سازی قرار گرفته است. اگرچه هنوز بسیاری از آزمونهای تربیتی و روانی بر اساس مفروضه های این نظریه ساخته میشوند، ولی در سالهای اخیر روانسنجان به این نتیجه رسیده اند که نظریه کلاسیک که آزمون دیگر قادر به حل مسائل و مشکلاتی که بر سر راه ساختن این آزمونها و مقیاسها وجود دارد نیست. سوالات اندازه گیری می شود فراهم نمی آورد. متخصصان آزمون سازی تلاش کردهاند محدودیتهای این نظریه را روشن سازند و پایه های نظریه های جدیدی را در ساختن آزمودنهای روانی و تربیتی بنا نهند. در این مقاله ابتدا سعی شده است مختصر به مفاهیم اساسی نظریه کلاسیک آزمون در ساختن آزمونها و مقیاسها اشاره گردد. آنگاه، مرور مختصری بر پایایی (reliability ) آزمون به عنوان یکی از مفاهیم زیربنایی نظریه کلاسیک خواهیم داشت، که ابتدا توسط اسپیرمن (Spearman) طی دو دهه اول قرن حاضر ارائه گردید. در پایان، مقاله به محدودیتهای این نظریه خواهد پرداخت و آنها را از دیدگاه متخصصان روان سنجی مورد نقد و بررسی کامل قرار می دهد. روان سنجان جدید از خصیصههای مورد اندازهگیری فراهم آورند، به نظریه های جدیدتری برای ساختن آزمونهای روانی و تربیتی نیاز داریم.
https://psychac.scu.ac.ir/article_16532_a07f4a73dd4d2b925b8e4f5a4e6b745b.pdf
1995-12-22
132
146
10.22055/psy.1995.16532
حسین
سپاسی
1
عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
Anastasi, A. (1988). Psychology testing (6th ed.). New York: McGraw-Hill.
1
Baker, B. F. (1985). The basics of item response theory. Portsmouth, New Hampshire: Heineman.
2
Bloom, S. B, (1978). Toward a theory of testing, measurement, evaluation, and assessment. Cseir Report # 10 UCB.
3
Cronbach, L. J. (1969). Review of the theory of Achievement Test Issues. Psychometrika, 35: 509 - 511.
4
Ebel, L. R. & Frisbie. A. D. (1991). Essentials of educational measurement. Englewood Cliffs, New York: Prentice Hall.
5
Feldet, L. S. (1975). Estimation of the reliability of a test divided into two parts of unequal length. Psychometrika, 40: 557-561.
6
Guilford, J. P. (1930). Psychometric methods (2nd ed.) New York: McGraw-Hill.
7
Guliksen, H. (1945). Theory of Mental Test. New York: John Wiley.
8
Hambleton, K. R & Novick, M. R. (1973). Toward an integration of theory and methods for criterion testing and measurement. Journal of Educational Measurement, 11: 159-170.
9
Hambelton, K. R. (1984). Item Response Theory. Boston: Kluwer Nijhof Publishing.
10
Hoyt. E. J. (1941). Test reliability estimated by analysis of variance. Psychometrika, 6: 153-160.
11
Hulin. C. L, & Drasgow, D. E. (1982) Recovery of two and three parametric logistic item characteristic courses. Applied Psychology Measurement, 6: 153-160.
12
Hulin, C. L. & Drasgow, D. E (1983). Item Response Theory. Homewood, Ill: Dow Jonse Boston.
13
Levin. J. R. (1978). Correcting planning on experiment in the company of measurement errors. Applied Psychology Measurement. 2: 382-85.
14
Lord, M. F. (1980). Application of Item Response Theory to practical testing problems. New Jersy: Larrence Association Publisher.
15
Lord, M. F & Novick, M. R. (1968). Theories of Mental Test Scores. Reading, Massachusset: Addison-Wesley.
16
Mehrens, A. W & Kaminiski, D. C. (1989). Methods of improving standardised test scores. Educational Measurement Issues & Practice, 8: 14-22.
17
Mehrens, A. W & Lehman, J. C. (1984). Measurement and evaluation in education and psychology. New York: Rienhart & Winston, Inc.
18
Magnuson, D. (1967). Test Theory. Boston: Addison – Wesley.
19
Romberg, A. T. (1992). Mathematic Assessment and evaluation. New York: State University of New York.
20
Spearman. C. (1907). Demonstration of formula for true measurement correlation. American Psychology, 18: 161-196.
21
Spearman, C. (1913). Correlation of sum and differences. British Journal of Psychology, 5: 17-42.
22
Stevens, S. S. (1946). On the theory of scales of measurement. New York: John Wiley.
23
Torgerson. W. S. (1958). Theory of scores of measurement. Science, 103: 677-680.
24
Weiss, J. D. (1981). Test theory and methods. Annual Review of Psychology, 32: 629-658.
25
ORIGINAL_ARTICLE
حدود دانش بشر
-
https://psychac.scu.ac.ir/article_16533_c7221640c36760376585fbbf51d0828c.pdf
1995-12-22
147
161
10.22055/psy.1995.16533
محمد حسین
کنجی(مترجم)
1
عضو هیات علمی دانشکده ی الاهیات دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
خسرو
نشان
2
عضو هیات علمی دانشکده الاهیات دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزش یابی دومین سمینار ارائه یافته های پژوهشی علوم تربیتی و روان شناسی در استان خوزستان16/17اسفند1373اهواز
-
https://psychac.scu.ac.ir/article_16534_09c055433a222171e07b1cd2d335e367.pdf
1995-12-22
163
170
10.22055/psy.1995.16534
حسین
الهام پور
1
عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
بهمن
نجاریان
najarianb@hotmail.com
2
عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR