ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه عملکرد تحصیلی دانش آموزان جهشی و غیرجهشی دوره ابتدایی شهرستان اهواز
در تحقیق حاضرتلاش به عمل آمده است تا تفاوت بین عملکرد تحصیلی دانشآموزان جهشی و غیرجهشی دوره ابتدایی شهرستان اهواز بهتفکیک جنسیت (پسر - دختر) و مدت زمان پساز جهش (یکسال - دوسال)معلوم گردد. فرضیه اصلی تحقیق این بود که از نظر عملکرد تحصیلی تفاوت معنیداری بین دانشآموزان جهشی و غیر جهشی وجود ندارد. جهت آزمودن این فرضیه و سایر فرضیههای فرعی تحقیق، از بین کلیه دانشآموزان جهشی دوره ابتدایی شهر اهواز به روش انتخاب تصادفی ساده تعداد 60 دانشآموز جهشی و به روش تصادفی چند مرحلهای 90 دانشآموز غیرجهشی انتخاب شدند. به منظور انجام مقایسههای لازم تعداد مساوی از دانشآموزان پسر و دختر جهشی که یک یا دو سال از زمان جهش آنان میگذشت و همپایه یا غیر همپایه دانشآموزان جهشی بودند،برگزیده شدند. عملکرد تحصیلی آزمودنیها از طریق میانگین معدلهای پایههای قبل و بعد از جهش آنها اندازهگیری شد. پس از انجام تحلیلهای آماری مشخص گردید که تفاوت معنیداری بین دانشآموزان جهشی و غیرجهشی از نظر عملکرد تحصیلی وجود ندارد. این نتیجهگیری برای دانشآموزان پسر و دختر به صورتجداگانه و برای گروههای جهشی که یک سال یا دوسال از زمان جهش آنان میگذشت نیز صحت دارد.
https://psychac.scu.ac.ir/article_16388_cdfa622ad4d39462373f6b681bf2746e.pdf
1997-06-22
3
20
10.22055/psy.1997.16388
حسین
شکرکن
shokrkon_h@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
محمد رضا
آهنکوب نژاد
2
کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی
AUTHOR
منیجه
شهنی ییلاق
faridehsadeqi88@gmail.com
3
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
آرانی، آرین. (1371) بررسی وضعیت تحصیلی دانش آموزان جهشی- اداره کل آموزش و پرورش تهران .
1
آهنکوب نژاد، محمد رضا. شکر کن. شهنی ییلاق، منبجه. (1373). مقایسه سازگاری عاطفی و اجتماعی دانش آموزان جهشی و غیر جهشی دوره ابتدایی شهر اهواز- مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، شماره های دوم و سوم، سال اول.
2
محمودی زاذه، آمنه. بنگاه، پروین. ضعیفی، مریم. (1372). بررسی پیرامون جهش تحصیلی و آثار و عوارض آن در دوره های مختلف تحصیلی استان هرمزگان، اداره آموزش و پرورش استان هرمزگان.
3
وزارت آموزش و پرورش. آئین نامه امتحانات،1371.
4
Alexander, P. & Skiner, M. (1980). The effects of early entrance on subsequent social and academic development. Journal for the Educantion of the Gifteld. 3(3), 147-192.
5
Brody, L.E. & Benbow, C.P. (1986). Social and emotional adjustment of adolescents extermely talented in verbal or mathematical reasoning. Journal of Youth & Adolescence. 15(1), 1-18.
6
Brody, L.E. & Stanley, J.C. (1991). Young college students: New York, Teachers College Press.
7
Davis, G.A. & Rim, S.B. (1989). Education of the gifted and talented. Englewood Cliffs. N.J: Prentice Hall.
8
Dourlo, S. P. (1975). Educational enrichment versus accelerat ion. Baltimore,
9
MD: The Johns Hopkins University press.
10
Gallon, F. (1883). Inquiries into human faculty and its development. London:
11
Mc. Millan.
12
Gross, M.U.M. (1992). The use of radical acceleration in cases of extreme intellectual precocity. Gifted child Quarterly. 36(2), 91-99
13
Janos, P.M. and Others(1988). A cross - sectional developmental study of the social relations of students who enter college early. Gfted Child Qauarterly.
14
32(1), 210-215
15
• Jones, E.D. & Southern T.(1992). programming, grouping, and acceleration in rural school districts. GWed Child Quarterly. 36(2), 112-117.
16
Kirk, S .A. (1972). Educating exceptional children: Boston, Houghton Miffi un Co. sec. Edition.
17
Kulik, J.A. & Kulik, C.C (1984). Effects of accelerated instruction on students. Review of Educational Research. 54(3), 402-425.
18
Polins, L.D. (1983). The effects of acceleration on the social and emotional devclopment of gifted student. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
19
Proctor, T.B., Black, K.N.P. Feidhusen, I.F. (1986). Early admission of selected children to elementary school. Journal of Educational Research.
20
80(2), 212-227.
21
Richardson, T.M. & Benbow, C.P. (1990). Longterm effects of acceleration on the social - emotional adjustment of mathematically precocious youth. Journal of Educational Psychology. 82, 464-470.
22
Rim, S.B. & Lorance, K.J. (1992). The use of subject and grade skipping for the prevention......, Gifted Child Quarterly. 36, 100-110.
23
Robinson, N. & Janos, P. (1986). Psychological adjustment in a college level program of marked academic acceleration. Journal of Youth and Adolescence. 15(1), 51-60.
24
Southern, W.T., Jones, E.D. and Fiscus, E.D. (1989). Practitioner objections to the academic acceleration of gifted children. Gifted Child Quarterly. Vol.
25
33, 29-35.
26
Swiatek, M.A. & Benbow, C.P. (1991). Ten year longitudinal follow - up of ability - matched accelerated and unacceleratecl gifted students . Journal of Educational Psychology. 83, 528-538.
27
Terman, L.M. & Oden, M. (1951). The Stanford studies of the gifted. The Gifted Child. Boston: DC. Heath.
28
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیلی بر مفهوم "دانشگاه اسلامی" بحثی در فلسفه آموزش و پرورش اسلامی
فلاسفه تحلیلی تنها کار، یا کار اصلی فلسفه را تحلیل زبان و مفاهیم میدانند. ضمن خودداری از تحدید فعالیت فلسفه به تحلیل زبان، یکی از وظایف اساسی فلسفه را تحلیل زبان و مفاهیم دانسته و به تبع آن از جمله وظایف فلاسفه تعلیم وتربیت را تحلیل مفاهیم و نهادهای تعلیمی و تربیتی میدانیم - یعنی ارائه بحثهایی که به شفافیت "نهادها" و "مفاهیم" اساسی آموزشی و پرورشی بیانجامد (همانطورکه فلاسفه دیگر شاخههای علوم بشری به تحلیل مفاهیم کلیدی رایج درآن علم میپردازند). " دانشگاه" نهادی است که نقش مهمی را در کل نظام آموزش و پرورش هرجامعه ایفا میکند. لذا داشتن تصور روشن از مفاهیم "دانشگاه" و "دانشگاه اسلامی" از اهمیت شایانی برخوردار است، به طوری که تحلیل این مفهوم به قصد کشف ابهاماتی که ممکن است به همراه داشته باشد و در صورت لزوم سعی در رفع آن ابهامات از فعالیتهای اساسی فلاسفه تعلیم و تربیت به حساب میآید. براساس آنچه گذشت، دراین نوشتار " متناقضنمایی[1]" مفهوم "دانشگاه اسلامی" قابل برداشت نیست؟ پسوند "اسلامی" برای کدام بخش از "دانش گاه" است ؟ این مقاله براین فرض نوشته شده که پسوند اسلامی برای بخش اول یعنی "دانش" است، و سپس این مسئله بررسی شده است که باتوجه به مفهوم رایج "علم" (که از جمله خصوصیات آن استقلالش از ارزشهاست) چگونه میتوان پسوند اسلامی و به طورکلی هرنوع صفت ارزشی برای آن در نظر گرفت. آیا جانشینی برای تصور رایج از علم میتوان ارائه داد که براساس آن دانش، دانشمند و فرآیند تحقیق از عناصر ارزشی تهی و بیبهره نباشند؟ دراین مقاله تلاش شده است که تا حدودی نشان داده شود که به اعتبارهای خاصی میتوان علم و تحقیق علمی را پذیرای صفت اسلامی و یا دینی دانست. در آن صورت "دانشگاه اسلامی" مفهومی متناقض نخواهد بود. [1] - paradox
https://psychac.scu.ac.ir/article_16389_d5dd73ee0e8c1ab3d0e9617a3eb138a3.pdf
1997-06-22
21
38
10.22055/psy.1997.16389
مسعود
صفائی مقدم
1
عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
احمدی، بابک.(1373) مدرنیته و اندیشه انتقادی، تهران، انتشارات مرکز.
1
اصول کافی
2
ایان، باربور.(1362) علم و دین، ترجمه بهاءالدین فرشاهی، مرکز نشر دانشگاهی.
3
باقری، خسرو.(1375) دیدگاههای جدید در فلسفه تعلیم و تربیت، تهران، انتشارات نقش هستی.
4
صفایی، سیداحمد.(1359) هشام بنالحکم، مدافع حریم ولایت، تهران، انتشارات آفاق.
5
قرآن کریم
6
گلدمن، لوسین.(1966) فلسفه و علوم انسانی، ترجمه حسین اسدپور پیرانفر(1357) تهران، انتشارات جاویدان.
7
Abdullah Omar Nasseef, (1984). “Science education and religious values:
8
An Islamic Approach”, Muslim Education Quarterly. Vol. 1, No.3 Arbib, MA. and M.B. Hesse, (1986). The Construction of reaWy.
9
Cambridge University Press: Cambridge.
10
Capra, F, (1975). The Lao of physics, Shambhala Press, Berkely, CA.
11
Davies, P. (1983). God and the new physics. Simon & Sehuster: New York.
12
Davson, Galle, P. (1994). “Philosophy of science and school science”in Educatimcl Philosophy and Theory, Vol. 26. No. 1.
13
Hawking, S. W. (1988), A brief history of time. Bantam Books: London.
14
Hempel , Carl G., (1988). “ Science and human values”, in Philosophy of Science, Edited, by E.D. Klemke, R. Hollinger and A.D. Kline, Prometheus Books.
15
Hesse, M. B. (1980). Revolutions and reconstructions in the philosophy of science, Harvester Press: Brighton, Sussex.
16
Hume, David, (1981). A treatise of human nature. Oxford University Press:
17
Macintyre, Alasdair. (1981). After virtue. University of Notre Dame Press, Notre Dame, Indiana.
18
MacMatthews Michael, R. (1994), Science teaching, the role of history and philosophy of science. Routledge: New York.
19
Moore, 0. B. (1903). Principia ethica. Cambridge University Press:
20
Cambridge, England.
21
Peters, R. S. (1966). Ethics and education. George and Unwin Ltd: London.
22
Rudner, Richard, (1988). “ The scientist qua scientist makes value judgments “introductory readings In the Philosophy of Science Edited. by E.D. Klemke , Ct aL Prometheus Books, 327-333.
23
Ross, W.D. (1930). The right and the good. Oxford University press, Oxford.
24
Snare, Francis, (1992). The nature of moral thinking, Routledge: London.
25
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه برخی عوامل جمعیت شناختی با خشونت مردان نسبت به همسران خود در شهرستان اهواز
این مقاله در پی یافتن رابطه بین برخی عوامل جمعیت شناختی و ابراز خشونت مردها نسبت به همسران خود میباشد و با استفاده از جدیدترین یافته ها عوامل مؤثر در بروز این مشکل اجتماعی را مورد بررسی قرار میدهد. در این پژوهش فرضیه هایی در زمینه ارتباط عوامل مختلف (مانند سن، تحصیلات، درآمد ماهیانه، شغل زن و مرد، تعداد فرزندان، مدت زمان ازدواج و رضایت زن از زندگی زناشویی) با انواع خشونت (کلی، روان شناختی، جسمی و شدید) مردها نسبت به همسران خود به محک آزمایش گذاشته شد. گروه نمونه شامل 153 زن بود که به صورت تصادفی از مناطق مختلف شهرستان اهواز انتخاب شده بودند. ابزارهای مورد استفاده، مقیاس سوء رفتار با زن و پرسشنامه مشخصات فردی و خانوادگی بودهاند. یافتههای به دست آمده نشان داد که از بین متغیرهای مورد مطالعه، رضایت زن از زندگی زناشویی بیشترین همبستگی منفی معنی دار را با هر چهار نوع خشونت دارد و تحصیلات مرد و زن نیز با خشونت کلی رابطه منفی معنی دار نشان داد. تحصیلات مرد نیز با خشونت روان شناختی رابطه منفی معنی داری داشت. همین طور رابطه تحصیلات مرد و زن با خشونت جسمی منفی بود ولی تعداد فرزندان و طول مدت ازدواج با خشونت جسمی رابطه مثبت و معنی دار داشت. تحلیل رابطه همه متغیرهای یاد شده با انواع مختلف خشونت نشان داد که رضایت زن از زندگی زناشویی بهترین پیش بینی کننده خشونت مردها نسبت به همسران خود است. در مجموع، نتایج به دست آمده حاکی از آن است که سه متغیر رضایت زن از زندگی زناشویی، تحصیلات مرد و طول مدت ازدواج پیش بینی کنندههای خوبی برای خشونت جسمی مرد نسبت به همسرش میباشند.
https://psychac.scu.ac.ir/article_16390_92448115bf7cb4049932300da63611dd.pdf
1997-06-22
39
63
10.22055/psy.1997.16390
منیجه
شینی ییلاق
1
عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
خشونت در خانواده چگونه به وجود میآید؟ همشهری، سه شنبه 10 تیر 1376، سال پنجم، شماره 1292، ص 12.
1
خشونت علیه زنان در جهان متمدن! همشهری، یکشنبه 2 اردیبهشت 1375، سال چهارم، شماره 952، ص 12.
2
دهقانی، محمد. (1376). زن در سپاه اهریمن! زنان، آذرماه، شماره 39، سال ششم.
3
کریمیمجد، رویا. (1376). امّالبنین هم شکنجه شد و مرد! زنان، آبان ماه، شماره 38، سال ششم.
4
ناز پرور، بشیر. دانش پرور، حمید رضا و توفیقی، حسن. (1376). «ضرب و شتم زن» منجر به قتل توسط همسر. مجله علمی پزشکی قانونی، مهر و آبان ماه، شماره دوازدهم، سال سوم.
5
ناز پرور، بشیر. (1376). زن آزاری، پایان نامه.
6
Bachman, R. (1994). Violence against women: A national crime victimizatji,n survey report. Washington: u.s. Department of Justice, Bureau of Justice Statistics.
7
Blau, P.M. (1964). Exchange and power in social life. New York:Wiley.
8
Brekke, J., & Saunders, D. (1982). Research on Woman abuse: A review t)f findings, needs, and issues. Unpublished manuscript.
9
Browne, A. (1987). When battered Women kill. New York: Free Press.
10
Browne, A., & Finkeihor, D. (1986). Initial and long-term effects: A review of research. In D. Finkeihor & Associates (Eds.), A Sourcebook on Chili! Sexual Abuse (143-179). Beverly Hills, CA: Sage.
11
Campbell, J. C. (1992). “If I can’t have you, no one can”: Issues of power and control in domestic homicide. In J. Radford & D. Russell (Eds.), Femwide:
12
The Politics of Woman Killing (99-113). New York: Twayne.
13
Coleman, D., & Straus, M. (1983). Alcohol abuse and family violence. In E. Gottheil, K. Druley, T. Skoloda, & H. Waxman (Eds.), Alcohol; Drug Abuse and Aggresswn (104-124). Springfield, IL: Charles C Thomas.
14
Dutton, D.G., & Golant, S.K. (1995). The batterer: A psychological profile. New York: Basic Books.
15
Fagan, J.A (1990). Intoxication and aggression. In M. Tonry & J.Q. Wilson (Eds.), Drugs and Crime: VoL 13. Crime and Justice: An Annual Review.
16
Chicago: University of Chicago Press.
17
Fagan, J. A., & Browne, A. (1994). Violence between spouses and intimates:
18
Physical aggression between women and men in intimate relationships. In
19
A.J. Reiss, Jr. & J.A. Roth (Eds.), Understanding and Preventing Violence.
20
(3, 115-292). Washington, : National Academy Press.
21
Fagan, J.A., Stewart, D.K., & Stewart, K.W. (1983). Situational correlates of domestic and extra-domestic violence. In D. Finkeihor, R. J. Gelles, G. T. Hotaling, & M. A. Straus (Eds.), The Dark Side of Families: Current Family Violence Research (49-67). Beverly Hills, CA: Sage.
22
Gelles, R. J. (1974). The violent home. Beverly Hills, CA: Sage.
23
Gelles, R.J. (1997). Intimate violence in families. Thousand Oaks, London:
24
Gelles, R. J., & Harrop, J.W. (1991). The risk of abusive violence among children with non-biological parents. Family Relations. 40, 78-83.
25
Gelles, R. J., & Straus, M. A. (1988). Intimate violence. New York: Simon & Schuster.
26
Gelles, R. J., Wolfner, G. D., & Lackner, R. (1994). Men who batter: The risk markers. Violence Update. 4, 1ff.
27
Hampton, R. L., & Gelles, R. J. (1994). Violence toward black women in a nationally representative sample of black families. Journal of Comparative Family Studies. 25, 105-119.
28
Hilberman, E. (1980). Overview: “The wife-beater’s wife” reconsidered. American Journal of Psychiatty. 137, 1336-1346.
29
Hornung, C., McCullough, B., & Sugimoto, T. (1981). Status relationships in marriage: Risk factors in spouse abuse. Journal of Marriage and the Family.
30
43, 679-692.
31
Hotaling, 0., & Sugarman, D. (1986). An analysis of risk markers in husband to wife violence.Violence and Victims. 1, 101-124.
32
Hotaling, G., & Sugarman, D. (1990). A risk marker analysis of assaulted wives. Journal of Family Violence. 5, 1-13.
33
Kaufman Kantor, 0., & Straus, M.A. (1987). The drunken bum theory of wife beating. Social Problems. 34, 213-230.
34
Kempe, C.H., Silverman, F.N., Steele, B. F., Droegemueller, W., & Silver, H.K. (1962). The battered child syndrome. Journal of the American Medical Association. 181, 107-112.
35
Kim, K., & Cho, Y. (1992). Epidemiological survey of spousal abuse in Korea. In E. Viano (Ed.), Intimate Violence: Interdisciplinaiy Perspectives. (277282). Washington, DC: Hemisphere.
36
Larrain, S. (1993). Estudiode Frecuencia De La Violencia Intrafamiliar y la
37
Condicion De La Mujer en Chile [Study of the Frequency of Intrafamiliar
38
Violence and the Condition of Women in Chile]. Santiago, Chile:
39
Pan-American Health Organization.
40
Leibrich, J., Paulin, J., & Ransom, R. (1995). Hitting home: Men speak about abuse toward women partners. Wellington, New Zealand: Department of Justice in Association with AGB McNair.
41
Margolin, G., Sibner, L. C., & Gleberman, L. (1988). Wife battering. In V.B. Van Hasselt, R. L. Morrison, A. S. Bellack, & M. Hersen (Eds.), Handbook of Family Violence. (89-118). New York: Plenum.
42
Neidig, P., Friedman, D., & Collins, B. (1985). Domestic conflict containment:
43
A spouse abuse treatment program. Social Casework: The Journal of Contemporaiy Social Work. 66, 195-204.
44
O’Leary, K. D. (1988). Physical aggression between spouses: A social learning perspective. In V.B. Van Hasselt, R. L. Morrison, A. S. Bellack, & M. Hersen (Eds.), Handbook of Family Violence. (31-55). New york: Plenum.
45
Pagelow, M. (1984). Family violence. New York: Praeger.
46
Prasad, D. (1994). Dowry-related violence: A content analysis of news in selected newspapersJournal of Comparative Family Studies. 25, 71-89.
47
Rodgers, K. (1994). Wife assault: The findings of a national survey. Juristate Service Bulletin. 14, 1-22.
48
Rounsaville, B.J. (1978). Theories of marital violence: Evidence from a study of battered women. Victimologj, 3, 11-31.
49
Roy, M. (Ed.). (1977). Battered women: A psychosociological study of domestic violence. New York: Van Nostrand Reinhold.
50
Shainess, N. (1977). Psychological aspects of wife battering. In M. Roy (Eds.), Battered Women: A Psychosociological Study of Domestic Violence. (111-119).
51
New York: Van Nostrand Reinhold.
52
Sommers, C. H. (1994). Who stole feminism? How women have betrayed women. New York: Simon & Schuster.
53
Star, B., Clark, C. G., Goetz, K. M., & O’Malia, L. (1979). Psychological aspects of wife battering. Social Casework. 60, 479-487.
54
Stark, E., & Flitcraft, A. (1996). Women at risk: Domestic violence and women’s health. Thousand Oaks, CA. Sage.
55
Steffensmeier, D., Allan, E. A., Harer, M., & Streifel, C. (1989). Age and the distribution of crime. American Journal of Sociology. 94, 803-831.
56
Straus, M. A., Gelles, R. J., & Steinmetz, S. K. (1980). Behind closed doors:
57
Violence in the american family. Garden City, NY: Anchor.
58
Straus, M. A., & Sweet, S. (1992). Verbal aggression in couples: Incidence rates and relationships to personal characteristics. Journal of Marriage and the Family. 54, 346-357.
59
Vissing, Y. M., Straus, M. A., Gelles, R. 3., & Harrop, J. W. (1991). Verbal aggression by parents and psychosocial problems of children. Child Abuse & Neglect: The International Journal. 15, 223-238.
60
Walker, L. (1979). The Battered woman. New York: Harper & Row.
61
Weitzman, J., & Dreen, K. (1982). Wife-beating: A view of the marital dyad. Social Casework. 63, 259-265.
62
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر تهدید به تنبیه شدید در مقایسه با تهدید به تنبیه خفیف در ایجاد نگرش منفی نسبت به تقلب و اقدام به آن در دانشآموزان پسر سال سوم راهنمایی شهرستان اهواز
تحقیق حاضر تأثیر تهدید به تنبیه خفیف را در مقایسه با تهدید به تنبیه شدید در ایجاد نگرش منفی نسبت به تقلب و اقدام به آن در درس ریاضی یک نمونه 288 نفری از دانشآموزان پسر سال سوم راهنمایی باوضعیتهای اجتماعی - اقتصادی مرفه، نیمهمرفه و غیرمرفه در شهر اهواز مورد بررسی قرار داده است. نتایج گویای آنند که تهدید به تنبیه خفیف در ایجاد نگرش منفی نسبت به تقلب مؤثرتر از تهدید به تنبیه شدید است. این نتیجهگیری صرف نظر از اینکه سنجش تغییر نگرش بلافاصله پس از اعمال تهدید انجام گرفته باشد و یا 9 روز بعد از آن صحت دارد. همچنین تهدید به تنبیه خفیف در کاهش اقدام به تقلب مؤثرتر از تهدید به تنبیه شدید است. افزون بر آن، دانشآموزان واجد وضعیت اجتماعی - اقتصادی مرفه در مقایسه با گروه غیرمرفه نگرش منفیتری نسبت به تقلب ابراز داشتند.
https://psychac.scu.ac.ir/article_16391_cf178e65dee1f321b9846d90567eaa28.pdf
1997-06-22
64
81
10.22055/psy.1997.16391
عبدالزهرا
نعامی
naamiabdul@yahoo.com
1
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
AUTHOR
حسین
شکرکن
shokrkon_h@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
آلپورت، گوردن دیپلو ـ جونز، ادوارد، ای (1985)، روانشناسی اجتماعی از آغاز تا کنون. ترجمه منشی طوسی، محمدنقی (1371). انتشارات آستان قدس رضوی/ مشهد.
1
ارونسون، الیوت (1972). روانشناسی اجتماعی. ترجمه شکرکن، حسین (1369) انتشارات رشد/ تهران.
2
اتکینسون، ریتا ال، اتکسنسون، ریچاردس، هیگار، ارنست (1983). زمینه روانشناسی (جلد اول). ترجمه براهنی ، محمدنقی به همراه جمعی از همکاران (1369). انتشارات رشد تهران.
3
رحمتی، محمدصادق. (1371). روانشناسی اجتماعی معاصر، انتشارات سینا تهران.
4
شکرکن، حسین. نفیسی، غلامرضا. برادران رفیعی، علیمحمد. ماهر، فرهاد. غروی، سیدمحمد (1372). مکتبهای روانشناسی و نقد آن (جلد دوم) دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها تهران.
5
هیلگارد، ارنست. باور، گوردن (1975). نظریههای یادگیری (جلد اول) ترجمه براهنی، محمدنقی (1367). انتشارات مرکز نشر دانشگاهی تهران.
6
Aronson, E. & Mills, J. (1951). The effect of severity of intiation on liking for group J. Abuorm. Social Psychology. 5, 111-181
7
Brehm, J.W. (1960). Attitudinal consequences of commitment to unpleasant behavior. J. Abnorm. Social Psychology. 6, 379-383
8
Brock, T. & Blaclcwood, j. (1962). Dissonance reduction, social comparison and modification of other’s J. Abnorm. Social Psychology. 5, 319-324.
9
Choen, a. R. brehm. J. w. & Flemingow. H. (1958). Attitude change and justification of compliance. J. Abnorm. Social Psychology. 56, 276-278.
10
Davis, K. F. & Jones, E. E. (1960). Chang in inter personal Perception as ‘a meam of reduction cognitive dissonance. J. Abnorm. Social Psycology. 61,
11
Deci, E.J. (1971). Effect of externally mediated rewards on intrinsic motivtion.
12
Journal of Personality and Social Psychology. 18, 105-115.
13
Festinger, L. Carl Smith, J. M. (1959). Cognitive consequences of forced compliance. J. Abnorm. Social Psychology. 58, 203-210.
14
Festinger, L. A. (1959) Theory of cognitive dissonane. Evanston IL. Row, Peterson.
15
Janis, T. L. & King, B. T. (1954). The influence of replaying in opinoin change. J. Abnorm. Social Psychology. 49, 211-218.
16
Kruglanski, A. W. Friedman, I., zee vi, 6. (1971). The effect 01 extrinic incentive on social qualitative aspect of task performance. Journal of Personality. 39, 606-617.
17
Lepper, M. R. (1973). Dissonance, self- perception and honesty in children. Journal of Personality and Social Psychology. 25, 65-74.
18
Lepper, M. R. Zanna, M. P. & Abelson. R. P. (1970). Cognitive irreversibility in a dissonance reduction situation. Journal of Personaltiy and Social Psychology. 16, 191-198.
19
Rabbie, J. M. , Brehm, J. W. & Choen, A. R. (1959). Verbalization and reaction to cognitive dissonance. Journal of Personality. 27, 407-417.
20
Weick, K.E. (1964). Reduction of cognitive dissonance through task enhancement and effont expenditure. Journal of Abnormal and social psychology. 49, 211-218.
21
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه عملکرد دانش آموز دختر و پسر 6 تا8 سال دبستانهای بوشهر در آزمون بندرگشتالت
هدف پژوهش حاضر مقایسه عملکرد دانشآموزان دختر و پسر 6 تا 8 ساله دبستانهای بوشهر در آزمون بندرگشتالت به عنوان یک آزمون رسشی و رشدی بوده است. در این مطالعه 589 آزمودنی (398 پسر و 191 دختر) در سنین 6،7 و 8 پایههای اول، دوم و سوم دبستانهای پسرانه و دخترانه بوشهر به صورت تصادفی برگزیده شدند. اجرا و نمرهگذاری این آزمون بر طبق نظام نمرهگذاری کوپیتز(1963،1975) انجام گرفت. نتایج به دست آمده از تحلیل واریانس عاملی[1]،” فرضیه اول و دوم تحقیق را مبنی بر تفاوت سطح عملکرد کودکان گروههای 6، 7 و 8 ساله و تفاوت سطح عملکرد بین دختران و پسران در آزمون بندرگشتالت تأیید می کند. همچنین تحلیل واریانس اندازههای مکرر وجود تفاوت در سطح عملکرد خطاهای چهارگانه تحریف، چرخش، یکپارچگی و تکرار غیرارادی آزمودنیها را نشان میدهد. این یافتهها فرضیه سوم و فرضیههای فرعی آن رابجز برای فرضیه فرعی دوم (خطای چرخش) تأیید میکند. فرضیه چهارم تحقیق با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون آزمایش و تأیید شد، که در نتیجه بین وضعیت اجتماعی - اقتصادی و آزمون بندرگشتالت در سطح آماری 0/01= Pرابطه معنیداری دیده شد. بالاخره، نتایج به دست آمده از مطالعات رشدی بیانگر این است که کودکان گروه سنی 6 سال تا 6 سال 11 ماه از لحاظ سطح عملکرد رشدی از هنجار رشدی کوپیتز تا حدودی بالاتر هستند، لیکن در گروههای سنی 7 سال تا 7 سال 11 ماه و 8 سال تا 8 سال 11 ماه هیچگونه تفاوتی بین این مطالعه با مطالعه هنجاری کوپیتز دیده نشد.
https://psychac.scu.ac.ir/article_16392_8071c9d88e07297659f53768fc5237f0.pdf
1997-06-22
82
104
10.22055/psy.1997.16392
غلام رضا
رجبی
gholamrezarajabi@gmail.com
1
مربی گروه روانشناسی دانشگاه خلیج فارس
AUTHOR
لطفآبادی، حسین (1369). آزمونهای روانی ـ شناختی کودکان برای مشاوره کودک. انتشارات آستان قدس رضوی، مشهد.
1
علیلو، مجیدمحمود (1372). هنجاریابی آزمون بندرگشتالت در مورد کودکان 10 ـ 7 ساله تبریزی. مجله پژوهشهای روانشناختی، دوره 2، تابستان، 33 - 45.
2
مارنات، گراث، کری (1990). راهنمای سنجش روانی برای روانشناسان بالینی، مشاوران و روانپزشکان. ترجمه شریفی، حسنپاشا(1374). جلد یک، انتشارات رشد، تهران.
3
یوسفی، فریده (1372ـ1371). هنجاریابی آزمون بینایی ـ حرکتی بندرگشتالت در مدارس ابتدایی شیراز. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره هشتم، شماره اول و دوم پائیز و بهار، 65 - 86.
4
Ackerman, P.T, Peters, J.R & Oykman, R.A. (1971). Children with specific learning disabilities; Bender - Gestalt test findings and other signs. Journal of Learning Disabilites. 4,437-446.
5
Andert, J.N, Hustak, T. & Dinning, W.D, (1978). Bender-Gestalt reproduction times for retarded adults. Journal of Clinical Psychology. 34, 927-929.
6
Baldwin. M.V. (1950). A note regarding the suggested use of the Bender-Gestalt test as a measure of school readings. Journal of Clinical Psychology. 6, 412.
7
Bender, L. (1938). A Visual - motor gestalt test and it’s clinical use. American Orthopsychitaric Association Research Monographs. No.3. New York: American Orthopsychitaric Association.
8
Bender, L. (1964). A Bender - motor Gestalt test: Grades and manual of instruction. The American Orthopsychitaric Association.Inc.
9
Bender, L. (1967). The Visual - motor Gestalt function 6 and 7 - years old normal and schizophrenic. In J.Zubin & G.A.Jervis(Eds), Psycopathology of mental devlopment. New York. Grune & Stratton.
10
Brannigan, Gary and others. (1995). Further validation of the qualitative scoring system for the modified Bender-Gestalt test. Psychology in the SchooL V32 hi, 24-26
11
Chorost, S.B, Spivaek, G,Levin. M. (1959). Bender-Gestalt rotation and E.E.G abnormalities in childrenJournal of Consulting Psychology. 23, 55-90.
12
Clawson, A. (1959). The Bender visual - motor Gestalt test as in index of emotional disturbance. Journal of Projective Techniques. 23, 143-206
13
Elber, m. (1958). A Bender-Gestalt validity study: The performance of mental related children. Dissertation Abstracts. 18. 296.
14
Evans. R.I, (1973). Jean piaget. The Man and Ideas, New York: Dutton.
15
Fuller, Gerald, B;Vanc and Booney (1993). Comparison of the Minnesota Percepto - Diagnostic Test - Revised and Bender-Gestalt in predicting Achievement. Psychology In the School. 30(3), 220-226.
16
Ghasemzadeh, H (1988) A pilot study of the Bender-Gestalt test in a sample of Iranian normal children. Journal of Clinical Psychology. 44(5), 787-792.
17
Ham, J.D (1964). The Bender-Gestalt test. A scoring method for identifying brain damage. Journal of Consulting Psychologhy. 28, 34-40
18
Halpin, V.G (1955). The Hutt adaptation of Bender-Gestalt Test. New York:
19
Grune & Stratton.
20
Hanvick. I (1953). A note on rotation in the Bender-Gestalt test as predictors of E.E.G.abnormaljtjes in children. Journal of Clinical Psychology. 9,399.
21
Harriman, M. and Harriman, P. (1950). Bender-Gestalt as a measure of school reading. J.clin. psych, 6, 175-177.
22
Hutt, M.L.(1950).Test of personality: picture and drawing techniques C:
23
Revised Bender visual- motor Gestalt test. In weider, A.(Ed.) contribution toward Medical Psychology. New York: Ronald press.
24
Hutt, M.L. and Briskin, G,J.(1960). The clinical use of the revised Bender-Gestalt test. New York, Grune & Stratton, Inc.
25
Hutt, M.L. (1977). The Hutt adaptation of the Bender-Gestalt test. Third edition, NewYork, Grune & Stratton, Inc
26
Joseph, R. (1982). The neuropsychology of development: Hemispheric laterality, limbic language, and the origin of thought. Journal of Clinical Psychology. 88, 4-33.
27
Koppitz, E.M. (1958). The Bender-Gestalt test and learning disturbances in young children. Journal of Clinical Psychology. 14, 292-292.
28
Koppitz, E.M. Sulivan. J, Blyth, D. and Schelton, J. (1959). Prediction of first grade school achievment with the Bender-Gestalt test and human figure drawing. Journal of Clinical Psychology. 15, 164-168.
29
Koppitz, E.M. Mardis, V. & Stepheenson, T. (1961). A note on screening school beginners with the Bender-Gestalt test. Journal of Education! Psychology. 52, 80-81
30
Koppitz, E.M. (1962). The Bender-Gestalt test with human figure drawing test for young school children. Columbus, Ohio, Dept. of Education.
31
Koppitz, E.M. (1963).The Bender-Gestalt test for young children. New York Grune & Stratton.
32
Koppitz, E.M. (1975). The Bender-Gestalt test for young children, vol.11. Research and Application, 1963 - 1973, Now York; Grune & Stratton.
33
Lachman, F.M.(1960). Perceptual - motor development in children retarded in reading ability. Journal of Consulting psychology. 24, 427-431.
34
Lacks, P, & Newport, K (1980). A comparision of scoring systems and level of scorer experience on the Bender-Gestalt test. Journal of Personality Assessment. 44, 351-357.
35
Lee.J.M. and Clark. W.W.(1951). Lee-Clark Bender - Reading test. Los Angeles California Test Burean.
36
Luria, A.R. (1973). The working brain. New York: Basic Books.
37
Luria, AR. (1982). Language and cognition. New York: John Wiley.
38
Masely, D.A. (1970). Performance of deprived children the Bender-Gestalt test, Disseration Abstracts International, 30,8(A) 33-29.
39
Miller, L,G, Leowen Feud, R, and Turner, J.(1963). Reliability of Koppitz scoring system for the Bender-Gestalt , Journal of Clinical Psychology.
40
Pascal, G. and suttel. (1951). The Bender-Gestalt test.New York: Grune & Stratton.
41
Pauker, J.D. (1976). A quick-scoring system for The Bender-Gestalt:
42
Interrater reliabilily and scoring validity. Journal of Clinical Psychology. 32,
43
Raven, J.C. (1956). The coloured progressive matrices. London: H.KLCWiS.
44
Smith. L. and Keogh. (1961). Group technique and proposed scoring system for the Bender-Gestalt test with children. Journal of Clinical Psychology. 17,
45
Smith. G and Keogh. B. (1962). The groupe Bender-Gestalt as a reading readiness screening instrument. Perceptual Motor - Skills, 639 - 645.
46
Vygotsky, L.S. (1962). Thought and language. Cambridge, M.AMIT Press.
47
Wertheimer, W. (1923). Studies in the theory of Gestalt psychologische for schung. 4, 301-350.
48
Zuelzer, M.B Sledman. J.M. (1976). Koppitz Bender-Gestalt scores in first grade children as related to ethno -cultural background, socioeconomic, class and sex factor. Journal of Counsulting and Clinical Psychology.
49
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه نگرشهای فرزندپروری والدین و جایگاه مهار در دانشآموزان مقطع راهنمایی شهرستان دزفول
جایگاه مهار به عنوان خصیصهای شخصیتی به این امراشاره دارد که هر فرد مجموعهای از باورها و انتظارات دارد، مبنی براینکه افراد یا عواملی هستند که پاداشها و تنبیههارا در زندگی وی در اختیار دارند . در این خصوص، برخی افراد جهت گیری درونی دارند، و معتقدند که تبحر، سخت کوشی، احتیاط و رفتار مسئولیت پذیر به پیامدهای مثبت خواهد انجامید. این دسته افراد جایگاه مهار درونی دارند و به آنها دروننگر اطلاق میشود. از طرف دیگر، برخی افراد جهتگیری بیرونی پیدا میکنند و اعتقاد دارند که رویدادها از طریق شانس، قدرت دیگران و عوامل ناشناخته و غیر قابل مهار تعیین میشوند. چنین افرادی جایگاه مهاربیرونی دارند و به آنها بروننگر گفته میشود. در چارچوب شناسایی و مطالعه عوامل مؤثر بر شکلگیری جایگاه مهار، هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین نگرشهای فرزندپروری والدین و جایگاه مهار فرزندانشان میباشد. سه نوع نگرش فرزندپروری مورد بررسی در این پژوهش عبارتند از نگرش سلطهگری، نگرش وابستگی شدید و نگرش بیاعتنایی نمونه این تحقیق شامل 217 نفر دانشآموز دختر و پسر پایه سوم مقطع راهنمایی شهر دزفول بود، که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. این تحقیق شامل چهار فرضیه اصلی و چندین فرضیه فرعی در خصوص رابطه منفی نگرشهای فرزندپروری سلطهگری، وابستگی شدید و بیاعتنایی با جایگاه مهار دانشآموزان بود. نتایج تحلیل آماری دادهها نشان میدهند که تقریباً همه فرضیههای اصلی و فرعی این تحقیق تأیید میشوند. بر اساس یافتههای این تحقیق،پژوهشگران پیشنهادهایی در خصوص شکلگیری و اصلاح جایگاه مهار دانشآموزان به والدین و آموزگاران ارائه میدهند.
https://psychac.scu.ac.ir/article_16393_ae09870f5c1be3bb30bcfbd5369ffc6e.pdf
1997-06-22
105
126
10.22055/psy.1997.16393
مسعود
برومند نسب
boroumand_md@yahoo.com
1
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
AUTHOR
حسین
شکر کن
shokrkon-h@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
بهمن
نجاریان
najarianb@hotmail.com
3
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
اتکینسون، ریتا. اتکینسون، ریچارد. و هیلگارد، ارنست (1983). زمینه روانشناسی (جلد اول)، ترجمه:براهنی، محمدنقی و همکاران(1367). تهران،انتشارات رشد.
1
بیابانگرد، اسماعیل (1371). بررسی رابطه بین مفاهیم منبع کنترل، عزتنفس و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای شهر تهران، فصلنامه تعلیم و تربیت، سال هشتم، شماره 2، صص 113-98.
2
سیف، علیاکبر (1368). روانشناسی پرورشی(روانشناسی یادگیری و آموزش). تهران، انتشارات آگاه.
3
شیلینگ، لوئیس (1984). نظریههای مشاوره(دیدگاههای مشاوره)ترجمه: آرین، سیده خدیجه، (1372). تهران، انتشارات اطلاعات.
4
ماسن، پاول، هنری و همکاران. رشد و شخصیت کودک، ترجمه:یاسایی، مهشید (1368). تهران، انتشارات نشر مرکز.
5
نلسون، ریتاویکس، ایزرائل، الن سی (1984). اختلالهای رفتاری کودکان. ترجمه: منشی طوسی، محمدنقی (1369). مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی.
6
هیلگارد، ارنست. گوردون. باور (1975). نظریههای یادگیری (جلد اول). ترجمه: براهنی، محمدنقی (1371) تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
7
Adorno, T, Frenkel Brunswik, E, Levinson, D. & R. Nevitt Sanford, (1950). The authoritaran personality. NewYork
8
Bachman, J.G. (1970). Youth in Transition (vol 2): The Impact of Family Background and Intelligence on Tenth Grade Boys. Ann Arbr, Michigan Insitiute for Social Research. University of Michigan.
9
Bachman, J.G, Johnston, L.D. & O’Malley. P.M (1978). Adolescence to adulthood: Change and stabillity in the lives of young men. Ann Arbor, Institute for Social Research. University of Michigan.
10
Baumrind, D. (1973). The development of instrumental competence through socialization. In AD Pick(ed.), Minneapolis University of Minnesota Press.
11
Bolles. R. C. (1972). Reinforcement, expectancy. and learning. Psychological Review. 28, 21-29.
12
Bowly, J. (1969). Attachment (vol,1):Attachment and Loss. NewYork: Basic Books.
13
Brunkan, R.J. & Crites, J.O. (1964). An inventory to measure the parental attitude variables in theory of vocational choice. Journal of counselling and Personality. 11, 3-12.
14
Bryant, B. K & Trockel, J.F. (1976). Personal history of psychological stress related to locus of control orientation among college wonen, Journal of Consulting and Clinical Psychology. 6, 1552-1553.
15
Crandall, V.C, Katkovsky, W.& Crandall, V.J. (1965). Children’s beliefs in their control of reinforcements in academic achievement behaviors. Child Development. 36, 91-109.
16
Davis, W.L. & Phares, E.J. (1969). Parental Antecedents of lnternal - external control reinforcement. Psychological Reports. 24, 427-436.
17
De Man, A.F. (1987-88). The autonomy - control scale. Psychology and Human Development. 2, 1-6.
18
De man, A.F, Hall, V.& stout, D. (1990). Family environment and multidimensinal locus of control. Social Behavior and Personality. 18, 197-200.
19
De Man, A.F. Leduc, C.P.& Labreche-Gauthier, L. (1992). Parental control in child rearing and multidimensional locus of contorol. Psychological Reports. 70, 320-332.
20
Drews, Elizabeth Monroe & Teahan, Johen (1957). Parental attitudes and academic achievement. Journal of Clinical Psychology. 13(4), 328-332.
21
Epstein, S. (1979). Explorations in personality today and tomorrow: A tribute to Henry A. Murray. American Psychologist. 34, 649-653.
22
Flavell, J.H. (1977). Cognitive development. Englewood Sliffs, N.J. Prentice- Hall.
23
Freud, S. (1964). An outline of psychoanalysis. Standard Editor of the Work of Sigmund Freud. London: Hogarth Press.
24
Hetherington, E.M. (1972). Effects of father absence on personaliy development in adolescent daughters. Developmental Psychology. 7, 313-326.
25
Hull, C.L. (1943). Principles of behavior. New York: Appleton.
26
Herch, P.D & Scheibe, K.E (1967). On the reliability and validity of internal - external contorl as apersonality dimension. Journal ofconsultingpschology.
27
31, 609-613.
28
Johnson, B,L. & Kilmann, P.R. (1975). The relationship between recalled parental attitudes and internal - external contorl. Journal of Clinical Psycholody. 31, 40-42.
29
Katkovsky, W. Crandall, V.C & Good,S. (1967). Parental antecedents 01 children’s beliefs in internal - external control of reinforcement in intellectual achievement situations. Child Development. 28, 765-776.
30
Levenson, H,(1981). Differentiating among internality powerful others, and chance, in H.M. Lefcourt(ed), Research with the Locus of Control Constuct. Vol,1, newYork: Academic Press. 15-63.
31
Misch, W. (1976). On the interface of cognition and personality: Beyond the person - situation debate, American Psychologist. 34, 740-754.
32
Nikelly. A.G. (1971). Fundamental concepts of maladjustment, in A.G.Nikelly (Ed), Techniques for behavior change. Springfield ILL:Charles C,Thomas.
33
Nowicki, S. (1978). Reported stressful events during development periods and their relation to locus of control orientation in college students, Journal of Consulting and Clinical Psychology. 6, 1552-1553.
34
Nowicki, S. & Strickland, B.R (1973). A locus of control for children. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 40, 148-154.
35
Phares, E.J. (1968). Differential utilization of information as a function of internal - external control. Journal of Personality. 36, 649-662.
36
Rotter. J.B. (1954). Social learning and clinical psychology. Englewood Cliffs.
37
N.J: Prentice Hall.
38
Rotter. J.B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement, Psychological Monographs. 80, (whole N, 609).
39
Sears, R.R. Maccoby, E.E. & LEVIN, (1957). Patterns of child rearing. New York: Harper & Row.
40
Schaefer, E.S. (1959). A circumplex model for maternal behavior, Journal of Abnormal and Social Psychology. 59, 226-235.
41
Shore, R.E. (1967). Parental determinants of boys in(ernal - external control. Unpublished Dissertation, Syracuse USA.
42
Watson, G. (1928). Psychologial care of infant and child. New York: Norton.
43
ORIGINAL_ARTICLE
چگونه استناد کنیم؟
هرچند در دستنامه انجمن زبانهای مدرن و دستنامههای سایر سبکها توضیحات دقیق بسیاری در مورد "چگونگی"استناد کردن وجود دارد، اما دستورالعمل روشنی برای اینکه"چه موقع" به متنی استناد کنیم دیده نمیشود. اکثر نشریات دستورالعملهای لازم را برای مؤلفین تهیه کردهاند،اما در مورد زمان استناد کردن توضیحی ندادهاند. علیرغم مطالعات بیشماری که در مورد رفتارهای استنادی به عمل آمده است، و به رغم اینکه ویراستاران و سردبیران مجلاّت به طور گسترده برلزوم ابراز دَین فکری صحه گذاشتهاند، لازم است نکاتی در مورد زمان مناسب برای دادن ارجاعات رسمی و قدردانی از نویسندگان دیگر، به نویسندگان و داوران یادآور شود. چون استناد امری است ذهنی و فرهنگی، میتوان گفت که هیچ دستورالعمل قاطعی مبنی بر زمان استناد وجود ندارد. از این رو، دور از انتظار است که آمایش متون اساساً بتواند آنچه را که لازمه ربط[1] ، گزینشیبودن[2] و جامعیت[3] است، برآورده سازد. آنچه که در یک زمینه بدیهی است، در زمینه دیگر ممکن است تازگی داشته و یا مطلب منحصر به فردی باشد. آزمون سه سالهای که دانشجویان کارشناسی ارشد به بالا نیز در آن شرکت داشتهاند، نشان داد که در مورد لزوم استناد به لغات و اصطلاحات، ایده ها، روشها، و غیره برداشتهای متفاوتی وجود دارد. در این مقاله برای ویراستاران و سردبیران نشریات دستورالعمل موقتی پیشنهاد شده است که باید در عمل با زمینه های مختلف وفق داده شود.
https://psychac.scu.ac.ir/article_16394_7f22502dc0e9150522e6a0e5e136d96f.pdf
1997-06-22
127
141
10.22055/psy.1997.16394
عبد الحسین
فرج پهلو( مترجم )
1
عضو هیئت علمی گروه کتابداری واطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
Barzun, J. & Graff, H. (1985). Modern Researcher, 4th ed. San Diego: Harcourt Brace Jovanovich.
1
Bonitz, M., Bruckner, E. & Scharnhorst, A. (1995). The Matthew Effect of the two worlds in science: Consequences from World Science structure research. Extended Abstracts of the Fourth Science and Technology Indicators Conference, October 5-7, Antwerp, Belgium. pp. 1 63-67. Leiden, Netherlands:
2
Centre for Science and Technology Studies, University of Leiden.
3
Chernin, E. (1988). The Harvard system: A mystery dispelled. British Med wal Journal; 297: 1062-63.
4
The Chicago Style Manual. (1982). 13th ed. Chicago: University of Chicago Press.
5
Cronin, B. (1984). The citation process: The role and significance of citations in scientific communication. London: Taylor Graham.
6
Cronin, B. (1994). The scholars courtesy - a survey of acknowledgement behavior. Journal of Documentation, 50: 165-96.
7
Fairchild, R. (1981). The implications of pageless documentation. Chronicle of Higher Education, 3: 24.
8
Garfield, E. (1961). Information theory and other quantitative factors in code design for document card systems. Journal of Chemical Documetation, 1:
9
Garfield, E. (1970). Can criticism and documentation of research papers be automated? Current Contents, 11: 4. (Reprinted in Gaffield, E. (1977). Essays of an information scientist, 12: 183-90. Philadelphia: 151 Press.)
10
Garfield, E. (1977). Can citation analysis be automated? Statistical association
11
methods for mechanized documentation: Symposium proceedings, National
12
Bureau of Standards (NBS), Miscellaneous publication 269, edited by Mary
13
Elizabeth Stevens, Vincent E. Giuliano, and Laurence B. Heilprin, pp.
14
189-92. Washington, D.C.: NBS, 1965. (Reprinted in Garfield, E. (1977).
15
Essays of an information scientist, 12: 184-90. Philadelphia: ISI Press.)
16
Garfield, E. (1977). Information theory and all that Jaz: a lost reference list leads to a pragmatic assignment to students. Current Contents. 44: 5-8. (Reprinted in Garfield, E. (1980). Essays of an information scientist, 3:271-85. Philadelphia: ISI Press.)
17
Garfield, E. (1981). From citation annesia to bibliographic plagiarism. Current Contents, 23: 5-9. (Reprinted in: Garfield, E. (1981). Essays of an information scientist, 4: 503-7. Philadelphia: ISI Press.)
18
Garfield, E. (1982). More on the ethics of scientific publication: Abuses of authorship attribution and citation annesia undermine the reward system of science. Current Contents, 30: 5-10. (Reprinted in: Garfield, E. (1983). Essays of an information scientist, 5: 621-26. Philadelphia: IS! Press.)
19
Garfield, E. (1985). Pageless documentation, or, what a difference a page makes. Current Contents, 17: 3-6. (Reprinted in Garfield, E. (1986). Essays of an information scientist, 8: 160-63. Philadelphia: 1ST Press.)
20
Garfield, E. (1989). Citation behavior — An aid or a hinderance to information retrieval? Current Contents,(18): 3-8. (Reprinted in: Garfield, E. (1989). Essays of an information scientist. Philadelphia: IS! Press.)
21
Garfield, E. (1989). Manfred Kochen: in memory of an information scientist
22
pioneer. Qua World Brain ist. Current Contents, 25(June 19, 1989): 3-14.
23
(Reprinted in: Garfield, E. (1989). Essays of an information scientist, 12:
24
166-77. Philadelphia: 1ST Press.)
25
Garfield, E. (1990). The most cited papers of all time, SCI 1945-1988: Part 1A:
26
The Sd Top 100 - Will the Lowry method ever be obliterated? Current Contents, 7: 3-14. (Reprinted in Garfield, E. (1991). Essays of an information scientist, 13: 45-88. Philadelphia: ISI Press.)
27
Gibaldi, J. ed. (1995). Modern Language Association Handbook of Research Papers. 4th ed. New York: Modern Language Association.
28
Halbwachs, M. (1925). Les cadre sociaux de Ia memoire. reprint, New York:
29
Arno, 1975.
30
Hauptmann, R., ed. (1994). Special issue: Plagiarism. Journal of Information Ethics, 3(pts. 1 and 2).
31
The Humanities program at Eart ham College. (1993). Eartham College, Richmond, md.
32
Kaplan, N. (1965). The norms of citation behavior: Prolegomena to the footnote. American Documentation, 16: 170-84.
33
Kling, R. (1994). ASIS Internet Bulletin Board, October 1, 1994.
34
Kochen, M. (1987). How well do we acknowledge intellectual debts? Journal of Documentation, 43: 54-64.
35
Laggett, G., Mead, C., & Kramer, M. eds. (1985). Prentice-Hall Handbook for Writers. 9th ed. Englewood Cliffs, N.J.: Prenctice Hall.
36
Langham, T. (1995). Consistency in referencing. Journal of Documentation. 51(:
37
Lowry, 0., Rosebrough, J., Farr, A. & Randall, R. (1951). Protein measurement with the Folin Phenol Reagent. Journal of Biological Chemistiy, 193: 265.
38
Merton, R. (1968). Social theory and social structure. New York: Free Press. Merton, R. (1968). The Matthew Effect in scince. Science, 159: 56-63.
39
Merton, R. (1988). The Matthew Effect II. ISIS 79: 606-23.
40
Merton, R. (1993). On the shoulders of giants: a shandean postscript. Chicago:
41
University of Chicago Press.
42
Reiss, P. (1984). Towards a theory of the footnote. New York: de Gruyter.
43
Smith, L. (1981). Citation analysis. Library Trends, 30(1981): 83-106.
44
Swanson, P. (1986). Undiscovered public knowledge. Library Quarterly, 56:
45
Swanson, P. (1987). Two medical literatures that are logically but not bibliographically connected. Journal of the American Society for Information Science, 38: 228-33.
46
Webster’s Third New International Dictionary. (1976). Springfield, Mass.: 0. &
47
C. Merriam.
48
Zuckerman, ,H. (1987). Citation analysis and the complex problem of intellectual influence. Sociometrics, 12: 329-38. F.!
49
ORIGINAL_ARTICLE
نقدی بر کتاب: پیش نویس استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران تهران: کتابخانه ملّی جمهوری اسلامی ایران
-
https://psychac.scu.ac.ir/article_16395_534049bca70c302f705c348cd7101236.pdf
1997-06-22
142
145
10.22055/psy.1997.16395
مرتضی
کوکبی
1
عضو هیات علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR