هدف از این پژوهش تعیین رابطه بیثباتی هیجانی، رفتار جامعهگرا و پرخاشگری با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر سال سوم راهنمایی شهر اهواز است. در این تحقیق، 400 دانشآموز (200 دختر و 200 پسر) که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای از جامعه آماری انتخاب شدند، به عنوان نمونه تحقیق مورد مطالعه قرار گرفتند. فرضیههای تحقیق به طور کلی عبارت از این بودند که بیثباتی هیجانی و پرخاشگری با عملکرد تحصیلی رابطه منفی و رفتار جامعهگرا با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت دارند. برای سنجش فرضیهها از سه مقیاس بی ثباتی هیجانی، رفتار جامعهگرا و پرخاشگری و برای عملکرد تحصیلی از میانگین کل نمرههای دانشآموزان استفاده به عمل آمد. تجزیه و تحلیل دادهها، فرضیهها را به شکل مورد نظر تأیید کرد.