دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
19
1
2012
06
21
بررسی عوامل مؤثر بر رشد مسیر شغلی دانشآموزان سوم راهنمایی تا پیش دانشگاهی شهر اصفهان
1
18
FA
احمد
صادقی
دکترای مشاوره مسیر شغلی. مدرس مدعو گروه مشاوره دانشگاه اصفهان (نویسنده مسئول)
asadeghi22@gmail.com
ایران
باغبان
دانشیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان
i.baghban@edu.ui.ac.ir
فاطمه
بهرامی
دانشیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان
dr-f.bahrami@edu.ui.ac.ir
سید احمد
احمدی
استاد گروه مشاوره دانشگاه اصفهان
حسین
مولوی
استاد گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان
m.molavi@edu.ui.ac.ir
هدف از این پژوهش تعیین عوامل مؤثر بر رشد مسیر شغلی دانشآموزان بود. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان سوم راهنمایی تا پیش دانشگاهی شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-1388 بودند. از این جامعه، نمونهای با حجم 721 نفر (دختر و پسر) به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای پنج عامل شخصیت نئو، رشد مسیر شغلی، باور به مهارتها، حمایت والدین، بیتصمیمی مسیر شغلی، خودکارآمدی تصمیمگیری و عزتنفس استفاده شد. روشهای آماری مورد استفاده شامل آمار توصیفی و تحلیل استنباطی به روش مدلسازی معادله ساختاری بود. نتایج حاصل از مدل معادله ساختاری نشان داد خودکارآمدی تصمیمگیری، حمایت خانواده، رغبت هنری و بیتصمیمی بر رشد مسیر شغلی دانشآموزان تأثیر معنادار دارند. به طوری که بیتصمیمی به کاهش و خودکارآمدی تصمیمگیری، حمایت خانواده و رغبت هنری بر افزایش رشد مسیر شغلی تأثیر میگذارد. تأثیر خودکارآمدی تصمیمگیری از سایر عوامل بیشتر است و بعد از آن حمایت خانواده بیشترین تأثیر را دارد. یافتهی دیگر پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار خودکارآمدی بر اساس 6 موضوع هالند بر رغبتها میباشد. در زمینهی تأثیر شخصیت بر بیتصمیمی یافتههای پژوهش نشان داد، روانرنجوری تأثیر مثبت و وجدانگرایی و تجربهگرایی تأثیر منفی بر بیتصمیمی دارند. با توجه به اجرای پژوهش در جامعهی دانشآموزی شهر اصفهان نتایج پژوهش محدود به این جامعه است و در تعمیم نتایج باید احتیاط کرد.
شخصیت,رغبت,تصمیمگیری,حمایت والدین,خودکارآمدی تصمیمگیری,رشد مسیرشغلی
https://psychac.scu.ac.ir/article_11730.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_11730_3bf24e4ed0d05506283c789c5b6ca31e.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
19
1
2012
06
21
اثر خشنودی از درآمد بر قصد ترک شغل: نقش واسطهای خشنودی شغلی، تعهد سازمانی و انگیزش شغلی
19
42
FA
داود
حیاتی
کارشناس ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه شهید چمران اهواز
عبدالکاظم
نیسی
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
aneisi@yahoo.com
نسرین
ارشدی
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز (نویسنده مسئول)
nasrinarshadi@yahoo.com
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر ابعاد چهارگانه خشنودی از درآمد بر قصد ترک شغل با میانجیگری خشنودی شغلی، تعهد سازمانی، و انگیزش شغلی انجام گرفت. نمونه پژوهش حاضر شامل نفر (260 مرد و 13 زن) با میانگین سنی 44 سال بودند که به روش تصادفی طبقهای از میان کارکنان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب-منطقه اهواز انتخاب شدند. شرکتکنندگان در این پژوهش پرسشنامههای خشنودی از درآمد، قصد ترک شغل، خشنودی شغلی کلی، تعهد سازمانی و انگیزش شغلی را تکمیل نمودند. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرمافزارهای SPSS ویراست 18 و AMOS ویراست 18 انجام شد. جهت آزمودن اثرهای واسطهای نیز روش بوت استراپ مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش نسبتاً خوبی با دادهها برخوردار است. برازش بهتر از طریق حذف مسیرهای غیرمعنیدار (خشنودی از افزایش حقوق به قصد ترک شغل، خشنودی از مزایا به قصد ترک شغل، و خشنودی از افزایش حقوق به تعهد سازمانی) و همبسته کردن خطاهای دو مسیر حاصل شد. همچنین، اثرهای منفی غیرمستقیم ابعاد چهارگانه خشنودی از درآمد بر قصد ترک شغل از طریق سه متغیر میانجی حمایت دریافت نمودند.
خشنودی از درآمد,خشنودی شغلی,تعهد سازمانی,انگیزش شغلی,قصد ترک شغل
https://psychac.scu.ac.ir/article_11731.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_11731_cfc18190d7cef5797196182f065b5b52.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
19
1
2012
06
21
مقایسهی دانشآموزان دختر موفق و ناموفق دبیرستانی از لحاظ سبکهای اسنادی و خودناتوان سازی با کنترل هوش، در شهر اهواز
43
62
FA
سکینه
حیدری
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، مدرس دانشگاه پیام نور واحد ترکالکی (نویسنده مسئول)
heidarisakineh@yahoo.com
غلامحسین
مکتبی
استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز
ghmaktabi@yahoo.com
منیجه
شهنی ییلاق
استاد دانشگاه شهید چمران اهواز
mshehniyailagh@yahoo.com
هدف پژوهش حاضر مقایسهی دانشآموزان دختر موفق و ناموفق دبیرستانی از لحاظ سبکهای اسنادی و خودناتوان سازی با کنترل هوش، در شهر اهواز میباشد. جامعهی آماری این مطالعه را تمام دانشآموزان دختر موفق و ناموفق سال اول دبیرستان شهر اهواز در سال تحصیلی 90-1389 تشکیل داده است. از این جامعهی آماری، نمونهای به تعداد 100 نفر (50 نفر دانشآموز موفق و 50 نفر دانشآموز ناموفق). با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شد. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامهی سبکهای اسنادی سلیگمن و سینگ (ASQ)، پرسشنامهی خودناتوان سازی رودوالت (SHS)، آزمون هوشی ریون و میانگین معدل سال سوم راهنمایی و نیم سال اول سال اول دبیرستان استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) نشان داد که بین دانشآموزان دختر موفق و ناموفق از لحاظ نوع سبکهای اسنادی (و خرده مقیاسهای آن) تفاوت معنیدار وجود دارد. به علاوه، خودناتوان سازی و خرده مقیاسهای آن در دانشآموزان ناموفق بالاتر از دانشآموزان موفق بود.
دانشآموز موفق,دانشآموز ناموفق,سبکهای اسنادی,خودناتوان سازی,هوش
https://psychac.scu.ac.ir/article_11732.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_11732_9d8af52654c2e77391f15476c0e5f7dd.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
19
1
2012
06
21
تأثیر آموزش هوش معنوی بر بهزیستی روانشناختی، اضطراب وجودی، و هوش معنوی، در دانشجویان دانشکده نفت اهواز
63
80
FA
سید علی
مرعشی
دکتری حرفهای پزشکی، ام.پی.اچ و استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز (نویسنده مسئول)
sayedalimarashi@yahoo.com
عبدالزهرا
نعامی
0000-0002-4378-2650
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
naamiabdul@yahoo.com
کیومرث
بشلیده
0000-0002-5519-4792
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
k.beshlideh@scu.ac.ir
یداله
زرگر
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
zargar_y@scu.ac.ir
باقر
غباری بناب
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تهران
bghobari@ut.ac.ir
این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش هوش معنوی بر مؤلفههای بهزیستی روانشناختی، اضطراب وجودی، و هوش معنوی پرداخته است. جامعه آماری شامل دانشجویان دوره کارشناسی دانشکده نفت اهواز در سال تحصیلی90-89 بود. از میان این دانشجویان 112 نفر به طور تصادفی انتخاب و سپس به طور تصادفی در دو بخش مساوی آزمایش و گواه گمارده شدند. از این تعداد 94 نفر تا آخر با پژوهش همراهی کردند که در دو گروه آزمایشی (48 نفر) و گواه (46 نفر) قرار داشتند. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از: پرسشنامه هوش معنوی کینگ (2008)، بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، و اضطراب وجودی گود (1974). این تحقیق یک پژوهش آزمایشی میدانی حقیقی از نوع طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه است. بعد از انجام پیش آزمون برای گروههای آزمایشی و گواه، گروه آزمایش در 15 جلسه 60 دقیقهای تحت آموزش هوش معنوی بر اساس 7 مرحله بسته آموزشی بوول (2004) قرار گرفتند. آنگاه پس آزمون برای گروههای آزمایش و گواه انجام شد. نتایج تحلیل واریانسهای چندمتغیری بیانگر افزایش معنیدار تمام مؤلفههای بهزیستی روانشناختی (شامل پذیرش خود، هدف و جهتگیری در زندگی، رشد شخصی، تسلط بر محیط، استقلال و خودمختاری، و روابط مثبت با دیگران)، و هوش معنوی، و کاهش اضطراب وجودی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه است.
آموزش هوش معنوی,بهزیستی روانشناختی,اضطراب وجودی,هوش معنوی
https://psychac.scu.ac.ir/article_11733.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_11733_fd4ef65628ea166364fbd37bd182f0ef.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
19
1
2012
06
21
تدوین و آزمون یک مدل انگیزشی برای پیشبینی تصمیم دانشآموزان پایهی سوم راهنمایی و اول دبیرستان مناطق روستایی شهرستان سنندج به ادامه یا ترک تحصیل در دورهی دبیرستان
81
98
FA
یحیی
یار احمدی
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج )نویسنده مسئول)
yyarahmadi@gmail.com
ناصر
یوسفی
استادیار گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه کردستان
naseryoosefi@yahoo.com
ناصر
شیربگی
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان
nshirbagi@uok.ac.ir
هدف از پژوهش حاضر تدوین و آزمون یک مدل انگیزشی بر اساس نظریه تعیینگری شخصی جهت تعیین موقعیتهایی که تحت آنها دانشآموزان دوره متوسطه روستایی تصمیم به ادامه یا ترک تحصیل میگیرند، بود. مدل تأیید شده نهایی نشان داد که متغیرهای انگیزشی در تصمیم دانشآموزان به ادامه یا ترک تحصیل نقش اساسی داشته و این متغیرها در کلاس درس به وسیلهی حمایت معلّم از خودپیروی و ارزش ادراک شدهی بالای تحصیل تقویت شده و برعکس به وسیله کنترل شدید معلّم و ارزش ادراک شده پایین تحصیل تضعیف میشوند. تحلیل انجام گرفته توسط نرمافزار آماری لیزرل از دادههای جمعآوری شده از 365 دانشآموز سال سوم راهنمایی و اول متوسطه نشان داد که میزان ارزش ادراک شده تحصیل پیشبینی کننده انگیزش تعیین شده شخصی و شایستگی ادراک شده بوده و بین ادراک حمایت معلم از خودپیروی و شایستگی ادراک شده ارتباط معکوس وجود دارد. همچنین شایستگی ادراک شده به طور مستقیم پیشبینی کننده متغیر وابسته تصمیم به ادامه یا ترک تحصیل میباشد. این منابع انگیزشی علاوه بر تأثیرگذاری بر روی تصمیم به ادامه یا ترک تحصیل، بر روی عملکرد تحصیلی نیز تأثیرگذارند.
مدل انگیزشی,ارزش ادراک شده تحصیل,ادراک حمایت معلّم از خودپیروی,انگیزش تعیین شده شخصی,شایستگی ادراک شده,عملکرد تحصیلی,تصمیم به ادامه یا ترک تحصیل
https://psychac.scu.ac.ir/article_11734.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_11734_ec6629dc55f187f8ac9f73b90d04c26f.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
19
1
2012
06
21
بررسی نقش راهبردهای مقابلهای و سبکهای اسنادی به عنوان پیشبینهای افت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام شهر
99
116
FA
مهرناز
آزادیکتا
0000-0002-5933-0106
دکترای روانشناسی و استادیار دانشگاه اسلامی واحد اسلام شهر
m.azadyekta@yahoo.com
هدف از این تحقیق بررسی نقش راهبردهای مقابلهای و سبکهای اسنادی در افت تحصیلی دانشجویان است. به منظور بررسی فرضیههای تحقیق 480 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام شهر (162 پسر، 318 دختر) از طریق نمونهگیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، آزمون سنجش سبک اسناد اندرسون و آرنولت و پرسشنامه راهبردهای مقابلهای بیلینگز و موس بوده است همچنین معدل ترم گذشته دانشجویان به عنوان شاخص افت تحصیلی محسوب شده است . برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چند متغیره به روش گام به گام استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد بین راهبردهای جلب حمایت اجتماعی، مهار جسمانی و مهار هیجانی با موقعیت شکست و همچنین بین بُعد پایدار-ناپایدار موقعیت شکست و ابعاد درونی- بیرونی،پایدار –ناپایدار و کلی- جزیی موقعیت موفقیت در پرسشنامه سبکهای اسنادی با افت تحصیلی همبستگی معنیداری وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان دهندهی نقش برجستهتر راهبردهای مهار جسمانی و مهار هیجانی و بُعد کلی- جزیی موقعیت موفقیت با افت تحصیلی بود. نتیجه تحقیق نشان داد که بین راهبرهای مقابلهای و سبکهای اسنادی با افت تحصیلی ارتباط معنیداری وجود دارد.
سبک اسناد,راهبرد مقابلهای,افت تحصیلی,دانشجویان
https://psychac.scu.ac.ir/article_11735.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_11735_706645be7a8d5fd6b9a4862d3f331ab3.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
19
1
2012
06
21
نقش صفات شخصیتی در پیشبینی انگیزهی پیشرفت دانشجویان
117
138
FA
حسین
زارع
دانشیار دانشگاه پیام نور
h_zare@pnu.ac.ir
رجبعلی
محمدزاده
مربی دانشگاه پیام نور (نویسنده مسئول)
r_mohammadzade@yahoo.com
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ویژگیهای شخصیتی در پیشبینی انگیزهی پیشرفت دانشجویان میباشد. روش پژوهش به کار رفته در این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی میباشد. نمونه تحقیق شامل 350 نفر از دانشجویان پسر بودند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای استفاده شد. برای سنجش متغیرهای مورد نظر از آزمون شخصیتی نئو (NEO) و پرسشنامهی انگیزه پیشرفت هرمانز (AMQ) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی برونگرایی، باز بودن به تجربه، توافقی بودن و وجدانی بودن با انگیزهی پیشرفت رابطه معنادار مثبت وجود دارد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که بین ویژگی شخصیتی روان نژندخویی با انگیزهی پیشرفت رابطهی منفی معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی و انگیزهی پیشرفت همبستگی چندگانه وجود دارد و ویژگی شخصیتی وجدانی بودن بهترین پیشبینی کنندهی مثبت انگیزه پیشرفت و ویژگی شخصیتی رواننژندخویی پیشبینی کنندهی منفی انگیزهی پیشرفت میباشد.
ویژگیهای شحصیتی,انگیزهی پیشرفت
https://psychac.scu.ac.ir/article_11736.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_11736_052046953152b4a0faa29a616aebf3fe.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
19
1
2012
06
21
بررسی برخی ویژگیهای روانشناختی و زیستی- جسمانی به عنوان پیشبینهای ابتلا به بیماری قلبی- عروقی و تیپ 2 دیابت
139
174
FA
شهلا
نظرپور
دانشجوی دکتری دانشگاه شهید چمران (نویسنده مسئول)
sh.nazarpour@yahoo.com
مهناز
مهرابی زاده هنرمند
0000-0001-6901-7861
استاد گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران
m_mehrabizadeh@yahoo.com
ایران
داودی
0000-0003-3526-0673
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران
davoudi_i@scu.ac.ir
سید مسعود
سیدیان
استادیار گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی اهواز
هدف از انجام این تحقیق، تعیین پیشبینهای ابتلا به بیماری قلبی – عروقی و تیپ 2 دیابت در شهر اهواز. به همین منظور 450 نفر (سه نمونه 150 نفری سالم، دیابتی و قلبی – عروقی) به صورت تصادفی از میان کلیهی بیماران دیابتی و قلبی – عروقی مراجعهکننده به مراکز درمانی دولتی و خصوصی شهر اهواز و پرسنل شاغل در مراکز فوق انتخاب گردید. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه تابآوری، پرسشنامه پنج عاملی نئو، پرسشنامه سبک زندگی، وضعیت اقتصادی – اجتماعی و آزمایشات بالینی همانند (قندخون، چربی خوب و ...) نمونهها استفاده گردید. برای تحلیل دادهها از روش رگرسیون لوجستیک مالتی نامینال استفاده شد. یافتهها نشان دادند که تابآوری، روانرنجورخویی، برونگرایی، سبک زندگی و قندخون پیشبین ابتلا به تیپ 2 دیابت و تابآوری، روانرنجورخویی، برونگرایی، وجدانی بودن، سبک زندگی و وضعیت اقتصادی – اجتماعی پیشبین ابتلا به بیماری قلبی - عروقی است. وجدانی بودن، وضعیت اقتصادی – اجتماعی، سابقه خانوادگی، وزن، فشار خون و فاکتورهای خونی LDL، HDL، تریگلیسرید و کلسترول در پیشبینی بیماری تیپ 2 دیابت نقشی ایفا نمیکنند. به علاوه، در ابتلا به بیماری قلبی – عروقی سابقه خانوادگی، وزن، فشارخون و فاکتورهای خونی LDL، HDL، تریگلیسرید و کلسترول نقشی ندارند.
ویژگیهای روانشناختی,ویژگیهای زیستی– جسمانی,بیماری قلبی– عروقی,تیپ 2 دیابت
https://psychac.scu.ac.ir/article_11737.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_11737_eed784884599dc7ed117201ab9ebbba6.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
19
1
2012
06
21
اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوهی شناختی-رفتاری بر الگوی رفتاری تیپ A و استرس شغلی در کارکنان یک شرکت صنعتی
175
198
FA
میثم
خدیوی
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز
m.khadivi2009@gmail.com
یداله
زرگر
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز (نویسنده مسئول)
zargar_y@scac.ir
ایران
داودی
0000-0003-3526-0673
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
davoudi_i@scu.ac.ir
در پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوهی شناختی- رفتاری بر الگوهای رفتاری تیپ Aو استرس شغلی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارکنانیکشرکت صنعنتی بود که تعداد 500 نفر از آنها (حدود 10 درصد کل جامعه) به صورت تصادفی انتخاب شدند و بر اساس پرسشنامه تیپ شخصیتی A مورد بررسی قرار گرفتند و از بین افرادی که در این پرسشنامه، نمرهی آنان بالاتر از یک انحراف معیار از میانگین بود، به طور تصادفی تعداد 30 نفر انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابتدا در دو گروه پیش آزمون دو پرسشنامه تیپA و استرس شغلی اجرا شد و سپس به گروه آزمایش 10 جلسه مدیریت استرس به شیوهی شناختی- رفتاری آموزش داده شد. پس از اعمال مداخله آزمایشی، بار دیگر از طریق پرسشنامههای الگوهای رفتاری تیپA و استرس شغلی، گروه آزمایش و گواه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که آموزش مدیریت استرس به شیوهی شناختی- رفتاری در اصلاح الگوهای رفتاری تیپA و کاهش استرس شغلی در کارکنان شرکت صنعتی مؤثر بوده است.
مدیریت استرس شناختی-رفتاری,الگوی رفتاری تیپ A,استرس شغلی
https://psychac.scu.ac.ir/article_11738.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_11738_ebe712573ebabf00a7b14cdab3ff7b33.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
19
1
2012
06
21
تأثیر آموزش مهارتهای مدیریت خشم در کاهش تعارضات زناشویی
199
226
FA
سلطانعلی
بشکار
کارشناس ارشد مشاوره خانواده (نویسنده مسئول)
aminbeshkar95@gmail.com
منصور
سودانی
0000-0003-1276-9848
استادیار گروه مشاوره و مدیر مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه شهید چمران اهواز
sodani_m@scu.ac.ir
منیجه
شهنی ییلاق
0000-0002-8110-5335
استاد گروه روانشناسی دانشگاه شهید جمران اهواز
shehniyailaghm@yahoo.com
پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه آزمایش و گواه بوده که به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارتهای مدیریت خشم در کاهش تعارضات زناشویی زوجهای ارجاعی به شعب شورای حل اختلاف شهرستان باغملک انجام شد. 20 زوج، که حداقل دو سال از ازدواج آنها گذشته و دارای فرزند نیز بودند با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده از بین جامعهی تحقیق انتخاب و به شیوهی تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. قبل از اجرای آموزش (ارایه متغیر آزمایشی) دو گروه با استفاده از پرسشنامه تعارضات زناشویی مورد پیش آزمون قرار گرفتند. سپس، گروه آزمایشی به مدت 8 جلسهی 5/1 ساعته تحت آموزش مهارتهای مدیریت خشم قرار گرفتند. دو هفته پس از انجام مداخله، مجدداً هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه تعارضات زناشویی مورد پس آزمون قرار گرفتند. نتایج tتست گروههای مستقل و تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) بر روی تفاضل نمرههای پیش آزمون و پس آزمون نشان داد که زوجهای گروههای آزمایش در مقایسه با گروه گواه از لحاظ 7 خرده مقیاس پرسشنامه تعارضات زناشویی در سطح 05/0 کاهش معنیداری را نشان دادند.
مهارتهای مدیریت خشم,تعارضات زناشویی
https://psychac.scu.ac.ir/article_11739.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_11739_0206e1d5c704f7c0fbbe16cf7be02ba3.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
19
1
2012
06
21
ارتباط مستقیم و غیرمستقیم خودکارآمدی تحصیلی با افسردگی نوجوانان
227
244
FA
کارینه
طهماسیان
استادیار پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی (نویسنده مسئول)
ktahmassian@yahoo.com
آسیه
اناری
دانشجوی دکترای روانشناسی بالینی دانشگاه شهید بهشتی
asiehanari@yahoo.com
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط مستقیم خودکارآمدی تحصیلی و ارتباط غیرمستقیم آن (از طریق طرد همسالان و موفقیت تحصیلی) با افسردگی نوجوانان انجام شده است. آزمونیهای پژوهش شامل 946 نفر (471 دختر و 475 پسر) از دانشآموزان مقطع متوسطه شهر تهران میباشند که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری عبارتند از: پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان (SEQ-C؛ موریس، 2001)، سیاهه افسردگی کودک (CDI)، پرسشنامه طرد همسالان و موفقیت تحصیلی. برای تحلیل دادهها از نرم افزار لیزرل و روش تحلیل مسیر استفاده شده است. یافتهها نشان داد که مدل پیشنهادی از نیکویی برازش نسبتاً خوبی برخوردار است. نتایج نشان داد که مسیر مستقیم خودکارآمدی و همچنین مسیر غیرمستقیم آن از طریق طرد همسالان در افسردگی نوجوانان معنیدار است. خودکارآمدی تحصیلی همچنین بر موفقیت تحصیلی نوجوانان تأثیر مستقیم دارد اما مسیر غیرمستقیم آن بر افسردگی از طریق موفقیت تحصیلی معنیدار نمیباشد. استلزامهای بالینی برای پیشگیری و درمان افسردگی نوجوانان مورد بحث قرار گرفت.
افسردگی,خودکارآمدی تحصیلی,نوجوانان
https://psychac.scu.ac.ir/article_11740.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_11740_2fadcd3c8ff66d532391fe664d1edf5a.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
19
1
2012
06
21
رابطهی علّی ادراک دلبستگی و آسیبپذیری شخصیت با احساس تنهایی در دورهی نوجوانی
245
264
FA
عظیمه
سلیمی
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز (نویسنده مسئول)
azimeh.salimi@gmail.com
بهرام
جوکار
دانشیار بخش روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز
jowkar@shirazu.ac.ir
پژوهش حاضر در قالب یک مدل علّی، پیشآیندهای احساس تنهایی نوجوانان را مورد بررسی قرار داد. در این مدل ادراک دلبستگی به والدین و همسالان به عنوان متغیرهای برونزاد، سبکهای آسیبزای شخصیتی بلات، متغیر واسطهای و احساس تنهایی متغیر درونزاد بودند. شرکتکنندگان پژوهش 426 دانشآموز دختر (204) و پسر (222) سال سوم دبیرستانهای شهر شیراز بودند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از فرم کوتاه شده مقیاس احساس تنهایی اجتماعی و عاطفی و پرسشنامههای دلبستگی به والدین و همسالان و تجارب افسردهساز استفاده گردید. مدل پیشنهادی پژوهش، با استفاده از نرم افزار AMOS مورد تحلیل مسیر قرار گرفت و برای تعیین معنی داری اثرات غیرمستقیم متغیرهای میانجی از روش نمونهگیریهای مکرر "خودراه انداز" استفاده شد. یافتهها حاکی از آن بود که دلبستگی به والدین، هم به طور مستقیم و هم به واسطهی عوامل شخصیتیِ خود انتقادی و وابستگی، پیشبینی کنندهی منفی و معنیدار احساس تنهایی است؛ اما دلبستگی به همسالان تنها به طور مستقیم و منفی پیشبینی کنندهی معنیدار احساس تنهایی است. به عبارت دیگر دلبستگی به والدین هم در شکلگیری طرحوارههای بین فردی و هم طرحوارههای درون فردی نقش دارد؛ اما دلبستگی به همسالان تنها در شکلگیری طرحوارههای بین فردی سهیم است. نتایج مقایسهی نمودار مسیر دختران و پسران نشان داد که الگوی طرحوارههای پژوهش، در مورد پسران نتایج کاملاً همخوان با یافتههای کلی گروه نبود.
احساس تنهایی,دلبستگی به والدین,دلبستگی به همسالان,تجارب افسردهساز,آسیبپذیری شخصیت
https://psychac.scu.ac.ir/article_11741.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_11741_de2c242ffb770fab3642dcb8af2f1204.pdf