دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
25
2
2018
12
22
اثربخشی همزمان کیفیت بخشی زندگی کاری و غنی سازی زندگی زناشویی بر تعارضات زناشویی و بی ثباتی زناشویی در بین زوج های شاغل با توجه به نقش سرریزشدگی
1
20
FA
سید محمد
موسوی
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
anaran5151@gmail.com
حسین
سماواتیان
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
h.samavatian@edu.ui.ac.ir
ابوالقاسم
نوری
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
a.nouri@edu.ui.ac.ir
10.22055/psy.2019.26932.2159
با تغییر جوامع بشری، زنان نیز وارد عرصه اشتغال شده اند و خانواده های بسیاری وجود دارند که هر دو زوج شاغل می باشند. مسایل و مشکلات خانواده و کار، بخصوص در بین زوجین دوسر شاغل می تواند به یکدیگر انتقال پیدا نمایند و سبب افزایش تعارض ها و بی ثباتی زناشویی گردد. بدین منظور تحقیق حاضر در پی بررسی آموزش همزمان کیفیت بخشی زندگی کاری و غنی سازی زندگی زناشویی بر تعارضات زناشویی و بی ثباتی زناشویی در بین زوج های شاغل با توجه به نقش سرریزشدگی بود. بدین منظور 80 نفر (40 زوج) از زوجین دوسر شاغل با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش کیفیت بخشی زندگی کاری و آموزش غنی سازی زندگی زناشویی را دریافت کردند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه تعارضات زناشویی(Sanaei,Homan, alaghemand, 2008) و شاخص بی ثباتی ازدواج(Edwards, Johnson, & Booth, 1987) بود. نتایج نشان می دهد که آموزش همزمان توانسته است سبب کاهش تعارضات زناشویی(01/0, p< 74/17F= ) و بی ثباتی ازدواج (01/0, p< 82/121F= ) می گردد. بنابراین، آموزش همزمان کیفیت بخشی زندگی کاری و غنی سازی زندگی زناشویی از سرریز شدن مشکلات کاری و خانوادگی به یکدیگر پیش گیری می نماید. همچنین با بهبود روابط در خانواده و کار، به یکدیگر نیز سرایت پیدا می کنند و در نتیجه تعارضات و بی ثباتی زناشویی را کاهش می دهند.
کیفیت بخشی زندگی کاری,غنی سازی زندگی زناشویی,بی ثباتی زناشویی,تعارضات زناشویی,سرریزشدگی
https://psychac.scu.ac.ir/article_14135.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_14135_1419b149cd6da8c868d5d93d5b38af40.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
25
2
2018
12
22
اثربخشی بازخوردهای اصلاحی (کتبی و کلامی) معلمان در ارزشیابیهای تکوینی بر میزان تابآوری تحصیلی و معنای تحصیل دانشآموزان
21
38
FA
عزت اله
قدم پور
IR.LUMS.REC.1397.009
دانشیار، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
ghadampour.e@lu.ac.ir
محمد
عباسی
استادیار، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
espezh537@gmail.com
مهدی
یوسف وند
0000-0002-0602-2193
دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران (نویسنده مسئول)
bberaka@yahoo.com
بنفشه
حسنوند
مربی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
ba_hassanvand@yahoo.com
حسین
حسینی
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
hosseinhosseini30@gmail.com
10.22055/psy.2019.20909.1736
نظام تعلیم و تربیت نیز همانند سایر نظامها دارای اصول و ویژگیهای خاص خود است. یکی از ویژگیهای اساسی و لاینفک آن ارزشیابی و ارائه بازخوردهای سودمند است، که به واسطه آن میتوان به تعیین اهداف مهم آموزش و از آن جمله، بررسی نیازهای مهم در رابطه با زبان آموزی پرداخت. هدف اصلی این پژوهش تعیین اثربخشی بازخوردهای اصلاحی (کتبی و کلامی) معلمان در ارزشیابیهای تکوینی بر میزان تابآوری تحصیلی و معنای تحصیل دانشآموزان پسر پایه نهم متوسطه اول در درس زبان انگلیسی در شهر خرمآباد بود. این پژوهش به صـورت نیمهتجربی بود که در آن از طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه پژوهش 40 دانش آموز بود که به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایشی و گروه کنترل گمارده شدند. گروه آزمایشی طی 12 جلسه تحت مداخله بازخوردهای اصلاحی (کتبی و کلامی) معلمان در ارزشیابیهای تکوینی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه معنای تحصیل هندرسون – کینگ و اسمیت و تابآوری تحصیلی ساموئلز استفاده شد. دادهها با روش تحلیل کواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند<strong>.</strong> نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنیداری بین دو گروه نشان داد. بنابراین میتوان گفت که ارائه بازخوردهای کتبی و کلامی مبتنی بر مدل باتلر و وین میتواند مؤثر باشد و در صورتی که معلمان بعد از ارزشیابیهای تکوینی از این مدل برای ارائه بازخورد استفاده کنند، میتوانند سطح تابآوری تحصیلی و معنای تحصیلی دانشآموزان را به طرز معنیداری افزایش دهند.
بازخوردهای اصلاحی کتبی و کلامی,ارزشیابی تکوینی,تابآوری تحصیلی,معنای تحصیلی
https://psychac.scu.ac.ir/article_14095.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_14095_1a5c3092b2b343905ddda298235bc438.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
25
2
2018
12
22
بررسی تجربه زیسته شایستگی اجتماعی در دانشآموزان مقطع متوسطه (دوره اول)
39
54
FA
احمد
عبدالخانی
دانشجوی کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
------@yahoo.com
پروانه
ولوی
0000-0001-7052-3681
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
p.valavi@scu.ac.ir
سیدجلال
هاشمی
استادیار، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
10.22055/psy.2018.27424.2202
پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربه زیسته دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر شوش از شایستگی اجتماعی انجام شده است. این مطالعه از نوع کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. روش: برای گزینش مشارکتکنندگان دارای اطلاعات غنی در پژوهش حاضر، از تشخیص پژوهشگر و اعلام آمادگی دانشآموزان و برای گردآوری اطلاعات از مصاحبۀ نیمه ساختمند استفاده شد و مصاحبهها تا مرحلۀ وقوع اشباع ادامه یافت، به همین رو حجم نمونۀ نهایی را 20 مشارکتکننده تشکیل داد. سپس دادههای حاصل از مصاحبه با استفاده از روش ون منن برای کشف معنای تجربیات دانشآموزان از شایستگی اجتماعی تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای این مطالعه شامل 2 مضمون اصلی و 13 مضمون فرعی است. مضمون اصلی اول خودآگاهی اجتماعی اشت که شامل 5 مضمون فرعی مثل همدلی، توسعه دیگران، خدمت-محوری، توانایی نفوذ و آگاهی سیاسی میشود و مضمون اصلی دوم مهارت اجتماعی است که شامل 8 مضمون فرعی مثل ارتباطات، توسعه پیوندها، رهبری، همکاری، قابلیتهای گروهی، ایجاد تعهد، مدیریت تعارض و تحولگرایی است. با توجه به یافتههای این مطالعه به نظر میرسد که بهترین راه افزایش شایستگی اجتماعی ایجاد درک صحیح از شایستگیها توسط والدین، اولیاء، مدرسه و مسئولین جامعه است. شایستگیهای اجتماعی معیارهای مناسبی برای عملکرد افراد هستند که افراد را قادر میسازند وظایفی را که برعهده دارند با موفقیت انجام دهند.
پدیدارشناسی,تجربه زیسته,شایستگی اجتماعی
https://psychac.scu.ac.ir/article_14134.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_14134_9993314a4f7b68feda53176a714f49a2.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
25
2
2018
12
22
کاربست تِئوری انتخاب بر افکار خودآیند منفی، آسیب عمدی و کیفیت زندگی افراد مبتلا به افسردگی
55
72
FA
فرح
نادری
0000-000-5801-5967
دانشیار، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
nmafrah@yahoo.com
10.22055/psy.2019.25734.2069
هدف این پژوهش تعیین میزان تأثیر کاربست تِئوری انتخاب بر افکارخودآیند منفی، آسیب عمدی و کیفیت زندگی افراد مبتلا به افسردگی مراجعه کننده به کلینیکهای درمانی شهر اهواز بود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از جامعه مذکور بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه آزمایشی (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) تقسیم شدند. روش پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. ابزارهای پژوهش، پرسشنامه افکار خودآیند کندال و هولون، مقیاس سنجس افکار خودکشی بک و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت بود. مداخله تِئوری انتخاب در 8 جلسه 90 دقیقهای، روی گروه آزمایشی اجرا گردید و پس از پایان مداخله از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد، و پیگیری پس از یک ماه به عمل آمد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کواریانس چند متغیره (مانکوا) و تک متغیره (آنکوا) استفاده شد. نتایج نشان داد، تِئوری انتخاب باعث کاهش افکار خودآیند منفی، آسیب عمدی و افزایش کیفیت زندگی افراد مبتلا به افسردگی گروه آزمایشی شد. این نتایج بعد از یک ماه نیز پایدار بود.
تِئوری انتخاب,افکارخودآیند منفی,آسیب عمدی,کیفیت زندگی
https://psychac.scu.ac.ir/article_14097.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_14097_ce9f4eaec6980cd4527bba1b7228d779.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
25
2
2018
12
22
رابطه سرمایه های تحولی خانواده، مدرسه و سایرین با بهزیستی روان شناختی: نقش واسطه ای امید
73
90
FA
فاطمه
سپهرنوش مرادی
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
f.sepehrnoosh@gmail.com
الهه
حجازی
هیات علمی دانشگاه تهران
ehejazi@ut.ac.ir
10.22055/psy.2019.25139.2024
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای امید در رابطه سرمایههای تحولی خانواده، مدرسه و سایرین با بهزیستی روانشناختی دانشآموزان است. جامعه آماری، دانشآموزان دبیرستانهای دولتی شهر همدان بودند که نمونه شامل 410 نفر (222 دختر و 188 پسر) به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به مقیاسهای سرمایههای تحولی، امید و بهزیستی روانشناختی پاسخ دادند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که سرمایههای تحولی خانواده و مدرسه به طور مستقیم با امید ارتباط دارند و سرمایههای تحولی خانواده و امید نیز به طور مستقیم با بهزیستی روان-شناختی رابطه دارند. سرمایههای تحولی خانواده و مدرسه با واسطه امید بر بهزیستی روانشناختی اثر غیرمستقیم و مثبت دارد، اما اثر سرمایههای تحولی سایرین بر امید و بهزیستی روانشناختی معنیدار نبود. مقایسه مدل پیشنهادی پژوهش به طور کلی برای دو گروه دختر و پسر تفاوت قابل توجهی نداشت. با توجه به یافتهها میتوان گفت که امید نقش واسطهای در رابطه بین سرمایههای تحولی خانواده و مدرسه با بهزیستی روانشناختی دارد.
سرمایه خانواده,سرمایه تحولی مدرسه,سرمایه تحولی سایرین,امید,بهزیستی روانشناختی
https://psychac.scu.ac.ir/article_14137.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_14137_38f4c934bdd10921bef8a149fc8a7984.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
25
2
2018
12
22
تأثیر آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر سازگاری، بهزیستی مدرسه و تنظیم هیجان در دانشآموزان پسر مدارس استعدادهای درخشان
91
110
FA
همت
نورعلی
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
hnoor041@yahoo.com
علیرضا
حاجی یخچالی
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
hajiyakhchali@yahoo.com
منیجه
شهنی ییلاق
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
mshehniyailagh@yahoo.com
غلامحسین
مکتبی
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
ghmaktabi@gmail.com
10.22055/psy.2019.25669.2063
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر سازگاری، بهزیستی مدرسه و تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان پسر مدارس استعدادهای درخشان دوره اول متوسطه شهر اهواز انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر مدارس استعدادهای درخشان دوره اول متوسطه شهر اهواز مشتمل بر 538 نفر در سال تحصیلی 96-1395 بودند. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. در نهایت بر اساس لیست دانشآموزان دوره اول متوسطه 30 دانشآموز که ملاکهای ورود به مطالعه را داشتند انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایشی و گروه گواه تقسیم شدند. پژوهش حاضر یک تحقیق آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری (2 ماهه) با گروه گواه بود. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سازگاری تحصیلی، پرسشنامه بهزیستی مدرسه و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان بود. اعضای گروه آزمایشی به مدت 10 جلسه تحت آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر سازگاری، بهزیستی مدرسه، راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان استعدادهای درخشان دورههای اول متوسطه شهر اهواز مؤثر بوده است. همچنین در مرحله پسآزمون و پیگیری، بین گروه آزمایشی و گروه گواه، در میزان سازگاری، بهزیستی مدرسه، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان تفاوت معنیداری وجود دارد. بر این اساس آموزش مهارتهای تنظیم شناختی هیجان میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای مفید جهت افزایش سازگاری، بهزیستی مدرسه و تنظیم شناختی هیجانی و در نتیجه کارآمدی بهتر دانشآموزان بکار رود.
راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی,سازگاری,بهزیستی مدرسه,تنظیم هیجان
https://psychac.scu.ac.ir/article_14111.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_14111_13a5cbfc6b0edd38d7f62e323e10b523.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
25
2
2018
12
22
فراتحلیل اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر رضایت زناشویی زوجین (ایران: 17-2010)
111
128
FA
سعید
مشتاقی
استادیار، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
saeed1788@gmail.com
10.22055/psy.2019.24943.2007
هدف پژوهش حاضر فراتحلیل مطالعات اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر رضایت زناشویی زوجین بود. روش پژوهش حاضر از نوع فراتحلیل است، از اینرو با استفاده از پایگاههای داخلی نسبت به یافتن و جمعآوری تمام گزارشهای پژوهشی اقدام شد. نمونه مطالعات مورد استفاده شامل 18 مطالعه انجام شده از 2010 تا 2017 در سراسر ایران بود. دادههای حاصل، با روش اندازه اثر تفاوت میانگین استاندارد شده یا d کوهن برای مدل اثرهای ثابت مورد فراتحلیل قرار گرفتند. کلیه تحلیلهای آماری با استفاده از ویرایش دوم نرم افزار جامع فراتحلیل (CMA-2) انجام شد. یافتهها نشان دادند که میانگین اندازه اثر کلی مطالعات مورد بررسی برای مدل اثرات ثابت 555/1 و برای اثرات تصادفی 925/1 است که هر دو در سطح 001/0>p معنیدار بودند. با توجه به اینکه اندازههای اثر ناهمگون بودند، نسبت به جست و جوی متغیرهای تعدیل کننده اقدام شد. نتایج نشان دادند بین اندازه اثر مطالعات مورد بررسی با توجه به طرح پژوهش، جنسیت شرکتکنندگان، نوع آموزش، تعداد جلسات آموزش و شرایط زوجین، تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0>p).<br />
مهارتهای زندگی,رضایت زناشویی,فراتحلیل,اندازه اثر
https://psychac.scu.ac.ir/article_14096.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_14096_2c45673f9691241ffc66109ded32cfea.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
25
2
2018
12
22
اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خستگی، اضطراب و افسردگی کارکنان دارای سندرم خستگی مزمن
129
150
FA
سارا
طاهری
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
<sahar.dr65@gmail.com
ایلناز
سجادیان
0000-0003-4257-6967
،داگروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگات)، اصفهان، ایران
i.sajjadian@gmail.com
10.22055/psy.2018.23704.1910
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خستگی، اضطراب و افسردگی کارکنان دارای سندرم خستگی مزمن دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان) به مرحله اجرا در آمد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری را کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اصفهان(خوراسگان) در سال 1394 شامل میشد. بدین منظور 200 نفر از کارکنان براساس جدول کوهن و همکاران، که دارای معیارهای ورود به پژوهش بودند به شیوه تصادفی ساده، انتخاب شدند و به پرسشنامه های علائم دوپال (جیسون و همکاران) و کیفیت زندگی (وار و شربن) پاسخ دادند، سپس 28 نفر که تشخیص سندرم خستگی مزمن را دریافت نمودند به طور تصادفی در گروه آزمایشی و گروه کنترل جایگزین شدند (هر گروه 14 نفر). آزمودنی ها قبل و بعد از مداخله و 1 ماه بعد، در مرحله پیگیری به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای خستگی(چالدر)، اضطراب و افسردگی بیمارستانی (زیگموند و اسنیث) پاسخ دادند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای تحت شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند اما بر گروه کنترل هیچ مداخله ای صورت نگرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده گردید. یافتهها حاکی از کاهش میانگین خستگی، اضطراب وافسردگی در گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل، در مراحل پس آزمون و پیگیری بود(05/0p≤). بنابر یافتههای پژوهش، میتوان برای کاهش خستگی، اضطراب و افسردگی در کارکنان مبتلا به سندرم خستگی مزمن، از شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی سود جست.
اضطراب,افسردگی,خستگی,سندرم خستگی مزمن,شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی
https://psychac.scu.ac.ir/article_14131.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_14131_d560df7e421456c61b44780e768dbbfe.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
25
2
2018
12
22
ببررسی اثر منفی تحمیل عواطف ناهمخوان بر سلامت روانشناختی و تعهد عاطفی کارکنان: نقش تعدیلگری هوش هیجانی و سرمایهی روانشناختی
151
162
FA
سامان
حدادی احمدسرائی
کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی سازمانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
hadadi.saman@gmail.com
عبدالزهرا
نعامی
0000-0002-4378-2650
استاد، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
naamiabdul@yahoo.com
امین
حسینی مقدم
کارشناسی ارشد رشته روانشناسی صنعتی سازمانی دانشگاه شهید چمران اهواز
hosseiny.amin@gmail.com
10.22055/psy.2018.26345.2118
با توجه به اهمیت مدیریت احساسات و هیجانها در محیط کاری، مطالعهی حاضر با هدف تعیین تأثیر تحمیل عواطف ناهمخوان بر سلامت روانشناختی و تعهد عاطفی کارکنان با نقش تعدیلکنندگی هوش هیجانی و سرمایهی روانشناختی انجام گرفت. در این پژوهش پیمایشی، 121 نفر از کارکنان شعب بانک مسکن اهواز شرکت نمودند. جهت جمعآوری دادهها، از روش تصادفی چندمرحلهای و از پرسشنامههای تحمیل عواطف ناهمخوان، سلامت روانی، تعهد عاطفی، هوش هیجانی و سرمایهی روانشناختی استفاده گردید. دادهها با روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان و با استفاده از نرمافزار SPSS-22 تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که تحمیل عواطف ناهمخوان نقش معنیداری در کاهش سلامت روانی و تعهد عاطفی کارکنان دارد. علاوه بر این، هوش هیجانی و سرمایهی روانشناختی توانستند رابطهی میان این متغیرها را تعدیل کنند. به عبارت دیگر، هوش هیجانی و سرمایهی روانشناختی توانستند اثر تحمیل عواطف ناهمخوان را بر سلامت روانی و تعهد عاطفی کاهش دهند. بر این اساس، پیشنهاد میشود برای کاهش اثر تحمیل عواطف ناهمخوان بر سلامت روانی و تعهد عاطفی کارکنان سازمان ها باید مجموعه ای از برنامههای آموزشی بهمنظور افزایش هوش هیجانی و سرمایهی روانشناختی، طراحی و اجرا نمایند.
تحمیل عواطف ناهمخوان,هوش هیجانی,تعهد عاطفی,سرمایههای روانشناختی,سلامت روانی - هوش هیجانی
https://psychac.scu.ac.ir/article_14276.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_14276_84cc869927f16f5fc5637e2c1fcc3400.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
25
2
2018
12
22
مقایسه اثربخشی "برنامه موفقیت در مدرسه"و"مدیریت استرس"بر خودکارآمدی، درگیری، فرسودگی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان
163
180
FA
مجید
دولتخواه
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
aryamanesharya@yahoo.com
محمد علی
محمدی فر
استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران (نویسنده مسئول)
alimohammadyfar@semnan.ac.ir
علیاکبر
امین بیدختی
استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
aaminbeidokhti@semnan.ac.ir
محمود
نجفی
عضو هیات علمی دانشگاه سمنان
m-nagafi@semnan.ac.ir
10.22055/psy.2019.26349.2119
هدف پژوهش حاضر، مقایسهی اثربخشی برنامه موفقیت در مدرسه و مدیریت استرس بر خودکارآمدی، درگیری، فرسودگی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در شهر اهواز میباشد. جامعه آماری این مطالعه کلیهی دانشآموزان پسر پایه اول دوره متوسطه اول آموزش و پرورش ناحیه یک اهواز در سال 97-1396 بود. از این جامعه آماری، ابتدا به تعداد 270 دانشآموز به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای و سپس تعداد 60 دانشآموز که در پرسشنامه خودکارآمدی نمره پایین کسب کردند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. شرکتکنندگان بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایشی (هر گروه 20 نفر) و یک گروه گواه (20 نفر) تقسیم شدند. پژوهش حاضر یک تحقیق آزمایشی و از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامههای خودکارآمدی تحصیلی مورگان، درگیری تحصیلی زرنگ، فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در دو نوبت اول و دوم، استفاده شد. مداخله شامل آموزش برنامه موفقیت در مدرسه و مدیریت استرس، هر کدام 10 جلسه 120 دقیقهای بود. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که دو روش مداخله "برنامه موفقیت در مدرسه" و "مدیریت استرس"، باعث افزایش خودکارآمدی، درگیری و عملکرد تحصیلی و از طرف دیگر کاهش فرسودگی تحصیلی شده است. این پژوهش نشان داد که بین اثربخشی برنامه موفقیت در مدرسه و مدیریت استرس تفاوت معنیداری وجود ندارد و هر دو میتوانند بهعنوان برنامه تکمیلی در بهبود عملکرد تحصیلی تأثیرگذار باشند.
مدیریت استرس,خودکارآمدی تحصیلی,درگیری تحصیلی,فرسودگی تحصیلی,عملکرد تحصیلی
https://psychac.scu.ac.ir/article_14094.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_14094_9489c6e3b51a0dc33c9dad3b87dde0a8.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
25
2
2018
12
22
تأثیرآموزش ریاضی به روش جورج پولیا بر مهارت حل مسأله و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان
181
200
FA
نسرین
دارش
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
nasrindarash23@gmail.com
سکینه
شاهی
استادیار، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
sshahi@scu.ac.ir
سیدعباس
رضوی
0000-0001-7716-6146
استادیار، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
abasraz@yahoo.com
10.22055/psy.2018.18754.1612
ریاضیات و آموزش آن نقش مهمی در توسعه عملکرد ذهنی و اجتماعی افراد دارد و در دنیای دیجیتالی کنونی، توجه ویژه به آموزش ریاضی بیش از پیش ضرورت پیدا میکند. در عین حال، مشکلات زیادی در عملکرد دانشآموزان در این درس مشاهده میشود. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت حل مسأله به روش جورج پولیا بر مهارت حل مسأله و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان دختر پایه پنجم دبستان انجام گرفت. روش پژوهش مورد استفاده در این پژوهش، روش نیمه آزمایشی با طرح گروه نامعادل بود. سه دبستان دخترانه از سه منطقه متفاوت شهردزفول از نظر اقتصادی-اجتماعی «بالا شهر، مرکز شهر و پایین شهر» به روش خوشهای تصادفی انتخاب گردید. از هر مدرسه، دو کلاس پایه پنجم انتخاب شد. از طریق انتخاب تصادفی، یک کلاس به عنوان گروه آزمایشی و دیگری به عنوان گروه گواه در نظر گرفته شد. تعداد دانشآموزان گروه آزمایشی و گروه گواه هرکدام 65 نفر بود. ابزار اندازه گیری، آزمون محقق ساخته تشریحی در دو مرحلهی پیش آزمون و پس آزمون بود. سؤالات آزمون، مولفههای درک و فهم، انتخاب راهبرد، محاسبه کردن و ارزیابی به روش حل مسألهی جورج پولیا را میسنجید. روایی و پایایی آزمون مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. به منظور تحلیل دادههای پژوهش، از روش تحلیل واریانس چند متغیری و تک متغیری و آزمون t مستقل استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش مهارت حل مسأله به دانشآموزان بر پیشرفت تحصیلی ریاضی آنان تأثیر مثبت دارد. همچنین، نتایج حاکی از تأثیر آموزش بر درک وفهم، بازنگری و انتخاب راهبرد بود. بر پایه این نتایج، میتوان گفت مهارت در حل مسأله، امری آموختنی است و باید این مهارت آموزش داده شود تا پیشرفت تحصیلی به ویژه در درس ریاضی حاصل گردد. آموزش این مهارت میتواند بخش مهمی از ناکامی دانشآموزان در پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی را جبران نماید.
مهارت حل مسأله,پیشرفت تحصیلی ریاضی,درک و فهم,انتخاب راهبرد,محاسبه,بازنگری
https://psychac.scu.ac.ir/article_14110.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_14110_0f459966aafbc3a8da8ba3720064eb4d.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
25
2
2018
12
22
اثربخشی طرحواره درمانی بر سلامت روانی، نشخوار ذهنی و احساس تنهایی زنان مطلقه
201
216
FA
علیرضا
سنگانی
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
sangany.psycho@gmail.com
زهرا
دشت بزرگی
0000-0002-9603-8032
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
zahradb2000@yahoo.com
10.22055/psy.2019.24944.2008
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی طرحواره درمانی بر سلامت روانی، نشخوار فکری و احساس تنهایی اجتماعی و عاطفی زنان مطلقه انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، تمامی زنان مطلقه مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر ساری در سال 1396 بود. نمونه آماری تعداد 40 نفر (گروه آزمایشی 20 نفر و گروه کنترل 20 نفر) بود که به صورت نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب گردید. در این پژوهش از سه پرسشنامه، مقیاس احساس تنهایی اجتماعی و عاطفی بزرگسالان، پرسشنامه سلامت عمومی و مقیاس نشخوار فکری نولن هوکسما و مارو و پروتکل طرحواره درمانی استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد که طرحواره درمانی به طور معنیداری باعث ارتقای سلامت روانی و کاهش نشخوارفکری و احساس تنهایی اجتماعی و عاطفی زنان مطلقه شد. با توجه به این یافتهها، مشاوران و درمانگران میتوانند جهت بازتوانی زنان پس از طلاق در جهت افزایش سلامت روانی، کاهش نشخوارفکری و روابط اجتماعی تسهیل یافتهتر از قواعد طرحواره درمانی استفاده نمایند.
طرحواره درمانی,سلامت روانی,نشخوارفکری,احساس تنهایی
https://psychac.scu.ac.ir/article_14098.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_14098_010aea80c4c609df12046c77f8e2b081.pdf