دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
9
1
2002
06
22
بررسی رابطه میزان بیثباتی هیجانی، رفتار جامعهگرا و پرخاشگری با عملکرد تحصیلی در بین دانشآموزان دختر و پسر سال سوم راهنمایی شهرستان اهواز
1
16
FA
یوسفعلی
عطاری
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه چمران اهواز،اهواز ، ایران
جمال
حقیقی
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه چمران اهواز،اهواز ، ایران
زلفعلی
خانهکشی
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی
10.22055/psy.2002.16471
هدف از این پژوهش تعیین رابطه بیثباتی هیجانی، رفتار جامعهگرا و پرخاشگری با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر سال سوم راهنمایی شهر اهواز است. در این تحقیق، 400 دانشآموز (200 دختر و 200 پسر) که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای از جامعه آماری انتخاب شدند، به عنوان نمونه تحقیق مورد مطالعه قرار گرفتند. فرضیههای تحقیق به طور کلی عبارت از این بودند که بیثباتی هیجانی و پرخاشگری با عملکرد تحصیلی رابطه منفی و رفتار جامعهگرا با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت دارند. برای سنجش فرضیهها از سه مقیاس بی ثباتی هیجانی، رفتار جامعهگرا و پرخاشگری و برای عملکرد تحصیلی از میانگین کل نمرههای دانشآموزان استفاده به عمل آمد. تجزیه و تحلیل دادهها، فرضیهها را به شکل مورد نظر تأیید کرد.
بیثباتی هیجانی,رفتار جامعهگرا,پرخاشگری,عملکرد تحصیلی
https://psychac.scu.ac.ir/article_16471.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_16471_eda51904f82f7885d2af9a804451f86b.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
9
1
2002
06
22
رابطه هفت مرحله اول نظریه رشد روانی- اجتماعی اریکسون با مرحله هشتم آن -کمال در برابر نومیدی- در سالمندان استان خوزستان
17
52
FA
فاطمه
کیانپور قهفرخی
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایران
جمال
حقیقی
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایران
حسین
شکرکن
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایران
shokrkon_h@yahoo.com
بهمن
نجاریان
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایران
10.22055/psy.2002.16472
در این پژوهش، رابطه ساده و چندگانه هفت مرحله اول نظریه رشد روانی- اجتماعی اریکسون با مرحله هشتم آن -کمال در برابر نومیدی- در سالمندان استان خوزستان بررسی گردید. افراد شرکت کننده در نمونه اصلی تحقیق شامل 469 سالمند (237 زن و 232 مرد) بودند که به وسیله "مقیاس تجدیدنظر شده مراحل رشد روانی- اجتماعی اریکسون" مورد مطالعه قرار گرفتند. همچنین، پیش از اجرای پژوهش، از یک نمونه 50 نفری برای ارزیابی مقدماتی مقیاس مورد نظر و نیز از یک نمونه 170 نفری دیگر برای اعتباریابی همان مقیاس استفاده به عمل آمد. برای تحلیل دادهها، علاوه بر روشهای توصیفی، روشهای همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه نیز به کار بسته شد. در این پژوهش، مجموعاً 24 فرضیه برای کل سالمندان و زنان و مردان سالمند به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفت. همه این فرضیهها تأیید شدند و نشان دادند که نظریه اریکسون علاوه بر فرهنگهای غربی، در فرهنگ ما نیز کاربرد دارد.
: مراحل رشد روانی- اجتماعی اریکسون,کمال در برابر نومیدی,سالمندی
https://psychac.scu.ac.ir/article_16472.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_16472_321cb44717b5f29d3279ff1b1abf22c2.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
9
1
2002
06
22
مقایسه اثربخشی دو روش درمان روانشناختی در کاهش علایم نشانگان خستگی مزمن در پرستاران زن شهر تهران
53
88
FA
صادق
نصری
فارغ التحصیل دکترای روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایران
بهمن
نجاریان
فارغ التحصیل دکترای روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایران
najarianb@hotmail.com
مهناز
مهرابی زاده هنرمند
عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایران
m_mehrabizaeh@yahoo.com
حسین
شکرکن
عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایران
shokrkon_h@yahoo.com
10.22055/psy.2002.16473
این پژوهش به منظور بررسی میزان اثربخشی دو روش درمان شناختی- رفتاری و آموزش تن آرامی عضلانی تدریجی در کاهش خستگی، پریشانی هیجانی و اختلال کارکردی پرستاران مبتلا به نشانگان خستگی مزمن انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه مشتمل بر پرستاران زن شاغل در بیمارستانهای زیر مجموعه دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران بوده است. از جامعه مورد نظر به شیوه تصادفی طبقهای 1088 پرستار جهت تشخیص نشانگان خستگی مزمن (CFS) مورد غربالگری قرار گرفتند. بدین ترتیب، مجموعاً72 آزمودنی CFS در سه گروه 24 نفری به طور تصادفی گمارده شدند. از همان بیمارستانها، 24 پرستار بهنجار به طور تصادفی جهت گروه گواه بهنجار انتخاب شدند. پژوهش به شیوه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه گواه و بهنجار در چهار گروه انجام شد. سه گروه متعلق به پرستاران CFS و یک گروه مربوط به پرستاران بهنجار بوده است. نوع مداخله در گروههای CFS به روش تصادفی تعیین شد. متغیرهای وابسته (خستگی، پریشانی هیجانی و اختلال در کارکرد) با استفاده از مقیاس خستگی چالدر و فرم خودسنجی ارزیابی شد. نتایج نشان داد که درمان شناختی- رفتاری در کاهش خستگی، و اختلال کارکردی مؤثرتر از آموزش تنآرامی میباشد، در حالی که برای کاهش پریشانی هیجانی، آموزش تن آرامی درمان کارآمدتری است.
خستگی مزمن,همهگیرشناسی,درمان شناختی- رفتاری,تن آرامی,پرستار
https://psychac.scu.ac.ir/article_16473.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_16473_691e712464a3476c1e9665642454c434.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
9
1
2002
06
22
مضامین پُست مدرنیسم و دلالتهای تربیتی آن
89
106
FA
پروانه
نجاریان
کارشناس ارشد رشته علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایران
محمدجعفر
پاکسرشت
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایران
مسعود
صفائیمقدم
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایران
10.22055/psy.2002.16474
پست مدرنیسم[1], ادبیات، و هنرها و طبعاً علوم تربیتی تأثیر گذاشته است. آنچه در وهله نخست زمینه ساز ظهور این رویکرد شده است، شکست مدرنیسم در به تحقق رساندن وعده هایی نظیر دموکراسی، صلح، سلامتی و عدالت اجتماعی در سایه پیشرفت علوم و سیطره عقلانیت بر امور بوده است. پست مدرنیستها معتقدند که جوامع مدرن دچار بحران شدهاند. از این رو آنان با بازنگری نقادانه برخی مضامین مدرنیسم درصدد حل معضلات آن و نهایتاً بحرانزدایی برآمدهاند. به اعتقاد پست مدرنیستها این بحران بر تعلیم و تربیت نیز سایه افکنده و برای رفع آن باید تلاش نمود.
پستمدرنیسم,مدرنیسم,نسبیتگرائی,فراروایت,عقلانیت
https://psychac.scu.ac.ir/article_16474.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_16474_8d1ce04bdab6dbb9e201dac74271d30e.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
9
1
2002
06
22
تأثیر حلّ نمونه مسائل کلامی جبر (از نوع کار، ترکیب و فاصله) بر روی حلّ مسائل معادل و مشابه کلامی جبر در دانشآموزان سال سوم ریاضی- فیزیک شهرستان تویسرکان
107
130
FA
جواد
کاوسیان
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران
پروین
کدیور
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم تهران
حمیدرضا
عریضی
عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان
dr.oreyzi@edu.ac.ui.ir
10.22055/psy.2002.16475
حل مسائل کلامی در قلب آموزش جبر قرار دارد. روشهای حل مساله نخستین بار توسط پولیا (1962 به نقل از رید، 2000) مطرح شده است. بسیاری از پژوهشگران در حیطه آموزش ریاضی متوجه طبقهبندی انواع مسائل کلامی شدهاند. رید (2000) مسائل معادل و مشابه کلامی جبر را در طبقهبندی انواع کار، ترکیب و فاصله مورد مقایسه قرار داده است. کلمههای کلیدی مطرح شده در این مقاله عبارتند از: مسائل مشابه، مسالههای کار، ترکیب و فاصله. به منظور بررسی این پرسش که آیا نمونه مسائل حل شده کلامی جبر که به دانشآموزان ارائه میشود، آنها را قادر میسازد تا مسائل کلامی جبر را که معادل و مشابه با آن مسائل هستند حل نمایند، تحقیقی در دو مرحله بر روی دانشآموزان سال سوم ریاضی- فیزیک انجام شد. در مرحله اول پژوهش 44 دانشآموز سال سوم ریاضی- فیزیک که در قالب دو کلاس سازمان یافته بودند با هم ترکیب شده و به صورت تصادفی در دو گروه گواه و آزمایشی گمارده شدند. به گروه گواه در مرحله تمرین، مسائل نامربوط (مسائلی که ارتباطی با مسائل مرحله آزمایشی ندارند) و به گروه آزمایشی، مسائل مربوط به مسائل مرحله آزمایش ارائه گردید. تحلیل نتایج نشان داد که بین میانگین دو گروه در حل مسائل معادل و مشابه تفاوت معنیداری وجود ندارد. در مرحله دوم پژوهش، 48 دانشآموز سال سوم ریاضی- فیزیک که از قبل در قالب دو کلاس سازماندهی شده بودند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و حل مساله[1] گمارده شدند. هر دو گروه در مرحله آموزش و تمرین، مسائلی را دریافت نمودند که با مسائل مرحله آزمایش ارتباط داشتند. تنها تفاوت دو گروه در این بود که دانشآموزان گروه حل مساله در حین حل مسائل مرحله آزمایش میتوانستند به راه حلهای آموزش داده شده در مرحله آموزش و تمرین مراجعه نمایند، اما گروه آزمایشی چنین فرصتی را نداشتند. نتایج نشان داد که دانشآموزان گروه حل مساله در حل مسائل معادل کلامی جبر عملکرد بهتری نسبت به گروه آزمایشی داشتند و تفاوت میانگینهای آنها معنیدار بود، اما در رابطه با مسائل مشابه کلامی جبر تفاوت معنیداری بین میانگینهای دو گروه حل مساله و آزمایشی یافته نشد.
مسائل کلامی جبر,مسائل معادل,مسائل مشابه
https://psychac.scu.ac.ir/article_16475.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_16475_48c692739ab9c723e8ecaf4af91a7cdc.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
9
1
2002
06
22
بررسی رابطه نگرش نسبت به شیوههای فرزندپروری و مکان کنترل با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی
131
148
FA
حجت اله
مهرافروز
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران
مهرناز
شهرآرای
عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه تربیت معلم تهران
10.22055/psy.2002.16476
این پژوهش به بررسی رابطه بین نگرش نسبت به شیوههای فرزندپروری مادر (اقتدار منطقی، استبدادی، آزادگذاری) و مکان کنترل با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی میپردازد. بدین منظور 398 نفر از دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی و مادران با سواد آنها در منطقه 17 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 77-1376 به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از رگرسیون چند متغیری (گام به گام) نمایان ساخت که بین نگرش شیوههای فرزندپروری مادر (اقتدار منطقی) و پیشرفت تحصیلی (معدل کل و نمره علوم) رابطهای مثبت وجود دارد و بین نگرش نسبت به شیوه فرزندپروری مادر (استبدادی) و پیشرفت تحصیلی (معدل کل و نمره علوم، نمره ریاضی) رابطه منفی معنیداری مشاهده نشد. بین نگرش نسبت به شیوههای فرزندپروری مادر (اقتدار منطقی، آزادگذاری، استبدادی) و مکان کنترل دانشآموز رابطهای معنی دار مشاهده نشد. در نهایت بین مکان کنترل دانشآموز با نمره علوم و معدل کل وی رابطهای منفی و معنی دار مشاهده شد و بین مکان کنترل دانشآموز و نمره ریاضی او رابطهای مشاهده نشد. نتایج به دست آمده در چارچوبهای نظری مورد بحث قرار گرفته است.
<strong> </strong>
شیوههای فرزندپروری,مکان کنترل,پیشرفت تحصیلی
https://psychac.scu.ac.ir/article_16476.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_16476_d58c370759d91950c31ccb2fa40c9c3f.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
9
1
2002
06
22
سومین تحول بزرگ در کتابداری ایران: نقدی بر مارک ایران
151
156
FA
مرتضی
کوکبی
عضو هیات علمی گروه کتابداری دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایران
10.22055/psy.2002.16477
-
https://psychac.scu.ac.ir/article_16477.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_16477_542aa4012236bd1cd67b60ed681d515b.pdf