دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
28
1
2021
06
22
تعیین و طراحی الگوی ساختاری رابطه تناسب های پنج گانه(فرد-شغل، فرد-سازمان، فرد- حرفه، فرد-گروه و فرد-کارراهه) و استرس شغلی باتوجه به نقش تعدیلی شخصیت
1
24
FA
سعید
گودرزی
دانشجوی دکتری، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
saeedgoodarzi2015@yahoo.com
حسین
سماواتیان
دانشیار، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
h.samavatian@edu.ui.ac.ir
ابوالقاسم
نوری
استاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
anouri1397@gmail.com
10.22055/psy.2021.29455.2331
این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین تناسب های پنج گانه (تناسب فرد محیط) و استرس شغلی و نقش تعدیل کنندة ویژگی های شخصیتی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه کارکنان شرکت پلی اکریل ایران (800 نفر) در سال 1397 تشکیل می دادند. حجم نمونه با استفاده از نمونهگیری تصادفی متناسب با حجم (260 نفر) برآورد گردید. ابزارهای سنجش شامل؛ پرسشنامه های تناسب فرد- شغل(PJF) فرد- سازمان(POF)، تناسب فرد- حرفه(PVF) و فرد- گروه (PGF)، تناسب فرد- کار راهه (PCF)، استرس شغلی (JS) و پرسشنامه ی ویژگی های شخصیتی (NEO) بودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و مدل یابی معادلات ساختاری از طریق نرم افزار آماری PLS smart, استفاده شد. یافته ها نشان داد که: رابطه بین تناسب های فرد -گروه و استرس شغلی وتناسبهای پنجگانه و استرس شغلی معنادار است و مولفه شخصیتی تجربهپذیری رابطه بین تناسب های پنج گانه و استرس شغلی را به صورت معنادار تعدیل می کند. در این پژوهش از بین تناسب های پنج گانه و ویژگی های شخصیتی ، تناسب فرد- گروه و مولفهی شخصیتی تجربه پذیری نقش اساسی در کاهش استرس داشتند. پیشنهاد می شود که مدیریت شرکت از الگوی ساختاری جهت کاهش استرس شغلی کارکنان خود بهره بگیرد.
: تناسبهای پنجگانه,ویژگیهای شخصیتی,استرس شغلی
https://psychac.scu.ac.ir/article_16859.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_16859_36d8a56f4697f99924612bbdb77e9500.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
28
1
2021
06
22
مقایسه اثربخشی درمان ارتباطی والد-کودک با درمان تعامل والد-کودک بر مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به نقصتوجه/ بیشفعالی
25
48
FA
شیوا
عدلخواه
0000-0002-2097-9362
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، اصفهان ، ایران.
sh.adlkhah@yahoo.com
سالار
فرامرزی
0000-0002-0493-9723
دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه اصفهان. ایران
salarfaramarzi@yahoo.com
اصغر
آقایی
0000-0003-2253-9229
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، اصفهان ، ایران
aghaeia@yahoo.com
10.22055/psy.2021.33241.2533
ضعف در مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی از مشکلات ثانویه نقصتوجه/ بیشفعالی است که توجه به این مشکلات برای بهبود زندگی اجتماعی کودکان مبتلا حائز اهمیت است؛این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمان ارتباطی والد-کودک و درمان تعامل والد-کودک بر مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به نقصتوجه/ بیشفعالی ٦ تا ١٢ سال، به روش نیمهتجربی با طرح تکآزمودنی انجام شد. در این پژوهش12 بار اندازهگیری (4 بار بهعنوان خط پایه، 4 بار طی درمان و 4 بار در مرحلهی پیگیری) به عمل آمد. از مادران دارای کودک 6 تا 12 سال مبتلا به به نقصتوجه/بیشفعالی شهر اصفهان به همراه کودکانشان، 6 مادر-کودک (12 نفر) شیوه هدفمند انتخاب و تصادفاً در دو گروه درمان ارتباطی والد-کودک و درمان تعاملی والد-کودک جایگزین شدند. سپس 11 جلسه درمان ارتباطی والد-کودک برای گروه اول و 12 جلسه درمان تعامل والد-کودک برای گروه دوم اجرا شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مهارتهای ارتباطی جرابک (2004) و مقیاس سازگاری اجتماعی واینلند (1935) بود. نتایج نشان داد درمان ارتباطی والد-کودک و درمان تعامل والد-کودک بر مهارتهای ارتباطی کودکان مبتلا به نقصتوجه/بیشفعالی تاثیر داشتهاند (05/0>p)؛ لیکن تنها درمان ارتباطی والد-کودک بر سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به نقصتوجه/ بیشفعالی تاثیرات پایدار داشته است. بنابراین درمان ارتباطی والد-کودک نسبت به درمان تعامل والد-کودک نقش موثرتری در بهبود مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به نقصتوجه/ بیشفعالی ایفا کند.
مهارتهای ارتباطی,سازگاری اجتماعی,درمان تعامل والد-کودک,درمان ارتباطی والد-کودک
https://psychac.scu.ac.ir/article_16855.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_16855_d171db773a6e15364ee5265ffadd6d58.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
28
1
2021
06
22
اثربخشی بسته درمانی مثبتنگر ایرانی- اسلامی بر بهزیستی روانشناختی و پریشانی روانشناختی دانشآموزان دختر متوسطه دوم
49
68
FA
زهرا
قاسمی
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
zahraghasemi.8050@gmail.com
ایلناز
سجادیان
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران.
i.sajjadian@kuisf.ac.ir
محمدعلی
نادی
دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
nadi2248@yahoo.com
شهاب الدین
ذوفقاری
استادیار و هیئت علمی دانشگاه قرآن و معارف اسلامی، اصفهان، ایران.
shzoofaghari@yahoo.com
10.22055/psy.2021.34120.2566
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بسته درمانی مثبتنگر ایرانی- اسلامی بر بهزیستی روانشناختی و پریشانی روانشناختی دانشآموزان دختر متوسطه دوم انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پس آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-1397 بود. در این پژوهش تعداد 30 دانشآموز د دانشآموزان دختر متوسطه دوم با روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (15 دانشآموز در گروه آزمایش و 15 دانشآموز در گروه گواه). گروه آزمایش بسته درمانی مثبتنگر ایرانی- اسلامی را طی سه ماه در 11 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس خودسنجی التزام عملی به اعتقادات اسلامی (نویدی، 1376)؛ پرسشنامه بهزیستی روانشناختی (ریف، 1989) و پرسشنامه پریشانی روانشناختی (کسلر و همکاران، 2003) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر توسط نرمافزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بسته درمانی مثبتنگر ایرانی- اسلامی بر بهزیستی روانشناختی و پریشانی روانشناختی دانشآموزان دختر متوسطه دوم تأثیر معناداری داشته است(p <0/001). بدین صورت که این بسته روانشناختی توانسته منجر به بهبود بهزیستی روانشناختی و کاهش پریشانی روانشناختی دانشآموزان دختر متوسطه دوم شود.
بسته درمانی مثبتنگر ایرانی- اسلامی,بهزیستی روانشناختی,پریشانی روانشناختی,دانشآموزان
https://psychac.scu.ac.ir/article_16867.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_16867_d78824e1ba29d2c2bf21b36e6395ccb1.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
28
1
2021
06
22
بررسی ارتباط شخصیت پویا و معنویت فردی و سازمانی با تعلق شغلی: نقش میانجی معنای کار
69
90
FA
ایمان
حکیمی
0000-0003-4897-1183
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی و مدیریت IT، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
hakimi_iman@yahoo.com
10.22055/psy.2021.32796.2502
انسانها به واسطه کار معنای وجودی خویش را مییابند و از این جهت کار میتواند بنیان و کانون زندگی بشر قلمداد شود. از این رو، هدف پژوهش حاضر بررسی این موضوع بود که چگونه شخصیت پویا و معنویت فردی و سازمانی پرستاران میتواند سبب بهبود ادراک معناداری کار و تعلق شغلی حاصل از آن شود. طرح این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر کلیه پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1398 میباشد که از بین آنها 270 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب گردید. از پرسشنامههای معنویت فردی و سازمانی، شخصیت پویا، معناداری کار و تعلق شغلی برای گردآوردی داده استفاده شد. پس از اطمینان از پایایی و روایی ابزار پژوهش، تحلیل دادهها با نرمافزار Lisrel 8.8 و با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. یافتهها حاکی از آن بود که هر چند معنویت فردی، تجارب پرستاران را از معناداری کارشان افزایش نمیدهد؛ اما این سازه همراه با متغیرهای معنویت سازمانی و شخصیت پویا میتوانند به عنوان پیشایندهای تعلق شغلی مد نظر قرار گیرند. در نهایت، شواهد حاکی از تأیید نقش میانجیگری نسبی معناداری کار در ارتباط بین این سازههای سه گانه با تعلق شغلی در جامعه مورد مطالعه بود.
شخصیت پویا,معنویت فردی,معنویت سازمانی,معنای کار,تعلق شغلی
https://psychac.scu.ac.ir/article_16856.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_16856_65cd3f5a5299bcc94c5dd17c98b1e592.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
28
1
2021
06
22
اثر بخشی درمان شناختی رفتاری واحدپردازهای بر سوگیری تعبیر چهره و ترس از ارزیابی منفی در دانشجویان دارای خصیصه پارانوئید
91
110
FA
محسن
دوستکام
0000-0003-3633-5817
استادیار، مؤسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران
mohsen_doustkam@yahoo.com
سپیده
پورحیدری
استادیار، مؤسسه آموزش عالی خراسان، مشهد، ایران
spourheydari@yahoo.com
فائزه
کریمی صدر
دانشجوی گروه روانشناسی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد نیشابور، نیشابور، ایران
abolfazlhosseini13781999@gmail.com
سید ابوالفضل
حسینی
0000-0001-9678-7896
دانشجوی کارشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، نیشابور، ایران
hosseini.ab.sha@gmail.com
10.22055/psy.2021.31715.2448
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری واحد پردازه ای بر سوگیری تعبیر چهره و ترس از ارزیابی منفی در دانشجویان دارای خصیصه پارانوئید انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با روش پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی شهر کاشمر در سال 1398 که بر اساس پرسشنامه بالینی چندمحوری میلون -3 و ملاکهای DSM-5 دارای خصیصه پارانوئید تشخیص داده شدهاند، تشکیل دادند (بر اساس آمار به دست آمده از این مرکز 60 نفر). از این تعداد، 20 دانشجو دارای خصیصه پارانوئید به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (هر گروه 20 نفر). گروه آزمایش 16 جلسه درمان شناختی رفتاری واحدپردازهای چورپیتا را دریافت کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه چندمحوری بالینی؛ سوگیری تعبیر چهرههای مبهم و مقیـاس تـرس از ارزیـابی منفـی بود که قبل و بعد از مداخله توسط هر دو گروه تکمیل گردید. داده-های جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS-22 و آمار استنباطی تحلیل کواریانس تحلیل شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد با حذف اثر نمرههای پیش آزمون سوگیری تعبیر چهره و ترس از ارزیابی منفی به عنوان متغیر همپراش اثر اصلی درمان شناختی رفتاری واحد پردازهای بر سوگیری تعبیر چهره و ترس از ارزیابی منفی در پسآزمون معنی دار است(05/0 P <). لذا میتوان از درمان شناختی رفتاری واحدپردازهای به عنوان یک روش موثر برای کاهش سوگیری تعبیر و ترس از ارزیابی منفی افراد دارای خصیصه پارانوئید بهره گرفت.
درمان شناختی رفتاری واحد پردازهای,سوگیری تعبیر چهره,ترس از ارزیابی منفی,پارانویید
https://psychac.scu.ac.ir/article_16871.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_16871_c7631449f3a136ff6b7dd288e95f55de.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
28
1
2021
06
22
رابطه فعالیت گرایی هیپومانیا، ضعف روحیه و هیجانات منفی مختلکننده مبتنی بر فرم بازسازیشده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا-2 (MMPI-2RF) در اضطراب، افسردگی و انگیزش جنسی مبتلایان به اختلالات عملکرد جنسی
111
132
FA
قاسم
آهی
0000-0002-2772-7053
استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
ahigh1356@yahoo.com
یوسف
ارفع رحیمیان
0000-0002-2772-7053
کارشناشی ارشد روانشناسی بالینی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
rahimianyousef@yahoo.com
10.22055/psy.2021.33577.2548
مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه فعالیت گرایی هیپومانیا، ضعف روحیه و هیجانات منفی مختلکننده مبتنی بر فرم بازسازیشده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا-2 در اضطراب، افسردگی و انگیزش جنسی مبتلایان به اختلالات جنسی انجام شد. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن را کلیه افراد مبتلا به اختلال جنسی که برای درمان مشکلات جنسی به مراکز مشاورهای و کلینیکهای درمانی شهر مشهد مراجعه کرده و دارای پرونده بودند، تشکیل داد. تعداد اعضای نمونه در این پژوهش 336 نفر در نظر گرفته شد. برای انتخاب نمونه روش نمونهگیری در دسترس بکار رفت. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینهسوتا-2 فرم بازسازیشده و پرسشنامه چندوجهی مشکلات جنسی (خرده مقیاس اضطراب، افسردگی و انگیزش جنسی) انجام شد. برای بررسی فرضیههای پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به کمک نرمافزار SPSS-22 استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین فعالیت گرایی هیپومانیا، ضعف روحیه و هیجانات منفی مختلکننده با اضطراب و افسردگی جنسی همبستگی مثبت و معنیدار و با انگیزش جنسی رابطه منفی و معنیدار وجود داشت . بهعلاوه مشخص شد فعالیت گرایی هیپومانیا، ضعف روحیه و هیجانات منفی مختلکننده 22 درصد واریانس اضطراب جنسی را تبیین کردند. همچنین 23 درصد واریانس افسردگی جنسی از طریق فعالیت گرایی هیپومانیا و ضعف روحیه تبیین شد. بهعلاوه فعالیت گرایی هیپومانیا و ضعف روحیه رویهم 14 درصد واریانس انگیزش جنسی را تبیین کردند. یافتههای پژوهش حاضر نشاندهنده نقش فعالیت گرایی هیپومانیا، ضعف روحیه و هیجانات منفی مختلکننده در اضطراب، افسردگی و انگیزش جنسی مبتلایان به اختلالات عملکرد جنسی بود.
فعالیت گرایی هیپومانیا,ضعف روحیه,هیجانات منفی مختلکننده,اضطراب,افسردگی و انگیزش جنسی
https://psychac.scu.ac.ir/article_16858.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_16858_02ea6b0c59653c7ea72a9e95b1fee19b.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
28
1
2021
06
22
پیش بینی طرحواره ناسازگار خود انضباطی ناکافی بر اساس انگیزه پیشرفت، معنای زندگی و دشواری تنظیم هیجانی در دانشجویان
133
152
FA
سمیرا
گایینی
0000-0002-9662-6352
کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران..
siga86siga@gmail.com
شهرزاد
سراوانی
0000-0002-0939-5139
استادیار، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
shahrzad_saravani@yahoo.com
مجید
ضرغام حاجبی
0000-0002-7975-0845
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
zarghamhajebi@gmail.com
10.22055/psy.2021.33503.2547
هدف این پژوهش، پیش بینی طرحواره ناسازگار خودانضباطی ناکافی بر اساس انگیزه پیشرفت، معنای زندگی و دشواری تنظیم هیجانی در دانشجویان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم بود که نمونه ای متشکل از 368 نفر از آن ها به روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های طرحواره یانگ و همکاران، انگیزه پیشرفت هرمنس، معنای زندگی استیگر و همکاران، و دشواری تنظیم هیجانی گراتز و رومر جمع آوری شد و با روش رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. یافته ها رابطه منفی و معنی داری بین انگیزه پیشرفت و دو زیر مقیاس وجود معنا و جستجو برای یافتن معنا در زندگی با طرحواره ناسازگار خودانضباطی ناکافی را نشان دادند (p <0.05). همچنین زیرمقیاسهای عدم پذیرش پاسخهای هیجانی، دشواری در انجام رفتار هدفمند، دشواری در کنترل تکانه، فقدان آگاهی هیجانی و دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجانی، رابطه مثبت و معنی داری با طرحواره خودانضباطی ناکافی دارند (p <0.05). یافته ها به طور کلی بیانگر آن است که وجود انگیزه ضعیف پیشرفت، نبود معنای شایسته در زندگی و دشواری داشتن در تنظیم هیجانات می تواند باعث تداوم طرحواره ناسازگار خودانضباطی ناکافی در افراد گردد.
طرحواره های ناسازگار اولیه,خود انضباطی ناکافی,انگیزه پیشرفت,معنای زندگی,تنظیم هیجان
https://psychac.scu.ac.ir/article_16861.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_16861_933167433fa256e1f2dcc6c9fb659853.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
28
1
2021
06
22
طراحی و آزمودن الگویی از برخی پیامدهای فرسودگی شغلی
153
176
FA
بلقیس
بیتمشعل
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
belghis.beitmashal1398@gmail.com
نسرین
ارشدی
0000-0001-6118-8586
استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
narshadi@scu.ac.ir
علیرضا
حیدری
دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
arheidarie43@gmail.com
پرویز
عسکری
دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
p.askary@iauahvaz.ac.ir
10.22055/psy.2021.32786.2501
هدف پژوهش حاضر طراحی و آزمودن الگویی از برخی پیامدهای فرسودگی شغلی (سلامت عمومی، رضایت از زندگی، انگیزش شغلی، قصد ترک شغل و عملکرد شغلی) بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه این پژوهش شامل 225 نفر از کارکنان شرکت نفت و گاز کارون بودند که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامههای فرسودگی شغلی مسلچ (1982)، سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1979)، رضایت از زندگی داینر و همکاران (1985)، انگیزش شغلی رایت (2004)، قصد ترک شغل کامن و همکاران (1979) و عملکرد شغلی پاترسون (1922) جهت جمعآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفتند. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرمافزارهای AMOS-22 و SPSS-22 انجام گرفت. جهت آزمون اثرهای واسطهای در الگوی پیشنهادی نیز از روش بوتاستراپ استفاده شد. یافتهها نشاندهنده برازش مطلوب الگوی نهایی با دادهها بودند. نتایج همچنین حاکی از معنیداری تمامی مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم در الگوی پیشنهادی بودند. به این معنا که، فرسودگی شغلی اثر مستقیم و غیرمستقیم معنیدار از طریق سلامت عمومی، رضایت از زندگی، انگیزش شغلی و قصد ترک شغل، بر عملکرد شغلی داشت. در مجموع، نتایج این پژوهش بیانگر نقش تعیینکننده فرسودگی شغلی، سلامت عمومی، رضایت از زندگی، انگیزش شغلی و قصد ترک شغل بر عملکرد شغلی است.
فرسودگی شغلی,سلامت عمومی,رضایت از زندگی,انگیزش شغلی,قصد ترک شغل
https://psychac.scu.ac.ir/article_16874.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_16874_99c5834af117607746daefbbb9f6a4bc.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
28
1
2021
06
22
رابطه علّی هوش فرهنگی و سرزندگی تحصیلی با یادگیری خودراهبر از طریق میانجیگری اهمال کاری تحصیلی
177
196
FA
زهرا
حسین پناه
کارشناسی ارشدگروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
hossinpanah.69@gmail.com
کبری
کاظمیان مقدم
0000-0001-5457-8105
استادیار گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
k.kazemian@yahoo.com
10.22055/psy.2021.33118.2527
هدف پژوهش حاضر، آزمون الگوی رابطه علّی هوش فرهنگی و سرزندگی تحصیلی با یادگیری خود راهبر از طریق میانجیگری اهمال کاری تحصیلی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول بودند که از بین آنها به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نمونه ای 354 نفری انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه های یادگیری خودراهبر فیشر و همکاران (2001 )، سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و حسین چاری (1391)، اهمال کاری تحصیلی سولومون و راتبلوم (1984) و هوش فرهنگی آنگ و همکاران (۲۰۰۴) استفاده شد. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از تحلیل مسیر انجام گرفت. نتایج نشان داد که در کل نمونه، تمامی ضرایب مسیر بین متغیرها از لحاظ آماری معنیدار بودند. بهعلاوه مسیرهای مستقیم هوش فرهنگی، سرزندگی تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی به یادگیری خود راهبر از لحاظ آماری معنیدار بودند. همچنین مسیرهای مستقیم هوش فرهنگی و سرزندگی تحصیلی به اهمال کاری تحصیلی نیز معنیدار بودند. از سوی دیگر، نتایج نشان داد رابطه غیرمستقیم هوش فرهنگی و سرزندگی تحصیلی با یادگیری خودراهبر از طریق اهمال کاری تحصیلی معنیدار بودند. در مجموع، نتایج پژوهش نشان داد که به نظر می رسد یادگیری خودراهبر پدیده ای است که از عوامل بسیاری از جمله هوش فرهنگی، سرزندگی تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی تاثیر می پذیرد.
هوش فرهنگی,سرزندگی تحصیلی,یادگیری خود راهبر,اهمال کاری تحصیلی
https://psychac.scu.ac.ir/article_16862.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_16862_3091c14606e4d4182633bac7c79e0956.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
28
1
2021
06
22
طراحی و تدوین الگوی تقویت روحیه و فرهنگ کارآفرینی در دانشآموزان دوره اول و دوم متوسطه
197
214
FA
موسی
جاودان
0000-0002-6235-0394
دانشیار، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران
javdan4920@yahoo.com
10.22055/psy.2021.31025.2409
هدف این پژوهش طراحی و تدوین الگوی تقویت روحیه و فرهنگ کارآفرینی در دانشآموزان دوره اول و دوم متوسطه بود. به این منظور تعداد 424 نفر (223 پسر و 201 دختر) از دانش آموزان دوره اول و دوم که در سال تحصیلی 97-1396 در یکی از مدارس متوسطه شهر بندرعباس مشغول به تحصیل بودند، به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر، همبستگی و از نوع تحلیل مسیر می باشد. دادههای این پژوهش با استفاده از پرسشنامههای جو روانی–اجتماعی کلاس (C.E.Q.)؛ مقیاس جو عاطفی خانواده (A.F.C.)؛ مقیاس شخصیت فکری ((I.P.S.؛ مقیاس احساس شایستگی (SCS)؛ پرسشنامه خلاقیت رند سیپ (R.C.Q.)؛ پرسشنامه سخت کوشی (H.S.)؛ انگیزه پیشرفت (A.M.T.) و روحیه کارآفرینی (E.M.Q.) جمع آوری شدهاند. ارزیابی الگوی پیشنهادی نشان داد که مدل پیشنهادی معادلات ساختاری روابط علی بین متغیرهای یاد شده از برازش قابل قبولی برخوردار هستند و همه مسیرهای یاد شده بجز شخصیت فکری منعطف، منفعل، منتقد، به احساس شایستگی و احساس شایستگی به سخت کوشی و روحیه کارآفرینی در سطح 0001p </ معنیدار بودند. به طور کلی، نتایج نشان داد که جو روانی–اجتماعی کلاس، جو عاطفی خانواده، شخصیت فکری مستبد، از طریق احساس شایستگی با روحیه کارآفرینی رابطه معنیدار دارد. پیشنهاد میشود برای تقویت روحیه و فرهنگ کارآفرینی دانشآموزان محیط غنی (در خانه، مدرسه و اجتماع) فراهم گردد
کارآفرینی,انگیزه پیشرفت,سخت کوشی,شخصیت فکری,جو روانی-اجتماعی
https://psychac.scu.ac.ir/article_16863.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_16863_a4fa2c5a00c8864fe86a1876064353df.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
28
1
2021
06
22
رابطه شخصیت پیش نگر و بهزیستی روانشناختی با میانجیگری تعالی یابی شغلی
215
240
FA
رضا
سپهوند
استاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
mrezasep@yahoo.com
محسن
عارف نژاد
استادیار، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
arefnezhad.m@lu.ac.ir
فریبرز
فتحی چگنی
0000-0003-0943-0421
دانشجوی دکتری، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
farifth@gmail.com
مهدیه
سپهوند
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
mahdiesepahvand@yahoo.com
10.22055/psy.2020.32986.2518
هدف این پژوهش بررسی رابطه شخصیت پیش نگر و بهزیستی روانشناختی با میانجیگری تعالی یابی شغلی در پرستاران بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد بود. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نوع تحقیق، رابطه ای و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش تعداد 456 نفر از پرستاران بیمارستان شهید رحیمی شهر خرم آباد بودند، که بر اساس جدول مورگان از این میان نمونه ای به تعداد 205 نفر به روش تصادفی طبقه ای از میان آنها انتخاب گردید. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه شخصیت پیش نگر (بتمن و کرنت، 1993)، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی (ریف و کیس، 1995) و پرسشنامه تعالی یابی شغلی (تایمز و همکاران، 2012) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزارAmos استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان دهنده ی آن است که شخصیت پیش نگر به صورت مستقیم با بهزیستی روانشناختی و تعالی یابی شغلی رابطه مثبت و معنی داری دارد، همچنین نتایج نشان دهنده این بود که تعالی یابی شغلی رابطه بین شخصیت پیش نگر و بهزیستی روانشناختی را میانجی گری می کند (p <0/05 ).
شخصیت پیش نگر,بهزیستی روانشناختی,تعالی یابی شغلی
https://psychac.scu.ac.ir/article_16866.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_16866_3282c358ee2708b84a75bc89fa775521.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2588-6649
28
1
2021
06
22
مشارکت پدر: نقش سازگاری زوجی، کیفیت رابطه مادر – نوجوان و سطح تحصیلات پدر
241
262
FA
داود
حاج خدادادی
0000-0002-8401-8907
دانشجوی دکترای مشاوره خانواده، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
d.hkhodadadi@edu.ui.ac.ir
عذرا
اعتمادی
0000-0003-2824-3250
دانشیار، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
o.etemadi@edu.ui.ac.ir
محمد رضا
عابدی
0000-0003-4515-9763
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
m.r.abedi@edu.ui.ac.ir
رضوان السادات
جزایری
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
r.jazayeri@edu.ui.ac.ir
10.22055/psy.2021.34162.2568
یکی از دغدغههای خانوادههای دارای فرزند نوجوان، مشارکت پدر در فرزندپروری است. به همین دلیل شناسایی عوامل تأثیرگذار بر آن دارای اهمیت است. این پژوهش با هدف پیشبینی مشارکت پدر از طریق سازگاری زوجی، کیفیت رابطه مادر- نوجوان و سطح تحصیلات پدر انجام شد. روش پژوهش، همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعۀ این پژوهش شامل کلیه خانوادههای دارای نوجوان پسر 13 تا 15 ناحیه4 (آموزش و پرورش) شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-1397 بودند. روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحله ای بود. سیصد و شش تن (102 خانواده، شامل نوجوان به همراه والدین) به پرسشنامه-های والدگری آلاباما (مشارکت پدر)، سازگاری زوجی و پرسشنامه کیفیت رابطه والد - فرزندی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر و بوسیله نرم افزارهای SPSS و AMOS مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان دادند که مدل پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است و تمامی ضرایب مسیر مستقیم معنیدار شدند. همچنین در مدل مسیر حاضر، کیفیت رابطه مادر– نوجوان نقش واسطهای را برعهده دارد. در مجموع میتوان گفت متغیرهای موجود در مدل، بویژه سازگاری زوجی و کیفیت رابطه والد – نوجوان میتوانند مشارکت پدر را به خوبی تبیین نمایند. نتایج پژوهش حاضر مؤید نقش برجسته تعاملات خانوادگی در دخیل شدن و مشارکت پدر در امر فرزندپروری بود و یافتهها میتواند یاریرسان متخصصان در زمینه ارتقای سلامت و انسجام خانواده باشند.
مشارکت پدر,رابطه مادر – نوجوان,سازگاری زوجی,تحصیلات پدر
https://psychac.scu.ac.ir/article_16883.html
https://psychac.scu.ac.ir/article_16883_ffd2adcbd397a04ae6d07e6a97967c44.pdf