TY - JOUR ID - 11676 TI - اعتباریابی مقیاس هوش معنوی کینگ (SISRI-24) در دانشجویان دانشگاه اصفهان JO - دست‌آوردهای روان‌شناختی JA - PSY LA - fa SN - 2228-6144 AU - سادات رقیب, مائده AU - سیادت, سید علی AU - حکیمی نیا, بهزاد AU - احمدی, سید جعفر AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان (نویسنده مسؤول) AD - دانشیار، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان AD - کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی AD - دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه اصفهان Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 17 IS - 1 SP - 141 EP - 164 KW - اعتباریابی KW - هوش KW - هوش معنوی KW - تحلیل عامل اکتشافی KW - تحلیل عامل تاییدی KW - دانشجویان DO - N2 - پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی مقیاس سنجش هوش معنوی کینگ (SISRI-24) بر روی دانشجویان دانشگاه اصفهان انجام شده است. جامعه‌ی آماری مورد مطالعه شامل کلیه‌ی دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال 87- 88 می‌باشد که از این تعداد 250 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از روش توصیفی استفاده شده ‌است. گردآوری داده‌ها با استفاده از مقیاس سنجش هوش معنوی کینگ (SISRI-24) انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزارهای آماری SPSS-15 و  Amos Graphicsاستفاده شده ‌است. پایایی این مقیاس با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 88/0 برآورد شد. روایی صوری و محتوایی مقیاس توسط متخصصان روان‌شناسی مورد تایید قرار گرفت. برای برآورد روایی همگرایی از پرسشنامه‌ی تجربه‌ی معنوی غباری بناب به طور همزمان استفاده شده که ضرایب همبستگی این دو پرسشنامه 66/0 به دست آمده است. برای محاسبه‌ی روایی سازه مقیاس از تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی مرتبه‌ی اول استفاده شد. یافته‌ها ساختار سه عاملی 24 گویه‌یی مقیاس سنجش هوش معنوی را تایید نمودند. نتیجه‌های به دست آمده نشان داد که این مقیاس ابزاری پایا برای سنجش هوش معنوی است و با توجه به روایی و پایایی مناسب، آن را می‌توان در محیط‌های آموزشی و پژوهشی مانند دانشگاه استفاده نمود. UR - https://psychac.scu.ac.ir/article_11676.html L1 - https://psychac.scu.ac.ir/article_11676_17583948b811d7606a48aeb928d2afa8.pdf ER -