دانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614416220091222The study of cognitive, motivational and personality variables as predictors of giftedness in Shahid Chamran University studentsبررسی متغیرهای شناختی، انگیزشی و شخصیتی به عنوان پیشبینهای بروز استعدادهای درخشان در دانشجویان دانشگاه شهید چمران33611589FAنادرهسهرابیدانشجوی دکتری رشته روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز و هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مرودشتمنیجهشهنی ییلاقاستاد دانشگاه شهید چمران اهواززنده یاد جمالحقیقیدانشیار دانشگاه شهید چمران اهوازمهنازمهرابی زاده هنرمنداستاد دانشگاه شهید چمران0000-0001-6901-7861Journal Article20090520The present study was performed with the purpose of predicting group membership of talented and ordinary university students from variables, such as intelligence, creativity, personality, emotional intelligence and teaching-self-regulation strategies. In this study 5 variables, intelligence, personality with 5 sub-scales, creativity with 4 sub-scales, emotional intelligence with 15 sub-scales and teaching-self-regulation strategies with 15 sub-scales, were used to predict talented students from ordinary ones. Five questionnaires were used in this study, including Cattle Intelligence Scale, Abedi Creativity Test, Revised NEO Personality Scale, Bar-On EQ Scale, and Motivational Regulation Strategies Questionnaire. The population of this study consisted of talented and non-talented students of Shahid Chamran University, in Ahvaz. The samples were selected randomly, consisting 197 talented female and male university students and 201 ordinary female and male university students. To test the hypotheses and predict group membership, Discriminant Analysis was used. Using the Enter Method, the results showed that the difference between the two groups of talented and ordinary students in 30 sub-scales, from 40 sub-scales, was significant at p<.05, indicating that the variables predicted group membership in talented and ordinary students. Also, with the use of Stepwise Method 8 sub-scales, from 40 sub-scales, remained significant.پژوهش حاضر به بررسی متغیرهای شناختی، انگیزشی و شخصیتی به عنوان پیشبینهای بروز استعدادهای درخشان در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز پرداخته است. آزمودنیهای این پژوهش را 204 دانشجوی عادی و 197 دانشجوی استعدادهای درخشان تشکیل میدهند، که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهیی از بین دانشجویان عادی و استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران انتخاب شدند و به وسیلهی 5 مقیاس، شامل: آزمون هوشی کتل، آزمون خلاقیت عابدی، فرم کوتاه مقیاس شخصیتی نئو، آزمون هوش هیجانی بار-آن و پرسشنامهی راهبردهای انگیزشی یادگیری مورد سنجش قرار گرفتند. در این پژوهش، برای تحلیل دادهها از روش تحلیل ممیز استفاده شده است. نتیجههای به دست آمده نشان داد، به جز هوش شناختی، متغیرهای هوش هیجانی، خلاقیت، شخصیت و راهبردهای انگیزشی یادگیری، و همچنین ترکیب خطی این متغیرها، پیشبینهای بروز استعدادهای درخشان در دانشجویان دانشگاه شهیدچمران میباشند.https://psychac.scu.ac.ir/article_11589_952b5dd13cf5413ea6025f245db57993.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614416220091222The effects of creative problem solving process training on scientific thinking, creativity and innovation in Shahid Chamran University studentsتأثیر آموزش فرآیند حل مسأله خلاق (CPS) بر تفکر علمی، خلاقیت و نوآوری در دانشحویان دانشگاه شهید چمران اهواز377011595FAمنیجهشهنی ییلاقاستاد دانشگاه شهید چمران اهوازعلیرضاحاجی یخچالیدانشجوی دکتری رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواززنده یاد جمالحقیقیدانشیار دانشگاه شهید چمران اهوازناصربهروزیاستادیار دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0002-3427-6609Journal Article20090129The purpose of the present study was to investigate the effects of creative problem solving (CPS) process training on scientific thinking, creativity and innovation in Shahid Chamran University students. The instruction of CPS process (using 12 creativity techniques in two phases of creative and critical thinking) was the independent variable and scientific thinking, creativity and innovation was dependent variables. The present study was a field experimental design with pretest-posttest and followup control group design. The instruments of this study include Scientific Thinking of Liang et.al, Abedi's Creativity Questionnaire and Cools and Van Den Brook's Cognitive Style scale. The sample consisted of 60 male and female undergraduate students, of Shahid Chamran University (2008-2009), who were selected randomly by multi-stage sampling method. The participants were then assigned randomly to experimental and control groups. Before teaching CPS process, pretests on scientific thinking, creativity and innovation were taken from both experimental and control groups. Afterwards, the experimental group was treated with CPS process, but the control group didn't receive any training. After the intervention, posttests were taken immediately from both experimental and control groups. Finally, after six weeks of intervention, followup tests on scientific thinking, creativity as well as innovation were taken. The results of MANCOVA analysis showed that CPS process training caused significant improvement in students' scientific thinking, creativity as well as innovation. Also, the results of repeated MANCOVA revealed that the effects of CPS process over time remained significant. هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی فرایند حل مسأله خلاق (CPS)، به عنوان یک راهبرد آموزشی، بر افزایش تفکر علمی، خلاقیت و نوآوری در دانشجویان دانشگاه شهید چمران بود. آموزش فرایند CPS (با استفاده از دوازده تکنیک خلاقیت در دو دوره تفکر خلاق و انتقادی) به عنوان متغیر مستقل و تفکر علمی، خلاقیت و نوآوری به عنوان متغیرهای وابسته بودند. پژوهش حاضر یک طرح آزمایش میدانی با پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامههای تفکر علمی لیانگ و همکاران، خلاقیت عابدی و نوآوری کولز و واندن بروک بودند. نمونهی پژوهش شامل 60 دانشجوی پسر و دختر دورهی کارشناسی، دانشگاه شهید چمران در سال تحصیلی 88-1387 بود که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهیی انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. قبل از آموزش فرایند CPS از هر دو گروه آزمایش و گواه پیش آزمونهای تفکر علمی، خلاقیت و نوآوری گرفته شد. سپس، به گروه آزمایش فرایند CPS آموزش داده شد و به گروه گواه هیچ آموزشی ارایه نشد. پس از اتمام دورهی آموزشی بلافاصله از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. در نهایت، پس از 6 هفته از اتمام دورهی آموزشی دوباره از هر دو گروه آزمونهای تفکر علمی، خلاقیت و نوآوری، به عنوان پیگیری، گرفته شد. نتیجهی تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا) نشان داد که آموزش فرایند CPS باعث افزایش معنیدار تفکر علمی، خلاقیت و نوآوری در دانشجویان میشود. همچنین، نتیجهی تحلیل کوواریانس چند متغیری با سنجشهای تکراری نشان داد که اثر آموزش فرایند CPS در طول زمان بر تفکر علمی، خلاقیت و نوآوری دانشجویان اثر پایدار دارد.https://psychac.scu.ac.ir/article_11595_8bee43c3cffd2b50d824e78c5b737638.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614416220091222The efficacy of cognitive-behavioral counseling method on family performance of couplesبررسی اثربخشی آموزش به شیوه شناختی-رفتاری بر بهبود عملکرد خانواده زوجین ناسازگار718611596FAمنصورسودانیاستادیار دانشگاه شهید چمران اهوازمهنازمهرابی زاده هنرمنداستاد دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0001-6901-7861سارافرحبخشمدرس دانشگاه پیام نور تهرانJournal Article20090106Main aim of this study was to survey the problems facing the couples. The high frequency of these problems causes disorders for the families. These problems are expected to harm the performance of the family. One of the best ways for handing this order in the martial relations is to train and educate all family members especially the maladapted and maladjusted couples. The goal behind this research was to study the effectiveness of the counseling of the cognitive-behavior method on the family performance of the maladjusted couples of the Central Unit No. 148 of Tehran Welfare Department. The sample consisted of 30couples who were selected by random sampling and interview. The research instrument was Family Assessment Device (FAD-I). The design of this study was pretest-posttest with control group. All participants answered the scale. After the couples of experimental group attended 8intervention sessions, all the couples took the post test. In order to analysis the data ANCOVA and MANCOVA were used. The results indicated that the intervention techniques are greatly effective on the improvement of martial relations and couples' performance.هدف از این پژوهش اثربخشی آموزش به شیوه شناختی-رفتاری بر بهبود عملکرد خانواده زوجهای ناسازگار واحد مرکزی 148 بهزیستی تهران بود. طرح پژوهش، طرح آزمایشی گروه گواه با پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعهی مورد مطالعه در این تحقیق شامل همهی زوجینی بود که در سال 1388 به مرکز مشاورهی بهزیستی شماره 148 تهران مراجعه کردند و دارای مشکلات زوجی از قبیل، مشکل ارتباطی، روابط سرد و خشک و غیره بودند. 30 زوج بر اساس مصاحبه، با توجه به مدل مک مستر (1978) به طور تصادفی ساده انتخاب شدند. این 30 زوج به طورتصادفی به دو گروه آزمایش و گواه (در هر گروه 15 زوج) تقسیم شدند. ابزار پژوهش، آزمون عملکرد خانواده (FAD) بود. روش کار به این گونه بود که ابتدا از تمام زوجین پیش آزمون (آزمون عملکرد خانواده) به عمل آمد، و پس از این که زوجین گروه آزمایش در 8 جلسه آموزشی شرکت کردند از تمام زوجین پس آزمون به عمل آمد. نتیجهها نشان داد مداخله آزمایشی (آموزش به شیوه شناختیـ رفتاری)، بر بهبود روابط زناشویی و عملکرد خانوادهی زوجین تأثیر دارد.https://psychac.scu.ac.ir/article_11596_9b3d1981e6042855fe2f8268e5ed9ffc.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614416220091222The study of brain/behavioral systems as predictors of personality types A, C & Dبررسی سیستمهای مغزی-رفتاری به عنوان پیشبینهای تیپهای شخصیتیA ،C و D8711211597FAایرانداودیاستادیار دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0003-3526-0673آرامهصفی خانیکارشناس ارشد روانشناسی بالینیمهنازمهرابی زاده هنرمنداستاد دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0001-6901-7861Journal Article20090108This study was carried out to investigate brain/behavioral system as predictors of personality Type A, C & D in Shahid Chamran University postgraduate students. The sample consisted of 273 students who were selected by stratified random sampling method. Thereafter Gary-Wilson Personality Questionnaire (GWPQ), Type A Questionnaire (TAQ), Type C Personality Inventory (TCPI) and Type D Scale‑14 (DS14) were administered to all subjects. To analyze the data in this study, canonical correlation analysis was used. The result of this study, showed that composite of criterion variables is predictable with linear composite of brain/behavioral systems. According to the first canonical function of this study, types D, C and A respectively are predictable with BIS and FFS. The results of this study showed brain/behavioral systems (Activation system, Inhibition system, Fight and Flight system) can predict Type A, C and D. Therefore these types of personality are distinctive from this reason.پژوهش حاضر به منظور بررسی سیستمهای مغزی-رفتاری (سیستم فعالساز رفتاری، سیستم بازداری رفتاری و سیستم جنگ و گریز) به عنوان متغیرهای پیشبین تیپهای شخصیتی A، C و D در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز اجرا گردید. نمونه شامل 273 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه شهید چمران اهواز بود، که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهیی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامههای گری- ویلسون (GWPQ)، تیپ A(TAQ)، تیپ شخصیتی C (TCPI) و تیپ D(DS14) بود. در این پژوهش به منظور تحلیل دادهها از همبستگی متعارف استفاده شد. یافتهها نشان میدهد که ترکیب خطی تیپهای شخصیتی A، C وD به وسیلهی ترکیب خطی سیستمهای مغزی-رفتاری (سیستم فعالساز رفتاری، سیستم بازداری رفتاری و سیستم جنگ و گریز) قابل پیشبینی است. طبق تابع متعارف اول در این پژوهش، به ترتیب تیپهای شخصیتی D، C و A به وسیله سیستمهای بازداری رفتاری و جنگ و گریز قابل پیشبینی هستنند. همان طور که نتیجهها نشان دادند، تیپهای شخصیتی A،C و D به وسیلهی سیستمهای مغزی-رفتاری متفاوتی قابل پیشبینی هستند. با توجه به این نتیجهها این سه تیپ شخصیتی از این نظر از هم قابل تمیز و تفکیک هستند.https://psychac.scu.ac.ir/article_11597_8da43ca7ab468eda5e08c4cf6dcdc242.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614416220091222Relationship between five factor model of personality and job satisfaction in employees of Tabriz Tractor Manufactoryبررسی رابطه بین مدل پنج عاملی شخصیت و خشنودی شغلی در کارکنان کارخانه تراکتور سازی تبریز11312811598FAحسینقراباغیکارشناس ارشد روانشناسی عمومیمیرتقیگروسی فرشیاستاد دانشگاه تبریزJournal Article20080812Job satisfaction as cognitive, internal and evaluative reactions of persons in relation to their jobs is influenced by the amount of salary, physical conditions of work environment, type of relations governing the work environment and other factors. Nevertheless, the role of personality factors in job satisfaction is a chief factor in which little research has been done in our country. Therefore, this study is aimed at investigating the relationship between the five-factor model of personality and job satisfaction. To this end, 370 employees of Tabriz Tractor manufacturing were randomly selected from a pool of twelve job units as sample for this study, using stratified random selection, and NEO-FFI; and JDI questionnaires were administered for personality and job satisfaction evaluation respectively. The results of the study showed a positive relationship between Conscientiousness, Extraversion, Agreeableness and job satisfaction. There was a significant negative correlation between Neuroticism and job satisfaction, but there was no significant correlation between Openness and job satisfaction. The results of multiple linear regression analysis proved that Conscientiousness (R<sup>2</sup><sub>adj</sub>=0.09), Neuroticism (R<sup>2</sup><sub>adj</sub>=0.02) and Openness (R<sup>2</sup><sub>adj</sub>= 0.01) were respectively the most important predictors of job satisfaction. In this research, 12.3% of variance of job satisfactionwas, therefore, explained by personality factors.خشنودی شغلی به عنوان واکنشهای شناختی، درونی و ارزیابی کنندهی افراد نسبت به شغلشان، تحت تأثیر عاملهای مختلفی از قبیل میزان درآمد، شرایط فیزیکی محیط کار، نوع روابط حاکم بر محیط کار و ... میباشد. با این حال عامل بسیار مهمی که تحقیقات اندکی در کشور ما در مورد آن انجام گرفته، نقش عاملهای شخصیتی در خشنودی شغلی است. لذا تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین مدل پنج عاملی شخصیت و خشنودی شغلی میپردازد. بدین منظور تعداد 370 نفر از کارکنان کارخانهی تراکتور سازی ایران از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهیی از 12 حوزهی شغلی به عنوان نمونهی تحقیق انتخاب شدند و پرسشنامهی NEO-FFI برای ارزیابی شخصیت و پرسشنامهی JDI جهت ارزیابی خشنودی شغلی اجرا شد. آزمون فرضیهها نشان داد که ابعاد باوجدان بودن، برونگرایی و دلپذیر بودن همبستگی مثبتی با خشنودی شغلی دارند. اما بُعد روان رنجورخویی همبستگی منفی معنادار با خشنودی شغلی دارد. در تحقیق حاضر هیچ رابطه معناداری بین بُعد انعطافپذیری و خشنودی شغلی به دست نیامد. نتیجهی تحلیل رگرسیون خطی چندگانه جهت تعیین نقش عاملهای شخصیتی پنجگانه در پیشبینی و تبیین خشنودی شغلی نشان داد که بُعد باوجدان بودن (09/0<em>R<sup>2</sup></em>adj=)، روان رنجورخویی (02/0<em>R<sup>2</sup></em>adj=) و انعطافپذیری (01/0<em>R<sup>2</sup></em>adj=) به ترتیب مهمترین پیشبینی کنندههای خشنودی شغلی هستند. بنابراین 3/12 درصد واریانس خشنودی شغلی در تحقیق حاضر توسط عاملهای شخصیتی تبیین میشود.https://psychac.scu.ac.ir/article_11598_92bb5bff7f02bc1d377e24acee41a9bc.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614416220091222A study of personality of variables as predictors of success or failure in entrepreneurship of managersبررسی نقش برخی از متغیرهای شخصیتی به عنوان پیشبینهای موفقیت و شکست مدیران در کارآفرینی12915211600FAعباسابوالقاسمیدانشیار دانشگاه محقق اردبیلیمسلمعباسیکارشناسی ارشد روانشناسیمحمدنریمانیاستاد دانشگاه محقق اردبیلیحسینقمریاستادیار دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20081020The purpose of the present research was to investigate the role of internal locus of control, tolerance of ambiguity, self-esteem, self- efficacy, self-actualization, risk taking and innovation as predictors of success and failure of managers the productive units in the entrepreneurship. The research sample consisted 190 managers were randomly selected from the Arak and Ardabil cities. To collect the data Internal Locus of Control Scale, Tolerance of Ambiguity Scale, Self- Efficacy Scale, Self-Actualization Scale, Self-esteem scale and Jackson personality Inventory were used. In order to analyze the data of discriminant analysis were utilized. The results confirmed the hypothesis of this study, and findings showed that success or failure in entrepreneurship can be predicted the variables of personality of this study. The results obtained and the model presented in this study is discussed in detail.هـدف پژوهش حاضر بررسی نقش منبع کنترل درونی، تحمل ابهام، عزت نفس، خودکارآمدی، خودشکوفایی، خطرپذیری و نوآوری به عنوان پیشبینهای موفقیت و شکست مدیران واحدهای تولیدی در کارآفرینی بود. نمونهی این پژوهش شامل190 مدیر (105 مدیر موفق و 85 مدیر ناموفق از نظر کارآفرینی) بود، که به صورت تصادفی از واحدهای تولیدی استانهای مرکزی و اردبیل انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس منبع کنترل درونی، مقیاس تحمل ابهام، مقیاس خودکارآمدی، مقیاس خودشکوفایی، مقیاس عزتنفس و پرسشنامه شخصیتی استفاده شده است. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل ممیز استفاده شد. نتیجههای به دست آمده از معادله تابع ممیز، فرضیهی پژوهش را تأیید کرد و یافتهها نشان دادند که مدیران موفق و ناموفق در کارآفرینی را میتوان از روی متغیرهای شخصیتی پیشبینی کرد. نتیجههای به دست آمده و مدل ارایه شده توسط این پژوهش مورد بحث قرار خواهد گرفت.https://psychac.scu.ac.ir/article_11600_6f67fee3dfd3bbfce26f5ebd4181cce8.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614416220091222Relationship between self-esteem, achievement motivation, FLCA, and EFL learners’ academic performanceرابطه بین عزت نفس و انگیزه موفقیت و اضطراب کلاس زبان خارجی با عملکرد دانشجویان در درس زبان انگلیسی15316611602FAسارانیسیکارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی دانشگاه شیرازمرتضییمینیاستادیار بازنشسته گروه زبان انگلیسی دانشگاه شیرازJournal Article20160111The purpose of this study was to investigate the relationship between self-esteem, achievement motivation, foreign language classroom anxiety and EFL learners’ academic performance. One-hundred and ninety eight students majoring in psychology at Shahid Chamran University participated in this study. Five questionnaires together with an English language test were used in this study: the Coopersmith Self-Esteem Inventory (SEI), Self-concept Inventory, Achievement Motivation Questionnaire, Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) and Academic Motivation Questionnaire. Simple and multiple corrolational analyses were run to determine the relationship between the variables. The findings of this study showed that the relationship between self-esteem and EFL learners’ academic performance was positive and significant and so was the relationship between achievement motivation and EFL learners’ academic performance. The results also revealed that the relationship between foreign language classroom anxiety and EFL learners’ academic performance was negative and significant. It was also found that the best predictor variables for EFL learners’ academic performance were achievement motivation and foreign language classroom anxiety.هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطه عزت نفس، انگیزه موفقیت و اضطراب کلاس زبان خارجی با عملکرد دانشجویان در درس زبان انگلیسی بود. 198 دانشجوی مقطع کارشناسی رشته روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در این تحقیق به عنوان نمونه تحقیق شرکت کردند. در این تحقیق چهار پرسشنامه شامل پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت، پرسشنامه انگیزه موفقیت، پرسشنامه اضطراب کلاس زبان خارجی،و پرسشنامه انگیزش تحصیلی مورد استفاده قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه به منظور تبین روابط بین متغیرها استفاده گردید. یافتههای تحقیق نشان داد که بین عزت نفس و عملکرد در زبان خارجی دانشجویان رابطه مثبت معنیدار وجود دارد. همچنین بین انگیزه موفقیت و عملکرد در زبان خارجی دانشجویان رابطه مثبت معنیدار وجود دارد. نتیجههای نیز نشان دادند که بین اضطراب کلاس زبان خارجی و عملکرد در زبان خارجی رابطه منفی معنیدار وجود دارد. نتیجههای رگرسیون نیز نشان دادند که بهترین متغیرهای پیش بینی کننده عملکرد در زبان خارجی آنگیزه موفقیت و اضطراب کلاس زبان بودند.https://psychac.scu.ac.ir/article_11602_90682fd6ed905f02dc9b255c0aabaf79.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614416220091222The relationship between family function with mental hardiness among the students of secondary school in Kermanshah cityبررسی رابطهی عملکرد خانواده با سرسختی روانشناختی در دانشآموزان دورهی متوسطه شهر کرمانشاه16718811604FAجهانگیرکرمیاستادیار دانشگاه رازی کرمانشاهخلیلشریفیدبیر آموزش و پرورش استان کرمانشاهکیومرثبشلیدهاستادیار دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0002-5519-4792Journal Article20080708Mental hardiness is a preserving and psychological construct that acts against life stressors. Numerous studies support the importance of this three aspect construct. The purpose of the present study was to investigate the relationship between family function with mental hardiness among the students of secondary school in Kermanshah city. The sample consisted of 324 students who were selected by stratified sampling method from both sexes. All these students responded to family function and mental health questionnaires. Data was analyzed with pearson correlation and multi regression method. The results indicated that there was a significant relationship between family function with mental hardiness and two of its facets as commitment and control subscales. The nonsignificance of relationship between challenge aspect with family function may stem from inadequacy in measurement construction or cultural difference about concept of the challenge. Moreover, contradictive findings in psychological literature about challenge is not superordinary. The findings of this research confirm importance of the positive and negative interaction of the members of the family on psychological constructs. Also the findings of this research can help the counselors to cope adequately with family problems.سرسختی روانشناختی یک ساختار شخصیتی محافظتکننده در مقابل فشارهای زندگی است، که در قالب یک سازهی سه مؤلفهیی مرکب از تعهد، کنترل و مبارزهجویی توسط کوباسا مفهومسازی شده است. نقش این ویژگی در پژوهشهای گوناگونی تأیید شده، اما زمینههای شکلگیری و پیشایندهای محیطی آن کمتر مورد مطالعه بوده است. این پژوهش به منظور شناسایی عملکردهای (تعاملات خانوادگی) مرتبط با سرسختی در یک نمونهی 324 نفری (170 دختر و 154 پسر) از دانشآموزان دورهی سه ساله متوسطه شهر کرمانشاه انجام شده است. برای سنجش تعاملات خانوادگی، مقیاس 75 پرسشی عملکرد خانواده برنارد بلوم (FFS) که پانزده بُعد از عملکرد خانواده را میسنجد، و برای سنجش سرسختی، مقیاس 45 پرسشی سرسختی نوجوانان (AHS) که سه مؤلفهی سرسختی را میسنجد، به کار رفته است. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانهی آزمون، تحلیل شدند. و شواهد لازم دال بر وجود ارتباط معنیدار بین عملکرد خانواده و سرسختی به دست آمده است. یافتهها نشان دهندهی آن است که برای پیشبینی نمرههای سرسختی، ضریبهای ابعاد سبک خانوادهی آزادمنش، جامعه پذیری خانواده، سبک خانوادهی قانونمند و انعطافپذیری خانواده معنیدار بودهاند. یافتههای این پژوهش اهمیت تعاملات مثبت در خانواده و ضرورت اجتناب از تعاملات منفی را متذکر شده و رهگشای یاوران خانواده برای راهنمایی و اصلاح تعاملات آنها میباشد.https://psychac.scu.ac.ir/article_11604_6dfb923f6b4f1357501f77a2931123b3.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614416220091222Examining the impact of goal framing and communication style on fifth-grade male students’ academic achievementبررسی تأثیر چارچوبگذاری هدف و سبک ارتباطی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهر قزوین18921811612FAیوسفکریمیاستاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانولیخلخالیدانشجوی دوره ی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانحسناحدیاستاد دانشگاه علامه طباطباییغلامرضانفیسیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبJournal Article20081211The goal of the present research was to examine the impact of intrinsic versus extrinsic goal framing and autonomy-supportive versus internally and externally controlling communication style on fifth-grade male students’ academic achievement. For this a two factorial design 2 × 3 were conducted. A learning text was framed in terms of the attainment of an intrinsic (i.e., health) versus extrinsic (i.e., physical attractiveness) goal and communicated these different goal contents in an internally and externally controlling versus autonomy-supportive way. Both conceptual and rote learning were assessed. 147 subjects participated in the study. Results of MANOVA analyses shown that intrinsic versus extrinsic goal framing and autonomy support promoted conceptual learning and retention. Such results were not found for rote learning. It appears that internally and externally controlling contexts and extrinsic goal contexts are equally effective in promoting a literal memorization of the learning material as autonomy supportive and intrinsic goal contexts.هدف از این تحقیق بررسی تأثیر چارچوبگذاری درونی و بیرونی هدف و سبک ارتباطی کنترل کننده درونی، کنترل کننده بیرونی و حمایت کننده خود پیروی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر قزوین بود. برای این منظور از یک طرح عاملی 2 × 3 استفاده شد. آزمودنیها 147 نفر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهیی انتخاب و در شش گروه آزمایشی و یک گروه گواه به صورت تصادفی جایگزین شدند. ابتدا یادگیری مطالب کتبی بر حسب دستیابی به یک هدف درونی (سلامت) در برابر یک هدف بیرونی (ظاهر جسمی) چارچوبگذاری شد، و سپس به یک شیوه حمایت کننده خود پیروی یا کنترل کننده درونی یا کنترل کننده بیرونی ارایه شدند. در ارتباط با عملکرد تحصیلی، هم یادگیری مفهومی و هم یادگیری طوطیوار مورد سنجش قرار گرفت. نتیجههای به دست آمده از تحلیل واریانس چند متغیری دادهها نشان داد که چارچوبگذاری درونی هدف در مقایسه با چارچوبگذاری بیرونی هدف، پردازش مفهومی مطالب یادگیری را افزایش میدهد. علاوه بر این، دانشآموزانی که برای تعقیب این محتواهای هدف، یک سبک ارتباطی حمایت کننده خود پیروی را تجربه کردند در مقایسه با دانشآموزانی که تحت فشار درونی یا بیرونی قرار گرفتند، یادگیری مفهومی بیشتری نشان دادند. با این وجود، چنین نتیجههایی برای یادگیری طوطیوار دیده نشد. به نظر میرسد که بافتهای کنترل کننده درونی، کنترل کننده بیرونی و محتوای هدف بیرونی به طور برابر با بافتهای حمایت کننده خود پیروی و هدف درونی در پیشبرد یادسپاری تحتالفظی مطالب یادگیری موثر باشند.https://psychac.scu.ac.ir/article_11612_804925c438836868953b1542dacf6cef.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614416220091222The relationship between perceived organizational justice and motives for organizational citizenship behaviors with organizational citizenship behaviors in an industrial organizationرابطه عدالت سازمانی ادراک شده و انگیزههای رفتار مدنی سازمانی با رفتار مدنی سازمانی در یک سازمان صنعتی21923611613FAنسرینارشدیاستادیار دانشگاه شهید چمران اهوازسیداسماعیلهاشمی شیخ شبانیاستادیاردانشگاه شهید چمران اهواز0000-0002-7786-3838Journal Article20090419The aim of this study was to investigate the relationships of perceived organizational justice (distributive, procedural, interpersonal, and informational) and motives for organizational citizenship behaviors (organizational concern, prosocial values, and impression management) with organizational citizenship behaviors (organizational citizenship behavior directed toward individual and organizational citizenship behavior directed toward the organization). The sample consisted of 200 employees of an industrial organization in Ahvaz who were selected by simple random sampling method. The instruments used in present study consist of Organizational Justice Questionnaire, Citizenship Motives Scale, and OCB Questionnaire. Results indicated that all types of justice were correlated with organizational citizenship behaviors, positively. Moreover, there was a positive correlation between motives for organizational citizenship behaviors and organizational citizenship behaviors. Regression analysis revealed that procedural justice, informational justice, organizational concern motive and impression management motive predicted organizational citizenship behaviors directed toward organization; and procedural justice, interpersonal justice, and prosocial values motive predicted organizational citizenship behaviors directed toward individual.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه عدالت سازمانی ادراک شده (عدالت توزیعی، عدالت رویهای، عدالت بین فردی، عدالت اطلاعاتی) و انگیزههای رفتار مدنی سازمانی (انگیزه علاقه به سازمان، انگیزه ارزشهای اجتماع یار، انگیزه مدیریت برداشت) با رفتار مدنی سازمانی (رفتار مدنی سازمانی معطوف به فرد و رفتار مدنی سازمانی معطوف به سازمان) انجام گرفت. در این پژوهش 200 نفر از کارکنان یک سازمان صنعتی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. شرکت کنندگان در پژوهش، پرسشنامههای عدالت سازمانی، انگیزههای رفتار مدنی سازمانی و رفتار مدنی سازمانی را تکمیل نمودند. نتایج نشان دادند که بین انواع عدالت سازمانی با رفتارهای مدنی سازمانی (فردی و سازمانی) همبستگی مثبت وجود دارد. نتایج همچنین حاکی از رابطهای مثبت بین انگیزههای رفتار مدنی سازمانی با رفتارهای مدنی سازمانی (فردی و سازمانی) بودند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نیز نشان دادند که در پیشبینی رفتار مدنی سازمانی معطوف به سازمان، متغیرهای عدالت رویهای، عدالت اطلاعاتی، انگیزه علاقه به سازمان، و انگیزه مدیریت برداشت و در پیشبینی رفتار مدنی سازمانی معطوف به فرد، متغیرهای عدالت رویهای، عدالت بین فردی، و انگیزه ارزشهای اجتماعیار نقش داشتند.https://psychac.scu.ac.ir/article_11613_be4480c6f189b234157032a0f942bf07.pdf