دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2
2
1995
12
22
The effect of teacher expectations on the appraisal of academy performance of guidance school students
تاثیر انتظار معلمان بر ارزشیابی آنان از عمل کرد درس علوم و پیش بینی آنان از موفقیت آینده آنش آموزان پایه دوم راهنمایی
3
23
16526
10.22055/psy.1995.16526
FA
حسین
شکرکن
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
محمد علی
پیرنیا
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
Journal Article
1995
09
30
This investigation intended to examine the effect of teacher expectations on their appraisals of the science performance and their predictions of the future sexes of male and female second-grade guidance school students in Ahvaz, in the academy year of 1993-94. Performance was measured by a free-response exam and a multiple-choice one, and future success by a likert-type scale. The sample consisted of 120 randomly selected guidance school teachers of the three districts of Ahvaz office of education. Each teacher corrected the exams of 40 students in two separate batches. While, in fact, the exams were divided randomly into two batches, the teachers very informed that one batch belonged to highly intelligent students 2, and the other to ordinary pupils. A three-way, 2×2×factorial ANOVA was used to analyze the relevant data. The three factors were teacher's sex, student's sex, and it's students intelligence in two levels. Turkey follow-up method was also employed to compare the means of various pairs of groups. The findings confirmed the hypotheses of this research. The results indicated that teachers give higher scores to students believed to be highly intelligent with regard to free-response exam but not multiple- choice ones. Teachers predictions of the future success of "highly intelligent" students were also higher.
در پژوهش حاضر اثر انتظارات معلمان بر ارزشیابی آنان از عملکرد درس علوم و پیشبینی آنان از موفقیت آینده دانش آموزان پایه دوم راهنمایی، در سال تحصیلی ۷۳-۷۲ در شهر اهواز مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه از یک امتحان تشریحی و یک امتحان چند گزینهای به عنوان عملکرد استفاده شد. پیشبینی معلمان از موفقیت آینده دانشآموزان نیز به دست آمد.<br /> بود که به گونهای تصادفی انتخاب شده بودند. هر معلم اوراق امتحانی ۴۰ دانش آموز را که به صورت تصادفی به دو دسته تقسیم شده بود تصحیح کرد. اوراق امتحانی دانش آموزان معمولی معرفی شدند. نوع پژوهش آزمایشی میدانی بود و از طرح گروه گواه با پس آزمون تنها استفاده به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس عاملی ۲×۲×۲ متشکل از عامل جنسیت معلمان، عامل جنسیت دانش آموزان و عامل دانش آموزان باهوش و معمولی معرفی شده استفاده شد. جهت مقایسه میانگین های گروه های مختلف روش پیگیری توکی به کار رفت. یافته های به دست آمده فرضیههای این پژوهش را مورد تایید قرار داد. نتایج به طور کلی نشان داد که معلمان در ارزیابی اوراق امتحان تشریحی دانش آموزانی که با هوش تصور شدند، در مقایسه با دانشآموزانی که معمولی قلمداد گردیدند، سوگیری به عمل آوردند و به آنان نمره بالاتر دادند. لیکن این سو گیری در ارتباط با امتحان چندگزینهای دیده نشد. موفقیت آینده دانش آموزانی که باهوش معرفی شده بودند نیز توسط معلمان و بالاتر پیشبینی گردید.<br /> چکیده<br /> این نوشتار پژوهشی را گزارش می دهد که به ساخت و اعتباریابی مقدماتی مقیاسی برای سنجش الگوی شخصیتی- رفتاری تیپ A به وسیله روش آماری تحلیل عوامل پرداخته است. ۱۴۹ دانشجوی دختر و ۱۷۹ دانشجوی پسر دانشگاه های شهید چمران و آزاد اسلامی اهواز در این تحقیق شرکت نمودند. در اولین گام تحقیق، بر اساس متون معتبر روانشناسی تعداد ۸۴ ماده برای سنجش ویژگی های شخصیتی-رفتاری تیپ A نوشته شد، که ۶۰ ماده آن در مراحل مختلف تحلیل های آماری داده ها حذف شد. تحلیل عوامل داده ها نشان داد که ۱۶ ماده روی عامل ۱ (TA1) و ۸ ماده روی عامل ۲ (TA2) قرار گرفته اند، و بدین ترتیب مقیاس ۲۴ ماده ای تیپ A موسوم به TAQ، ساخته شد. ضرایب پایایی همسانی درونی و بازآزمایی هر دو عامل TA1 و TA2 رضایت بخش و در سطح ۰/۰۰۱=p معنی دار بودند. برای ارزیابی اعتبار مقیاس TAQ از اجرای همزمان آن با پرسشنامه های MMPI، EPQ, TABQ و TAVS استفاده شد. نتایج تحلیل های آماری نشان داد که عامل TA1 بیشتر با جنبههای مرضی و مضر (مثل پرخاشگری، بی حوصلگی، اضطراب، افسردگی و عزت نفس پایین) در ارتباط است، در حالی که عامل TA2 عمدتا با جنبه های غیرمرضی (مثل گرایش به موفقیت و سختکوشی) الگوی رفتاری تیپ A مرتبط می باشد.
https://psychac.scu.ac.ir/article_16526_41f851eee2f3752f87e964187870a09e.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2
2
1995
12
22
Construction and validation of a scale for the measurement of type a personality
ساخت و اعتبار یابی مقدماتی مقیاسی برای سنجش تیپ شخصیتیA
24
50
16527
10.22055/psy.1995.16527
FA
بهمن
نجاریان
عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاهشهید چمران اهواز،اهواز،ایران
بهنام
مکوندی
مربی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز،اهواز،ایران
بهرام
دباغ
کارشناس روانشناسی بالینی
سارا
نیکفر
کارشناس روان شناس بالینی
Journal Article
1995
10
01
This paper reports a study aimed at constructing and validating a scale bifactor analysis for the measurement of personality and behavioral patterns of type A. 149 female and 179 mail undergraduate students at Ahvaz Islamic open University and Shahid chamran University took part in this study. In the first phase of the study, based upon the characteristics of type A reported in the literature, 84 items were <br />Written, 60 of which were later excluded after statistical analysis of the data. The results of factor analysis indicated a two-factor structure, with 16 and 8 items, loading, respectively, on factors 1 (TA1) and 2 (TA2), yielding a 24-item scale for type A labelled as type A questionnaire (or TAQ). The Cronbach Alpha and test-retest coefficients of both TA1 and TA2 subscales found to be statistically significant at p=.001. to access the validity of TAQ, four other questionnaires (i. e., MMPI, EPQ, TABQ, and TAVS) were also given to different groups of subjects. Data analysis after validity data strongly suggests that TA1 is mostly concerned with pathological or "taxi dimensions" of Type A (e. g. Aggression, impatience, anxiety, depression and low self-esteem). In contrast, TA2 seems to be entirely related to non-pathological or "non-toxic" dimensions of type A (e.g., achievement orientation, striving for achievement, and hard-working). <br />
این نوشتار پژوهشی را گزارش می دهد که به ساخت و اعتباریابی مقدماتی مقیاسی برای سنجش الگوی شخصیتی- رفتاری تیپ A به وسیله روش آماری تحلیل عوامل پرداخته است. ۱۴۹ دانشجوی دختر و ۱۷۹ دانشجوی پسر دانشگاه های شهید چمران و آزاد اسلامی اهواز در این تحقیق شرکت نمودند. در اولین گام تحقیق، بر اساس متون معتبر روانشناسی تعداد ۸۴ ماده برای سنجش ویژگی های شخصیتی-رفتاری تیپ A نوشته شد، که ۶۰ ماده آن در مراحل مختلف تحلیل های آماری داده ها حذف شد. تحلیل عوامل داده ها نشان داد که ۱۶ ماده روی عامل ۱ (TA1) و ۸ ماده روی عامل ۲ (TA2) قرار گرفته اند، و بدین ترتیب مقیاس ۲۴ ماده ای تیپ A موسوم به TAQ، ساخته شد. ضرایب پایایی همسانی درونی و بازآزمایی هر دو عامل TA1 و TA2 رضایت بخش و در سطح ۰/۰۰۱=p معنی دار بودند. برای ارزیابی اعتبار مقیاس TAQ از اجرای همزمان آن با پرسشنامه های MMPI، EPQ, TABQ و TAVS استفاده شد. نتایج تحلیل های آماری نشان داد که عامل TA1 بیشتر با جنبههای مرضی و مضر (مثل پرخاشگری، بی حوصلگی، اضطراب، افسردگی و عزت نفس پایین) در ارتباط است، در حالی که عامل TA2 عمدتا با جنبه های غیرمرضی (مثل گرایش به موفقیت و سختکوشی) الگوی رفتاری تیپ A مرتبط می باشد.
https://psychac.scu.ac.ir/article_16527_327d9090a6a5cc1b4b04c88c02a899e9.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2
2
1995
12
22
Quantitative standards for public libraries of Iran
استانداردهای کمی برای کتابخانه های عمومی با نگاهی به کتاب خانه های عمومی خوزستان
51
77
16528
10.22055/psy.1995.16528
FA
محمد حسین
دیانی
عضو هیات علمی گروه کتابداری دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
کبری
سقاء پیرمرد
کتابدار کتابخانه بیمارستان امام رضا (ع)
Journal Article
1995
09
29
The conditions of 9 quantitative items in public libraries are compared to test the validity of rating, a specified for public libraries by the ministry of culture and Islamic guidance. it was found that the rating is not sound statistically. <br />The correlations between the 9 items in each group of libraries they were also tested. It was found that unballanced inputs are prevailing in different groups of libraries. <br />A set of quantitative standards, based on the realities of public libraries, are suggested to be used for short and long range planning, and for evaluating the performance of librarians in increasing the resources and services. <br />Public libraries located in Khuzestan have been used as an example for all the cases mentioned about.
ابتدا موجه بودن درجه بندی کتابخانههای عمومی کشور توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس ۹ معیار: ساعات کار، مساحت کل بنا، مساحت زیربنا، تعداد کتب، تعداد افزایش سالانه کتب، تعداد اعضا، تعداد کارکنان، تعداد قفسه ها و تعداد صندلی ها مورد بررسی قرار گرفته و جایگاه کتابخانه های عمومی خوزستان بر اساس همین درجه بندی مشخص شده است. وجود یا عدم وجود همبستگی بین این ۹ معیار در کتابخانههای با درجات متفاوت نیز مشخص شده است. بر اساس وضعیت فعلی این ۹ معیار، استانداردی برای کتابخانههای عمومی کشور پیشنهاد شده است. با استفاده از این استاندارد هر کتابخانه عمومی میتواند وضعیت خود را با وضعیت کتابخانه های استان خود، با وضعیت کتابخانههای هم درجه خود در سطح کشور و با وضعیت کتابخانههای با درجات دیگر مقایسه کند و بر اساس اولویت، جهت و شتاب حرکت کتابخانه خود را برای توسعه مشخص سازد.
https://psychac.scu.ac.ir/article_16528_77311695847f06dad4ce90247657a110.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2
2
1995
12
22
The importance of guidance and counselling programme in Iranian educational system
بحثی پیرامون گذشته وآینده برنامه های راهنمایی و مشاوره درآموزش و پرورش ایران
78
92
16529
10.22055/psy.1995.16529
FA
یوسف علی
عطاری
عضو هیات علمی گروه راهنمایی و مشاوره ی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
Journal Article
1995
09
30
Guidance and counselling is a program which plays a significant role in both preventing and solving client's different problems. Since the main thrust of this process is to help clients make their own appropriate decisions, it's major focus is to help people know themselves and the world around them better. <br />Despite it's crucial significance, this program was discontinued in in 1980, but fortunately, was resumed in 1990-91, in the Iranian educational system. This article tries to: (1) review the short history of this program in the Iranian educational system, pinpointing some of its shortcomings and (2) give some guidelines and directions for future activities with a view to the Iranian educational and societal needs.
یکی از برنامههایی که میتواند نقش مهم و سازندهای در پیشگیری و حتی حل مشکلات انسان در مراحل رشد در ابعاد گوناگون ایفا کند، راهنمایی و مشاوره در نظام آموزش و پرورش و بالطبع آن در جامعه است. راهنمایی عبارت از جریان یاری کردن به فرد است تا خود و جهان خارج از خود را بشناسد. در این فرایند مهمترین هدف راهنمایی، ارائه اطلاعات مفید و سازنده از طرف مشاور به مراجع است تا وی، زمان شناخت بهتر و بیشتری از خود و امکانات اطراف، بتوانند تصمیمات مناسب و معقولی اتخاذ و اجرا کند. برنامه های راهنمایی و مشاوره، با همه ضرورت و اهمیتی که در این مقاله تا حدودی به آن اشاره شده است، بعد از ۹ سال از آغاز تاسیس، یعنی ۱۳۵۰ هجری شمسی، در سال ۱۳۵۹ از نظام آموزش و پرورش ایران حذف گردید. این برنامه و به تعبیری دقیق تر، این وسیله مهم تربیتی-آموزشی بعد از بازبینی و تجدید نظر، مجدداً از مهر ماه ۱۳۷۱، پرورش ایران فعالیت خود را آغاز کرده است، و امید میرود تا در آینده نزدیک در همه مقاطع تحصیلی گسترش و تعمیم پیدا کند. این مقاله هم اشاره به عواملی دارد که باعث عدم موفقیت برنامه های راهنمایی و مشاوره در مرحله اول فعالیت آن گردیده، و همین که به منظور پیشگیری از تکرار تجارب تلخ گذشته، رهنمودهایی برای برنامهریزان و دست اندرکاران این برنامه در برنامه ریزی های آینده دارد.
https://psychac.scu.ac.ir/article_16529_fbf1e2e70f7413e23505164088123719.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2
2
1995
12
22
Relationship between locus of control and academy performance in guidance of school students of Dezful
برسی رابطه جایگاه مهاب و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه سوم راهنمایی دزفول
93
113
16530
10.22055/psy.1995.16530
FA
مصعود
برومندنصب
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی
حسین
شکرکن
عضو هیات علمی گروه روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
بهمن
نجاریان
عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
Journal Article
1995
09
30
Locus of control is a personality characteristic, indicating that every individual has a set of beliefs regarding people and things that control reinforcements and punishments in his or her life. Some people have internal orientation: believing that skill, diligent behaviour and responsibility will result in positive outcomes. are there individuals have external orientation assuming that events are are determined by chance. Powerful others and factors unknown and uncontrollable. The letter group believe outcomes are beyond their control. <br />the aim of this research was to investigate the relationship between locus of control and academic performance. The sample consisted of 217 male and female 3rd grade guidance- School students of the city of Dezful, selected by multi-stage random sampling method. The general hypothesis after study was that there is a positive correlation between locus of control and academic performance. The results of the present study show that the correlation coefficient for females are 0.20 to 0.40, for males 0.24 0.67 and for the whole sample are 0.22 to 0.46. All the coefficients are significant at p < 0.05. <br />
جایگاه مهار به عنوان یک خصوصیت شخصیتی به این معنا اشاره دارد که هر انسان دارای مجموعهای از باورهاست مبنی بر اینکه افراد یا اشیایی پاداش ها<br /> و تنبیه ها را در زندگی وی کنترل میکنند. برخی از افراد جهت گیری درونی دارند با این اعتقاد که تبحر، سخت کوشی و رفتار مسئولیت پذیر به پیامدهای مثبت منجر می شود و نتایج تحت کنترل خودشان است. گروهی دیگر جهتگیری بیرونی دارند با این اعتقاد که رویدادها از طریق شانس، قدرت دیگران و عوامل ناشناخته و غیر قابل کنترل تعیین می شوند و در نتیجه پیامدها، خارج از کنترل آنهاست. هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین جایگاه مهار و عملکرد تحصیلی است. نمونه این بررسی شامل ۲۱۷ دانش آموز دختر و پسر پایه سوم دوره راهنمایی شهرستان دزفول بود که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. فرضیه اصلی این پژوهش که به سه فرضیه فرعی تجزیه شده است، بدین صورت است: «به این جایگاه مهار و عملکرد تحصیلی رابطه مثبتی وجود دارد». نتایج تحلیل آماری داده ها نشان می دهد که ضرایب همبستگی بین دو متغیر یاد شده در سطح آماری (05/0 > P) معنی دارند.<br />
https://psychac.scu.ac.ir/article_16530_33e6024d6a83e07f3bec3f30bd145ed5.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2
2
1995
12
22
Standardization of the public school version of the AAMD Adaptive Behavior Scale
میزان سازی مقیاس رفتار سازگشی برای دانش آموزان مدارس ابتدایی
114
131
16531
10.22055/psy.1995.16531
FA
منیجه
شهینی ییلاق
عضو هیات علمی گروه روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
Journal Article
1995
10
02
The AAMD adaptive behavior scale, consisting of two parts, was a standardized on American public schools in 1974. Only part tool was selected and evaluated for administration in Ahvaz. The primary phase in the standardization effort determined how the scale performed on a public school population. The split-half reliability and the concurrent validity of the scale where also determined for all of the items and for those of different domains of the scale. The standardization phase included a sample of 1474 first-to fifth-grade pupils assigned to regular classrooms and several sets of norms in percentile distributions by sex, socio-economic status and class placement were provided. The results of the standardization provide a valid and useful assessment of elementary school children's adaptive behaviour. <br /> <br />
هدف از انجام این پژوهش میزان سازی مقیاس رفتار سازشی، ساخته لمبرت و دیگران، در اهواز است. مقیاس اصلی شامل دو بخش است، لیکن از آنجا که سوالات بخش دوم آن به فرهنگ ایرانی نزدیک بود فقط این بخش میزان سازی شد. پس از ترجمه و ویرایش مادههای مقیاس، مرحله تهیه و تنظیم پرسشنامه جهت اصلاح آزمون، یعنی تغییر یا حذف ماده های مبهم و دو پهلو، متناسب ساختن مقیاس با فرهنگ ایرانی و قابل اجرا بودن آن در مدارس انجام گرفت. پس از ایجاد تغییرات لازم پایایی مقیاس از طریق روش تنصیف و روایی آن با استفاده از روش روایی همزمان تعیین شد. به منظور هنجاریابی، با روش تصادفی چند مرحله ای، ۱۴۷۴ دانشآموز کلاس اول تا پنجم دبستان انتخاب شد و هنجارها به صورت جدول هایی بر اساس نمره صدکی، در متغیرهای چون جنسیت، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و پایه تحصیلی تهیه شد. نتایج حاصل نشان داد که این مقیاس از روایی و پایایی نسبتاً خوبی برخوردار است و برای ارزیابی رفتار سازشی کودکان مدارس ابتدایی می تواند بسیار مناسب باشد.
https://psychac.scu.ac.ir/article_16531_e02a8dd6c0fde0425349d02b8d418588.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2
2
1995
12
22
The classical test theory and its limitalions
نظریه کلاسیک آزمون و محدودیت های آن
132
146
16532
10.22055/psy.1995.16532
FA
حسین
سپاسی
عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
Journal Article
1995
09
30
The principle of the classical test theory (CCT) have long been used by test developers to construct educational and psychological tests and scales. In recent years, however, it has been found that the CTT is not capable of offering solution for certain problems that the test developer is facing with. For example, it is said that the CCT is unable to provide a clear indication of the relationship between test items and the examinee's ability that test items are to measure. <br />In other words, classical item analyses statistics don't provide information about how examinees at different ability levels on the trait have performed on the item. Having discovered the limitations of the CCT, psychometricians have tried to introduce new test theory. <br />This article will briefly discuss the basic assumptions of the CCT on which most of the educational and psychological tests and scales are built. Next the test reliability, one of the most powerful and they're lying concepts in the CCT, which was first introduced by the British psychologist, Spearman, in early 20th century, will be reviewed. Finally, the limitations of CCT will be pointed out and the common views of the critics regarding the shortcomings of the CCT will be discussed. Proponents of the new theory believe that any psychological and educational test or scale should provide a clear indication of the true estimation of what is intended to be measured. Therefore the need for new test theories has to be satisfied.
نظریه کلاسیک آزمون سال هاست که به عنوان یک نظریه منسجم مورد استفاده متخصصان آزمون سازی قرار گرفته است. اگرچه هنوز بسیاری از آزمونهای تربیتی و روانی بر اساس مفروضه های این نظریه ساخته میشوند، ولی در سالهای اخیر روانسنجان به این نتیجه رسیده اند که نظریه کلاسیک که آزمون دیگر قادر به حل مسائل و مشکلاتی که بر سر راه ساختن این آزمونها و مقیاسها وجود دارد نیست. سوالات اندازه گیری می شود فراهم نمی آورد. متخصصان آزمون سازی تلاش کردهاند محدودیتهای این نظریه را روشن سازند و پایه های نظریه های جدیدی را در ساختن آزمودنهای روانی و تربیتی بنا نهند. در این مقاله ابتدا سعی شده است مختصر به مفاهیم اساسی نظریه کلاسیک آزمون در ساختن آزمونها و مقیاسها اشاره گردد. آنگاه، مرور مختصری بر پایایی (reliability ) آزمون به عنوان یکی از مفاهیم زیربنایی نظریه کلاسیک خواهیم داشت، که ابتدا توسط اسپیرمن (Spearman) طی دو دهه اول قرن حاضر ارائه گردید. در پایان، مقاله به محدودیتهای این نظریه خواهد پرداخت و آنها را از دیدگاه متخصصان روان سنجی مورد نقد و بررسی کامل قرار می دهد. روان سنجان جدید از خصیصههای مورد اندازهگیری فراهم آورند، به نظریه های جدیدتری برای ساختن آزمونهای روانی و تربیتی نیاز داریم.
https://psychac.scu.ac.ir/article_16532_a07f4a73dd4d2b925b8e4f5a4e6b745b.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2
2
1995
12
22
-
حدود دانش بشر
147
161
16533
10.22055/psy.1995.16533
FA
محمد حسین
کنجی(مترجم)
عضو هیات علمی دانشکده ی الاهیات دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
خسرو
نشان
عضو هیات علمی دانشکده الاهیات دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
Journal Article
1995
09
27
-
-
https://psychac.scu.ac.ir/article_16533_c7221640c36760376585fbbf51d0828c.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
2
2
1995
12
22
-
ارزش یابی دومین سمینار ارائه یافته های پژوهشی علوم تربیتی و روان شناسی در استان خوزستان16/17اسفند1373اهواز
163
170
16534
10.22055/psy.1995.16534
FA
حسین
الهام پور
عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
بهمن
نجاریان
عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
Journal Article
1995
09
30
-
-
https://psychac.scu.ac.ir/article_16534_09c055433a222171e07b1cd2d335e367.pdf