دانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-61449120020622An Investigation into the Relationship between
Emotional Instability, Prosocial Behavior and
Aggression in Pre-Adolescent Guidance School
Students in Ahvazبررسی رابطه میزان بیثباتی هیجانی، رفتار جامعهگرا و پرخاشگری با عملکرد تحصیلی در بین دانشآموزان دختر و پسر سال سوم راهنمایی شهرستان اهواز1161647110.22055/psy.2002.16471FAیوسفعلیعطاریعضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه چمران اهواز،اهواز ، ایرانجمالحقیقیعضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه چمران اهواز،اهواز ، ایرانزلفعلیخانهکشیدانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسیJournal Article20010412<strong> </strong><strong><br /> </strong>This study was conducted to examine the relationship between the range of emotional instability, prosocial behaviour and aggression with academic performance in third grade guidance school students of Ahvaz. The seven major hypotheses of this study were: 1) there is a relationship between the range of students’ emotional instability and academic performance; 2) there is a relationship between the student’s prosocial behaviour and academic performance; 3) there is a relation between the students’ aggression and academic performance; 4) there is a correlation between the emotional instability and aggression; <em>5) </em>there is a correlation between the emotional instability and prosocial behaviour; 6) there is a correlation between the prnsocial behaviour and aggression; 7) multiple correlation coefficient of variables exceeds the mild correlation coefficient of each variable compared to academic performance. The sample of The research consisted of 400 boys and girls selected randomly from four Educational Districts Qf Ahvaz. The results indicate that emotional instability and aggression have negative correlation with academic performance, (r=-0.18) and (r= -0.18) respectively; whereas prosocial behavior is positively correlated with academic performance. The multiple regression of this study showed that Prosocial Behvaiour and Emotional Instability were the best predicting variables for Academic Performance. هدف از این پژوهش تعیین رابطه بیثباتی هیجانی، رفتار جامعهگرا و پرخاشگری با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر سال سوم راهنمایی شهر اهواز است. در این تحقیق، 400 دانشآموز (200 دختر و 200 پسر) که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای از جامعه آماری انتخاب شدند، به عنوان نمونه تحقیق مورد مطالعه قرار گرفتند. فرضیههای تحقیق به طور کلی عبارت از این بودند که بیثباتی هیجانی و پرخاشگری با عملکرد تحصیلی رابطه منفی و رفتار جامعهگرا با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت دارند. برای سنجش فرضیهها از سه مقیاس بی ثباتی هیجانی، رفتار جامعهگرا و پرخاشگری و برای عملکرد تحصیلی از میانگین کل نمرههای دانشآموزان استفاده به عمل آمد. تجزیه و تحلیل دادهها، فرضیهها را به شکل مورد نظر تأیید کرد.https://psychac.scu.ac.ir/article_16471_eda51904f82f7885d2af9a804451f86b.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-61449120020622The Relationship Between the First Seven Stages of
Erikson’s Psychosocial Stage Development and
the Eighth Stage “Ego Integrity vs. Despair”
of the Khuzestan Elderlyرابطه هفت مرحله اول نظریه رشد روانی- اجتماعی اریکسون با مرحله هشتم آن -کمال در برابر نومیدی- در سالمندان استان خوزستان17521647210.22055/psy.2002.16472FAفاطمهکیانپور قهفرخیعضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایرانجمالحقیقیعضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایرانحسینشکرکنعضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایرانبهمننجاریانعضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایرانJournal Article20020405The present research reports the relationship between the first seven stages of Erikson’s psychosocial stage development and the eighth stage ttego integrity v s. despair” of the old women and men living in the various towns of Khuzestan. Three samples consisting of 690 subjects were randomly selected for this research project: <br /> 469 subjects <em>(237 </em>women and 232 men) for testing the hypotheses. <br /> 171 subjects for the scale validation, and 50 suebjects for the pilot study. The hypotheses of the study maintained simple and multiple relationships between the first seven stages of Erikson’s psychosocial stage development and the eighth stage. The scale used for this study was the “Modified Erikson Psychosocial stage Inventory.” The results, Confirming The hypotheses, indicated that there are significant relationships between the first seven stages of Erikson’s psychosocial development and the eighth stage “ego integrity vs. despair.” در این پژوهش، رابطه ساده و چندگانه هفت مرحله اول نظریه رشد روانی- اجتماعی اریکسون با مرحله هشتم آن -کمال در برابر نومیدی- در سالمندان استان خوزستان بررسی گردید. افراد شرکت کننده در نمونه اصلی تحقیق شامل 469 سالمند (237 زن و 232 مرد) بودند که به وسیله "مقیاس تجدیدنظر شده مراحل رشد روانی- اجتماعی اریکسون" مورد مطالعه قرار گرفتند. همچنین، پیش از اجرای پژوهش، از یک نمونه 50 نفری برای ارزیابی مقدماتی مقیاس مورد نظر و نیز از یک نمونه 170 نفری دیگر برای اعتباریابی همان مقیاس استفاده به عمل آمد. برای تحلیل دادهها، علاوه بر روشهای توصیفی، روشهای همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه نیز به کار بسته شد. در این پژوهش، مجموعاً 24 فرضیه برای کل سالمندان و زنان و مردان سالمند به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفت. همه این فرضیهها تأیید شدند و نشان دادند که نظریه اریکسون علاوه بر فرهنگهای غربی، در فرهنگ ما نیز کاربرد دارد.https://psychac.scu.ac.ir/article_16472_321cb44717b5f29d3279ff1b1abf22c2.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-61449120020622Comparing the Effectiveness of two Psychological
Approaches in the Symptom Improvement of Chronic
Fatigue Syndrome among Tehran Female Nursesمقایسه اثربخشی دو روش درمان روانشناختی در کاهش علایم نشانگان خستگی مزمن در پرستاران زن شهر تهران53881647310.22055/psy.2002.16473FAصادقنصریفارغ التحصیل دکترای روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایرانبهمننجاریانفارغ التحصیل دکترای روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایرانمهنازمهرابی زاده هنرمندعضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایرانحسینشکرکنعضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایرانJournal Article20020413This study was aimed at comparing the effectiveness of cognitivebehavioral therapy (CBT) and progressive muscular relaxation technique (PMRT) in the symptom improvement of nurses diagnosed, as suffering from Chronic Fatigue Syndrome (CFS). All female nurses working in Tehran Medical Sciences University Hospitals were considered as the population under study, 1088 of whom were selected through a stratified random sampling method for CFS screening. From those diagnosed with CFS, 72 subjects were randomly assigned to three experimental groups (24 subjects in each group), and then 24 “healthy nurses” (i.e., CFS nonsufferers) working in the same hospitals were also randbmly selected and assigned to the control group. Therefore, four groups were formed: CBT group, PMRT group, CFS control group, and a “normal group”. The recovery indices (i.e. dependent variables) employed were subjects fatigue, emotional distress, and dysfunctions, which were measured twice (i.e., before and after interventions) by Chalder’s Fatigue Scale. Results indicate that CBT was more effective than PMRT in the reduction of fatigue and dysfunctions, while PMRT was more effective than CBT in the improvement of subjects’ emotional distress. Both CBT and PMRT were found to be more effective than no treatment condition regarding all three dependent measures.این پژوهش به منظور بررسی میزان اثربخشی دو روش درمان شناختی- رفتاری و آموزش تن آرامی عضلانی تدریجی در کاهش خستگی، پریشانی هیجانی و اختلال کارکردی پرستاران مبتلا به نشانگان خستگی مزمن انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه مشتمل بر پرستاران زن شاغل در بیمارستانهای زیر مجموعه دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران بوده است. از جامعه مورد نظر به شیوه تصادفی طبقهای 1088 پرستار جهت تشخیص نشانگان خستگی مزمن (CFS) مورد غربالگری قرار گرفتند. بدین ترتیب، مجموعاً72 آزمودنی CFS در سه گروه 24 نفری به طور تصادفی گمارده شدند. از همان بیمارستانها، 24 پرستار بهنجار به طور تصادفی جهت گروه گواه بهنجار انتخاب شدند. پژوهش به شیوه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه گواه و بهنجار در چهار گروه انجام شد. سه گروه متعلق به پرستاران CFS و یک گروه مربوط به پرستاران بهنجار بوده است. نوع مداخله در گروههای CFS به روش تصادفی تعیین شد. متغیرهای وابسته (خستگی، پریشانی هیجانی و اختلال در کارکرد) با استفاده از مقیاس خستگی چالدر و فرم خودسنجی ارزیابی شد. نتایج نشان داد که درمان شناختی- رفتاری در کاهش خستگی، و اختلال کارکردی مؤثرتر از آموزش تنآرامی میباشد، در حالی که برای کاهش پریشانی هیجانی، آموزش تن آرامی درمان کارآمدتری است.https://psychac.scu.ac.ir/article_16473_691e712464a3476c1e9665642454c434.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-61449120020622Postmodernism Themes and rrheir Educational
Implicationsمضامین پُست مدرنیسم و دلالتهای تربیتی آن891061647410.22055/psy.2002.16474FAپروانهنجاریانکارشناس ارشد رشته علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایرانمحمدجعفرپاکسرشتعضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایرانمسعودصفائیمقدمعضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایرانJournal Article20011020Postmodernisrn is a new approach toward social reality which in the past two decades has impacted various fields of scientific endeavor, literature, art, and, naturally, education. What has paved the way for the emergence of this• approach is believed, primarily, to be the failure of modernism in fulfilling its pledges such as maintaining democracy, peace, social justice etc through science, technology and rationality. The postmoderns believe that the modern society is suffering from a crisis; thus they feel called upon to seek solution to modernism’s crisis and problems through critical review of its alleged themes. According to the postmoderns this crisis has also influenced education, which should be scrutinized and dealt with.پست مدرنیسم[1], ادبیات، و هنرها و طبعاً علوم تربیتی تأثیر گذاشته است. آنچه در وهله نخست زمینه ساز ظهور این رویکرد شده است، شکست مدرنیسم در به تحقق رساندن وعده هایی نظیر دموکراسی، صلح، سلامتی و عدالت اجتماعی در سایه پیشرفت علوم و سیطره عقلانیت بر امور بوده است. پست مدرنیستها معتقدند که جوامع مدرن دچار بحران شدهاند. از این رو آنان با بازنگری نقادانه برخی مضامین مدرنیسم درصدد حل معضلات آن و نهایتاً بحرانزدایی برآمدهاند. به اعتقاد پست مدرنیستها این بحران بر تعلیم و تربیت نیز سایه افکنده و برای رفع آن باید تلاش نمود.https://psychac.scu.ac.ir/article_16474_8d1ce04bdab6dbb9e201dac74271d30e.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-61449120020622The Effect of Solving Sample Algebra Verbal Problems on Solving Equivalent and Similar Ones in Third
Grade Physics- Math Students of Toviserkan Cityتأثیر حلّ نمونه مسائل کلامی جبر (از نوع کار، ترکیب و فاصله) بر روی حلّ مسائل معادل و مشابه کلامی جبر در دانشآموزان سال سوم ریاضی- فیزیک شهرستان تویسرکان1071301647510.22055/psy.2002.16475FAجوادکاوسیانعضو هیات علمی موسسه تحقیقات تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهرانپروینکدیورعضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم تهرانحمیدرضاعریضیعضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20020527Solving verbal problems is embedded in the teaching of algebra. Reed (2000) has cempared equivalent and similar algebra problems classified as work, combination and dstance problems. A question of interest has been whether presenting students with samples of solved algehra verbal problems will enable them to solve equivalent and similar ones. To provide an answer to this question, a research project was designed and carried out in two stages on third grade students in the field of physics - math. The first experiment consisted of selecting 44 third grade physics- math students randomly, and assigning them randonly to an experimental and a control groups. In the exercise phase irrelevant problems were presented to the control group, but the experimental group was presented with relevant problems. Then both groups were presented with equivalent and similar problems as those given to the experimental group during the exercise phase. Analysis of the data indicated that there was not a statisticaly significant difference between the two groups in solving equivalent or similar problems. During the second experiment, 48 third grade physics-math students were selected and assigned to a problem- solving group and an experimental group, randomly. Both groups were presented with relevant problems during the exercise phase of the second experiment. However, during the main phase of the experiment, the problem-solving group could return to the previously taught problems, while the experimental group could not do so. Results showed that the problem-solving group had a higher performane in solving the equivalent problems than the experimental group and the difference in their means was statistically significant. However, no significant difference was found in their means of the similar algebra verbal problems.حل مسائل کلامی در قلب آموزش جبر قرار دارد. روشهای حل مساله نخستین بار توسط پولیا (1962 به نقل از رید، 2000) مطرح شده است. بسیاری از پژوهشگران در حیطه آموزش ریاضی متوجه طبقهبندی انواع مسائل کلامی شدهاند. رید (2000) مسائل معادل و مشابه کلامی جبر را در طبقهبندی انواع کار، ترکیب و فاصله مورد مقایسه قرار داده است. کلمههای کلیدی مطرح شده در این مقاله عبارتند از: مسائل مشابه، مسالههای کار، ترکیب و فاصله. به منظور بررسی این پرسش که آیا نمونه مسائل حل شده کلامی جبر که به دانشآموزان ارائه میشود، آنها را قادر میسازد تا مسائل کلامی جبر را که معادل و مشابه با آن مسائل هستند حل نمایند، تحقیقی در دو مرحله بر روی دانشآموزان سال سوم ریاضی- فیزیک انجام شد. در مرحله اول پژوهش 44 دانشآموز سال سوم ریاضی- فیزیک که در قالب دو کلاس سازمان یافته بودند با هم ترکیب شده و به صورت تصادفی در دو گروه گواه و آزمایشی گمارده شدند. به گروه گواه در مرحله تمرین، مسائل نامربوط (مسائلی که ارتباطی با مسائل مرحله آزمایشی ندارند) و به گروه آزمایشی، مسائل مربوط به مسائل مرحله آزمایش ارائه گردید. تحلیل نتایج نشان داد که بین میانگین دو گروه در حل مسائل معادل و مشابه تفاوت معنیداری وجود ندارد. در مرحله دوم پژوهش، 48 دانشآموز سال سوم ریاضی- فیزیک که از قبل در قالب دو کلاس سازماندهی شده بودند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و حل مساله[1] گمارده شدند. هر دو گروه در مرحله آموزش و تمرین، مسائلی را دریافت نمودند که با مسائل مرحله آزمایش ارتباط داشتند. تنها تفاوت دو گروه در این بود که دانشآموزان گروه حل مساله در حین حل مسائل مرحله آزمایش میتوانستند به راه حلهای آموزش داده شده در مرحله آموزش و تمرین مراجعه نمایند، اما گروه آزمایشی چنین فرصتی را نداشتند. نتایج نشان داد که دانشآموزان گروه حل مساله در حل مسائل معادل کلامی جبر عملکرد بهتری نسبت به گروه آزمایشی داشتند و تفاوت میانگینهای آنها معنیدار بود، اما در رابطه با مسائل مشابه کلامی جبر تفاوت معنیداری بین میانگینهای دو گروه حل مساله و آزمایشی یافته نشد.
https://psychac.scu.ac.ir/article_16475_48c692739ab9c723e8ecaf4af91a7cdc.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-61449120020622Investigating the Relationship between Attitude towards
Child-rearing Practices and Locus of Control with
Academic Achievement Among Primary School Fourth-
Grade Male Studentsبررسی رابطه نگرش نسبت به شیوههای فرزندپروری و مکان کنترل با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی1311481647610.22055/psy.2002.16476FAحجت الهمهرافروزکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهرانمهرنازشهرآرایعضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه تربیت معلم تهرانJournal Article20020615This study investigated the relationship between mother’s attitude towards child-rearing practices (e.g., authoritarian and permissive approaches) and locus of control with academic achievement of primary schools fourth grade male students. Using cluster sampling method, <strong><em>398 </em></strong>fourth grade male students and their literate mothers were selected from all 17 educational districts in Theran during the academic year of 1997-1998. Data were analyzed using descriptive statistics and multiple regression methods. Relationship between mother’s attitude towards ‘authoritarian’ chi]d-rearing practice (ACRP) and academic achievement (i.e, grade point average or GPA and science grades) was pisitive. There was a negative relationship between mother’s attitude towards ACRP and academic achievement (GPA and science grades). There was no relationship between mother’s attitudes towards child-rearing practices (authoritative, authoritarian, permissive and academic achievement (math grads). Also, no significant relationship was found between mother’s attitude towards ‘permissive child-rearing practice and academic achievement (GPA, math and science grades). There was no relationship between mother’s attitudes towards child-rearing practices (authoritative, authoritarian, and permissive) and child’s locus of control. The relationships between locus of control and academic achievement (GPA and science grades) were negative, and no significant relationship was found between student’s locus of control and academic achievement (math grades). Results are discussed within a theoretical framework.این پژوهش به بررسی رابطه بین نگرش نسبت به شیوههای فرزندپروری مادر (اقتدار منطقی، استبدادی، آزادگذاری) و مکان کنترل با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی میپردازد. بدین منظور 398 نفر از دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی و مادران با سواد آنها در منطقه 17 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 77-1376 به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از رگرسیون چند متغیری (گام به گام) نمایان ساخت که بین نگرش شیوههای فرزندپروری مادر (اقتدار منطقی) و پیشرفت تحصیلی (معدل کل و نمره علوم) رابطهای مثبت وجود دارد و بین نگرش نسبت به شیوه فرزندپروری مادر (استبدادی) و پیشرفت تحصیلی (معدل کل و نمره علوم، نمره ریاضی) رابطه منفی معنیداری مشاهده نشد. بین نگرش نسبت به شیوههای فرزندپروری مادر (اقتدار منطقی، آزادگذاری، استبدادی) و مکان کنترل دانشآموز رابطهای معنی دار مشاهده نشد. در نهایت بین مکان کنترل دانشآموز با نمره علوم و معدل کل وی رابطهای منفی و معنی دار مشاهده شد و بین مکان کنترل دانشآموز و نمره ریاضی او رابطهای مشاهده نشد. نتایج به دست آمده در چارچوبهای نظری مورد بحث قرار گرفته است.
<strong> </strong>https://psychac.scu.ac.ir/article_16476_d58c370759d91950c31ccb2fa40c9c3f.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-61449120020622-سومین تحول بزرگ در کتابداری ایران: نقدی بر مارک ایران1511561647710.22055/psy.2002.16477FAمرتضیکوکبیعضو هیات علمی گروه کتابداری دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایرانJournal Article20020425--https://psychac.scu.ac.ir/article_16477_542aa4012236bd1cd67b60ed681d515b.pdf