دانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614427120200722Comparing the Effectiveness of Group Therapy by “Interaction and Psychodrama” on Emotional Awareness of Adolescent Girls with Psychological Distressمقایسه اثربخشی «گروهدرمانی مبتنی بر شیوههای تعاملی و رواننمایشگری» بر خودآگاهی هیجانی دختران نوجوان با پریشانی روانشناختی1221553010.22055/psy.2020.29101.2312FAنیکتابرومندیانگروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایراننورالهمحمدیاستاد بخش روانشناسی بالینی -دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه شیراز- شیراز- ایرانچنگیزرحیمی طاقانکیاستاد بخش روانشناسی بالینی -دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه شیراز- شیراز- ایران000000027180364xJournal Article20190409<strong>Introduction</strong> <br />Adolescents experience more positive and negative emotions and emotional fluctuations in comparison to children and adults, so emotion regulation is more important in these ages. In this regard, emotional awareness, as a component and prerequisite of adaptive emotional regulation, is defined as the ability to focus on emotions, understanding its type and source, distinguishing positive and negative emotions in oneself and others. The purpose of this study was comparing the effects of group therapy, based on interaction and psychodrama methods, on emotional awareness in adolescent girls with psychological distress. <br /> <br /><strong>Method</strong> <br />The method of present study was an experimental research, a pretest-posttest design with control group. The participants of this study were consisted of 33 female students (aged 14-16) with psychological distress in academic year 2016-2017. They were selected by purposive sampling method and then randomly assigned into three equal groups. Intervention was conducted in 10 sessions of 2-hour group therapy, based on interaction and psychodrama, and participants were tested at baseline and post-treatment stages by two questionnaires, Kessler Psychological Distress (K-10) and Riffe Emotional Awareness (EAQ-30). The Data were analyzed using univariate <br />and multivariate analysis of covariance ANCOVA and MANCOVAmethods. <br /> <br /><strong>Results</strong> <br />Statistical analysis results showed that group therapy, based on interaction and psychodrama methods, had a significant effect on increasing emotional self-awareness (Eta=0.50), it’s components including differentiating emotions (Eta=0.25) and verbal sharing (Eta=0.42) and reducing psychological distress (Eta=0.33) in adolescents. In comparison only psychodrama was significantly effective on improving bodily awareness component (Eta=0.35). The finding generally showed that group therapy based on interaction and psychodrama methods in addition to helping adolescents’ psychological well-being is also effective in improving their emotional self-awareness. <br /> <br /><strong>Discussion</strong> <br />Group therapy as an effective and economic way of therapy can help to improve the emotional self-awareness, emotional regulation and psychological well-being. It can be used at different levels of prevention and treatment of various disorders in society’s different groups, especially adolescents.هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی گروهدرمانی مبتنی بر شیوههای تعاملی و رواننمایشگری بر خودآگاهی هیجانی دختران نوجوان با پریشانی روانشناختی بود. روش پژوهش حاضر آزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. شرکتکنندگان پژوهش شامل 33 دختر 16-14 ساله دانشآموز با پریشانی روانشناختی در سال تحصیلی 96-1395 بود. ایشان با نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهطور تصادفی در سه گروه مساوی جایگزین شدند. مداخله در چارچوب 10 جلسه دوساعته به روش درمان گروهی مبتنی بر شیوههای تعاملی و رواننمایشگری صورت گرفت و شرکتکنندگان در مراحل خط پایه و پس از درمان توسط دو پرسشنامه پریشانی روانشناختی کسلر و خودآگاهی هیجانی ریف مورد آزمون قرار گرفتند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس یک متغیره و چندمتغیره تجزیهوتحلیل شد. نتایج تحلیل آماری نشان داد که گروهدرمانی به شیوههای تعاملی و رواننمایشگری اثر معنیداری در افزایش خودآگاهی هیجانی (Eta=0.50)، مؤلفههای آن شامل تمایز گذاری هیجانات (Eta=0.25)، به اشتراکگذاری کلامی هیجان(Eta=0.42) داشته است و در مقایسه تنها درمان رواننمایشگری به شکل معنیداری توانسته مؤلفه آگاهی بدنی هیجان(Eta=0.35) را نیز بهبود ببخشد. یافتهها بهطورکلی بیانگر آن است که گروهدرمانی به شیوههای تعاملی و رواننمایشگری علاوه بر کمک بهسلامت روانشناختی نوجوانان، بر بهبود خودآگاهی هیجانی آنها نیز مؤثر است.https://psychac.scu.ac.ir/article_15530_7e0cacd97ae37425e7aba52f11841312.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614427120200722The explanation of divorce formation process: A qualitative researchتبیین فرایند شکل گیری طلاق: یک پژوهش کیفی23461565510.22055/psy.2020.32329.2488FAرضاخجسته مهراستاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانابوطالببهمئیدانشجوی دکتری، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.منصورسودانیاستاد، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.0000-0003-1276-9848ذبیح الهعباسپوراستادیار/ گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانJournal Article20200120. At this stage the main statement was extracted and a code was assigned to each expression according to the concepts of that sentence. The researcher then compared these codes and compared similar codes based on features and dimensions, thus making an initial classification of the codes. In order to construct the grounded theory of the categories, they were linked together, and by linking the classes to the central class, the final theory of research on the explanation of the divorce process that emerged from the data was centered around the central class and based on the story behind the data. Participants in this study consisted of men and women with divorced experience, who were purposefully interviewed in 27 semi-structured ways.<br />The achievement of the open coding phase was fifteen main classes. Some of the causal factors are: unfavorable marriage, violence, marital breakdown, and ineffective communication. Some of the underlying factors are: dysfunctional family, socioeconomic status, and couples' sexual, psychological, and medical problems. Couples' weak coping strategies, factors influencing divorce, and dysfunctional beliefs are confounders. Strategic factors include the two main classes of flexibility and initiative as well as isolation and passivity. Consequences also include three main categories: 1. The stigma of divorce; 2. Erosion; 3. Relieving stress and creating a new lifestyle.بیگمان، طلاق یکی از رویدادهای ناخوشایند زندگی زناشویی است. با توجه به فرایندی، بافتاری و چندبُعدیبودن طلاق و کمبود پژوهشهای کلنگر دربارۀ این مسئله، این پژوهش درصدد کشف و تبیین فرایند روانشناختی شکلگیری طلاق بهکمک روش «نظریۀ زمینهای» است. مشارکتکنندگان این پژوهش را زنان و مردانی تشکیل دادهاند که طلاق گرفتهاند و با 27 نفر از آنها به روش هدفمند مصاحبه شده است. دستاورد مرحلۀ کدگذاری باز، پانزده طبقۀ اصلی بود. برخی از عوامل علّی عبارتاند از: ازدواج نامطلوب، خشونت، پیمانشکنی زناشویی و ارتباط ناکارآمد. بعضی از عوامل زمینهای را هم میتوان اینگونه برشمرد: خانوادۀ ناکارآمد، موقعیت اقتصادیاجتماعی و مشکلات جنسی و روانی و پزشکی زوجین. ضعف راهبردهای مقابلهای زوجین، عوامل فرازوجی مؤثر بر طلاق و باورهای ناکارآمد، عوامل مداخلهگر هستند. عوامل راهبردی دو طبقۀ اصلی انعطاف و ابتکار و نیز انزوا و انفعال را در بر میگیرند. پیامدها نیز شامل سه طبقۀ اصلی هستند: 1. ننگ مهر طلاق؛ 2. تحلیلرفتگی؛ 3. رهایی از استرس و ایجاد سبک جدید زندگی. نابسندگی مهارتهای ارتباطی و گسلش عاطفی طبقۀ مرکزی دادهها و یافتههای پژوهش حاضر را شکل میدهند.https://psychac.scu.ac.ir/article_15655_5b7f7decaf1e0d4448618e497282e3f1.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614427120200722Testing and comparing the causal model of team trust based on team, job and organization characteristics in employees with high and low predisposition to trustآزمون و مقایسه مدل علّی اعتماد تیمی بر اساس ویژگیهای تیم، شغل و سازمان در کارکنان با اعتمادپذیری بالا و پایین47701564510.22055/psy.2020.32934.2514FAنوریکعب عمیردانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0001-5532-385XJournal Article20200314The purpose of this study was to test and compare the causal model of team trust based on characteristics of team (job-adequate skills), work (role ambiguity) and organization (participative leadership) in employees with high and low predisposition to trust. The research method is descriptive-correlational through Structural Equation Modeling (SEM). The sample of this study consisted of 319 employees of Khuzestan Water Exploitation, Production and Transmission Company who were selected by simple random sampling. Job-Adequate Skills (Jarvenpaa et al., 1998), Role Ambiguity (Rizo et al., 1970), Path-Goal Leadership (Indvik, 1988), Predisposition to Trust (Ashleigh et al., 2012), and Team Trust (Costa & Anderson, 2011) scales, were used to collect data. The proposed model was evaluated by Structural Equation Modeling (SEM) using AMOS-24 and SPSS-24 software. The results showed that the proposed model fits well with the data. Also, the results showed that direct paths of that job-adequate skills to team trust (β=0.56, p<0.0001), role ambiguity to team trust (β= -0.19, p<0.0001) and participative leadership in team trust (β=0.18, p<0.0001) were significant. In addition, the multi-group analysis results showed that there is no significant difference between the path graph and the regression coefficients of the models of employees with high and low predisposition to trust. Overall, according to the results of the study, having the skills required for the job, existence a participative leadership atmosphere and reducing the ambiguity of the roles and responsibilities of the team can increase the level of trust within the teams.هدف پژوهش حاضر آزمون و مقایسه مدل علّی اعتماد تیمی براساس ویژگیهای تیم (بسندگی مهارتهای شغلی)، شغل (ابهام نقش) و سازمان (رهبری مشارکتی) در کارکنان با اعتماد پذیری بالا و پایین بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی از طریق مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) است. نمونه این پژوهش شامل 319 نفر از کارکنان شرکت بهرهبرداری، تولید و انتقال آب جنوب شرق خوزستان بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. مقیاسهای بسندگی مهارتهای شغلی (جارونپا و همکاران، 1998)، ابهام نقش (ریزو و همکاران، 1970)، رهبری مسیر- هدف (ایندویک، 1988)، اعتمادپذیری (آشلیگ و همکاران، 2012) و اعتماد تیمی (کاستا و اندرسون، 2011) جهت جمعآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفتند. ارزیابی مدل پیشنهادی از طریق مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرمافزارهای AMOS و SPSS نسخه 24 انجام گرفت. یافتهها نشاندهنده برازش مطلوب مدل پیشنهادی با دادهها بود. نتایج نشان داد که مسیرهای مستقیم بسندگی مهارتهای شغلی به اعتماد تیمی (0001/0p< ،56/0β=)، ابهام نقش به اعتماد تیمی (0001/0p< ،19/0- β=) و رهبری مشارکتی به اعتماد تیمی (0001/0p< ،18/0β=) معنیدار میباشند. علاوه بر این، نتایج تحلیل چندگروهی نشان داد که بین نمودار مسیر و ضرایب رگرسیونی مدل کارکنان با اعتماد پذیری بالا و کارکنان با اعتمادپذیری پایین تفاوت معنیداری وجود ندارد. در مجموع با توجه به نتایج پژوهش، دارا بودن مهارتهای مورد نیاز شغل، وجود جوّ رهبری مشارکتی و کاهش ابهام نقش در وظایف و مسئولیتهای تیمی میتواند سطح اعتماد در درون تیمها را افزایش دهد.https://psychac.scu.ac.ir/article_15645_595d41d37e1ecc228dbe77242ce2a741.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614427120200722Comparison of the effect of computer-based training with traditional Teaching on the mathematical performance of students with the mathematical disordersمقایسه تأثیر آموزش مبتنی بر رایانه با آموزش به روش سنتی برعملکرد ریاضی دانشآموزان دارای اختلال ریاضی71901564610.22055/psy.2020.32754.2500FAآنوشانیکوبختاداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان ،نا حیه 2 اهواز ، مرکز تشخیص و درمان اختلالات یادگیری0000-0001-5504-6709منیجهشهنی ییلاقاستاد گروه روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران0000-0002-8110-5335علیرضاکیامنشاستاد تحقیق و ارزشیابی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران0000-0002-1727-9808Journal Article20200227The purpose of this study was to compare the effectiveness of computer-based training with traditional Teaching on mathematical performance of students with the mathematical disorders in Ahvaz city. The research method was an experimental-field method with pretest-posttest design and control group. The statistical population of the study included all students with the mathematical learning disorder in the age range of 8-9 years, Sample of the present study consisted of 60 subjects and three groups (two experimental groups and one control group) that were selected by simple random sampling from students with mathematical learning disorder referred to four centers of learning disorders in Ahvaz. The data were collected using the Iranian Key- Mathematical Test. The findings showed that both traditional and computer-based teaching methods improve the mathematical performance of students with mathematical disorders (F=8.052, P<0.01). However, descriptive data and averages indicated a more effective role for computer-based training in improving students' math performance.هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر بخشی آموزش مبتنی بر رایانه با آموزش به روش سنتی برعملکرد ریاضی دانش آموزان دارای اختلال ریاضی پایه سوم شهرستان اهواز بود. روش پژوهش از لحاظ هدف کاریردی، از نظر مدت اجرا مقطعی و از نظر روش اجرا آزمایشی-میدانی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیة دانش آموزان دچار اختلال یادگیری ریاضی، در طیف سنی 9-8 سال شهرستان بود، به نمونهای متشکل از 60 آزمودنی و سه گروه (دوگروه آزمایشی و یک گروه کنترل) که به روش نمونهگیری تصادفی ساده از میان دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی معرفی شده به مراکز 4 گانة اختلالات یادگیری شهر اهواز انتخاب شدند. دادهها با استفاده از آزمون ریاضی ایران کیمت جمع آوری شدند. یافتهها نشان داد که هر دو روش آموزش به روش سنتی وآموزش مبتنی بر رایانه بر بهبود عملکرد ریاضی دانشآموزان دارای اختلالات ریاضی تأثیر دارند (01/0>P,052/8=(53،2)F)، اما دادههای توصیفی و میانگینها حاکی از نقش مؤثرتر آموزش به کمک رایانه در بهبود عملکرد ریاضی این دانشآموزان بود.https://psychac.scu.ac.ir/article_15646_efc8b7c7a40b59e12f69cbf2d24aa978.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614427120200722Modling the Relationship Between the Effect of Mental-Spirtual Transformation and Social Support on Marital Happiness Considering the Mediating Role of Emotional Regulation in Parentsمدل یابی رابطه تحول روانی- معنوی و حمایت اجتماعی بر شادکامی زناشویی با در نظر گرفتن نقش واسطهای تنظیم هیجانی در والدین کودکان استثنایی911081553710.22055/psy.2020.31676.2445FAعبادالهتویاریگروه روان شناسی واحد اهواز.دانشگاه آزاد اسلامی ،اهواز،ایرانسعیدبختیارپورگروه روان شناسی ،واحد اهواز،دانشگاه آزاد اسلامی ،اهواز،ایرانرضاپاشاگروهروان شناسی ،ئاحد اهواز،دانشگاه آزاد اسلامی ،اهواز،ایران0000000221638800محمدرضابرناگروه روان شناسی ،واحد اهواز،دانشگاه آراد اسلامی،اهواز،ایرانOrcid.org/0000-0003-2918-8927Journal Article20191112The aim of this study was to design and test the pattern of the effect of mental-spirtual transformation and social support on marital happiness considering the mediating role of emotional regulation in parents of exceptional children. In this descriptive-correlational study, all the parents of exceptional children of Khuzestan privince in year 2019 constituted the research population. From this population, 234 people were selected through convenience sampling method. In this study, mental-spirtual transformation, social support, marital happiness and emotional regulation were used for data collection in this study. The proposed model was evaluated using a path analysis method. Bootstrap test was used to test the indirect relationships. The results of this study showed that all direct paths social support with marital happiness were significant. Indirect pathways were also significant through emotional regulation with marital happiness. The proposed model had an acceptable fitness to the result and an important step in recognizing the effective factors in the marital happiness of parents of exceptional children and can be useful as a model for designing and stress management programs and increased marital happiness for this parents.هدف از انجام پژوهش حاضر،مدل یابی رابطه ی بین اثر تحول روانی- معنوی و حمایت اجتماعی بر شادکامی زناشویی با در نظر گرفتن نقش میانجی تنظیم هیجانی در والدین کودکان استثنایی بود. در این مطالعه توصیفی- همبستگی، جامعه آماری کلیه والدین کودکان استثنایی استان خوزستان در سال 1398 بودند. به روش نمونه-گیری در دسترس تعداد 234 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه تحول روانی- معنوی، حمایت اجتماعی، شادکامی زناشویی و تنظیم هیجانی در مورد آنها اجرا گردید. داده های پژوهش حاضر به کمک نرم افزار SPSS و AMOS ویراست 24 با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام شدند. جهت آزمون روابط غیرمستقیم از آزمون بوت استراپ استفاده می شود. نتایج پژوهش نشان داد، تمام مسیرهای مستقیم بجز مسیر حمایت اجتماعی به شادکامی زناشویی معنی دار شد. مسیرهای غیرمستقیم نیز از طریق تنظیم هیجانی با شادکامی زناشویی معنی دار شد. بر اساس نتایج این پژوهش، الگوی پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار است و گام مهمی در جهت شناخت عوامل مؤثر در شادکامی زناشویی والدین کودکان استثنایی محسوب میشود . میتواند به عنوان الگویی مناسب برای تدوین و طراحی برنامههای پیشگیری از تنیدگی های تجربه شده والدین و افزایش شادکامی زناشویی آنها، مفید واقع شود.https://psychac.scu.ac.ir/article_15537_0e1630d29aba692e7fc82447d6a85c20.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614427120200722Analyzing the Interaction of Characters in Marzban-name Based on Berne's Theory of Personality
Abstractتحلیل رفتار متقابل شخصیتها بر اساس نظریهی شخصیت برن در مرزباننامه1091261558110.22055/psy.2020.31679.2444FAحسینحسینی پورزبان و ادبیات فارسی، ادبیات، ایلام، ایلام، ایران.علیگراونداستادیار و عضو علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ایلام، ایرانجهانشاهمحمدزادهدانشگاه ایلام گروه ادبیات وعلوم انسانی، ایرانJournal Article20191112Interactional Behavior Analysis is a theory in psychology that is used wherever an understanding of individuals, relationships, communication and counseling is required. This research analyses the Fox and Rooster's tale of Marzban-name based on Berne's Theory of Personality in a descriptive –analytical method. The statistical population of this study is composed of the characters of this story. By examining the dimensions of the characters in the story, we can gain a better understanding of the complex thoughts and emotions of the human beings that symbolize the animal characters, each of which plays a role as a parent, a child, or an adult. This theory focuses on the interpersonal relationships between human beings and human relationships and emphasizes that if individuals have healthy and intimate relationships with each other and replace the destructive, negative and degrading ones with this type of behavior, they will lower their own and others' stress and make life more enjoyable. Research tools include triple personality dimensions, interactions, and mental states. The results of this study indicate the importance of applying this theory in solving emotional and behavioral problems of individuals. Furthermore, the impact of messages from other characters on the reactions and behaviors of individuals is also highlighted, and the importance of adapting this theory to literary works is clearly evident. In this work, the interactions of the characters are of the type of crosses and behaviors are on the way of achieving personal goals that ultimately lead to the disorder in their behavior.تحلیلرفتار متقابل نظریهای در روانشناسی است که در هر زمینهای که نیاز به درک افراد، روابط و ارتباطات و مشاوره باشد، بهکار میرود. این نظریه به روابط درونی شخصیّتها و رابطهی انسانها با یکدیگر توجّه ویژه دارد و تأکید میکند که اگر افراد با یکدیگر روابط سالم، صمیمانه و صادقانه داشته باشند و آن را جایگزین روابط مخرّب، منفی و تحقیرآمیز نمایند، قادر خواهند بود که از فشارهای روانی خود و دیگران بکاهند و از زندگی لذّت بیشتری ببرند. با بررسی اَبعاد شخصیّتهای این حکایت میتوان شناخت بهتری از افکار و احساسات پیچیدهی انسانهایی که شخصیّتهای حیوانی نماد آنان هستند و هر یک در مقام والد یا کودک و بالغ نقش ایفا میکنند، بهدست آورد. این پژوهش به شیوهی توصیفی و تحلیلی و براساس نظریهی تحلیل رفتار متقابل اریک برن حکایت روباه و خروس از مرزباننامه را تجزیه و تحلیل میکند. جامعهی آماری این پژوهش را شخصیتهای این حکایت تشکیل میدهند. ابزار پژوهش شامل اَبعاد شخصیتی و حالات روحی و روانی شخصیتها است. از نتایج این پژوهش میتوان به اهمّیّت کاربرد این نظریه در حل مشکلات احساسی و رفتاری اشاره کرد، همچنین تأثیر پیامهای صادر شده از جانب دیگر شخصیتها در واکنشها و رفتارهای اشخاص مشخص میشود، و اینکه اهمّیت تطبیق این نظریه با آثار ادبی به خوبی آشکارا میگردد. در این اثر روابط متقابل شخصیتها از نوع متقاطع و رفتارها در جهت تأمین اهداف شخصی است که نهایتاً به اختلال در رفتار آنها منجر میشود.https://psychac.scu.ac.ir/article_15581_d089f02dfc0229490815349923bfebde.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614427120200722Testing and designing a model of the causal relationship between academic competence & self-compassion with fear of academic failure through achievement goalsآزمون و طراحی الگوی رابطه علیّ شایستگی تحصیلی و خود شفقتی با ترس از شکست تحصیلی از طریق اهداف پیشرفت1271501564710.22055/psy.2020.31350.2432FAکریمسواریدانشیار دانشگاه پیام نور، ایران0000-0003-2971-2434فاطمهفرزادیدانشگاه شهید چمران اهواز0000-0001-5436-1889Journal Article20191010The present study examined the relationship between academic competence and self-compassion variables with fear of academic failure through goals of achievement. The statistical population of the study was male and female students of the second grade of high school in Ahvaz city. From this population, 300 people were selected by multistage random sampling. The present study is a descriptive-correlational type of path analysis. Research data were collected using the scales of academic competence, self-compassion, fear of academic failure, and goals of achievement. The results showed that after eliminating some of the non-significant direct relationships between the research variables, the fit of the proposed model was confirmed. The results indicate that there is a negative correlation between self-compassion and academic competence with fear of academic failure, there is a negative correlation between self-compassion with performance and avoidance goals, and there is positive correlation between self-compassion with mastery, and there is a positive between avoidance orientation with fear of academic failure, and there is negative correlation between mastery and performance goals. The results also showed that the indirect relationships of variable academic competence with achievement goals through fear of academic failure were non-meaningful, but the indirect relationship between self-compassion and fear of academic failure through these goals were significant. The results of this study suggest that in order to reduce the fear of academic failure in students, it is appropriate to reinforce the concept of academic competence and self-compassion in students.در پژوهش حاضر رابطه علیّ متغیرهای شایستگی تحصیلی و خودشفقتی با ترس از شکست تحصیلی از طریق اهداف پیشرفت بررسی شد. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر و پسر پایه دوم مقطع متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک شهر اهواز بود. از این جامعه تعداد 300 نفر به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی از نوع تحلیل مسیر است. دادههای پژوهش با استفاده از مقیاسهای شایستگی تحصیلی، خودشفقتی، ترس از شکست تحصیلی و اهداف پیشرفت جمعآوری گردید. نتایج مطالعه نشان داد که پس از حذف برخی از روابط غیرمعنیدار مستقیم بین متغیرهای پژوهش، برازندگی مدل پیشنهادی تأیید شد. نتایج حاکی است که بین خودشفقتی و شایستگی تحصیلی با ترس از شکست تحصیلی همبستگی منفی، خودشفقتی با اهداف عملکردی و اجتنابی همبستگی منفی، خودشفقتی با هدف تبحری همبستگی مثبت، جهتگیری اجتنابی با ترس از شکست تحصیلی همبستگی مثبت و هدف تبحری و عملکردی با ترس از شکست تحصیلی همبستگی منفی دارد. نتایج تحلیل همچنین نشان داد روابط غیرمستقیم متغیر شایستگی تحصیلی با اهداف پیشرفت از طریق ترس از شکست تحصیلی غیرمعنیدار، اما رابطه غیرمستقیم خودشفقتی با ترس از شکست تحصیلی از طریق اهداف یاد شده معنیدار گردید. نتایج این مطالعه پیشنهاد میکند بهمنظور کاهش ترس از شکست تحصیلی در دانشآموزان، شایسته است که مقوله شایستگی تحصیلی و خودشفقتی را در دانشآموزان تقویت نمود.https://psychac.scu.ac.ir/article_15647_11128952f28a5bd14a0d1ec79fb6f755.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614427120200722The Relationship of Fragility of Happiness Beliefs and Happiness Experienced: The Moderating Role of Optimismارتباط شکنندگی باورهای شادی و شادمانی تجربهشده: نقش تعدیل-گر خوشبینی1511661553210.22055/psy.2020.29790.2346FAلیلاشاملیاستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران0000-0002-4503-1041شکوفهمتقی دستناییگروه روانشناسی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایرانملیحهحسین جانیدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایرانJournal Article20190601The purpose of this study was to determine the relationship between the fragility of happiness beliefs and the experienced happiness with the moderating role of optimism. 225 students of Shahid Bahonar University of Kerman participated in this survey. A multi-stage cluster sampling method was used to collect data, and the questionnaires were Optimism-Pessimistic, Fragility of Happiness and Subjective Happiness. Data were analyzed by Pearson correlation coefficient and multiple hierarchical regression analysis using SPSS-22 software. The results of the regression analysis showed that the fragility of happiness beliefs has a negative relationship with experienced happiness. In addition, optimism was able to moderate the relationship between the fragility of happiness beliefs and the experienced happiness. In other words, optimism reduced the relationship between the fragility of happiness beliefs and the experienced happiness. According to this, it is possible to reduce the relationship between the fragility of happiness beliefs and the experience of happiness in the students by improving their optimism.پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط شکنندگی باورهای شادی و شادمانی تجربهشده با نقش تعدیلکنندگی خوشبینی انجام گرفت. در این پژوهش پیمایشی، 225 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید باهنر شهر کرمان شرکت کردند. جهت جمعآوری دادهها، از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و از پرسشنامههای خوشبینی-بدبینی (LOT)، شکنندگی شادی (FHS) و شادی درونی (SHS) استفاده شد. دادهها با روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه سلسه مراتبی و با استفاده از نرم افزار SPSS-22 تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که شکنندگی باورهای شادی رابطه منفی معنیداری با شادمانی تجربهشده دارد. علاوه بر این، خوش-بینی توانست رابطه میان این متغیرها را تعدیل کند. به عبارت دیگر، خوشبینی رابطهی شکنندگی باورهای شادی را بر شادمانی تجربهشده کاهش داد. بر این اساس، میتوان با طراحی و اجرای مجموعه برنامههای آموزشی جهت ارتقای خوشبینی در دانشجویان به کاهش ارتباط شکنندگی باورهای شادی و شادمانی تجربهشده در آنان دست یافتhttps://psychac.scu.ac.ir/article_15532_5bf6ba10c3630b2b046b4f7ca7d88a2d.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614427120200722Comparison of the effectiveness of cognitive rehabilitation method with neurofeedback method in students with attention deficit disorderمقایسه اثربخشی روش توانبخشی شناختی با روش نوروفیدبک در دانش آموزان دارای اختلال کاستی توجه1671921565910.22055/psy.2020.31763.2452FAمرتضیضیابخشدانشجو دکتری/دانشگاه شهید بهشتیمسعودشریفیهیئت علمی/ دانشگاه شهید بهشتی،جلیلفتح آبادیهیئت علمی /دانشگاه شهید بهشتیوحیدنجاتیهیئت علمی /دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20191126Aim of the study:<br />Attention deficiency and hyperactivity disorder is the most common disorder in childhood period. This study was carried out with the aim of comparing two types of treatment in different types of visual attention.<br />Research method: <br />It was a quasi-experimental study with pre-test and post-test and control group. Fifty elementary school male students were selected as sample from students referred to psychiatric clinics in Karaj city. The sample that was selected using convenient sampling method was grouped randomly into three same groups including two experimental and one control group. Pre-test was done on all three groups using IVA test. One of the experimental groups was rehabilitated for 14 sessions using researcher-made tool. Another experimental group was treated for 18 sessions using neurofeedback method with Beta protocol. Control group did not receive any interventions. Afterwards, a post-test was done on all three groups using IVA test.<br />Results:<br />Results were analyzed using SPSS 19 software and MANCOVA analysis method. Results of multivariable co-variance analysis method showed cognitive rehabilitation method is more efficient than neurofeedback method in improving different types of visual attention in elementary school male students with ADHD.<br />Conclusion:<br />Rehabilitation method used for improving different types of visual attention in elementary school male students with ADHD is more efficient compared with neurofeedback method.چکیده<br />هدف: اختلال بیش فعالی/کاستی توجه، فراون ترین اختلال دوران کودکی است این پژوهش با هدف مقایسه اثر بخشی دونوع درمان در انواع توجه دیداری است. روش پژوهش: یک مطالعه شبه آزمایشی دارای پیش آزمون –پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه مورد مطالعه از روش نمونه گیری در دسترس شامل مراجعه کننده به کلینیک های روانپزشکی شهرکرج و 50 دانش آموز دبستانی پسر دارای اختلال کاستی توجه انتخاب شدند این افراد به صورت تصادفی در سه گروه تقریبا مساوی شامل دوگروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. از هرسه گروه پیش آزمون با استفاده از تست IVA صورت گرفت. یکی از گروه های آزمایشی به مدت 14 جلسه مورد توانبخشی با ابزار محقق ساخته قرار گرفت. گروه آزمایش دیگر به مدت 18 جلسه تحت درمان با روش نوروفیدبک با پروتکل بتا قرار گرفتند. گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. سپس هرسه گروه با استفاده از تست IVA مورد پس آزمون قرار گرفتند. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS19 و روش تحلیل کوواریانس (MANCOVA) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که روش توانبخشی شناختی بر بهبود انواع توجه دیداری نسبت به روش نوروفیدبک در دانش آموزان دبستانی دارای اختلال کاستی توجه اثربخشی بهتری دارد.<br />نتیجه گیری: روش توانبخشی بکار گرفته شده بر انواع توجه دیداری در مقایسه با روش نوروفیدبک در دانش آموزان دبستانی دارای اختلال کاستی توجه اثربخشی بهتری دارد.https://psychac.scu.ac.ir/article_15659_69907301f5968fb131e4928bd18c3bf4.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614427120200722Effectiveness of Group Intervention Based on PEERS’ Program on Behavioral Problems and Social Anxiety in Adolescents with High-Function Autism Disorderاثر بخشی مداخله گروهی مبتنی بر برنامه پیرز بر مشکلات رفتاری و اضطراب اجتماعی در نوجوانان با اختلال اوتیسم با عملکرد بالا1932221555310.22055/psy.2020.31843.2456FAلیلااکرمیمدرس مدعو دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه یزد، ایران0000-0001-9936-3423Journal Article20191203The purpose of this study was to determine the effectiveness of group intervention based on PEERS’ program on reducing behavioral problems and social anxiety in adolescents with high-function autism disorder. This study was performed using single-subject method and A-B-A design. The statistical population of the study included students with autism spectrum disorder in Yazd city in the academic year of 2017-2018. Four students with high-function autism were selected through purposeful sampling method. The training sessions were organized according to the PEERS intervention program of the in 14 sessions Based on the results of the visual analysis of the data, the program has been effective in improving behavioral problems and social anxiety. In order to follow up the intervention, one month after the intervention, the children’s behavior assessment system (BASC-3) and the social anxiety questionnaire(SAS-A) were completed by mothers and adolescents.Based on the findings of this study, it seems that the nature of the intervention program with the participation of mothers together with the creation of opportunities for the interaction of adolescents lead to the improvement of social anxiety. Also, the PEERS program can have a direct and positive effect on behavioral problems. The present study provides evidence for the effectiveness of PEERS’ Program on behavioral problems and social anxiety in adolescents with High-Function Autism disorder. It seems to be the group nature of the program, use of role playing and maternal participation have important role in decrease behavioral problems and social anxiety in adolescents with high-function autism disorder.هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی مداخله گروهی مبتنی بر برنامه پیرز بر کاهش مشکلات رفتاری و اضطراب اجتماعی در نوجوانان با اختلال اوتیسم با عملکرد بالا بود. این پژوهش با استفاده از روش تک آزمودنی و طرحA-B-A انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم شهر یزد در سال تحصیلی 97-1396 بودند. با استفاده از نمونه گیری هدفمند 4 دانش آموز پسر مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا انتخاب شدند. جلسات آموزشی بر اساس دستورالعمل مداخله گروهی برنامه پیرز در قالب 14 جلسه و هر جلسه به مدت 60 دقیقه برگزار شد. بر اساس نتایج تحلیل دیداری داده ها، برنامه در زمینه بهبود مشکلات رفتاری و اضطراب اجتماعی برای هر چهار شرکت کننده موثر بوده است. به منظور پیگیری نتایج مداخله، یک ماه بعد از مداخله مقیاس سیستم ارزیابی رفتار کودکان (BASC-3) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی(SAS-A) مجددا توسط مادران و نوجوانان تکمیل شد. بر اساس یافته های این پژوهش به نظر می رسد ماهیت گروهی برنامه مداخله، مشارکت مادران و ایجاد فرصت برای تعامل نوجوانان با یکدیگر، منجر به بهبود اضطراب اجتماعی شده است. همچنین برنامه پیرز توانسته است اثر مستقیم و مثبت بر مشکلات رفتاری داشته باشد. به طور کلی یافته های پژوهش حاضر از تاثیر مثبت برنامه آموزشی پیرز بر کاهش مشکلات رفتاری و اضطراب اجتماعی پسران نوجوان با اختلال اوتیسم با عملکرد بالا حمایت می کند.https://psychac.scu.ac.ir/article_15553_53f4e88422c85ba6aeca0680117fe888.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614427120200722The phenomenological analysis of blinds academic achievement factorsتحلیل پدیدارشناسانه عوامل موفقیت تحصیلی نابینایان2232461558410.22055/psy.2020.31826.2454FAاعظمجلالی خواهگروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه بجنوردحسیناحمدبرابادیعضو هیئت علمی، گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایرانهادیعباسیگروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه بجنوردJournal Article20191202The purpose of this study was to identify the factors of academic achievement in people with visual impairments. So the qualitative approach and descriptive phenomenological method were used. Participants in this study were 15 people with visual impairments who were blind for most of their life and, were students or graduates of the Ph.D. in the academic year 96-97. They were selected by purposeful sampling with snowball method and in-depth semi-structured interviews were conducted to collect data. The data collected were analyzed by the Colaizzi method and the 248 original codes extracted from the interviews based on semantic similarity 44 concepts received and then 10 main categories with the related concepts which include: Family support, Education to eliminate needs, Compensating for unpleasant experiences and emotions, Optimistic attitudes and beliefs, Implicit achievements in education, Establishing educational settings, Positive personality traits, Cognitive talents and abilities, Positive social factors and Setting goals based on values and interests.پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موفقیت تحصیلی افراد دارای مشکل بینایی انجام شد. برای این منظور از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. مشارکت کنندگان در این پژوهش تعداد 15 نفر از افراد دارای مشکل بینایی بودند که بخش اعظم زندگی خود را در نابینایی گذرانده و در سال تحصیلی 97-96، دانشجو یا فارغ التحصیل دوره دکتری بودند. این افراد به روش نمونه گیری هدفمند و با راهبرد گلوله برفی انتخاب شدند و به منظور جمع آوری داده ها، با آنها مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته انجام گرفت. داده های جمع آوری شده با روش Colaizzi تحلیل شد و تعداد 248 کد اولیه استخراج شده از مصاحبه ها براساس شباهت معنایی، در 44 مفهوم جای گرفتند و سپس مفاهیم مرتبط با هم تحت عنوان 10 مقوله اصلی دسته بندی شدند که عبارتند از: حمایت های خانوادگی، استفاده از تحصیل برای رفع نیازها، جبران تجارب و احساسات ناخوشایند، نگرش ها و باورهای امیدبخش، دستاوردهای ضمنی تحصیل، بسترسازی محیط های آموزشی، ویژگیهای مثبت شخصیتی، استعدادها و توانایی های شناختی، عوامل مثبت اجتماعی و هدفگذاری در جهت ارزش ها و علایق.https://psychac.scu.ac.ir/article_15584_119cd2a8e0ccb1d1fc0643eac7a650ec.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614427120200722The Effectiveness of Reality Therapy Training on Self-Care and Self-Regulation of Men with Physical and Mental Disabilitiesتأثیر آموزش واقعیتدرمانی بر خودمراقبتی و خودتنظیمی هیجانی مردان معلول جسمی-حرکتی2472641564910.22055/psy.2020.29231.2321FAجعفرشویچیعضو هیئت علمی دانشگاه پیام نورJournal Article20190423The purpose of this study was to investigate the effectiveness of reality therapy training on self-care and self- regulation of men with physical and mental disabilities. The population of this study consists of all males from 20 to 35 years of physical and motor disabilities referring in Shadegan Hospices 2018. Among the statistical population, using the targeted method and based on the scores of Self-care behaviors questionnaires and Emotional Self-Regulatory Questionnaire in pretest, 30 people who had entry and exit criteria formed the statistical sample. The 30 subjects were randomly assigned into two groups of 15 subjects who were tested and controlled, and the experimental group received the reality of the treatment and the control group on the waiting list. For analysis of data, covariance analysis and SPSS 21 software were used. The results of the study showed that the reality therapy was effective on the self-care and self-regulation of men with physical and motor disabilities, that is, self-care and self-regulation of Men with physical and motor disabilities participating in the experimental group was significantly higher than the control group.هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش واقعیتدرمانی بر خودمراقبتی و خودتنظیمی هیجانی مردان معلول جسمی-حرکتی بود. پژوهش حاضر از نظر روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهای مردان 20 تا 35 ساله معلول جسمی-حرکتی مراجعهکننده به آسایشگاه معلولین شادگان در سال 1397 بود. از میان جامعه آماری با استفاده از روش هدفمند و بر اساس نمرات پرسشنامههای رفتارهای خودمراقبتی و پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی در پیشآزمون، 30 نفر که ملاکهای ورود به مطالعه را داشتند انتخاب و بهصورت تصادفی در ۲ گروه، 15 نفره آزمایش و گواه تقسیم شدند و تنها گروه آزمایشی، آموزش واقعیتدرمانی را به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند و گروه گواه مداخلهای دریافت نکردند. جهت تجزیه <br />و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس با استفاده از نرمافزار SPSS-22 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین گروه آزمایشی و گروه گواه در هر دو متغیر خودمراقبتی و خودتنظیمی هیجانی تفاوت معنیدار وجود دارد. بر این اساس آموزش واقعیتدرمانی بر خودمراقبتی و خودتنظیمی هیجانی مردان معلول جسمی-حرکتی مؤثر است.https://psychac.scu.ac.ir/article_15649_68070110e6db70ab84786fe499e56939.pdf