دانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614411120040621The Study of Simple and Multiple Relationships of
Student’s Stressors Stressors with Academic Performance
with the Religious Attitudes as a Moderatorبررسی رابطه ساده و چندگانه استرسورهای دانشجویی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان با توجه به نگرشهای مذهبی1181636110.22055/psy.2004.16361FAعباسابوالقاسمیعضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20030303This study was carried out to investigate the simple and multiple relationships between student stressors, religious attitudes and academic performance. The sample consisted of 511 (male and female) students who were selected randomly from the different deparements of Mohaghegh Ardabili University, iran. The instruments used in this research consisted of Student Stressors Questionniare and Religious Attitude Inventory. The results showed that there was a negative relationship between student stressors and academic performance among the students with high (r=-.33), average (r=-.31) and low <em>(r—-.59) </em>religious attitudes. Also, the results of multiple regression showed that multiple correlation coefficients of the student stressors (predictive variables) with academic performance (criterion variable) among the students with high (MR=.336), average (MR=.334) and low (MR = .661) religious attitudes were more than simple correlations. Multiple correlation coefficients of the student stressors with academic performance among the female <em>(MR=.535) </em>and male (MR=.436) students were larger than simple correlations.
This study was carried out to investigate the simple and multiple relationships between student stressors, religious attitudes and academic performance. The sample consisted of 511 (male and female) students who were selected randomly from the different deparements of Mohaghegh Ardabili University, iran. The instruments used in this research consisted of Student Stressors Questionniare and Religious Attitude Inventory. The results showed that there was a negative relationship between student stressors and academic performance among the students with high (r=-.33), average (r=-.31) and low <em>(r—-.59) </em>religious attitudes. Also, the results of multiple regression showed that multiple correlation coefficients of the student stressors (predictive variables) with academic performance (criterion variable) among the students with high (MR=.336), average (MR=.334) and low (MR = .661) religious attitudes were more than simple correlations. Multiple correlation coefficients of the student stressors with academic performance among the female <em>(MR=.535) </em>and male (MR=.436) students were larger than simple correlations.
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ساده و چندگانه استرسورهای دانشجویی (استرسورهای مربوط به شرایط تحصیلی، محیط آموزشی، فارغ التحصیلی و محیط خوابگاه) و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دارای نگرشهای مذهبی بالا، متوسط و پایین میباشد. نمونه پژوهش شامل 511 نفر (235 پسر و 276 دختر) از دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی بود که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه استرسورهای دانشجویی و پرسشنامه نگرش مذهبی جهت آزمون فرضیهها استفاده شد. نتایج نشان داد که استرسورهای دانشجویی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دارای نگرشهای مذهبی بالا (33/0-=r)، متوسط (31/0-=r) و پایین (59/0-=r) رابطه منفی دارد (001/0>P) بین ترکیب خطی متغیرهای پیشبین (استرسورهای دانشجویی) با متغیر ملاک (عملکرد تحصیلی) دانشجویان دارای نگرشهای مذهبی بالا (336/0=MR)، متوسط (334/0=MR) و پایین (661/0=MR) رابطه معنیداری وجود دارد (001/0P<). نتایج آزمون Z فیشر نشان داد که ضریب همبستگی چند متغیری استرسورهای دانشجویی با عملکرد تحصیلی "دانشجویان دارای نگرش مذهبی پایین در مقایسه با دانشجویان دارای نگرش مذهبی متوسط" و "دانشجویان دارای نگرش مذهبی بالا" به طور معنیداری بیشتر است (05/0>P) بین ضریب همبستگی چند متغیری استرسورهای دانشجویی با عملکرد تحصیلی "دانشجویان دختر (535/0=MR) و دانشجویان پسر (436/0=MR) تفاوت معنیداری به دست آمد. دانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614411120040621The Causal Relationships between Religious Attitudes,
Optimism, Mental Health and Physical Health among
Shahid Chamran University Studentsرابطه علی بین نگرشهای مذهبی، خوشبینی، سلامت روانی و سلامت جسمانی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز19341636210.22055/psy.2004.16362FAمنیجهشهنیییلاقعضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایراناحمدموحدکارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایرانحسینشکرکنعضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایرانJournal Article20030608This study was conducted to investigate the fitness of structural model of the relationship between religious attitudes and optimism with mental and physical health. The sample consisited of 402 Shahid Chamran University students, studying in the academic year of 2001-2002. The sample was selected randomly. The measurements were Arian Religiousness Scale, Attributional Style Questionnaire (ASQ), Symptoms Checklist- <em>25 </em>Scale and Physical Health Scale. The results of this research indicate that religious attitudes predict optimism, optimism predicts mental health and mental health predicts physical health. Also, religious attitudes predict mental and physical health indirectly and optimism predicts physical health indirectly. <br /> <br />This study was conducted to investigate the fitness of structural model of the relationship between religious attitudes and optimism with mental and physical health. The sample consisited of 402 Shahid Chamran University students, studying in the academic year of 2001-2002. The sample was selected randomly. The measurements were Arian Religiousness Scale, Attributional Style Questionnaire (ASQ), Symptoms Checklist- <em>25 </em>Scale and Physical Health Scale. The results of this research indicate that religious attitudes predict optimism, optimism predicts mental health and mental health predicts physical health. Also, religious attitudes predict mental and physical health indirectly and optimism predicts physical health indirectly. <br /> هدف از انجام این پژوهش، بررسی برازش مدل رابطه بین چهار متغیر نگرشهای مذهبی، خوشبینی، سلامت روانی و سلامت جسمانی بود. نمونه تحقیق مشتمل بر 396 نفر دانشجوی دانشگاه شهید چمران اهواز که در سال تحصیلی 81-80 به تحصیل اشتغال داشتند، میباشد. در این تحقیق از چهار پرسشنامه دینداری آرین، پرسشنامه سبکهای اسنادی، فهرست 25 نشانهای و مقیاس شدت بیماریهای جسمانی استفاده شده است. پس از جمعآوری دادهها، از روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل مسیر و آزمون t جهت تحلیل دادهها استفاده شد. بر اساس نتایج این پژوهش، مسیرهای مستقیم از نگرشهای مذهبی به خوشبینی، از خوشبینی به سلامت روانی و از سلامت روانی به سلامت جسمانی معنی دار بود. همچنین مسیرهای غیر مستقیم از نگرشهای مذهبی به سلامت روانی و جسمانی و از خوشبینی به سلامت جسمانی معنیدار بود. اما مسیرهای مستقیم بین نگرشهای مذهبی و سلامت روانی و جسمانی و بین خوشبینی و سلامت جسمانی، معنی دار نبود.دانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614411120040621Comparison of Artists in the Fields of Literature, Theater, Music, Visual Arts (Painting, etc.) and non-artists with
Respect to Personality Traits on NEO-PI
Personality Test in Ahvazمقایسه ویژگیهای شخصیتی هنرمندان رشتههای شعر و ادب، نمایش، موسیقی و هنرهای تجسمی با افراد غیرهنرمند شهر اهواز35561636310.22055/psy.2004.16363FAجمالحقیقیعضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایراناقبالزارعیدکترای روانشناسی از دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایرانحسینشکرکنعضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایرانمنیجهشهنیییلاقعضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایرانJournal Article20020608The aim of this study was to compare artists in the fields of literature, theater acting music, and visual arts (Painting, etc) with non-artists regarding personality traits on NEO-PI. The samples consisted of 320 artists and 80 non-artists. Subjects were selected by stratified sampling random method for this project. The main hypothesis was that artists and non-artists, in general, differ regarding their personality traits. The data were analyzed by using MANOVA. The (F) ratioes obtained for Pillais, Hotellings and Wilks were 7.44, 7.98 and 7.77, respectively, which indicate significant differences. Furthermore, this study involved five sub-hypotheses for neuroticism, extraversion, openness, agreeableness and conscientiousness scales. The data were analyzed through one way analysis of variance to test these sub-hypotheses. All test, except that for neuroticism, showed significant differences among artists and non-artists subjects. Since human responses to different situations depend on inner preparation called traits the confirmation of hypotheses were explained. Findings were discussed according to Cattell’s view این پژوهش به منظور مقایسه ویژگیهای شخصیتی هنرمندان رشتههای شعر و ادب، نمایش، موسیقی و هنرهای تجسمی با افراد غیرهنرمند بر اساس آزمون شخصیتی نئو اجراء شده است. جامعه آماری مورد مطالعه مشتمل بر هنرمندان عضو انجمنهای شعر و ادب، نمایش، موسیقی، هنرهای تجسمی و کارکنان غیرهنرمند شاغل در اداره کل ارشاد اسلامی خوزستان، شهر اهواز و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی بوده است. 320 هنرمند و 80 آزمودنی غیرهنرمند به صورت تصادفی به عنوان نمونه تحقیق انتخاب گردید. فرضیه اصلی این پژوهش عبارت از این است که بین آزمودنیهای هر یک از چهار گروه هنری مورد مطالعه با افراد غیرهنرمند از نظر ویژگیهای شخصیتی تفاوت وجود دارد. فرضیه با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) مورد بررسی قرار گرفت. مقدار Fبرای آزمونهای پیلائیز، هتلینگز و ویلکس به ترتیب 44/7F=، 98/7F=، و 77/7 F=به دست آمد، که فرضیه تحقیق در سطح معنیداری 001/0=a مورد تأیید قرار گرفت. همچنین، پنج فرضیه فرعی تدوین گردید که عبارت بودند از: بین آزمودنیهای هر یک از چهار گروه هنری مورد مطالعه با افراد غیرهنرمند از نظر عصبیت، برونگرایی، باز بودن، توافق و وجدانی بودن تفاوت وجود دارد. نتایج فرضیههای فرعی نشان داد که به جز در شاخص عصبیت که مقدار 12/1F= و تفاوتدانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614411120201224The Simple and Multiple Relationships of
the Organizational Justice with the Job Satisfaction of
the Personnel of an Industrial Orga-+بررسی روابط ساده و چندگانه عدالت سازمانی با خشنودی شغلی در کارکنان یک شرکت صنعتی57701636410.22055/psy.2020.16364FAعبدالزهرانعامیعضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایران0000-0002-4378-2650حسینشکرکنعضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایرانJournal Article20031213This research was conducted to study the simple and multiple relationships between the organizational justice and job satisfaction of the employees of an industrial organization. The variable of organizational justice deals with the ways and methods of conduct with the personnel of organizations to feel that they are treated fairly. This variable is comprised of three components: Distributional justice, procedural justice, and interactional justice. It was hypothesized that organizational justice is positively related to job satisfaction. The sample consisted of 268 employees of an industrial organization, selected via a stratified random sampling method. Simple and multiple correlations were used to analyse the data. The results indicated that the organizational justice had a significant correlation coefficient r=.61 with the job satisfaction. In addition, the variable of organizational justice and its three componets were correlated positively with the five subscales of job satisfaction; that is, satisfaction with the nature of work, supervision,coworkers, pay and promotion. Results of a multiple regression analysis also showed that the three components of organizational justice had significant multiple correlations with the job satisfaction and its five subscalesدر پژوهش حاضر روابط ساده و چندگانه عدالت سازمانی با خشنودی شغلی مورد بررسی قرار گرفت. در عدالت سازمانی مطرح میشود که باید به چه شیوه هایی با کارکنان رفتار شود تا احساس کنند به صورت عادلانه با آنها رفتار شده است. عدالت سازمانی شامل سه حیطه عدالت توزیعی، عدالت رویهای و عدالت تعاملی است. طبق فرضیههای تحقیق عدالت سازمانی با خشنودی شغلی کارکنان رابطه مثبت دارد. نمونه این تحقیق 268 نفر از کارکنان یک کارخانه بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. روشهای آماری ضریب همبستگی ساده و همبستگی چندگانه با روش ورود و مرحلهای برای تحلیل دادهها مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان میدهند که عدالت سازمانی کلی با خشنودی شغلی کلی ضریب همبستگی 61/0 دارد. علاوه بر آن، عدالت سازمانی کلی و حیطههای مختلف آن با حیطههای مختلف خشنودی شغلی یعنی خشنودی از کار، خشنودی از سرپرستی، خشنودی از همکاران، خشنودی از حقوق و خشنودی از ترفیع همبستگی مثبت معنیدار داشتند. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان میدهند که سه نوع عدالت سازمانی با خشنودی شغلی کلی و حیطههای آن همبستگی چندگانه معنیدار دارند.دانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614411120040621Construction and Validation of a Guideline Scale for Measuring Occupational Self- efficant Expectancies
for Ahvaz University Studentsاعتباریابی و مقایسه انتظارات خودکارآمدی شغلی در دانشجویان پسر و دختر دانشگاه شهید چمران اهواز711001636610.22055/psy.2004.16366FAغلامرضارجبیعضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران (اهواز)،اهواز ، ایران0000-0002-8423-4589یوسفعلیعطاریعضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران (اهواز)،اهواز ، ایرانحسینشکرکنعضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران (اهواز)،اهواز ، ایرانJournal Article20030520The objective of this study was to construct and validate an occupational expectation of self-efficacy scale for university students. The Results of this study showed a high reliability among the sub-scales, such as educational needs, occupational expectancies between men and women. Also, the concurrent validity coefficients within and among sub-scales such as job self-efficacy, educational needs, and job-duties in all samples significant. Also, a one way factor analysis of variance with repeated measures showed a significant difference among the male and female students on all the sub-scales except on educational needs. The were significant level of aO.O5 was adopted in this research.هدف از اجرای تحقیق حاضر اعتباریابی و مقایسه انتظارات خودکارآمدی شغلی در دانشجویان پسر و دختر دانشگاه شهید چمران اهواز بود. برای این منظور به تدوین و اعتباریابی مقیاس راهنمای انتظارات خودکارآمدی شغلی برای دانشجویان دانشگاه شهید چمران نیز پرداخته شد. نتایج به دست آمده درباره پایایی کل مقیاس و همچنین درباره خرده مقیاسهای نیازمندیهای آموزشی، وظایف شغلی، مشاغل حیطه مردانه و مشاغل حیطه زنانه حاکی از پایایی بالای مقیاس میباشند. ضرایب روایی همزمان بین مقیاس انتظارات خودکارآمدی شغلی با مقیاس خودکارآمدی عمومی و با خرده مقیاسهای نیازمندیهای آموزشی و وظایف شغلی در کل نمونه و برای دانشجویان پسر و دختر همگی معنیدار بودند. همچنین، تحلیل واریانس عاملی با اندازههای مکرر بر روی عامل مشاغل ده گانه حیطه مردانه و زنانه از خرده مقیاس نیازمندیهای آموزشی در بین دانشجویان پسر و دختر تفاوت معنیدار نشان داد، اما این تفاوت در خرده مقیاس وظایف شغلی معنیدار نبود. به علاوه، میزان انتظارات خودکارآمدی شغلی دانشجویان در مشاغل ده گانه حیطه مردانه و زنانه، در مقایسه با خرده مقیاسهای نیازمندیهای آموزشی و وظایف شغلی، متفاوت میباشند.دانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614411120040621A Comparison of Psychological Hardiness, Type A
Personality, and Sensation Seeking between Normal People
and Cancers Patients referred to Counseling and
Psychotherapy Centers of Ahvazمقایسه سرسختی روانشناختی، هیجان خواهی و سنخ شخصیتی الف غیرسمی و سمی در بین مردان و زنان مبتلا به سرطان و افراد عادی مراجعهکننده به مراکز مشاوره و رواندرمانی شهر اهواز1011201636710.22055/psy.2004.16367FAیوسفعلیعطاریعضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایرانعبدالکاظمنیسیعضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایرانناصریوسفیکارشناس ارشد رشته مشاوره خانواده دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایرانجمیلهنبوی حصاریکارشناس بخش تحقیقات آموزش و پرورش شهرستان سقزJournal Article20011231The present study intended to investigate the relationship between patients who suffered from cancer and those who did not, in terms of psychological effects with regard to different personality variables such as Type A Personality Questionnaire (TAPQ), Psychological Hardiness Questionnaire (PHQ), and Sensation Seeking Questionnaire (SSQ). The purpose of this study was to find out the etiology of pseudo- psychological effects on patients who suffered from cancer in order to find ways for preventing such effects. The sample of this study consisted of 180 subjects divided in to six groups 30 people in each group). To analyze the data, multiple analysis of variance (MANOVA) was used. Results showed that there was a significant difference between cancer patients and normal people on both: Type A. Personality and Sensation Seeking personality variables. The significant level of a=0.05 was adopted in this research.پژوهش حاضر مقایسه سرسختی روانشناختی، هیجانخواهی و سنخ شخصیتی الف غیرسمی و سمی در میان مردان و زنان مبتلا به سرطان و عادی مراجعهکننده به مراکز مشاوره و رواندرمانی در شهر اهواز میباشد. نمونه این تحقیق 180 نفر بودند، که شامل 6 گروه: 30 مرد سرطانی، 30 زن سرطانی، 30 نفر برادران سرطانی، 30 نفر خواهران سرطانی، 30 نفر مرد هممحلهای و 30 نفر زن هممحلهای سرطانیها بودند. هدف این تحقیق پیدا کردن علل روانشناختی سرطان و ارائه راهکارهایی به منظور پیشگیری از آثار منفی روانشناختی در افراد مبتلا به سرطان بود. برای مقایسه افراد سرطانی و عادی در چهار متغیر شخصیتی فوق، از آزمونهای سرسختی روانشناختی، آزمون سنخ شخصیتی الف غیرسمی، سنخ شخصیتی الف سمی و آزمون هیجان خواهی با روایی و پایایی قابل قبول استفاده شد. طرح تحقیق از نوع علی- مقایسهای بود. یافتههای تحقیق از میان افراد سرطانی، خواهر، برادر و افراد هم محله سرطانیها در مراکز مشاوره و مراکز رواندرمانی در اهواز جمعآوری گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) استفاده شد و تفاوت در میانگینها با استفاده از آزمون پیگیری توکی بررسی گردید. بر اساس یافتههای به دست آمده در این پژوهش مشخص گردید که بین مردان و زنان از لحاظ متغیرهای سرسختی روانشناختی، هیجان خواهی، سنخ شخصیتی الف غیرسمی و سمی تفاوت دیده نشد و فقط بین گروههای سه گانه مردان و زنان سرطانی، برادران و خواهران سرطانی و برادران و خواهران عادی از لحاظ متغیرهای هیجان خواهی و سنخ شخصیتی الف- سمی تفاوت وجود دارد. دانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614411120040621A Comparison of Attitudes and Value System among
Third-grade Grade High School Students with their Parents
and Closest Classmates in Ahvazمقایسه نظام ارزشی و نگرشهای دانشآموزان سال سوم دبیرستـانهای اهـواز با والدین و نزدیکتـرین دوستـان همکـلاسی آنان1211421636810.22055/psy.2004.16368FAمهنازمهرابیزاده هنرمندعضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایرانمیترامحمودیدکترای روانشناسیحسینشکرکنعضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایرانبهمننجاریانعضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایرانJournal Article20040227This study was designed to compare the value system and attitudes toward the adolescents control and to the education of 3rd grade high school students with their parents and their closest classmates in Ahvaz. The sample consisted of 400 students (200 boys and 200 girls), Eight hundred parents (400 mothers and 400 fathers) and 1200 closest classmates (600 girls and 600 boys), selected randomly from Ahvaz high schools. The subjects answered <em>3 </em>tests: 1) Alport, Vernon and Lindzeys values system test (1962). 2) attitude toward adoiscents control test (Sttot, 1940) and 3) attitude toward education test (Randquist and Sletto, 1963). The statistical method of ANOVA with repeated measures on one variable was used. Tukey test showed that there is not any difference between students’ means and those of their closest classmates in theoretical, economic and social value dimensons. The results of Tukey follow- up test also showed that there is a significant difference between the means of students and their parents in theoretical, political, aesthetic and social values and there is similarity between the means of students and their closest classmates on theorical, economical and social dimensions. Results of this rescarch also showed that there is a significant difference between the attitude of students and their parents, but there is no significant difference between the attiudes of students and their closest classmates.پژوهش حاضر به منظور مقایسه نظام ارزشی، نگرش نسبت به کنترل نوجوانان و نگرش نسبت به تحصیل دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای اهواز با والدین و نزدیکترین دوستان همکلاسی آنها طراحی و اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر سال سوم دبیرستانهای شهر اهواز در سال تحصیلی 82-81 بود. نمونه پژوهش تعداد 400 نفر دانشآموز (200 دختر و 200 پسر) بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد. به علاوه، تعداد 800 نفر والدین (400 نفر پدر و 400 نفر مادر) و تعداد 1200 نفر از نزدیکترین دوستان همکلاسی دانشآموزان در تحقیق حاضر شرکت داشتند. در این تحقیق از پرسشنامه نظام ارزشی آلپورت، ورنون و لیندزی و پرسشنامه نگرش نسبت به کنترل نوجوانان استات و پرسشنامه نگرش نسبت به تحصیل رانکویست و اسلتو استفاده گردید. ابزارهای فوق از لحاظ ویژگیهای روان سنجی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج پایایی و اعتبار این آزمونها مطلوب و رضایت بخش هستند. فرضیه اصلی این پژوهش یعنی وجود تفاوت معنیدار بین ابعاد ششگانه ارزشها (نظری، اقتصادی، اجتماعی، هنری، سیاسی و مذهبی) و نگرشهای دانشآموزان و والدین و شباهت بین ارزشها و نگرشهای دانشآموزان و نزدیکترین دوستان همکلاسی آنان با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری با اندازهگیریهای مکرر مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. آزمونهای پیگیری توکی، مشخص کردند که بین میانگین نمرههای به دست آمده دانشآموزان و والدین در ابعاد ارزش نظری، سیاسی، هنری و اجتماعی تفاوت معنیداری وجود دارد، ولی در ارزشهای اقتصادی و مذهبی تفاوت معنی داری وجود ندارد. همچنین، این آزمونها نشان دادند که بین میانگین نمرههای دانشآموزان و نزدیکترین دوستان همکلاسی آنان در ابعاد ارزش نظری، اقتصادی و اجتماعی شباهت وجود دارد لیکن در ارزشهای هنری، سیاسی و مذهبی تفاوت وجود دارد. بین میانگین نمرههای والدین و دانشآموزان در نگرش نسبت به کنترل نوجوانان و نگرش نسبت به تحصیل نیز تفاوت معنیدار وجود دارد، در حالی که بین میانگین نمرههای دانشآموزان و نزدیکترین دوستان همکلاسی آنان در نگرشهای فوق الذکر شباهت وجود دارد. نتایج نیز با توجه به مسأله شکاف بین نسلها، مورد بررسی قرار گرفت.دانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-614411120040621Identification of the Causes of Family Disintegration due to
the Premarital Psycho-social Charateristics of
Men and Womenریشهیابی علل از هم پاشیدگی خانوادهها در رابطه با ویژگیهای روانی- اجتماعی دختران و پسران قبل از ازدواج14317016369FAشکوهالساداتبنیجمالیعضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) تهرانغلامرضانفیسیعضو هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوریسیده منوریزدیعضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) تهرانJournal Article20020314The present research was performed to probe into the disintegration of families due to the prenuptial period characteristics, courting and the compatibility of the spouses’ personal, family, social, cultural and personality characteristics. The research is taking a step toward preventing the disintegration of families via recognizing the above-mentioned factors so that by means of questionnaires the youth could get better acquainted with one another’s characteristics in order to enjoy a steady and prosperous life later. The research was conducted in two stages with a sample of 40 subjects at the introductory and a sample of 200 subjects at the main stage. The recent sample comprised of 50 unsuccessful families <em>(50 </em>couples) and 50 successful families <em>(50 </em>couples) chosen randomly. Aided by family courtrooms, unsuccessful families were selected as the experimental group, and parallel to it, successful families as the control group. Assessment tools were adopted from the Guilford- Zimmerman Temperament Survey as well as the Comprehensive Individual- Social Questionnaires. The major results are as follows: 1) Marrying at a young age, economic, social and cultural poverty, little schooling, having inferior jobs, others’ unjustified interferences, divorce of unsuccessful parents and the economic dependence of the couples on parents have all been factors threatening the young couples’ married life, 2) Lack of similar attitudes and opinions between the spouses brought up differences, 3) Similiarity of attitudes and opinions was recognized as the factor perpetuating married life, 4) Physical, mental and conduct disorders not revealed by the spouses or their families to in weak relations, and <em>5) </em>Courting and getting to know each other’s characteristics before marriage was considered as the factor perpetuating married life. پژوهش حاضر به منظور بررسی علل از هم پاشیدگی خانوادهها در دوران قبل از ازدواج، عوامل آشناییهای قبلی و تطابق ویژگیهای فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و شخصیتی زوجین انجام شد. هدف از انجام آن برداشتن گامی مؤثر در جهت پیشگیری از تلاشی خانوادهها از طریق شناخت عوامل فوق بود. تا جوانان بتوانند به وسیله پرسشنامههای تهیه و ارائه شده، قبل از ازدواج شناخت بیشتری نسبت به خصوصیات یکدیگر پیدا کنند و از زندگی پایدار و موفقی برخوردار گردند. تحقیق در دو مرحله مطالعه مقدماتی با نمونهای به حجم 40 نفر و مرحله اصلی با نمونهای به حجم 200 نفر انجام شد. نمونه اخیر شامل 50 خانواده ناموفق (100 زن و شوهر) و 50 خانواده موفق (100 زن و شوهر) میشد که به طور تصادفی انتخاب گردیدند. خانوادههای ناموفق به کمک دادگاههای خانواده و به عنوان گروه آزمایشی و خانوادههای موفق به طور موازی با گروه اول و به عنوان گروه گواه برگزیده شدند. ابزار سنجش شامل آزمون خلقی گلیفورد- زیمرمن و پرسشنامه جامع فردی اجتماعی بود: اهم نتایج به شرح زیر است: 1. کمی سن جوانان به هنگام ازدواج، فقر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، کم بودن سواد، پایین بودن سطح شغلی، دخالت بی مورد اطرافیان، پدیده طلاق والدین زوجهای ناموفق، وابستگی مالی زوجین به والدین همه از عوامل تهدید کننده زندگی مشترک زوجین جوان بودند. 2. عدم همسویی زوجین در جهات مختلف موجب اختلاف زناشویی بین زوجین میشود. 3. تشابه نظرات زوجین به عنوان عامل تداوم بخش زندگی مشترک شناخته شد. 4. وجود بیماریهای جسمی، روانی و اختلافات رفتاری اعلام نشده از سوی همسران و خانوادههای آنها عامل سستی روابط بین زوجین تلقی شد. 5. حصول شناخت از خصوصیات یکدیگر قبل از ازدواج به عنوان عامل تداوم بخش زندگی شناخته شد.