دانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-61449220021222Examining Simple and Multiple Relationships of Creativity, Achievement Motivation and Self-esteem
with Entrepreneurship in Students of
Shahid Chamran Universityبررسی رابطه ساده و چندگانه خلاقیت، انگیزه پیشرفت و عزت نفس با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز1241647810.22055/psy.2002.16478FAحسینشکرکنعضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایرانمسعودبرومندنسبدانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایرانبهمننجاریانعضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایرانمنیجهشهنیییلاقعضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایرانJournal Article20030214This study was aimed at examining simple and multiple relationships of creativity, achievement motivation and self- esteem (as potential antecedents of entrepreneurship) with entrepreneurship in students of Shahid Chamran University (Ahvaz, Iran). Two samples including 600 subjects were randomly selected for this study: 400 subjects for testing the hypotheses, and 200 subjects for the scale validation phase. Subjects completed five scales: Measuring Your Entrepreneurial Traits (MET), Entrepreneurial Attitude Orientation (EAO), a creativity questionnaire, an achievement motivation questionnaire, and Eysenck’s Self-esteem Test. Data were analyzed using pearson correlation coefficient and multiple regression statistical methods. The overall results indicate that, indeed, all examined antecedent variables correlate highly and positively with students’ entrepreneurship. <br /> این پژوهش به منظور بررسی رابطه ساده و چندگانه خلاقیت، انگیزه پیشرفت و عزت نفس با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی شده است. نمونه اصلی این تحقیق شامل 400 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه شهید چمران اهواز بود. یک نمونه 200 نفری نیز به منظور اعتباریابی و پایایی سنجی آزمونهای مورد استفاده به کار گرفته شد. هر دو نمونه با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها علاوه بر روشهای توصیفی میانگین و انحراف معیار از ضریب همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه برای آزمون فرضیهها استفاده شد. ابزارهای جمعآوری دادهها در این پژوهش شامل پرسشنامه سنجش صفات کارآفرینی، آزمون جهتگیری کارآفرینی، آزمون خلاقیت، پرسشنامه انگیزه پیشرفت و آزمون عزت نفس بودند. پرسشنامههای سنجش صفات کارآفرینی، جهتگیری کارآفرینی و انگیزه پیشرفت توسط پژوهشگران این تحقیق به فارسی برگردانده شد و ضرایب اعتبار و پایایی آنها محاسبه گردید. فرضیههای این پژوهش شامل چهار فرضیه اصلی و 8 فرضیه فرعی است، که روابط ساده و چندگانه بین متغیرهای پیش بین خلاقیت، انگیزه پیشرفت و عزت نفس را با متغیر ملاک کارآفرینی در کل نمونه و به تفکیک در نمونههای دختران و پسران مطرح میسازند. نتایج این پژوهش با یافتههای تحقیقات انجام شده در خارج از کشور هماهنگند.دانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-61449220021222Classroom Psychosocial Climate as a Component of
School Cultureبررسی جوّ روانی- اجتماعی کلاس به عنوان یکی از مؤلفههای فرهنگ مدرسه25431647910.22055/psy.2002.16479FAمسعودحسین چاریعضو هیات علمی بخش روانشناسی تربیتی دانشگاه شیرازمحمدخیّردانشیار بخش روانشناسی تربیتی دانشگاه شیرازJournal Article20021017In order to investigate school culture and classroom psychosocial climate as one of its components, Classroom Psychosocial Climate Questionnaire (Fraser et al, 1995) was administered to <em>415 </em>(217 male and 198 female) junior high school students. The scale consisted of four subscales, including friction, cohesion, task-orientation, and competition. The results showed that the total scores of female participants’ on the scale were significantly higher than males. There was no significant interaction between students’ gender and grade level in terms of their total scores. Classes with first graders were more coherent than third graders, and there was no significant difference between other grade levels. While, in competition and friction subscales, boys scored higher than girls, in cohesion and task- orientation subscales the difference was reversed. In the final section of the article, findings are disscussed in the light of related literature and suggestions for further research are set forth. به منظور کنکاش در قلمرو فرهنگ مدرسه و بررسی جوّ روانی- اجتماعی کلاس به عنوان یکی از مؤلفههای آن، 415 دانشآموز اول تا سوم راهنمایی (217 پسر و 198 دختر) پرسشنامه جوّ روانی- اجتماعی کلاس (فرایزر و همکاران، 1995) را تکمیل کردند. این مقیاس مشتمل بر چهار مقیاس فرعی انسجام، انضباط، رقابت، و اصطکاک میباشد. نمره کلی دختران در این پرسشنامه، به طور معنی داری بیش از پسران بود. تعامل جنسیت و پایه تحصیلی، تأثیر معنی داری بر نمره جوّ کلاسی نداشت. بررسی بیشتر نشان داد انسجام در دانشآموزان کلاس اول راهنمایی بیش از دانشآموزان کلاس سوم است. و بین سایر گروهها تفاوت معنی داری مشاهده نشد. در دو مقیاس فرعی رقابت و اصطکاک، نمرههای پسران بیشتر بود، در حالی که نمرههای دختران در دو مقیاس فرعی انسجام و انضباط بیش از پسران بود. یافتههای این پژوهش در پرتو روند پژوهشی مربوطه به بحث گذاشته شدهاند و پیشنهادهایی برای پژوهش بیشتر مطرح شده است. دانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-61449220021222Relationship between Occupational Identity and
Sex on Fear of Success among Engineering
University Studentsرابطه بین وضعیتهای هویت شغلی و جنس با ترس از موفقیت در دانشجویان رشتههای فنی و مهندسی43641648010.22055/psy.2002.16480FAمهرنازشهرآرایعضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تربیت معلم تهرانبهشتهعبدیکارشناس ارشد رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهرانJournal Article20021001450 senior university students (225 women, 225 men) in the field of engineeing were randomly selected from the Public Universities in Tehran. They completed two measures: Dellas Identity Status Inventory- occupation (DISI-O), and Fear of Success Scale (FOSS) by Zuckerman & Allison (1976). A chi square test showed no significant relationship between occupational identity statuses and sex. A two-way analysis of variance showed no inetraction effect of occupational identity statuses and sex on fear of success. Although there was no main effect of sex on fear of success, there was a main effect of occupational identity on fear of success. As predicted, students classified as achievers showed the highest scores on fear of <br /> • success. The implications of these findings are discussed as they relate to the men and women personal and career development.450 دانشجوی سال چهارم رشتههای فنی و مهندسی دانشگاههای دولتی شهر تهران که با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی برای نمونه تحقیق انتخاب شده بودند، به پرسشنامه وضعیتهای هویت شغلی دیلاس (1981) و پرسشنامه عینی ترس از موفقیت زوکرمن و آلیسون (1976) پاسخ دادند. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد که بین جنس و وضعیتهای هویت شغلی رابطه معنیداری وجود ندارد. همچنین نتایج تحلیل واریانس نشان دهنده معنیدار نبودن تعامل بین وضعیتهای هویت شغلی و جنس در ترس از موفقیت بود. از سوی دیگر، بررسی تفاوتهای جنسی در ترس از موفقیت نیز تفاوت معنیداری را نشان نداد. اما اثر اصلی وضعیتهای هویت شغلی بر ترس از موفقیت معنیدار بود، به این معنی که دانشجویان دارای وضعیتهای هویت شغلی موفق، ترس از موفقیت پایینتر و دانشجویان دارای وضعیتهای هویت شغلی مغشوش و نامتمایز ترس از موفقیت بالاتری را نشان دادند. در پایان کاربردهایی برای دانشجویان، والدین، برنامهریزان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دست اندرکاران امور زنان ارائه گردیده است. دانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-61449220021222An Investigation into the Relationship between The Cognitive Styles of Field-dependent! Field-Independent
and Self- regulated Learning with Mathematics
Performance of Junior High-school
3rd Grade Studentsبررسی رابطه سبک شناختی وابسته به زمینه و نابسته به زمینه و یادگیری خود نظم داده شده با عملکرد ریاضی دانشآموزان سوم راهنمایی65781648110.22055/psy.2002.16481FAسید داودحسینی نسبعضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریزیداللهولینژادکارشناس ارشد روانشناسی تربیتیJournal Article20020926For the purpose of computing the relationship between field-dependent and field- independent cognitive style with self-regulated learning and mathematics performance of third grade students of junior high-schools in Chipare region mt, WestAzarbayjan Province, 280 students were selected with simple random samling method. To collect data, Group Embeded Figures Test (GEFT) and Motivational Strategies of Learning Questionnaire (MSLQ) were used as instruments. The results showed that there is not any difference between male and female students in terms of cognitive style, but between strong and weak students in• mathematics performance there is a significant difference. Regression analysis of cognitive styles and learning strategies on math performance showed that cognitive style (FD-I) in comparison with learning strategies, accounts for a larger portion of the variance of mathematical achievement in students.به منظور بررسی رابطه سبک شناختی FD-I و راهبردهای یادگیری خود-نظم داده شده با عملکرد ریاضی پایه سوم، 280 نفر از دانشآموزان این پایه به روش نمونهگیری تصادفی از بین دانشآموزان دختر و پسر منطقه چایپاره در استان آذربایجان غربی انتخاب و به منظور ارزیابی سبک شناختی FD-I به آزمون گروهی اشکال نهفته (GEFT)، و به منظور ارزیابی میزان استفاده دانشآموزان از راهبردهای یادگیری به پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) پاسخ دادند. نتایج نشان دادند که بین دانشآموزان دختر و پسر از نظر سبک شناختی FD-I تفاوت معنیدار وجود ندارد. ولی بین دختران و پسران قوی و ضعیف در ریاضی از نظر سبک شناختی FD-Iتفاوت معنی دار وجود دارد. همچنین بین راهبردهای یادگیری و پیشرفت در درس ریاضی رابطه معنیدار وجود دارد و از بین مؤلفههای راهبردهای یادگیری (شامل راهبردهای شناختی سطح پایین، سطح بالا، و خود نظمدهی)، خود- نظمدهی بیشترین رابطه را با پیشرت در درس ریاضی دارد. از سوی دیگر، در تحلیل رگرسیون سبک شناختی FD-I و راهبردهای یادگیری روی عملکرد ریاضی مشاهده گردید که سبک شناختی FD-I نسبت به راهبردهای یادگیری، مقدار بیشتری از واریانس درس ریاضی را تعیین میکند. دانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-61449220021222A Study of the Parent-Child Relationships and the
Individual and Social Adjustment of the Nineth Grade
Girl Students at Ahvaz Schoolsبررسی رابطه جو عاطفی خانواده با سازگاری دانشآموزان دختر پایه سوم مدارس راهنمایی اهواز791081648210.22055/psy.2002.16482FAجمالحقیقیعضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهوازحسین شکرکنحسین شکرکنعضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهوازمژگانموسوی شوشتریکارشناس ارشد روانشناسیJournal Article20021003The purpose of this paper is to examine the correlation between The parent-child relationships and the individual and social adjustment of the ninth grade girl students at Ahvaz schools. In this study, 220 girl students were selected by a random multistage sampling method. The hypotheses of the study maintained simpl and multiple relationships between the parent-child relationships and the individual and social adjustment of the girl students. To verify the hypotheses, the ‘Parent-Child Relationships Scale” and the “California Test of Personality” were used. The findings, confirming the hypotheses, indicated that there are significant correlations between the parent-child relationships and the individual and social adjustment of the girl students.هدف از انجام این پژوهش، تعیین همبستگی بین روابط پدر و مادر- فرزندی و سازگاری فردی و اجتماعی دانشآموزان دختر پایه سوم مدارس راهنمایی اهواز است. در این تحقیق، 220 دانشآموز که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای از جامعه آماری مورد نظر برگزیده شده بودند، به عنوان گروه نمونه مورد مطالعه قرار گرفتند. فرضیههای تحقیق به طور کلی عبارت از این بودند که بین روابط پدر و مادر- فرزندی و سازگاری دانشآموزان دختر رابطه ساده و چندگانه وجود دارد. برای سنجش فرضیهها از مقیاس روابط پدر و مادر - فرزندی و آزمون شخصیتی کالیفرنیا استفاده به عمل آمد و یافتهها اکثر فرضیههای تحقیق را تأیید کردند و بر یافتههای پژوهشی پیشین صحه گذاشتند.دانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-61449220021222A Study of Simple and Multiple Relationship Between
Perfectionism, Trait-State Anxiety and Depression
with Migraine Headache in Students of
Islamic Azad University of Ahvazبررسی رابطه ساده و چندگانه متغیرهای کمالگرایی،اضطراب صفت - حالت و افسردگی با سردرد میگرن در دانشجویان1091261648310.22055/psy.2002.16483FAافسانهشیرزادیکارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد اهوازمهنازمهرابیزاده هنرمندعضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهوازجمالحقیقیعضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20020927The purpose of this research was to examine the simple and multiple relationship between perfectionism, anxiety and depression with migraine headache in 300 students of Azad Islamic University of Ahvaz. In this research perfectionism, depression, trait-state anxiety considered as the predictive variables while migraine headache serves as criterion variable. The sample consisted of 150 girls and 150 boys that were selected by a random multistage methed from the Islamic University of Ahvaz. In this research four scales were applied that included Ahvaz Perfectionism Scale (APS), Ahvaz Migraine Headache Questionnaire (AMQ), Spilberger Anxiety Inventory (SM), and Beck Depression Inventory (BDI). The results of research indicated that perfec- tionism, anxiety and depression had positive and significant relationship with migranie headache (P <0/001). In addition, multiple correlation of perfectionism, anxiety and depression with migraine headache are statically significant. پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه ساده و چندگانه کمالگرایی، اضطراب و افسردگی با سردرد میگرن در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی اهواز انجام شده است. در این تحقیق کمالگرایی، افسردگی و اضطراب صفت - حالت، متغیرهای پیشبین و سردرد میگرن متغیر ملاک میباشند. نمونه مورد بررسی 150 دختر و 150 پسر دانشگاه آزاد اسلامی اهواز بودند که به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب گردیدند. پژوهش حاضر تحقیق بنیادی و از نوع همبستگی است. در این پژوهش از چهار مقیاس استفاده شد که عبارتند از: مقیاس کمالگرایی اهواز، پرسشنامه اضطراب اسپیل برگر، پرسشنامه افسردگی بک و مقیاس سردرد میگرن اهواز. نتایج نشان داد که کمالگرایی، اضطراب و افسردگی با سردرد میگرن رابطه مثبت و معنیداری دارند. افزون بر این، همبستگی چندگانه کمالگرایی، اضطراب و افسردگی با سردرد میگرن معنیدار بود. دانشگاه شهید چمران اهوازدستآوردهای روانشناختی2228-61449220021222The Use of Latin Scientific Journals and Document Delivery Services by Graduate Students at Shahid
Chamran and Medical Sciences Universities of
Ahvaz, and a Survey of the Rate, Reasons and
Problems of Using Such Journals Available at
Other Universitiesبررسی میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی اهواز از مجلات خارجی رشته تخصصی آنان و از طرح تأمین مدرک و بررسی میزان، علل و مشکلات استفاده آنان از مجلات خارجی رشته تخصصی در خارج از دانشگاه1271481648410.22055/psy.2002.16484FAزاهدبیگدلیعضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهوازالهامجمشیدیپورکارشناس ارشد رشته کتابداریJournal Article20020927This study attempts to investigate the use of foreign journals by graduate students at Shahid Chamran and Medical Sciences Universities of Ahvaz libraries. It also tries to find out why students use other university libraries to meet their information needs. This study also attempts to determine the problems of graduate students at Shahid Chamran and Medical Sciences Universities of Ahvaz in obtaining foreign scientific articles. The population of this study comprised of 1800 graduate students at the two universities of which 68 were randomly selected as the sample. Based on the results of the study, the most important problems of students in this regard are respectively, as follows: <br /> Inadequate printed resources, lack of proper computer facilities, lack of relevant abstract and index journals, time constraints, unfamiliarity with the ways of accessing information resources, restrict library regulations, and inability in using the present resources and facilities.هدف تحقیق حاضر بررسی میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی اهواز از مجلههای خارجی رشته تخصصی خود موجود در دانشگاههای مربوط و همچنین بررسی میزان و علل استفاده آنان از مجلههای مورد نظر موجود در سایر دانشگاهها و کتابخانهها میباشد. ضمناً هدف دیگر این تحقیق تعیین مشکلاتی است که دانشجویان مورد مطالعه در دسترسی و تهیه مقالات علمی خارجی رشته تخصصی خود با آنها مواجه هستند. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل 36 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران و 32 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی اهواز میباشد که به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای حاوی دو نوع پرسشهای با پاسخهای بلی/خیر بود. بر اساس نتایج به دست آمده نبود منابع چاپی کافی در کتابخانههای دانشکدهای، نبود امکانات کامپیوتری مناسب در کتابخانههای دانشکدهای، نبود چکیده نامهها و نمایه نامههای منابع، کمبود وقت، آگاهی نداشتن از چگونگی دستیابی به منابع، عدم دستیابی به مواد کتابخانه به دلیل مقررات کتابخانه و عدم توانایی در استفاده از امکانات موجود به ترتیب مهمترین مشکلات دانشجویان در دستیابی به اطلاعات مورد نیاز آنها گزارش شده است. ضمناً اکثر دانشجویان هر دو دانشگاه از طرح تأمین مدرک استفاده نمیکنند