دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
5
2
1999
01
04
The Effects of Social Skills Training in Reducing Socio-Emotional Maladujsted Behaviors Among
Male- Maladujsted Elementary Students
in AHVAZ
تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی در کاهش ناسازگاریهای اجتماعی-عاطفی دانشآموزان پسر ناسازگار دبستانی اهواز
1
16
16432
10.22055/psy.1999.16432
FA
فهیمه
ثابتی
کارشناس ارشد رشته آموزش پرستاری
منیجه
شهنیییلاق
کارشناس ارشد رشته آموزش پرستاری
Journal Article
1998
10
24
The research is an exprimental study conducted to determine the effect of social skills training on treatment of psychosocial maladjustment in elementary school boys, in. Ahwaz. The original sample was <strong><em>950 </em></strong>students who were selected randomly from elementary school boys, in 4 areas of Ahwaz education office. From this group, 134 students (pervalence 14.1%) were diagnosed as maladjusted, and 60 of them were selected randomly (20 from each grade), for this research. <br /> The scales used for this sutdy were as follows: 1 (Rutter B Scale, 2), Sociometric Questionnaire for diagnosting maladjusted students, and 3, Adaptive Behavior Scale (ABS), for measuring adaptive behavior, in exprimental and control groups.
Research design was a pre-test - post-test exprimental and control groups. Both exprimental and control groups were pretested by ABS, then the exprimental group participated in 8 session of social skills training, which included the following topics: Listening, making friends, conflict resolution, assertion and co-operation. Control group received no training. After that, groups were post tested. <br /> The results of repeated measure ANOVA showed that the adaptive behavior of the two groups were different, the, groups acted differently on different domains, and the interaction of groups and domains were significantly different (p=0.OO1). <br /> Finally, this study suggests that social skills training produced postive effect, and the maladjustment of the exprimental group decreased markedly.
این پژوهش آزمایشی میدانی به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی در کاهش ناسازگاریهای اجتماعی-عاطفی دانشآموزان پسر ناسازگار دبستانی در اهواز انجام شده است. حجم نمونه اولیه 950 دانش آموز است که به طور تصادفی از مدارس پسرانه نواحی چهار گانه آموزش و پرورش شهرستان اهواز در پایههای سوم، چهارم و پنجم دبستان انتخاب شد. سپس از این تعداد 134 نفر از طریق پرسشنامه رفتاری کودکان راتر و پرسشنامه جامعه سنجی به عنوان دانشآموزان ناسازگار معرفی شدند (میزان شیوع 1/14 در صد) که 60 نفر از آنها به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای گرد آوری دادهها شامل: 1) پرسشنامه رفتاری کودکان راتر، 2) پرسشنامه جامعه سنجی و 3) مقیاس رفتار سازشی میباشد. دو ابزار اول برای تشخیص کودکان ناسازگار و ابزار سوم برای تعیین میزان رفتار سازشی گروههای آزمایشی و گواه قبل و بعد از مداخله مورد استفاده قرار گرفتند. روش کار به این صورت بود که نخست هر دو گروه آزمایشی و گواه توسط مقیاس رفتار سازشی پیش آزمون شدند. سپس به گروه آزمایشی در هشت جلسه یک ساعته آموزش مهارتهای اجتماعی داده شد. این آموزش شامل گوش دادن، دوست یابی، حل تعارض، ابراز وجود و همکاری بود. پس از اعمال مداخله، بار دیگر هر دو گروه توسط مقیاس رفتار سازشی پس آزمون شدند. نتایج تحلیل واریانس با اندازههای مکرر این بود که بین تفاضل نمرههای پیش و پس آزمون رفتار سازشی گروه آزمایشی و گواه تفاوت معنی دار وجود دارد. همچنین عملکرد آزمودنیها در حیطههای مختلف پرسشنامه رفتار سازشی متفاوت بود. تعامل بین گروهها و خرده مقیاسهای پرسشنامه رفتار سازشی نیز معنی دار بود. به طور کلی نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی موجب کاهش ناسازگاریهای اجتماعی-عاطفی دانشآموزان پسر ناسازگار دبستانی میشود.
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
5
2
1998
12
22
A Study of ValidityReliability of Social Skill
Rating Scale in a Group of Children in Shiraz
Elementary Schools
بررسی روائی- پایائی مقیاس روش درجهبندی مهارت اجتماعی در گروهی از کودکان دبستانی شیراز
17
38
16433
10.22055/psy.1998.16433
FA
سیما
شهیم
عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز
Journal Article
1998
09
27
The purpose of this paper was to study the Validity - Reliabiability of social skill rating scale in Iran. This scale have developed by Gersham and Algot and have three specific sub-scales: for parents, teachers and pupils. The research sample were 304 boys & girls between 6-12 years old. Children social skill in school and home situation is changing. The Alpha Reliability Coeficent was indicated that pupils had less consisteny than their parents and teachers. The results showed that Valibily -Reliability of the Scale is applicable in Iran. The main cultural differçnce between Iran’s scale and original scale was related to the lack of differences between boys and girls in social skill.
هدف از این پژوهش مطالعه روائی و پایائی مقیاس روش درجهبندی مهارت اجتماعی در ایران بود. این مقیاس توسط گرشام و الیوت تهیه شده و دارای سه فرم ویژه والدین، معلمان و دانشآموزان است. نمونه این پژوهش 304 دختر و پسر 6 تا 12 ساله بودند، به منظور این بررسی معلمان این کودکان که از دبستانهای چهار منطقه آموزش و پرورش در شیراز به طور تصادفی انتخاب شدند پرسشنامههای ویژه معلمان را تکمیل کردند و والدین همان کودکان پرسشنامه ویژه والدین را تکمیل نمودند. همچنین از 99 دانشآموز کلاسهای چهارم و پنجم خواسته شد پرسشنامه ویژه دانشآموز را تکمیل کنند. روائی مقیاس از چند طریق بررسی شد: 1. مقایسه نمرات دختران و پسران، 2. رابطه زیر آزمونهای مقیاس، 3. رابطه نمرات پرسشنامه ویژه دانشآموز و مقیاس کفایت ادراک شده کودکان، 4. رابطه مهارت اجتماعی و سن. پایائی پرسشنامهها از طریق همبستگی بین بخشهای مختلف مهارت اجتماعی و مشکلات رفتاری در دو فرم ارزیابی والدین و معلمان و ضریب آلفای کرونباخ تعیین گردید. پایائی نظر والدین و معلمان در بخش مشکلات رفتاری بیشتر از مهارت اجتماعی بود. مهارت اجتماعی کودکان در دو موقعیت خانه و مدرسه دستخوش تغییر است. ضرایب آلفای کرونباخ حاکی از ثبات کمتر فرم ویژه دانشآموزان نسبت به فرم والدین و معلمان بود. نتایج حاصل از این بررسی مؤید روائی و پایائی مقیاس برای استفاده در ایران است. مهمترین تفاوت فرهنگی بین این مقیاس و مقیاس اصلی، عدم تفاوت بین دختران و پسران ایرانی در زمینه مهارت اجتماعی بود.
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
5
2
1998
12
22
The Relationship of Value Sytem and Moral
Development with Identity 4n Students of
Shahid Chamran University of Ahvaz
بررسی رابـطه نظام ارزشی و رشد اخلاقی با هویتیابی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز
39
54
16434
10.22055/psy.1998.16434
FA
کیانوش
محمدی روزبهانی
عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایران
مهناز
مهرابیزاده هنرمند
عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایران
حسین
شکرکن
عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایران
Journal Article
1998
10
04
This study was carried out to investigate the relationship of value system and moral development with identity in students of Shahid Chamran University of Ahvaz, in the academic year of <br /> 1998-1999. Value system and moral development are considered as the predictive variables, while identity serves as the criterion variable. The sample consisled of 279 undergraduates (sophomere and higher) of whom 141 were female and 138 were male. The instruments used consisted of the Study of Values Inventory, the Defining Issues Test (DIT) and Ahmadi’s Identity Inventory. The analysis of the data yielded statistically significant simple correlation coefficients between theoretical, social, religious, and economic values and moral development on the one hand, and identity on the other. The results of the regression analysis showed that the linear combination of the six values plus the moral development increased the extent of the correlation with identity. Moreover, the results of the stepwise regression analysis indicated that economic value and moral development are the best predictors of identity
در این پژوهش، رابطه نظام ارزشی و رشد اخلاقی با هویتیابی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 78-1377 بررسی گردید. در این تحقیق، نظام ارزشی و رشد اخلاقی متغیرهای پیشبین و هویتیابی متغیر ملاک میباشند. نمونههای تحقیق 141 دختر و 138 پسر دانشجو بودند که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای از جامعه دانشجویان سال دوم به بعد انتخاب گردیدند. پژوهش حاضر، تحقیقی بنیادی و از نوع همبستگی است. روشهای آماری تحلیل دادهها، شامل همبستگی و رگرسیون چند متغیری است. در این تحقیق از پرسشنامه ارزشهای آلپورت، لیندزی و ورنون برای سنجش نظام ارزشی، از پرسشنامه تعیین موضوع (DIT) رست، برای تشخیص مراحل قضاوت اخلاقی و از پرسشنامه "هویت شخصی" احمدی برای سنجش بحران هویت استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان میدهد که: بین ارزش اقتصادی با بحران هویت، همبستگی مثبت و بین ارزشهای نظری، اجتماعی و دینی با بحران هویت همبستگی منفی وجود دارد. بین ارزشهای سیاسی و هنری با هویتیابی رابطهای یافت نشد. همچنین افزایش رشد اخلاقی با کاهش بحران هویت همراه است. از دیگر نتایج تحقیق حاضر این است که همبستگی چندگانه نظام ارزشی و رشد اخلاقی با هویتیابی از همبستگی ساده آنها بیشتر است.
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
5
2
1998
12
22
Students’ Perception of The Psychological Atmospher of
The Class and its Relationship with their School
Achievement, Internal Motivation and Anxiety
ادراک دانشآموزان از محیط روانشناختی کلاس و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی، انگیزش درونی و اضطراب آنان
55
72
16435
10.22055/psy.1998.16435
FA
داود
حسینی نسب
عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
فرزانه
میکائیلی منیع
دانشجوی کارشناسی ارشد
Journal Article
1998
10
12
The aim of this research was to investagate the relationship of students’ prceptcon of the psychological environment of’ classroom with their school achievement, anxiety and internal motivation. To this effect five hypotheses were proposed and from the population of 11th graders (secondary level) 12 boy’s and 12 girls’ classes were selected (N612). The sample represented students from the three branches of study- literature and humanities, mathematics-physics, and natural sciences. Research data were collocted via the Psycho-Social Classroom Environment Questionnaire, School Anexiety Scale, Internal Motivation Questionnaire, and Students’ Academic Records. <br /> The findings of this research indicated that there is negative correlation between students’ perception of psycho-social environment and their degree of anexiety. Findings also showed that there is a difference between classroom perception of students in different branches of study as well as between the perecption of boys. and girls. Thus, by organzing the classroom environment deriably, students’ perception and, consequently, their academic achivement, internal motivation and anxiety could be improved.
هدف این پژوهش بررسی رابطه ادراک دانشآموزان از محیط کلاس با پیشرفت تحصیلی، اضطراب و انگیزش درونی آنها بود. به منظور بررسی این موضوع 5 فرضیه طرح و 12 کلاس دخترانه و 12 کلاس پسرانه از پایه سوم مقطع متوسطه به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید (612N=). نمونه پژوهش به گونهای انتخاب شد که در برگیرنده کلیه رشتههای تحصیلی مقطع متوسطه، یعنی رشتههای تحصیلی ادبیات و علوم انسانی، ریاضی، فیزیک و علوم تجربی باشد. اطلاعات مورد نیاز از طریق اجرای پرسشنامه جو روانی- اجتماعی کلاس، مقیاس اضطراب مدرسه، پرسشنامه انگیزش- درونی و کارنامههای تحصیلی دانشآموزان جمعآوری گردید.
نتایج پژوهش نشان داد که بین ادراک دانشآموزان از جوّ روانشناسی کلاس و میزان اضطراب آنها همبستگی منفی وجود دارد. همچنین یافتههای تحقیق مدلل داشت که بین ادراک دانشآموزان رشتههای مختلف تحصیلی و همچنین بین دانشآموزان دختر و پسر از جوّ کلاس تفاوت وجود دارد و به تناسب جنسیت و رشته تحصیلی دانشآموزان، جو متفاوتی در کلاس حاکم بوده است. بر این اساس میتوان پیشنهاد کرد که با سازماندهی جوّ کلاس به شکل مطلوب میتوان ادراک دانشآموزان و به تبع آن پیشرفت تحصیلی، انگیزش درونی و اضطراب آنها را تحت تأثیر قرار داد.
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
5
2
1998
12
22
Information Technology and Modern Library and
Information Services
فنآوری اطلاعات و خدمات نوین کتابداری و اطلاعرسانی
72
92
16436
10.22055/psy.1998.16436
FA
عبدالحسین
فرجپهلو
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایران
Journal Article
1998
11
05
This article is an atte’mpt at illustrating a general, though analytical, view of information technology and its related concepts, as well as investigating the impacts of new technologies, especially computers and advanced communication facilities, on library and information services. Impact of the new technologies is seen on library collections, catalogues, and use. In this respect, comparison is made regarding both traditional and modern environments. Advantages and disadvantages of modern and traditional technologies are identified in relation to each, aspect, i.e., library collections, catalogues, and a realistic and foreseeable picture of the future status of libraries and information centers will be illustrated.
این مقاله کوششی است برای ترسیم تصویری نسبتاً کلّی اما تحلیلی، از فنآوری اطلاعات، و مفاهیم مربوط به آن، و نیز بررسی اثرات فنآوریهای نوین، به ویژه کامپیوتر و امکانات پیشرفته ارتباطی، برخدمات کتابخانه ها ومراکز اطلاعاتی. دراین باره، تأثیر فنآوریهای جدید بر مجموعه کتابخانه، فهرستهای کتابخانهای، و نحوه استفاده از کتابخانه بررسی شده و هریک در محیطهای سنّتی و نوین مقایسه میشوند. در این مقایسه، معایب و محاسن هریک از فنآوریهای سنّتی و نوین در ارتباط با هریک از این خدمات شناسائی شده، و وضعیت قابل پیشبینی و واقعگرایانهای از آینده کتابخانهها و مراکز اطلاعاتی ترسیم میگردد.<br />
دانشگاه شهید چمران اهواز
دستآوردهای روانشناختی
2228-6144
5
2
1998
12
22
-
انگیزههای سیاسی پنهان آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان بینالمللی
93
112
16437
10.22055/psy.1998.16437
FA
ید الله
کاظمی
the hidden political agenda of teaching English as an international language by yadullah kazemi in muslim education quarterly, vol. 15, no. 1, 1997
عبدالرزاق
حیاتی ( مترجم )
عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز ، ایران
Journal Article
1998
09
24
-
-