نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید چمران اهواز
2 دکترای مدیریت رفتار سازمانی، استادیار گروه مدیریت دانشگاه شهید چمران اهواز
3 دکترای مدیریت بازاریابی بین الملل، استادیار گروه مدیریت دانشگاه شهید چمران اهواز
4 دکترای روانشناسی صنعتی و سازمانی، استادیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
برند از جمله داراییهای فکری با ارزش شرکتها است که میتواند عملکرد بازاری شرکت را تحت تأثیر قرار دهد. شناخت برند و اثرات شخصیتی آن بر رفتار مصرفکننده میتواند به مدیران کسب و کار و بازاریابان کمک کند تا با برنامهریزی بهتر و ایجاد برندهایی که میتوانند بر اذهان مصرفکنندگان تأثیرات مطلوب و مناسبتری از خود به جای بگذارند، رفتار مصرفکنندگان و مشتریان خود را به گونهای هدایت کنند که سودآوری بیشتری به دنبال داشته باشد؛ زیرا تحقیقات نشان داده است که مصرفکنندگان برندهایی را ترجیح میدهند که با شخصیتشان همگونی و همنوایی بیشتری داشته باشد. پژوهش حاضر به بررسی این مهم میپردازد. دادهها از طریق اجرای سه پرسشنامه به ترتیب: مدل پنج بزرگ شخصیت (نئو)، پرسشنامه شخصیت برند و پرسشنامه وفاداری به برند جمعآوری شدند. 391 دانشجو از دانشگاه شهید چمران اهواز به طور تصادفی در این مطالعه شرکت کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان دادند بین شخصیت وجدانگرا، عصبیت و گشوده در برابر تجربه و برند شایسته رابطه معنادار وجود دارد. همچنین بین شخصیت گشوده در برابر تجربه و برند با صداقت و نوگرا رابطه معنادار وجود دارد. بین شخصیت شایسته، با صداقت و نوگرا و وفاداری به برند رابطه معنادار وجود دارد و در نهایت بین تمام ویژگیهای شخصیتی برند با وفاداری عاطفی و فعال به برند رابطه معنادار وجود دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Survey the Relationship between Personality Traits and Consumer Behavior:Brand Objective Persue on NOKIA Mobile Phone
نویسندگان [English]
- M. Joodzadeh 1
- M. Nadaf 2
- A. Darziyan Azizi 3
- S. E. Hashemi 4
1
2
3
4
چکیده [English]
Brand is among invaluable intellectual asset for ventures impressing their function in the market. Orientation with the brand personality impetus over consumers behavior may assist managers in business and traders set up better plas establish influensive marks and signs outshowing consistent effects on orderers concepts leading them maximising optimum interests, lucrative that is due to researches manifested procurers prefer brands congruent with their characters. The actual quest probes into this topic by collecting data through implementing three questionnaires hierarchically: Big five model (NEO), Brand personality questionnaire and loyalty questionnaire. A number of 391 students from Ahvaz Shahid Chamran university were ad hoc participants in this investigation deploying pearson regression solidarity tests analysed revealing significant correlation between conscientious prestige and fanaticism open toward merit brand experience. That is likewise for disclosed experience and queer verity brand. Further between disclosed personality loyal to brand and queer verity merit prestige that concludes with the outcome of significant inter relation amongst all affective and active loyalty with brand characteristics.
کلیدواژهها [English]
- personality
- consumer
- brand
- loyalty
- affective
- active