نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری رشته روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز و هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت
2 استاد دانشگاه شهید چمران اهواز
3 دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز
4 استاد دانشگاه شهید چمران
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی متغیرهای شناختی، انگیزشی و شخصیتی به عنوان پیشبینهای بروز استعدادهای درخشان در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز پرداخته است. آزمودنیهای این پژوهش را 204 دانشجوی عادی و 197 دانشجوی استعدادهای درخشان تشکیل میدهند، که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهیی از بین دانشجویان عادی و استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران انتخاب شدند و به وسیلهی 5 مقیاس، شامل: آزمون هوشی کتل، آزمون خلاقیت عابدی، فرم کوتاه مقیاس شخصیتی نئو، آزمون هوش هیجانی بار-آن و پرسشنامهی راهبردهای انگیزشی یادگیری مورد سنجش قرار گرفتند. در این پژوهش، برای تحلیل دادهها از روش تحلیل ممیز استفاده شده است. نتیجههای به دست آمده نشان داد، به جز هوش شناختی، متغیرهای هوش هیجانی، خلاقیت، شخصیت و راهبردهای انگیزشی یادگیری، و همچنین ترکیب خطی این متغیرها، پیشبینهای بروز استعدادهای درخشان در دانشجویان دانشگاه شهیدچمران میباشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The study of cognitive, motivational and personality variables as predictors of giftedness in Shahid Chamran University students
نویسندگان [English]
- N Sohrabi 1
- M Shehni Yailagh 2
- J HaghighI 3
- M. Mehrabizadeh Honarmand 4
1
2
3
4
چکیده [English]
The present study was performed with the purpose of predicting group membership of talented and ordinary university students from variables, such as intelligence, creativity, personality, emotional intelligence and teaching-self-regulation strategies. In this study 5 variables, intelligence, personality with 5 sub-scales, creativity with 4 sub-scales, emotional intelligence with 15 sub-scales and teaching-self-regulation strategies with 15 sub-scales, were used to predict talented students from ordinary ones. Five questionnaires were used in this study, including Cattle Intelligence Scale, Abedi Creativity Test, Revised NEO Personality Scale, Bar-On EQ Scale, and Motivational Regulation Strategies Questionnaire. The population of this study consisted of talented and non-talented students of Shahid Chamran University, in Ahvaz. The samples were selected randomly, consisting 197 talented female and male university students and 201 ordinary female and male university students. To test the hypotheses and predict group membership, Discriminant Analysis was used. Using the Enter Method, the results showed that the difference between the two groups of talented and ordinary students in 30 sub-scales, from 40 sub-scales, was significant at p<.05, indicating that the variables predicted group membership in talented and ordinary students. Also, with the use of Stepwise Method 8 sub-scales, from 40 sub-scales, remained significant.
کلیدواژهها [English]
- intelligence
- creativity
- personality
- emotional intelligence
- self-regulation strategies
- gifted students