فارسی
آناستازی، آ. (1982). روان آزمایی. ترجمۀ محمد نقی براهنی (1367). تهران: انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
بهروزی، ناصر (1376). بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با خلاقیت و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
حق شناس، حسن (1378). طرح پنج عاملی ویژگیهای شخصیت: راهنمای تفسیر و هنجارهای آزمونهای NEO-PI-P و NEO-FFI. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی، شیراز.
حقیقی، جمال، خوشکنش، ابوالقاسم، شکرکن، حسین، شهنی ییلاق، منیجه و نیسی، عبدالکاظم (1385). رابطه الگوی پنج عاملی شخصیت با احساس شادکامی در دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. دوره سوم، سال سیزدهم، شماره3، ص ص 188-163.
زارعی، اقبال (1382). مقایسه نیازهای اساسی، خلاقیت، ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان هنرمندان هر یک از رشتههای شغر و ادب، نمایش و موسیقی و هنرهای تجسمی با افراد غیرهنرمند. رساله دورهی دکتری روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز.
شکرکن، حسین، خجستهمهر، رضا، عطاری، یوسفعلی، حقیقی، جمال و شهنی ییلاق، منیجه (1385). بررسی ویژگیهای شخصیتی، مهارتهای اجتماعی، سبکهای دلبستگی و ویژگیهای جمعیت شناختی به عنوان پیشبینهای موفقیت و شکست رابطهی زناشویی در زوجهای متقاضی طلاق و عادی در اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال سیزدهم، شماره 1، ص ص 30-1.
شهنی ییلاق، منیجه و نجاریان، بهمن (1375). ارتباط بین هوش و موفقیت در امتحان ورودی استعدادهای درخشان دانشآموزان پسر سال اول راهنمایی شهرستان اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دورهی سوم، سال سوم، بهار و تابستان 1375، شمارههای اول و دوم، ص ص 64-50.
فولاد چنگ، محبوبه (1383). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای خود گردانی و افزایش باورهای خودبسندگی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی. پایان نامه دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز.
ممبینی، رحم خدا (1379). رابطهی خلاقیت، خودشکوفایی و عزت نفس آموزگاران مرد با سلامت روانی و عملکرد شغلی آنها و عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایههای سوم تا پنجم دبستانهای شهرستان باغملک. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
لاتین
Bar-On, R. (2000). Emotional and social intelligence: Insights from the Emotional Quotient Inventory. In R. Bar-On & J. D. A. Parker (Eds.), The handbook of emotional intelligence: Theory, development, assessment, and application at home, school, and in the workplace(363-388). San Francisco: Jossey-Bass.
Batey, M. D. (2007). A psychometric investigation of everyday creativity. Unpublished Doctoral Thesis. University of London.
Chamorro, T., Moutafi, J., & Furnham, A. (2005). The relationship between personality traits, subjectively-assessed and fluid intelligence. Personality and Individual Differences, 38, 1517-1528.
Costa, P. T., Jr., & McCrae, R. R. (1992). Normal personality assessment in clinical practice: The NEO Personality Inventory. Psychological Assessment, 4, 5-13.
Gibson, C., Folley, B., & Park, S. (2008). Enhanced divergent thinking and creativity in musicians: A behavioural and near infrared spectroscopy study. Journal homepage: www.elsevier. com/locate/b&c.
Goff, M., & Ackerman, P. (2002). Personality-intelligence relations: Assessment of typical intellectual engagement. Department of Psychology, University of Minnesota, N218 Elliott Hall, 75 East River Road, Minneapolis, Minnesota 55455.
Gross, J. J., & John, O. P. (2002). Wise emotional regulation. In L. Feldman Barrett & & P. Salovey (Eds.), The wisdom in felling: Psychological processes in emotional intelligence (297-318). New York: The Guilford Press.
Lee, S. Y., & Oiszewski, P. K. (2006), The Emotional intelligence, moral judgment, and leadership of academically gifted adolescents. Journal for the Education of the Gifted, 30 (1), 1.
Mayer, J. D., & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? In P. Salovey & D. Sluyter (Eds.), Emotional development and EI: Educational implications (3-34), New York: Basic Books.
Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. R. (1997). Model of emotional intelligence. In R. J. Sternberg (Ed.), Intelligence (2nd Ed.) (396-420), New York: Cambridge.
Muis, K. (2008). Epistemic profiles and self-regulated learning: Examining relations in the context of mathematics problem solving. Contemporary Educational Psychology, 33, 177-208.
Pintrich, P. R., & DeGroot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40.
Pintrich, P. R., Smith, D. A., Garcia, T., & McKeachie, W. J. (1991). A manual for the use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). National Center for Research to Improve Post-Secondary Teaching and Learning. Ann Arbor: University of Michigan.
Schwean, V., Saklofske, D. H., Widdifield-Konkin, L., Parker, D. A., & Kloosterman, P. (2006). Emotional intelligence and gifted children. E-Journal of Applied Psychology: Emotional Intelligence, 2(2), 30-37.
Shaunessy, E., Suldo, S. M., Hardesty, R. B., & Shaffer, E. J. (2006). School functioning and psychological well-being of international baccalaureate and general education students: A preliminary examination. The Journal of Secondary Gifted Education, 17 (2), 76-89.
Sheppard, L. D., & Vernon, P. H. (2008). Intelligence and speed of information-processing: A review of 50 years of research. Personality and Individual Differences 44, 535-551.