نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
2 مدرس دانشگاه پیام نور مرکز بروجن (نویسنده مسؤول)
3 کارشناس ارشد روان شناسی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثرسنخ شناسی فرزندپروری خانواده (ترکیب سبک فرزندپروری پدر و مادر) بر سبکهای یادگیری فرزندان میباشد. بدین منظور نمونهیی 400 نفری از دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-88 به روش خوشهیی چند مرحلهیی انتخاب و با آزمونهای سبکهای یادگیری کلب و سبکهای فرزندپروری اصلاح شدهی شفر مورد آزمون قرار گرفتند. جهت تحلیل دادهها از تحلیل واریانسی استفاده گردید. تحلیل یافتهها نشان داد سنخ فرزندپروری در برگیرندهی دو والد مقتدر، به طور معناداری نمرههای بالاتری را در شیوهی یادگیری تجربهی عینی به دست آوردهاند. مقایسهی نمرههای شیوهی یادگیری مشاهده تأملی در نوجوانان نشان میدهد که بین گروههای مورد بحث تفاوت معنیداری وجود ندارد. سنخهای فرزندپروری مادر مستبد/ پدر مستبد، مادر بیتفاوت/ پدر سهلگیر و مادر بیتفاوت/ پدر بیتفاوت به طور معناداری نمرههای بالاتری را در شیوهی یادگیری مفهوم سازی انتزاعی به دست آوردهاند. و بالاخره نوجوانان خانوادههای دارای سنخهای فرزندپروری مادر مقتدر/ پدر مقتدر، مادر سهلگیر/ پدر مقتدر و نیز مادر سهلگیر/ پدر سهلگیر نسبت به سایر سنخها نمرههای بالاتری را در شیوهی یادگیری آزمایشگری فعال به دست آوردهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Typology of family parenting styles and it's influences on adolescent's learning styles
نویسندگان [English]
- A. Motamedi 1
- M. Y. Seifi 2
- S. Kalantari Meibodi 3
1
2
3
چکیده [English]
Each learner in a learning environment has some characteristics that are prerequisites of his/her learning. These attributes, are called the input behaviors. One of the factors that the individual brings to learning situation is learning style. According to Patterson and his colleagues (2009) learning styles are psychological processes and preferred strategies for learning. This study followed the impact of parenting typology (combined mother and father parenting style) on learning styles of children. For this a sample of 400 secondary-school students in Isfahan were selected. Then they completed the Kolb Learning Styles Inventory and modified Scheffer's Parenting Styles Inventory. The results of one-way analysis of variance method, and Scheffe's post-hoc test showed that adolescents with family parenting typology, that contain two authoritative parents, have higher scores in concrete experience learning style; adolescents with two authoritarian parents, indifferent mother/indulgent father and indifferent mother/indifferent father, showed higher scores in abstract conceptualization learning style. Eventually, parenting types including two authoritative parents, indulgent mother/authoritative father and indulgent mother/indulgent father, have higher scores in active- examination learning style.
کلیدواژهها [English]
- typology of parenting
- Family
- learning styles
- adolescent