نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
2 استاد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز (نویسنده مسئول)
3 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی با خودناتوانسازی تحصیلی و مقایسه شیوههای فرزندپروری از لحاظ متغیر اخیر در دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای شهرستان بهبهان بود. جامعهی آماری این پژوهش را تمام دانشآموزن دختر و پسر سال سوم دبیرستانهای شهرستان بهبهان، در سال تحصیلی 90-1389، تشکیل داده است. از این جامعه آماری، نمونهای به تعداد 353 نفر، با روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای شامل 175 دانشآموز پسر و 178 دانشآموز دختر انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامههای خودناتوانسازی تحصیلی (A-SH)، اقتدار والدین (PAQ) و شخصیت نئو (FF-I) استفاده شد. در ضمن، برای تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA) و رگرسیون چندگانه به دو روش ورود مکرر و مرحلهای استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که بین شیوههای مختلف فرزندپروری از لحاظ متغیر خودناتوانسازی تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد. بر اساس نتایج رگرسیون چندگانه، با استفاده از روش ورود مکرر، مشخص شد که حدود 16% از واریانس خودناتوانسازی تحصیلی توسط متغیرهای شخصیتی تبیین میشوند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه با استفاده از روش مرحلهای نشان داد که فقط دو ویژگی شخصیتی روانرنجورخویی و باز بودن نسبت به تجربه توانایی پیشبینی خودناتوانسازی تحصیلی را دارا میباشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Relationship of Personality Traits with Academic Self Handicapping and the Comparison of Parenting Styles in Regard of the Later Variable in High School Students in Behbahan
نویسندگان [English]
- S. Allipour Birgani 1
- G.H. Maktabi 1
- M. Shehni Yailagh 2
- N. Mofradnejad 3
1
2
3
چکیده [English]
The purpose of this study was to investigale the relationship of personality traits with academic self-handicapping and the comparison of parenting styles in terms of the later variable in the third grade of high school students in Behbahan. Statistical population included the third- grade high school boys and girls in academic year of 1389-1390. 353 students were selected from this population by multistage random sampling method, including 175 boys and 178 girls. Academic self handicapping questionnaire, parenting style questionnaire and NEO personality questionnaire were used to measure variables of the study. Statistical methods of one way analysis of variance (ANOVA) and multiple regressions (Enter and Stepwise) were used for data analysis. ANOVA results indicated that there were significant differences between parenting styles in regard of academic self handicapping. The results of multiple regression analysis by enter method showed that 16% of the academic self handicapping variance was explained by personality variables. Also result of multivariate regression analysis by stepwise method showed that neuroticism and openness to experience were able to predict academic self handicapping.
کلیدواژهها [English]
- Parenting styles
- Personality traits
- Academic self handicapping