فارسی
امانالهی، عباس (1384). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و عوامل فردی – خانوادگی با رضایت زناشویی در کارکنان ادارههای دولتی شهر اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز.
آتشروز، بهروز، پاکدامن، شهلا و عسگری، علی (1387). ارتباط بین پنج رگه شخصیتی و پیشرفت تحصیلی.روانشناسان ایرانی، دوره 4، شماره 16، 376-367.
بهروزی، ناصر (1382). مقایسه ترکیبهای مختلف هوش و خلاقیت از لحاظ ویژگیهای شخصیتی، نظام ارزشی، نوع هویت و رغبتهای شغلی در دانشآموزان سال اول دبیرستانهای اهواز. پایان نامه دکتری. دانشگاه شهید چمران اهواز.
پاشا شریفی، حسن (1376).نظریه و کاربرد آزمونهای هوش و شخصیت. تهران: سخن.
حق شناس، حسن چمنی، امیررضا و فیروزآبادی، علی (1385). مقایسه ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان دانشآموزان دبیرستانهای تیز هوشان و دبیرستانهای عادی، فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال هشتم، شماره 29 و 30.
رضویه، اصغر و جوکار، بهرام (1372). هنجاریابی مقیاس 2 آزمون هوشی فرهنگ ناوابسته کتل برای کودکان مدارس ابتدایی و راهنمایی شهر شیراز. خلاصه مقالات کنگره پژوهشهای روانپزشکی و روانشناسی. صفحه 5.
سانتراک، جان دبلیو (2001). روانشناسی تربیتی. ترجمه مرتضی امیدیان (1385). یزد: انتشارات دانشگاه یزد.
سیف، علیاکبر (1383). روانشناسی پرورشی: روانشناسی یادگیری و آموزش. ویرایش پنجم. تهران: آگاه.
شکری، امید، کدیور، پروین، فرزاد، ولیاله و سنگری، علیاکبر (1385). نقش صفات شخصیت و رویکردهای یادگیری در پیشرفت تحصیلی دانشجویان.پژوهشهای روانشناختی، دوره 9، شماره 3 و 4، 65-84.
عابدینی، یاسمین، باقریان، رضا و کدخدایی، محبوبه السادات (1389). بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای شناختی- فراشناختی با پیشرفت تحصیلی: آزمون مدلهای رقیب. مجله تازههای علوم شناختی، سال 12، شماره 3، 48-34.
فتحی آشتیانی، علی و داستانی، محبوبه (1389). آزمونهای روانشناختی (ارزشیابی شخصیت و سلامت روان)، چاپ دوم، تهران: بعثت.
کامکار، علی، تبارطوری، اکبر و فرارویی، محمد (1380). بررسی وضعیت هوش و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر یاسوج. مجله دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، سال ششم، شماره 21 و 22، 36-28.
کدیور، پروین (1382). نقش باورهای خودکارآمدی،خودگردانی و هوش در پیشرفت درسی دانشآموزان دبیرستانی. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، سال دهم، دوره سوم، شماره 1و2، 45-58.
کیامنش، علیرضا و خیریه، مریم (1379). روند تغییرات دروندادها و بروندادهای آموزش علوم بر اساس یافتههای TIMSS-R و TIMSS. تهران، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
گروسی، میرتقی (1380). رویکردی نوین در ارزیابی شخصیت. تبریز: نشر جامعه پژوه و دانیال.
گنجی، حمزه (1376). آزمونهای روانی. تهران: ساوالان.
گنجی، حمزه (1389). آزمونهای روانی (مبانی نظری و عملی). چاپ یازدهم، نشر ساوالان.
انگلیسی
Ackerman, P. L., & Heggestad, E. D. (1997). Intelligence, pearsonality and interests: Evidence for overlapping traits. Psychological Bulletin, 121, 219-245.
Biggs, J., Kember, D., & Leung, D. Y. P. (2001). The revised two factor study process questionnaire: R-SPQ-2F. British Journal of Educational Psychology, 71, 133-149.
Blickle, G. (1996). Personality traits, learning strategies, and performance. European Journal of Personality, 10, 337-352.
Burton, L. J., & Nelson, L. J. (2006). The relationships between personality, approaches to learning and academic success in first-year psychology distance education students. Retrieved may 18, 2010, from www. Sciencedirect.com.
Busato, V. V., Prins, F. J., Elshout, J. J., & Hamaker, C. (2000). Intellectual ability, learning style, achievement motivation and academic success of psychology students in higher education. Personality and Individual Differences, 29, 1057-1068.
Chamorro-Premuzic, T.,& Furnham, A., & Moutafi, J. (2004). The relationship between estimated and psychometric personality and intelligence scores. Journal of Research in Personality, 38, 505, 513.
Chamorro-Premuzic, T.,& Furnham, A. (2004). Apossible model for explaining the personality-intelligence interface. British Journal of Psychology, 95, 249-264.
Chamorro-Premuzic, T.,& Furnham, A. (2008). Personality, intelligence and approaches to learning as predictors of academic performance. Personality and Individual Differences, 44, 1596-1603.
Chamorro-Premuzic, T.,Moutafi, J., & Furnham, A. (2005). The relationship between personality traits, subjectively-assessed and fluid intelligence. Personality and Individual Differences, 38, 1517-1528.
Chamorro-Premuzic, T., & Furnham, A. (2010). Mainly Openness: The relationship between the Big Five personality traits and learning approaches. Learning and Individual Differences, 38, 1907-1920.
Connor, M. V., & Paunonen, S. (2007). Big Five personality predictors of post-secondary academic performance. Pearsonality and Individual Differences, 43, 971-990.
Defruyt, F., & Mervielde, I. (1996). Personality and interests as predictors of educational streaming and achievement. European Journal of Personality, 10, 405-425.
Diseth, A. (2003). Personality and approaches to learning as predictors of academic achievement. European Journal of Personality, 17, 143-155.
Duuf, A., Boyle, E., Dunleauy, K., & Ferguson, H. (2004). The relationship between personality, approach to learning, and academic performance. Personality and Individual Differences, 36, 1907-1920.
Furnham, A., & Chamorro-Premuzic, T. (2004). Pearsonality and intelligence as predictors of statistics examination grades. Pearsonality and Individual Differences, 37, 943-955.
Furnham, A., Chamorro-Premuzic, T., & McDougall, F. (2003). Pearsonality, cognitive ability, and beliefs adout intelligence as predictors of academic performance. Learning and Individual Differences, 14, 49-66.
Haren, E., & Mitchell, C. W. (2003). Relationships between the five-factor personality model and coping styles. Psychology & Education: An Interdisciplinary Journal, 40, 38-49.
Kiamanesh, A. R. (2006). The role of students characteristics and family background in students mathematics achievement. Contexts of learning mathematics and sciences, learned from TIMSS. London & New York Routhedge.
Komarragu, M. & Karau, S. (2005). The relationship between the big five personality traits and academic motivation. Personality and Individual Differences, 39, 557-567.
Komarragu, M., Karau, S., Schmeck, R. & Avdic, A. (2011). The Big Five personality traits, learning styles, and academic achievement. Personality and Individual Differences, 51, 472-477.
Laidra, K., Pullman, H., & Allik, J. (2007). Personality and intelligence and as predictors of academic achievement; A cross-sectional study from elementary to secondary school. Personality and Individual Differences, 42, 441-451.
Leung, H. K., & Man, Y. K. (2002). Relationships between affective constructs and mathematics achievement: A modeling approach. Proceedings of intemational conference on edueation: redesigning Pedagogy on research, policy and practice. Singapore Nanyang Technological University Press.
Magno, C. (2009). Self-Regulation and Approaches to Learning in English Composition Writing. TESOL Journal, 1, 1-16.
Moutafi, J., Furnham, A., & Patiel, L. (2004). Why conscientiousness is negatively correlated with intelligence? Personality and Individual Differences, 37, 1013-1022.
Poropat, A. E. (2010). A Meta-Analysis of the Five-Factor Model of Personality and Academic Performance. Available in http: //www. Sciencedirect.com//.
Rosander, P., Backstrom, M., & Stenberg, G. (2011). Personality traits and general intelligence as predictors of academic performance: A structural equation modeling approach. Learning and Individual Defferences.
Saklofske, D., Austin, E., Mastoras, S., Beaton, L., & Osborne, S. (2011). Relationships of personality, affect, emotional intelligence and coping with student stress and academic success: Different patterns of association for stress and success. Learning and Individual Differences.
Schouwendrg, H. C., & Kossowska, M. (1999). Learning styles; Differential effects of self-control deep-level in formation processing on academic achievement. Personality and Individual Differences, 19, 431-449.
Vianello, M., Robusto, E., & Anselmi, P. (2010). Implicit conscientiousness predicts academic performance. Personality and Individual Differences, 48, 452-457.
Zhang, L. F. (2003). Does the big five predict learning approaches? Personality and Individual Differences, 34, 1431-1446.
Zhang, L. F., & Sternberg, R. J. (2000). Are learning approaches and thinking style related? A study in two chins populations. The Journal of Personality, 134, 469-489.