نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار دانشگاه خوارزمی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطهی بین هوش هیجانی و سلامت سازمانی مدیران مدارس میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعهی این پژوهش کلیه مدیران دبیرستانهای متوسطه شهر تهران نمونه مورد بررسی متشکل از 200 مدیر بود (107 زن و 93 مرد) که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از مناطق 19گانه شهر تهران انتخاب شدند و به پرسشنامهی مقیاس هوش هیجانی، ساخته شده توسط شاته و همکاران و پرسشنامهی سلامت سازمانی، ساخته شده توسط هوی و تارتر پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تحلیل شد. نتایج نشان میدهد که بین هوش هیجانی و مؤلفههای آن (تنظیم هیجانها، بهرهوری از هیجانها و ارزیابی هیجانها) و مؤلفههای سلامت سازمانی (یگانگی نهادی، نفوذ مدیر، ملاحظهگری، ساختدهی، پشتیبانی منابع، روحیه و تأکید علمی) رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد و هوش هیجانی بالای مدیران به عنوان متغیر پیشبین میتواند سلامت سازمانی و مؤلفههای آن به عنوان متغیرهای ملاک تبیین کند. نتیجهگیری میشود که شغل و مدیریت و افزایش هوش هیجانی در مدیران اثرگذار در سلامت سازمانی مدارس و محیط کار میباشد. این یافته میتواند راهگشایی سیاستگذاریهای مناسب در زمینهی آسیبشناسی مشکلات مدارس و صاحبان مشاغل و ارایه برنامههای پیشگیرانه و برنامههای مرتبط با ارتقاء سلامت سازمانی مدارس باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Relationship between Emotional Intelligence and Organizational Health among High School Principals
نویسنده [English]
- S. Mohammadi
چکیده [English]
The aim of this study was to examine the relationship between emotional intelligence and organizational health among high school principals. The method was correlational. The sample was 200 high schools principals (107 female and 93 male) in Tehran, who were selected by stratified random sampling method. The Emotional Intelligence Scale (EIS) and Organizational Health Inventory (OH-S) (1997) were administered to principals. Pearson's product-moment correlation coefficient and regression analysis were used for data analysis. The results indicated that there was a significant and positive correlation between emotional intelligence, emotional regulation, emotional utilization, emotional evaluation and organizational health (institutional integrity, principal influence, consideration, resource support, morale, and academic emphasis). Also, emotional intelligence could predict organizational health among high school principals. The findings showed that there is a relationship between emotional intelligence and organizational health in schools. This could be helpful in planning preventional programs in schools.
کلیدواژهها [English]
- emotional intelligence
- Organizational health
- high schools principals