نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، گروه روانشناسی، تهران، ایران
2 دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، گروه روانشناسی تربیتی، تهران، ایران، (نویسنده مسئول)
3 استاد دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبکهای تفکر و هیجانطلبی در دانشجویان کارشناسی رشتههای هنر و ریاضی انجام شده است. پژوهش از نوع علی مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر رشته هنر و ریاضی، دانشکده هنر و معماری واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی و مجتمع آموزشی پیامبر اعظم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز است که در نیمسال دوم تحصیلی 88-87 به تحصیل اشتغال داشتند. نمونهی پژوهش شامل 662 نفر از دانشجویان دختر ریاضی و هنر بودند که به روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. برای سنجش سبکهای تفکر از پرسشنامه سبکهای تفکر (TSI؛ استرنبرگ، a1997) و نیز برای اندازهگیری هیجانطلبی از آزمون هیجانطلبی (AISS؛ آرنت، 1994) استفاده شد که هر دو آزمون فوق برای دانشجویان در دانشگاههایشان اجرا گردید. پس از جمعآوری دادهها، فرضیههای تحقیق از طریق آزمون t گروههای مستقل تحلیل شدند و نتایج زیر حاصل گردید: بین سبکهای تفکر قضاوتگر، فرد سالار، پایور سالار، کلی نگر و جزئینگر، در دانشجویان ریاضی و هنر تفاوتی وجود ندارد و سبک تفکر دروننگر در دانشجویان هنر بیشتر از دانشجویان ریاضی است (01/0p<)، سبک تفکر بیروننگر دانشجویان ریاضی بیشتر از دانشجویان هنر است (05/0p<). همچنین سبکهای تفکر اجرایی و محافظه کار در دانشجویان ریاضی بیشتر از هنر است (01/0p<) و نیز سبکهای تفکر ناسالار (05/0p<) و قانونگذار، جرگه سالار و آزاداندیش در دانشجویان هنر بیشتر از دانشجویان ریاضی است (01/0p<) و همچنین هیجان طلبی دانشجویان هنر بیشتر از دانشجویان ریاضی است (01/0p<).
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparison of Thinking Styles and Sensation Seeking in Art and Mathematics Undergraduate Female Students
نویسندگان [English]
- H. Ahadi 1
- F. Khoeini 2
- A. Delaver 3
1
2
3
چکیده [English]
The present research aimed at comparing the thinking styles and sensation seeking in undergraduate art and mathematics students. The type of research was causal-comparative, and the target population of this study was comprised of all the undergraduate female students studying art and mathematics at the art and architecture faculty and Payambar Azam Educational Complex of Islamic Azad University, Central Tehran Branch. Via relative stratified sampling, 662 female students were chosen from the target population. These students were studying in the second semester of the Iranian school year 87-88. To assess the thinking styles and sensation seeking of the participants, Sternberg’s Thinking Styles Inventory (TSI; Sternberg, 1997a) and Arnett’s Inventory of Sensation Seeking (AISS; Arnett, 1994) were respectively administered. After collecting the data, the hypotheses of the study were tested by independent samples t-test, which resulted in the following findings: (a) judicial, monarchic, hierarchic, global, and local thinking styles in art students are not significantly different from those in mathematics students (p < 0.05), (b) internal thinking style in art students is significantly higher than that in mathematics students (p < 0.01), (c) external thinking style in mathematics students is significantly higher than that in art students (p < 0.05), (d) executive and conservative thinking styles in mathematics students are significantly higher than those in art students(p < 0.01), (e) anarchic (p < 0.05) and legislative, oligarchic, and liberal (p < 0.01) thinking styles in art students are significantly higher than those in mathematics students, and (f) sensation seeking in art students is significantly higher than that in mathematics students (p < 0.01).
کلیدواژهها [English]
- thinking styles
- sensation seeking
- females