نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز (نویسنده مسئول)
2 استادیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
3 استاد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه برخی پیشایندهای اجتماعی با مؤلفههای هدفگرایی اجتماعی در دانشآموزان دختر سال چهارم دبیرستانهای شهر اهواز صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیهی دانشآموزان دختر سال چهارم دبیرستانهای شهر اهواز که در سال تحصیلی 91-90 به تحصیل اشتغال داشتند را شامل میشود. نمونه این پژوهش شامل 300 دانشآموز دختر بود که به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش از مقیاسهای هدفگرایی پیشرفت اجتماعی، هدف پایگاه اجتماعی، هدف مسئولیتپذیری اجتماعی، احساس تعلق به مدرسه، کارآمدی اجتماعی با همسالو کارآمدی اجتماعی با معلم استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کاننی نشان داد که ترکیب خطی متغیرهای پیشبین (پایگاه اجتماعی، مسئولیتپذیری اجتماعی، تعلق به مدرسه، کارآمدی اجتماعی با معلم و همسال) با ترکیب خطی مؤلفههای هدفگرایی اجتماعی (تبحری، عملکردی و عملکردگریز) معنیدار است. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که در پیشبینی مؤلفه هدفگرایی تبحری اجتماعی، متغیرهای پایگاه اجتماعی، کارآمدی اجتماعی با همسال و مسئولیتپذیری اجتماعی نقش معنیدار دارند، همچنین در پیشبینی مؤلفه هدفگرایی عملکردگرایی اجتماعی، متغیرهای پایگاه اجتماعی، کارآمدی اجتماعی با معلم و مسئولیتپذیری اجتماعی نقش معنیدار دارند و در پیشبینی مؤلفه هدفگرایی عملکردگریز اجتماعی، متغیرهای پایگاه اجتماعی، کارآمدی اجتماعی با همسال نقش معنیدار دارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Relationship of Some of the Social Antecedents with Social Goal Orientation Components in Female High School Students in Ahwaz
نویسندگان [English]
- S. Zafari 1
- A. Hajiyakhchali 2
- M. Shehniyailagh 3
1
2
3
چکیده [English]
The present study investigated the relationship of some of the important antecedents (social status, social responsibility goal, feeling of school belonging, social efficacy with peer and social efficacy with teacher) with social goal orientation components of female 4th grade high school students in Ahwaz. The population of this study consisted of female high school students (1390-91) in Ahwaz. The sample of this study comprised of 300 female four-grade students who were selected randomly by multi-stage random sampling method. The instruments for collecting data consisted of Social Achievement Goals, Social Responsibility Goal, Social Status Goal, School Belonging, Social Efficacy with Peers, and Social Efficacy with Teacher Scales. Results of Canonical Analysis showed that linear combination of predictive variables (social status, social responsibility goal, sense of school belonging, social efficacy with teacher and social efficacy with peer) with a linear combination of social goal orientation components (mastery, performance-approach and performance-avoidance) is associated. The regression analysis also revealed that social status, social efficacy with peer and social responsibility goal have important roles in predicting social mastery goal. The Results also revealed that social status, social efficacy with teacher and social responsibility goal have important roles in predicting social performance-approach goal. Also, social status and social efficacy with peer have important roles in predicting social performance-avoidance goal.
کلیدواژهها [English]
- social achievement goals
- social goals