نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته‌ی رشته روان‌شناسی عمومی، دانشگاه تهران (نویسنده مسئول)

2 دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه تهران

3 استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه تهران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی شیوع مشکلات تحولی احتمالی و عوامل خطرساز مرتبط با آن در کودکان 5-2 ساله مهدهای خصوصی شهرستان تهران بود. بدین منظور والدین 228 نفر از کودکان 5-2 ساله مهدهای خصوصی که تحت نظارت سازمان بهزیستی شهرستان تهران بودند از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای در این پژوهش شرکت کردند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا پرسشنامه سنین و مراحل (ASQ) را تکمیل کنند. داده‌های پژوهش با استفاده از شاخص‌های آماری خطر مطلق، نسبی، قابل انتساب و آزمون دقیق فیشر مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد در نمونه مورد مطالعه 61 کودک (24/0%) مشکوک به داشتن تأخیر در روند تحول‌شان بودند. همچنین یافته‌های پژوهش نشان داد در کودکانی که مشکوک به داشتن تأخیر در روند تحول‌شان بودند بین سن بالاتر کودک و تحصیلات پایین پدر با مشکلات تحولی احتمالی رابطه معنادار وجود داشت.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Prevalence of Probable Developmental Delays and Its Related Risk Factors in 2-5 Year Old Children of Private Kindergartens of Tehran

نویسندگان [English]

  • S. Ahadi 1
  • R. Rostame 2
  • H. Frahane 3

1

2

3

چکیده [English]

The purpose of this research was the investigation the prevalence of probable developmental delays and its related risk factors in 2-5 years children of private kindergartens in Tehran. For this reason, 228 parents of 2-5 year-old children of private kindergartens, under the supervision of the Tehran Welfare Organization, have participated in this research through multistage cluster sampling method. They completed the Ages and Stages Questionnaire (ASQ). Research data was analyzed by indicators such as absolute, relative, attributable risk, Fisher’s exact test. The results showed that 61 children (%0/24) have been suspected of developmental delays. The results showed that there were relationship between upper age of child and lower education of father and probable developmental difficulty.

کلیدواژه‌ها [English]

  • developmental delays
  • risk factors of delay
  • screening
فارسی
کوثریان، مهرنوش؛ وحیدشاهی، کوروش؛ بیگم شفاعت، عارفه؛ عباسخانیان، عباس؛ عزیزی، سعدی؛ شاهرخ، شبنم؛ اسدی، مونا (1386). غربالگری اختلالات تکاملی کودکان مهد کودک‌های شهر ساری در سال 1385. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 17 (59)، 75- 69.
وامقی، روشنک؛ ساجدی، فیروزه؛ حبیب‌الهی، عباس؛ لرنژاد، حمیدرضا؛ طلوعی، علاء؛ کراسکیان موجمباری، آدی؛ دلاور، بهرام (1387).انطباق و استاندارد سازی پرسشنامه‌های آزمون غربالگری تکاملی سنین و مراحل ASQ)) در کودکان ایرانی.طرح پژوهشی. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
لاتین
Bae, H. (2007). Study of a parent-completed developmental screening inventory. Retrieved from Pro Quest digital dissertations (AAT 3293988).
Chen, I. C., Lee, H. C., Yeh, G. C., Lai, C. H., & Chen, S. C. (2004). The relationship between parental concerns and professional assessment in developmental delay in infants and childrena hospital-based study. J Chin Med Assoc, 67, 239-244.

Glascoe, F. P. (2000). Detecting & addressing developmental and behavioral problems in primary care. Pediatric Nursing, 26 (3), 251-258.

Guralnick, M. J., Neville, B., Connor, R. T., & Hammond, M. A. (2003). Family factors associated with the peer social competence of young children with mild delays. Am J Ment Retard, 108 (4), 272-287.

Moxley-Haegert, L., & Ladd, H. W. (1989). Follow-up of children identified with and treated for a motor delay of nonspecifiable etiology. Infant Mental Health Journal, 10 (1), 45-58.
Petersen, M. C., Kube, D. A., Whitaker, T. M., Graff, J. C., & Palmer, F. M. (2009). Prevalence of developmental and behavioral disorders in a pediatric hospital. Pediatrics, 123, 490–495.
Powel, D. R., & D’Angelo, D. (2000). Guide to improving parenting education in even stat family literacy programs. Washington, D. C: U. S. Department of Education.
Qi, C. H., Kaiser, A. P., Milan, S., & Hancock, T. (2006). Language performance of low- income African- American and European American preschool children on the PPVT- III. Language, speech and hearing services in schools,37, 5 –16.
Rydz, D. (2006). Screening for developmental delay in the setting of an Ambulatory pediatric clinic. A thesis: degree of master of science in neurological scinces. McGill University.
Rydz, D., Shevell, M. I., Majnemer, A., & Oskoui, M. (2005). Topical review: developmental screening, Journal of child Neurology, 20, 4-21.
Rydz, D., Srour, M., Oskoui, M., Marget, N., Shiller, M., Birnbaum, R., Majnemer, A., & Shevell, M. I. (2006). Screening for developmental delay in the setting of a community pediatric clinic: A prospective assessment of parent- report questionnaires. Pediatrics. 118, 1178-1186.
Simpson. G. A., Colpe, L., & Greenspan, S. (2003). Measuring functional developmental delay in infants and young children: prevalence rates from the NHIS-D. Paediatric and Perinatal Epidemiology, 17 (1), 68–80.
Squires, J., Bricker, D., & Twombly, E. (2002). Ages and stages questionnaires: Social-emotional (ASQ: SE): A parent-completed, child-monitoring system for social-emotional behaviors. Baltimore, Maryland: Paul H. Brookes.
Van Meerbeke, A. V., Talero-Gutierrez, C., & Gonzalez-Reyes, R. (2007). Prevalence of delayed neurodevelopment in Children from Bogota, Colombia, South America. Neuroepidemiology, 29, 74-77.